TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

IAB Europen Transparency & Consent Framework -standardin tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologiatoimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, mahdollistaen kolmansille osapuolille henkilötietojen käsittelyn mainonnan jakelussa ja kohdistamisessa.  Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Administrative Tools icon

Frameworkin mahdollistaa:

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. (lue lehdistötiedote täältä). Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

New icon

Miten käyttäjät näkevät muutokset uudessa versiossa?

Julkaisijat saavat enemmän joustavuutta sen suhteen, miten he tekevät yhteistyötä teknologiakumppaneidensa kanssa. Datan prosessoinnin selkeämpi rajaaminen mahdollistaa kumppaneille toimintatapojen oikeusperustan ja julkaisijoille paremman kontrollin. TCF:n v2.0 helpottaa laillista ja läpinäkyvää tietojen käsittelyä.

Haluatko tietää enemmän?

Osana prosessia IAB Europe järjestää kaksi verkkoseminaaria, joissa esitellään ehdotetut muutokset. Nämä 1,5 tunnin tilaisuudet sisältävät 45 minuutin esityksen TCF v2.0:sta ja 45 minuutin Q&A-istunnon, jossa osallistujien on mahdollista antaa palautetta ja kommentoida.

TCF v2.0 julkaisijoille – rekisteröidy täällä

Mitä seuraavaksi?

Julkisen kommentointijakson päätyttyä, kun tekniset määritelmät ja käytänteet on saatettu lopulliseen muotoonsa saavat julkaisijat, vendorit ja CMP:t yksityiskohtaiset ohjeet päivitetyn standardin implementointiin. Webinaareja pidetään kaikille sidosryhmille, myös toimistoille ja mainostajille.

Lue myös:

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää