Uudenlainen lukijaindeksi avaa sisällöntuotannon ja lukijoiden mieltymysten välisiä eroja

2018/01/03

Liian moni artikkeli käsittelee urheilua, enemmän sisältöä kaivattaisiin taas perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen. Suhdeluvut saattavat vaihdella sen mukaan, miten julkaisijat aihealueita käsittelevät. Esimerkiksi nämä asiat tulivat ilmi ruotsalaisen natiivimainontaan keskittyneen Strosslen hiljattain valmistuneesta eurooppalaisesta lukijatutkimuksesta.

Vuoden 2017 aikana Strossle on analysoinut 924 511 Euroopassa julkaistua artikkelia selvittääkseen mahdollisia eroja julkaisijoiden sisällöntuotannon ja kuluttajien mieltymysten välillä. Tutkimustulokset perustuvat Strosslen teknologiaan, jota tällä hetkellä hyödyntää yli 1500 julkaisijaa yhdessätoista eri Euroopan maassa. Aineiston laajuus tekee tutkimuksesta ainutlaatuisen. Analysoidut artikkelit julkaistiin maalis-syyskuussa 2017.

Tutkimuksen mukaan perhe & vanhemmuus, muoti, terveys & kuntoilu, taide & viihde sekä uutiset olivat viisi aihealuetta, joista artikkeleita olisi haluttu lukea enemmän kuin tarjontaa oli. Lukijoiden kiinnostukseen perustuen esim. perheeseen ja vanhemmuuteen liittyen artikkeleita voitaisiin julkaista kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna. Julkaistujen sisältöjen aihealueista koulutus, uskonto, liike-elämä, ostokset ja erityisesti urheilu olivat yliedustettuina medioissa suhteessa lukijoiden kiinnostukseen aihealuetta kohtaan. Urheilua käsittelevien artikkelien tarjonta oli yli kaksinkertainen suhteutettuna lukijoiden kiinnostukseen aihetta kohtaan verrattuna tutkittujen aihealueiden keskiarvoon.

Laajemmat näkökulmat kiinnostavat

“Monet lukijat valittivat urheilu-uutisten suuresta määrästä medioissa. Urheiluun liittyvien uutisten kiinnostavuus ehkä kasvaisi, jos julkaistaisiin laajempia näkökulmia”, toteaa Strosslen Head of Publisher Relations, Rickard Lawson. Strosslen mukaan edellä esitetty päätelmä voi koskea myös muita aihealueita. Monet mediat, jotka jättävät huomiotta eri näkökulmat ja kriteerit kuten sukupuolen, etnisyyden tai sosiaaliluokan, kärsivät yleisökadosta. Suhteellinen liiallinen tai alimitoitettu eri aihealueiden sisältötarjonta ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä, että tietystä aihealueesta olisi kirjoitettava enemmän tai vähemmän.

“Sen sijaan toimittajat ja sisällöntuottajat voisivat keskittyä enemmän siihen, miten kattavasti he käsittelevät aiheita ja laajentavat kohderyhmiä. Toivomme että tämä raporttimme voisi edistää rakentavaa keskustelua toimituksellisen sisällöntuotannon painopisteistä Eurooppalaisissa medioissa,” kommentoi Rickard Lawson.

STROSSLESTA

Strossle auttaa julkaisijoita ja mainostajia kasvattamaan kävijäliikennettä verkkosivuilleen, houkuttelemaan uusia kävijöitä sekä kasvattamaan näin liiketoiminnan tuottoja. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaassa mediaympäristössä. Erityisen tehokasta mainonnasta tekee natiivimainosten jakelu median oman sisällön yhteydessä sille sopivimmassa, lukijalle räätälöidyssä kontekstissa. Vuonna 2013 perustettua Strosslea hyödyntää yli 1500 julkaisijaa ja 500 mainostajaa Euroopassa.

Lisätietoja:
Kimmo Vihanto, CEO Strossle Finland Oy
Puh: +358 50 550 3661
Email: kimmo.vihanto(a)strossle.com

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää