Vinkkejä mainonnanhallintajärjestelmän onnistuneeseen käyttöönottoon

2017/05/22

Suunnitteletko uuden mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai nykyisen vaihtamista? Uuden järjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Mainonnanhallinta on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä teknologioita. Olemme Relevantilla auttaneen vuosien varrella monissa järjestelmien käyttöönottoprojektissa ja halusimme kokemukseen perustuen jakaa muutaman tärkeän vinkin.

1 – Valitse järjestelmä, joka sopii parhaiten tarpeisiisi

Mainoinonnanhallintajärjestelmän valinnassa kannattaa vertailla eri vaihtoehtoja ja kiinnittää huomiota niihin ominaisuuksiin, jotka ovat itselle tarpeen. Järjestelmä, joka sopii yhdelle ei välttämättä ole sopivin ratkaisu jollekin toiselle, koska tarpeet vaihtelevat. Järjestelmää valittaessa on hyvä kiinnittää huomiota mm. näihin asioihin: minkälaisia ominaisuuksia järjestelmässä on, mitä mainosmuotoja järjestelmä tukee (banneri, video, mobiili, natiivi jne.), tarjoaako järjestelmä mahdollisuuden ohjelmalliseen kaupankäyntiin (RTB, Private Exchange), miten vakaa järjestelmä on, onko tarjolla paikallista asiakastukea, joka auttaa kohtuullisessa ajassa silloin kun apua tarvitaan?

2 – Älä tee kaikkea yksin

Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönotto edellyttää perusteellista ymmärrystä järjestelmien toiminnasta sekä operatiivisesta tekemisestä. Jonkun on myös johdettava projektia ja oltava viime kädessä vastuussa projektin onnistumisesta – hyvä projektipäällikkö pitää projektin kasassa ja koko tiimin ajan tasalla ja tyytyväisenä. Älä arvio kokeneen projektipäällikön tarvetta – se on yksi avaintekijä onnistuneen käyttöönoton kannalta.

3 – Hyvä suunnitelma on tärkeä – ole realistinen

Usein projekti halutaan viedä läpi mahdollisimman nopeasti. Siinä ei varsinaisesti ole mitään väärää, mutta projektisuunnitelmaa ja aikataulua tehdessä on oltava realistinen ja otettava huomioon kaikki työvaiheet ja tarvittavat tehtävät. Hyvä projektisuunnitelma sisältää aikataulun, käyttöönoton työvaiheet ja sekä projektiin osallistuvien roolit ja tehtävät. Projektisuunnitelma on hyödyllinen projektin hallitsemiseksi sekä eri työvaiheiden ja tehtävien edistymisen seuraamiseksi. Varmista tiimin jäsenten rooleja ja tehtäviä jaettaessa, että kaikki ymmärtävät oman roolinsa ja kaikilla on asianmukaiset tiedot ja tarvittaessa apua tehtävien suorittamiseen. Huolehdi myös että sovittu aikataulu on kaikkien tiimiläisen tiedossa. Aikarajojen on oltava kohtuullisia ja saavutettavissa heti projektin alusta lähtien.

4 – Kommunikoi

Mainonnanhallinnantajärjestelmän käyttöönotto tai vaihtaminen ei ole pelkästään teknologiaa ja prosesseja. Olennainen osa on myös ihmiset, jotka työskentelevät tavoitteen saavuttamiseksi. Sen takia onnistuneen projektin kannalta tärkeää on kommunikointi. Keskity projektiin, asetettuihin aikarajoihin, tavoitteeseen ja siihen miten tavoite saavutetaan yhdessä työskentelemällä. Jos huomaat, että huomio kiinnittyy vääriin asioihin, et ole varma omasta tekemisestä tai kohtaat odottamattomia ongelmia, jaa huolenaihe muulle tiimille, jotta tilanne voidaan korjata nopeasti ja jatkaa eteenpäin. Älä epäröi kysy apua, on vaikea pysyä aikataulussa, jos jokainen yrittää selvittää kaikki haasteet yksin. Kommunikaatiota ei voi olla koskaan liikaa, mutta varmin tapa epäonnistua on ilman sitä.

5 – Muista nauttia projektista

Projekti voi tuntua aika ajoin hankalalta ja se vie aikaa, resursseja ja kärsivällisyyttä. Saattaa tuntua siltä, että koskaan ei ole oikea aika tai riittävästi aikaa projektin aloittamiseksi, mutta se on tehty, kun se on tehty ja usein se kannattaa. Kokeneen tiimin kanssa on helppo nauttia projektista ja sen tuloksista.

Suunnitteletko mainonnanhallintajärjestelmän käyttöönottoa tai vaihtamista toiseen? Olemme auttaneet vuosien varrella monia asiakkaitamme vastaavissa projekteissa järjestelminä mm. DoubleClick for Publishers ja Smart Adserver. Autamme mielellämme myös sinua onnistuneen projektin läpiviemiseksi.

Lue lisää: Mainonnanhallinnan käyttöönotto ja konsultointi

Lue myös:

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää