Vinkkejä mainonnanhallintajärjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon

2017/05/22

Suunnitteletko uuden mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai nykyisen vaihtamista? Uuden järjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Mainonnanhallinta on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä teknologioita. Olemme Relevantilla auttaneen vuosien varrella monissa järjestelmien käyttöönottoprojektissa ja halusimme kokemukseen perustuen jakaa muutaman tärkeän vinkin.

1 – Valitse järjestelmä, joka sopii parhaiten tarpeisiisi

Mainoinonnanhallintajärjestelmän valinnassa kannattaa vertailla eri vaihtoehtoja ja kiinnittää huomiota niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselle tarpeen. Järjestelmä, joka sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivin ratkaisu jollekin toiselle, koska tarpeet vaihtelevat. Järjestelmää valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota mm. näihin asioihin: minkälaisia ominaisuuksia järjestelmässä on, mitä mainosmuotoja järjestelmä tukee (banneri, video, mobiili, natiivi jne.), tarjoaako järjestelmä mahdollisuuden ohjelmalliseen kaupankäyntiin (RTB, Private Exchange), miten vakaa järjestelmä on, onko tarjolla paikallista asiakastukea, joka auttaa kohtuullisessa ajassa silloin kun apua tarvitaan?

2 – Älä tee kaikkea yksin

Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Jonkun on myös johdettava projektia ja oltava viime kädessä vastuussa projektin onnistumisesta – hyvä projektipäällikkö pitää projektin kasassa ja koko tiimin ajan tasalla ja tyytyväisenä. Älä arvio kokeneen projektipäällikön tarvetta – se on yksi avaintekijä onnistuneen käyttöönoton kannalta.

3 – Hyvä suunnitelma on tärkeä – ole realistinen

Usein projekti halutaan viedä läpi mahdollisimman nopeasti. Siinä ei varsinaisesti ole mitään väärää, mutta projektisuunnitelmaa ja aikataulua tehdessä on oltava realistinen ja otettava huomioon kaikki työvaiheet ja tarvittavat tehtävät. Hyvä projektisuunnitelma sisältää aikataulun, käyttöönoton työvaiheet ja sekä projektiin osallistuvien roolit ja tehtävät. Projektisuunnitelma on hyödyllinen projektin hallitsemiseksi sekä eri työvaiheiden ja tehtävien edistymisen seuraamiseksi. Varmista tiimin jäsenten rooleja ja tehtäviä jaettaessa, että kaikki ymmärtävät oman roolinsa ja kaikilla on asianmukaiset tiedot ja tarvittaessa apua tehtävien suorittamiseen. Huolehdi myös että sovittu aikataulu on kaikkien tiimiläisen tiedossa. Aikarajojen on oltava kohtuullisia ja saavutettavissa heti projektin alusta lähtien.

4 – Kommunikoi

Mainonnanhallinnantajärjestelmän käyttöönotto tai vaihtaminen ei ole pelkästään teknologiaa ja prosesseja. Olennainen osa on myös ihmiset, jotka työskentelevät tavoitteen saavuttamiseksi. Sen takia onnistuneen projektin kannalta tärkeää on kommunikointi. Keskity projektiin, asetettuihin aikarajoihin, tavoitteeseen ja siihen miten tavoite saavutetaan yhdessä työskentelemällä. Jos huomaat, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, et ole varma omasta tekemisestä tai kohtaat odottamattomia ongelmia, jaa huolenaihe muulle tiimille, jotta tilanne voidaan korjata nopeasti ja jatkaa eteenpäin. Älä epäröi kysy apua, on vaikea pysyä aikataulussa, jos jokainen yrittää selvittää kaikki haasteet yksin. Kommunikaatiota ei voi olla koskaan liikaa, mutta varmin tapa epäonnistua on ilman sitä.

5 – Muista nauttia projektista

Projekti voi tuntua aika ajoin hankalalta ja se vie aikaa, resursseja ja kärsivällisyyttä. Saattaa tuntua siltä, että koskaan ei ole oikea aika tai riittävästi aikaa projektin aloittamiseksi, mutta se on tehty, kun se on tehty ja usein se kannattaa. Kokeneen tiimin kanssa on helppo nauttia projektista ja sen tuloksista.

Suunnitteletko mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai vaihtamista toiseen? Olemme auttaneet vuosien varrella monia asiakkaitamme vastaavissa projekteissa järjestelminä mm. DoubleClick for Publishers ja Smart Adserver. Autamme mielellämme myös sinua onnistuneen projektin läpiviemiseksi.

Lue lisää: Mainonnanhallinnan käyttöönotto ja konsultointi

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää