Suomalaiset datan ostajat panostavat laatuun ja GDPR -yhteensopivuuteen

2018/05/28

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Datamarkkina kasvaa pohjoismaissa nopeasti. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa toteutimme tutkimuksen huhtikuussa 2018. Nyt voimme iloksemme jakaa muutamia havaintojamme.

Kuinka moni tutkimukseen vastanneista käyttää kohderyhmiä mainoskampanjoissa ja kuinka usein?

70% kyselyyn vastanneista mainostajista ja mediatoimistoista olivat käyttäneet kohderyhmiä mainoskampanjoissa. 86% oli käyttänyt omaan dataan perustuvia kohderyhmiä ja 50% oli käyttänyt kampanjoissa muita yleisöjä kuten esim. eri palveluidentarjoajien maksuttomia kohderyhmiä. Yli puolet kyselyyn osallistuneista käytti kohderyhmiä mainoskampanjoissaan viikottain ja 21% kuukausittain. Ainoastaan 3% vastanneista eivät olleet koskaan käyttäneet kampanjassa kohdeyleisöä.

Mitkä kohderyhmät kiinnostavat ( % vastanneista):

– Ikäryhmät ( 87%)
– Perhetilanteeseen liittyvä (74%)
– Ostoaiedataan perustuvat (74%)
– Sukupuoleen perustuvat (68%)
– Harrastuksiin liittyvä (61%)
– Asumismuotoon liittyvä (58%)
– Yrityspäättäjiä tai muita yrityselämän kohdeyleisöjä (55%)
– Ruokaan liittyvä (52%)
– Tuloluokkiin perustuvia (48%)

Kuinka tärkeitä seuraavat asiat ovat kohderyhmien hyödyntämisessä? (asteikko 1-5)

Relevantin tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa | Relevant

Kiitokset kaikille tutkimukseen osallistuneille! Jos haluat kuulla lisää tutkimuksesta tai datapalveluistamme kerromme mielellämme.

Lue lisää datan ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Comments

comments

Lue myös:

Kesäkuun kuulumiset Relevantilta

2018/06/21

Kevät muuttui vauhdilla kesäksi ja pian päästään nauttimaan ansaituista lomista. Vauhti on riittänyt myös Relevantin keväässä. Viimeisimmät viikot ovat meillä kuluneet pitkälti, datan, GDPR:n, erilaisten kehitysprojektien sekä Ad ops hommien parissa.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää

Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.

Lue lisää

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää

Luvallisesti kerättyjä ja luotettavia kohderyhmiä

2018/05/31

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita dataan perustuvia kohderyhmäsegmenttejä ostettavaksi ohjelmallisesti. Datakumppanimme noudattavat 25.5.2018 voimaan tulleen EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja kohderyhmäsegmentit rakennetaan datasta, jonka käyttö on luvallista. Niinpä voit huoletta hyödyntää segmenttejämme Adformin DSP:n, DoubleClickin Bid Managerin ja Appnexuksen kautta ostettavissa kampanjoissa.

Lue lisää