Suomalaiset datan ostajat panostavat laatuun ja GDPR -yhteensopivuuteen

2018/05/28

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Datamarkkina kasvaa pohjoismaissa nopeasti. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa toteutimme tutkimuksen huhtikuussa 2018. Nyt voimme iloksemme jakaa muutamia havaintojamme.

Kuinka moni tutkimukseen vastanneista käyttää kohderyhmiä mainoskampanjoissa ja kuinka usein?

70% kyselyyn vastanneista mainostajista ja mediatoimistoista olivat käyttäneet kohderyhmiä mainoskampanjoissa. 86% oli käyttänyt omaan dataan perustuvia kohderyhmiä ja 50% oli käyttänyt kampanjoissa muita yleisöjä kuten esim. eri palveluidentarjoajien maksuttomia kohderyhmiä. Yli puolet kyselyyn osallistuneista käytti kohderyhmiä mainoskampanjoissaan viikottain ja 21% kuukausittain. Ainoastaan 3% vastanneista eivät olleet koskaan käyttäneet kampanjassa kohdeyleisöä.

Mitkä kohderyhmät kiinnostavat ( % vastanneista):

– Ikäryhmät ( 87%)
– Perhetilanteeseen liittyvä (74%)
– Ostoaiedataan perustuvat (74%)
– Sukupuoleen perustuvat (68%)
– Harrastuksiin liittyvä (61%)
– Asumismuotoon liittyvä (58%)
– Yrityspäättäjiä tai muita yrityselämän kohdeyleisöjä (55%)
– Ruokaan liittyvä (52%)
– Tuloluokkiin perustuvia (48%)

Kuinka tärkeitä seuraavat asiat ovat kohderyhmien hyödyntämisessä? (asteikko 1-5)

Relevantin tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa | Relevant

Kiitokset kaikille tutkimukseen osallistuneille! Jos haluat kuulla lisää tutkimuksesta tai datapalveluistamme kerromme mielellämme.

Lue lisää datan ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää