Suomalaiset datan ostajat panostavat laatuun ja GDPR -yhteensopivuuteen

2018/05/28

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Datamarkkina kasvaa pohjoismaissa nopeasti. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa toteutimme tutkimuksen huhtikuussa 2018. Nyt voimme iloksemme jakaa muutamia havaintojamme.

Kuinka moni tutkimukseen vastanneista käyttää kohderyhmiä mainoskampanjoissa ja kuinka usein?

70% kyselyyn vastanneista mainostajista ja mediatoimistoista olivat käyttäneet kohderyhmiä mainoskampanjoissa. 86% oli käyttänyt omaan dataan perustuvia kohderyhmiä ja 50% oli käyttänyt kampanjoissa muita yleisöjä kuten esim. eri palveluidentarjoajien maksuttomia kohderyhmiä. Yli puolet kyselyyn osallistuneista käytti kohderyhmiä mainoskampanjoissaan viikottain ja 21% kuukausittain. Ainoastaan 3% vastanneista eivät olleet koskaan käyttäneet kampanjassa kohdeyleisöä.

Mitkä kohderyhmät kiinnostavat ( % vastanneista):

– Ikäryhmät ( 87%)
– Perhetilanteeseen liittyvä (74%)
– Ostoaiedataan perustuvat (74%)
– Sukupuoleen perustuvat (68%)
– Harrastuksiin liittyvä (61%)
– Asumismuotoon liittyvä (58%)
– Yrityspäättäjiä tai muita yrityselämän kohdeyleisöjä (55%)
– Ruokaan liittyvä (52%)
– Tuloluokkiin perustuvia (48%)

Kuinka tärkeitä seuraavat asiat ovat kohderyhmien hyödyntämisessä? (asteikko 1-5)

Relevantin tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa | Relevant

Kiitokset kaikille tutkimukseen osallistuneille! Jos haluat kuulla lisää tutkimuksesta tai datapalveluistamme kerromme mielellämme.

Lue lisää datan ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää