Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistulle viitekehykselle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla mm. ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

OpenRTB 3.0:lle ehdotetut tärkeimmät päivitykset:

– Päivityksen tärkeimmät tavoitteet ovat ohjelmistojen turvallisuuden ja avoimuuden lisääminen

– Kolme OpenRTB 3.0 standardin teknistä uudistusta:
– ads.cert inventaarin todentamiseksi ja huijausten ehkäisemiseksi
* Ehdotus tarjousten digitaalisesta allekirjoituksesta inventaarin aitouden varmistamiseksi
– AdCOM (Advertising Common Object Model)
* Uusi lähestymistapa mainoskohteiden kuvailemiseksi OpenRTB: ssä tai muissa kaupallisissa kohteissa
– Ad Management API
* API-yhteyksien standardisointi luovan hyväksymisprosessin avulla, läpinäkyyden ja laadun parantamiseksi

Julkinen kommentointi jakso kestää 60 päivää, kunnes 24. syyskuuta alkaa beta-vaiheen testaus. Voit tarkastella ehdotettuja OpenRTB-, ads.cert-, AdCOM- ja Ad Management API -määrityksiä täällä.

IAB Technology Laboratory

IAB Technology Laboratory (Tech Lab) on voittoa tavoittelematon tutkimus- ja kehitysyhteistyö, joka tuottaa ja tarjoaa standardeja, ohjelmistoja ja palveluita tehokkaan ja kestävän globaalin digitaalisen median ekosysteemin kasvun edistämiseksi. IAB Tech Lab koostuu digitaalisista julkaisjoista ja mainosteknologiayrityksistä sekä markkinoijista, toimistoista ja muista interaktiivisen markkinointiympäristöön erikoistuneista yrityksistä. Sen tavoitteena on mahdollistaa brändin ja median kasvu läpinäkyvän, turvallisen ja tehokkaan toimitusketjun avulla. Johdonmukainen mittaus ja paremmat mainoskokemukset kuluttajille keskittyen erityisesti mobiili- ja televisio- / digitaalivideokanavien käyttöön.

Lähde: Tiedote

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää