TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

IAB Europen Transparency & Consent Framework -standardin tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologiatoimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, mahdollistaen kolmansille osapuolille henkilötietojen käsittelyn mainonnan jakelussa ja kohdistamisessa.  Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Administrative Tools icon

Frameworkin mahdollistaa:

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. (lue lehdistötiedote täältä). Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

New icon

Miten käyttäjät näkevät muutokset uudessa versiossa?

Julkaisijat saavat enemmän joustavuutta sen suhteen, miten he tekevät yhteistyötä teknologiakumppaneidensa kanssa. Datan prosessoinnin selkeämpi rajaaminen mahdollistaa kumppaneille toimintatapojen oikeusperustan ja julkaisijoille paremman kontrollin. TCF:n v2.0 helpottaa laillista ja läpinäkyvää tietojen käsittelyä.

Haluatko tietää enemmän?

Osana prosessia IAB Europe järjestää kaksi verkkoseminaaria, joissa esitellään ehdotetut muutokset. Nämä 1,5 tunnin tilaisuudet sisältävät 45 minuutin esityksen TCF v2.0:sta ja 45 minuutin Q&A-istunnon, jossa osallistujien on mahdollista antaa palautetta ja kommentoida.

TCF v2.0 julkaisijoille – rekisteröidy täällä

Mitä seuraavaksi?

Julkisen kommentointijakson päätyttyä, kun tekniset määritelmät ja käytänteet on saatettu lopulliseen muotoonsa saavat julkaisijat, vendorit ja CMP:t yksityiskohtaiset ohjeet päivitetyn standardin implementointiin. Webinaareja pidetään kaikille sidosryhmille, myös toimistoille ja mainostajille.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää