Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Sopivan kohderyhmän valitseminen lähtee liikkeelle siitä, että määritellään ketkä ovat jo olemassa olevia tai todennäköisimpiä asiakkaita. Määreitä voivat olla esimerkiksi ikä, sukupuoli, kotitalouden koko tai vaikka tuotteeseen tai palveluun linkittyvät kiinnostuksen kohteet. Sen jälkeen pyritään rajaamaan mainoskampanjan yleisö niin, että tavoitettaisiin mahdollisimman tehokkaasti määriteltyyn ryhmään kuuluvaa yleisöä.

Tehokkaan yleisön rajaamiseksi esittelemme tässä eri mahdollisuuksia:

Väestötietoihin perustuva kohdentaminen (Demographic)

Oman kohderyhmän määrittelyn jälkeen on helppo lähteä kohdentamaan mainoskampanjaa niille, jotka vastaavat määriteltyä ostajaprofiilia. Näin käytät budjettisi tavottaaksesi viestilläsi niitä henkilöitä, jotka todennäköisimmin ostaisivat tuotteen tai palvelun. Väestötietoihin perustuvia kohderyhmiä voi olla esimerkiksi iän, sukupuolen, koulutuksen, kotitalouden koon tai kotitalouden tulojen mukaan kohdentaminen.

Kiinnostuksen kohteiden perusteella kohdentaminen (Interest)

Hyvä vaihtoehto on kohdentaa kampanja niille, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita samasta aihealueesta, johon tarjoamasi tuote tai palvelu linkittyy. Kiinnostuksen kohteisiin perustuvia kohderyhmiä voi olla esimerkiksi eri toimialoista kiinnostuneet, kulttuurista kiinnostuneet, erilaiset ruokavaliot, erilaiset harrastukset, lemmikkieläimet, muodista ja kauneudesta kiinnostuneet tai vaikka matkailuun, autoihin tai teknologiaan intohimoisesti suhtautuvat henkilöt.

Ostoaikeissa olevalle kohdentaminen (Intent)

Ostoaiedataan perustuva kohdentaminen auttaa tavoittamaan ne yleisöt, jotka ovat aikeissa ostaa tai etsivät juuri sellaisia tuotteita ja palveluita, joita mainostajalla on tarjota. Ostoaiekohderyhmiä voivat olla esimerkiksi henkilöt, jotka remontoivat ja etsivät siihen liittyviä tuotteita, etsivät uutta autoa, elektroniikkaa tai kodinkoneita tai vaikka erilaisia harrastusvälineitä. Ostoaiedataan perustuvalle kohdennukselle tyypillistä on ettei data voi olla kovin vanhaa, jotta se pysyy laadukkaana.

Mainostajan tarpeisiin räätälöidyt kohderyhmät

Vaikka kohderyhmiä on tarjolla paljon, joskus voi olla haastavaa löytää niiden joukosta juuri omalle kampanjalle sopivin. Silloin on hyvä lähteä miettimään olisiko järkevintä rakentaa ihan omia kohderyhmiä esimerkiksi sopivien kumppanien dataan pohjautuen ja eri lähteiden dataa yhdistellen. Omien kohderyhmien räätälöimiseen tarvitaan kuitenkin jo teknologiaa ja ammattitaitoa.

Oletko jo kuullut Relevant Audiencen kohderyhmistä?

Relevant Audience tarjoaa kohderyhmäsegmenttejä hyödynnettäväksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Kohderyhmät on rakennettu luotettavien ja laadukkaiden yhteistyökumppaniemme datasta mukana palvelussamme ovat mm. Tori.fi, Finnkino, Suomen Asiakastieto, Indiedays, Foreca, Posti, Keskisuomalainen ja Gogolf. Kohderyhmä valikoimaamme ja niiden kokoihin voi tutustua Segment Finderissamme.

Jos sopivan kohderyhmä löytäminen tuntuu haastavalta tai mainonnan ostaminen aiheuttaa muuten hankaluuksia, ota yhteyttä Olli Järvilehtoon niin katsotaan yhdessä, miten pääset eteenpäin.

Lue myös:

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää

Digitaalinen markkinointi 2020 – mikä tänä vuonna on pinnalla? 

2020/02/03

Tyypillisesti alkuvuodesta arvaillaan, mitkä teemat nousevat digitaalisessa markkinonnissa kuumimmiksi puheenaiheiksi kuluvan vuoden aikana. Mikä on jo muuttanut digitaalista maailmaa ja mikä häämöttää nurkan takana? Mihin kysymyksiin etsitään kuumeisesti vastauksia?

Lue lisää

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää