Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, miten julkaisijat aihealueita käsittelevät. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattain valmistuneesta eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Vuoden 2017 aikana Strossle on analysoinut 924 511 Euroopassa julkaistua artikkelia selvittääkseen mahdollisia eroja julkaisijoiden sisällöntuotannon ja kuluttajien mieltymysten välillä. Tutkimustulokset perustuvat Strosslen teknologiaan, jota tällä hetkellä hyödyntää yli 1500 julkaisijaa yhdessätoista eri Euroopan maassa. Aineiston laajuus tekee tutkimuksesta ainutlaatuisen. Analysoidut artikkelit julkaistiin maalis-syyskuussa 2017.

Tutkimuksen mukaan perhe & vanhemmuus, muoti, terveys & kuntoilu, taide & viihde sekä uutiset olivat viisi aihealuetta, joista artikkeleita olisi haluttu lukea enemmän kuin tarjontaa oli. Lukijoiden kiinnostukseen perustuen esim. perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen artikkeleita voitaisiin julkaista kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Julkaistujen sisältöjen aihealueista koulutus, uskonto, liike-elämä, ostokset ja erityisesti urheilu olivat yliedustettuina medioissa suhteessa lukijoiden kiinnostukseen aihealuetta kohtaan. Urheilua käsittelevien artikkelien tarjonta oli yli kaksinkertainen suhteutettuna lukijoiden kiinnostukseen aihetta kohtaan verrattuna tutkittujen aihealueiden keskiarvoon.

Laajemmat näkökulmat kiinnostavat

“Monet lukijat valittivat urheilu-uutisten suuresta määrästä medioissa. Urheiluun liittyvien uutisten kiinnostavuus ehkä kasvaisi, jos julkaistaisiin laajempia näkökulmia”, toteaa Strosslen Head of Publisher Relations, Rickard Lawson. Strosslen mukaan edellä esitetty päätelmä voi koskea myös muita aihealueita. Monet mediat, jotka jättävät huomiotta eri näkökulmat ja kriteerit kuten sukupuolen, etnisyyden tai sosiaaliluokan, kärsivät yleisökadosta. Suhteellinen liiallinen tai alimitoitettu eri aihealueiden sisältötarjonta ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä, että tietystä aihealueesta olisi kirjoitettava enemmän tai vähemmän.

“Sen sijaan toimittajat ja sisällöntuottajat voisivat keskittyä enemmän siihen, miten kattavasti he käsittelevät aiheita ja laajentavat kohderyhmiä. Toivomme että tämä raporttimme voisi edistää rakentavaa keskustelua toimituksellisen sisällöntuotannon painopisteistä Eurooppalaisissa medioissa,” kommentoi Rickard Lawson.

STROSSLESTA

Strossle auttaa julkaisijoita ja mainostajia kasvattamaan kävijäliikennettä verkkosivuilleen, houkuttelemaan uusia kävijöitä sekä kasvattamaan näin liiketoiminnan tuottoja. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaassa mediaympäristössä. Erityisen tehokasta mainonnasta tekee natiivimainosten jakelu median oman sisällön yhteydessä sille sopivimmassa, lukijalle räätälöidyssä kontekstissa. Vuonna 2013 perustettua Strosslea hyödyntää yli 1500 julkaisijaa ja 500 mainostajaa Euroopassa.

Lisätietoja:
Kimmo Vihanto, CEO Strossle Finland Oy
Puh: +358 50 550 3661
Email: kimmo.vihanto(a)strossle.com

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Lue lisää