Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistulle viitekehykselle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla mm. ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

OpenRTB 3.0:lle ehdotetut tärkeimmät päivitykset:

– Päivityksen tärkeimmät tavoitteet ovat ohjelmistojen turvallisuuden ja avoimuuden lisääminen

– Kolme OpenRTB 3.0 standardin teknistä uudistusta:
– ads.cert inventaarin todentamiseksi ja huijausten ehkäisemiseksi
* Ehdotus tarjousten digitaalisesta allekirjoituksesta inventaarin aitouden varmistamiseksi
– AdCOM (Advertising Common Object Model)
* Uusi lähestymistapa mainoskohteiden kuvailemiseksi OpenRTB: ssä tai muissa kaupallisissa kohteissa
– Ad Management API
* API-yhteyksien standardisointi luovan hyväksymisprosessin avulla, läpinäkyyden ja laadun parantamiseksi

Julkinen kommentointi jakso kestää 60 päivää, kunnes 24. syyskuuta alkaa beta-vaiheen testaus. Voit tarkastella ehdotettuja OpenRTB-, ads.cert-, AdCOM- ja Ad Management API -määrityksiä täällä.

IAB Technology Laboratory

IAB Technology Laboratory (Tech Lab) on voittoa tavoittelematon tutkimus- ja kehitysyhteistyö, joka tuottaa ja tarjoaa standardeja, ohjelmistoja ja palveluita tehokkaan ja kestävän globaalin digitaalisen median ekosysteemin kasvun edistämiseksi. IAB Tech Lab koostuu digitaalisista julkaisjoista ja mainosteknologiayrityksistä sekä markkinoijista, toimistoista ja muista interaktiivisen markkinointiympäristöön erikoistuneista yrityksistä. Sen tavoitteena on mahdollistaa brändin ja median kasvu läpinäkyvän, turvallisen ja tehokkaan toimitusketjun avulla. Johdonmukainen mittaus ja paremmat mainoskokemukset kuluttajille keskittyen erityisesti mobiili- ja televisio- / digitaalivideokanavien käyttöön.

Lähde: Tiedote

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää