Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, miten julkaisijat aihealueita käsittelevät. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattain valmistuneesta eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Vuoden 2017 aikana Strossle on analysoinut 924 511 Euroopassa julkaistua artikkelia selvittääkseen mahdollisia eroja julkaisijoiden sisällöntuotannon ja kuluttajien mieltymysten välillä. Tutkimustulokset perustuvat Strosslen teknologiaan, jota tällä hetkellä hyödyntää yli 1500 julkaisijaa yhdessätoista eri Euroopan maassa. Aineiston laajuus tekee tutkimuksesta ainutlaatuisen. Analysoidut artikkelit julkaistiin maalis-syyskuussa 2017.

Tutkimuksen mukaan perhe & vanhemmuus, muoti, terveys & kuntoilu, taide & viihde sekä uutiset olivat viisi aihealuetta, joista artikkeleita olisi haluttu lukea enemmän kuin tarjontaa oli. Lukijoiden kiinnostukseen perustuen esim. perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen artikkeleita voitaisiin julkaista kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Julkaistujen sisältöjen aihealueista koulutus, uskonto, liike-elämä, ostokset ja erityisesti urheilu olivat yliedustettuina medioissa suhteessa lukijoiden kiinnostukseen aihealuetta kohtaan. Urheilua käsittelevien artikkelien tarjonta oli yli kaksinkertainen suhteutettuna lukijoiden kiinnostukseen aihetta kohtaan verrattuna tutkittujen aihealueiden keskiarvoon.

Laajemmat näkökulmat kiinnostavat

“Monet lukijat valittivat urheilu-uutisten suuresta määrästä medioissa. Urheiluun liittyvien uutisten kiinnostavuus ehkä kasvaisi, jos julkaistaisiin laajempia näkökulmia”, toteaa Strosslen Head of Publisher Relations, Rickard Lawson. Strosslen mukaan edellä esitetty päätelmä voi koskea myös muita aihealueita. Monet mediat, jotka jättävät huomiotta eri näkökulmat ja kriteerit kuten sukupuolen, etnisyyden tai sosiaaliluokan, kärsivät yleisökadosta. Suhteellinen liiallinen tai alimitoitettu eri aihealueiden sisältötarjonta ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä, että tietystä aihealueesta olisi kirjoitettava enemmän tai vähemmän.

“Sen sijaan toimittajat ja sisällöntuottajat voisivat keskittyä enemmän siihen, miten kattavasti he käsittelevät aiheita ja laajentavat kohderyhmiä. Toivomme että tämä raporttimme voisi edistää rakentavaa keskustelua toimituksellisen sisällöntuotannon painopisteistä Eurooppalaisissa medioissa,” kommentoi Rickard Lawson.

STROSSLESTA

Strossle auttaa julkaisijoita ja mainostajia kasvattamaan kävijäliikennettä verkkosivuilleen, houkuttelemaan uusia kävijöitä sekä kasvattamaan näin liiketoiminnan tuottoja. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaassa mediaympäristössä. Erityisen tehokasta mainonnasta tekee natiivimainosten jakelu median oman sisällön yhteydessä sille sopivimmassa, lukijalle räätälöidyssä kontekstissa. Vuonna 2013 perustettua Strosslea hyödyntää yli 1500 julkaisijaa ja 500 mainostajaa Euroopassa.

Lisätietoja:
Kimmo Vihanto, CEO Strossle Finland Oy
Puh: +358 50 550 3661
Email: kimmo.vihanto(a)strossle.com

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia.

Lue lisää