Vinkkejä mainonnanhallintajärjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon

2017/05/22

Suunnitteletko uuden mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai nykyisen vaihtamista? Uuden järjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Mainonnanhallinta on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä teknologioita. Olemme Relevantilla auttaneen vuosien varrella monissa järjestelmien käyttöönottoprojektissa ja halusimme kokemukseen perustuen jakaa muutaman tärkeän vinkin.

1 – Valitse järjestelmä, joka sopii parhaiten tarpeisiisi

Mainoinonnanhallintajärjestelmän valinnassa kannattaa vertailla eri vaihtoehtoja ja kiinnittää huomiota niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselle tarpeen. Järjestelmä, joka sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivin ratkaisu jollekin toiselle, koska tarpeet vaihtelevat. Järjestelmää valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota mm. näihin asioihin: minkälaisia ominaisuuksia järjestelmässä on, mitä mainosmuotoja järjestelmä tukee (banneri, video, mobiili, natiivi jne.), tarjoaako järjestelmä mahdollisuuden ohjelmalliseen kaupankäyntiin (RTB, Private Exchange), miten vakaa järjestelmä on, onko tarjolla paikallista asiakastukea, joka auttaa kohtuullisessa ajassa silloin kun apua tarvitaan?

2 – Älä tee kaikkea yksin

Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Jonkun on myös johdettava projektia ja oltava viime kädessä vastuussa projektin onnistumisesta – hyvä projektipäällikkö pitää projektin kasassa ja koko tiimin ajan tasalla ja tyytyväisenä. Älä arvio kokeneen projektipäällikön tarvetta – se on yksi avaintekijä onnistuneen käyttöönoton kannalta.

3 – Hyvä suunnitelma on tärkeä – ole realistinen

Usein projekti halutaan viedä läpi mahdollisimman nopeasti. Siinä ei varsinaisesti ole mitään väärää, mutta projektisuunnitelmaa ja aikataulua tehdessä on oltava realistinen ja otettava huomioon kaikki työvaiheet ja tarvittavat tehtävät. Hyvä projektisuunnitelma sisältää aikataulun, käyttöönoton työvaiheet ja sekä projektiin osallistuvien roolit ja tehtävät. Projektisuunnitelma on hyödyllinen projektin hallitsemiseksi sekä eri työvaiheiden ja tehtävien edistymisen seuraamiseksi. Varmista tiimin jäsenten rooleja ja tehtäviä jaettaessa, että kaikki ymmärtävät oman roolinsa ja kaikilla on asianmukaiset tiedot ja tarvittaessa apua tehtävien suorittamiseen. Huolehdi myös että sovittu aikataulu on kaikkien tiimiläisen tiedossa. Aikarajojen on oltava kohtuullisia ja saavutettavissa heti projektin alusta lähtien.

4 – Kommunikoi

Mainonnanhallinnantajärjestelmän käyttöönotto tai vaihtaminen ei ole pelkästään teknologiaa ja prosesseja. Olennainen osa on myös ihmiset, jotka työskentelevät tavoitteen saavuttamiseksi. Sen takia onnistuneen projektin kannalta tärkeää on kommunikointi. Keskity projektiin, asetettuihin aikarajoihin, tavoitteeseen ja siihen miten tavoite saavutetaan yhdessä työskentelemällä. Jos huomaat, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, et ole varma omasta tekemisestä tai kohtaat odottamattomia ongelmia, jaa huolenaihe muulle tiimille, jotta tilanne voidaan korjata nopeasti ja jatkaa eteenpäin. Älä epäröi kysy apua, on vaikea pysyä aikataulussa, jos jokainen yrittää selvittää kaikki haasteet yksin. Kommunikaatiota ei voi olla koskaan liikaa, mutta varmin tapa epäonnistua on ilman sitä.

5 – Muista nauttia projektista

Projekti voi tuntua aika ajoin hankalalta ja se vie aikaa, resursseja ja kärsivällisyyttä. Saattaa tuntua siltä, että koskaan ei ole oikea aika tai riittävästi aikaa projektin aloittamiseksi, mutta se on tehty, kun se on tehty ja usein se kannattaa. Kokeneen tiimin kanssa on helppo nauttia projektista ja sen tuloksista.

Suunnitteletko mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai vaihtamista toiseen? Olemme auttaneet vuosien varrella monia asiakkaitamme vastaavissa projekteissa järjestelminä mm. Cxense Display, Adtech AOL, Admeta, DoubleClick for Publishers ja Smart Adserver. Autamme mielellämme myös sinua onnistuneen projektin läpiviemiseksi.

Haluatko kuulla lisää? Jätä yhteystietosi niin otamme yhteyttä.

Nimi*

Yritys*

Puhelin*

Sähköposti*

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää