TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

IAB Europen Transparency & Consent Framework -standardin tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologiatoimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, mahdollistaen kolmansille osapuolille henkilötietojen käsittelyn mainonnan jakelussa ja kohdistamisessa.  Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Administrative Tools icon

Frameworkin mahdollistaa:

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. (lue lehdistötiedote täältä). Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

New icon

Miten käyttäjät näkevät muutokset uudessa versiossa?

Julkaisijat saavat enemmän joustavuutta sen suhteen, miten he tekevät yhteistyötä teknologiakumppaneidensa kanssa. Datan prosessoinnin selkeämpi rajaaminen mahdollistaa kumppaneille toimintatapojen oikeusperustan ja julkaisijoille paremman kontrollin. TCF:n v2.0 helpottaa laillista ja läpinäkyvää tietojen käsittelyä.

Haluatko tietää enemmän?

Osana prosessia IAB Europe järjestää kaksi verkkoseminaaria, joissa esitellään ehdotetut muutokset. Nämä 1,5 tunnin tilaisuudet sisältävät 45 minuutin esityksen TCF v2.0:sta ja 45 minuutin Q&A-istunnon, jossa osallistujien on mahdollista antaa palautetta ja kommentoida.

TCF v2.0 julkaisijoille – rekisteröidy täällä

Mitä seuraavaksi?

Julkisen kommentointijakson päätyttyä, kun tekniset määritelmät ja käytänteet on saatettu lopulliseen muotoonsa saavat julkaisijat, vendorit ja CMP:t yksityiskohtaiset ohjeet päivitetyn standardin implementointiin. Webinaareja pidetään kaikille sidosryhmille, myös toimistoille ja mainostajille.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää