Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistulle viitekehykselle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla mm. ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

OpenRTB 3.0:lle ehdotetut tärkeimmät päivitykset:

– Päivityksen tärkeimmät tavoitteet ovat ohjelmistojen turvallisuuden ja avoimuuden lisääminen

– Kolme OpenRTB 3.0 standardin teknistä uudistusta:
– ads.cert inventaarin todentamiseksi ja huijausten ehkäisemiseksi
* Ehdotus tarjousten digitaalisesta allekirjoituksesta inventaarin aitouden varmistamiseksi
– AdCOM (Advertising Common Object Model)
* Uusi lähestymistapa mainoskohteiden kuvailemiseksi OpenRTB: ssä tai muissa kaupallisissa kohteissa
– Ad Management API
* API-yhteyksien standardisointi luovan hyväksymisprosessin avulla, läpinäkyyden ja laadun parantamiseksi

Julkinen kommentointi jakso kestää 60 päivää, kunnes 24. syyskuuta alkaa beta-vaiheen testaus. Voit tarkastella ehdotettuja OpenRTB-, ads.cert-, AdCOM- ja Ad Management API -määrityksiä täällä.

IAB Technology Laboratory

IAB Technology Laboratory (Tech Lab) on voittoa tavoittelematon tutkimus- ja kehitysyhteistyö, joka tuottaa ja tarjoaa standardeja, ohjelmistoja ja palveluita tehokkaan ja kestävän globaalin digitaalisen median ekosysteemin kasvun edistämiseksi. IAB Tech Lab koostuu digitaalisista julkaisjoista ja mainosteknologiayrityksistä sekä markkinoijista, toimistoista ja muista interaktiivisen markkinointiympäristöön erikoistuneista yrityksistä. Sen tavoitteena on mahdollistaa brändin ja median kasvu läpinäkyvän, turvallisen ja tehokkaan toimitusketjun avulla. Johdonmukainen mittaus ja paremmat mainoskokemukset kuluttajille keskittyen erityisesti mobiili- ja televisio- / digitaalivideokanavien käyttöön.

Lähde: Tiedote

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää