Smart AdServer on riippumaton, julkaisijoihin keskittynyt täyden palvelun mainonnanjakelualusta

2016/09/13

Julkaisijoille tarkoitettujen teknologioiden tarjonta on viime vuosien aikana kasvanut ja pirstaloitunut valtavasti. Teknologioiden tarjoajat erikoistuvat yhä yksityiskohtaisemmin eri alueille jatkuvasti kasvavassa markkinassa. Uusia ratkaisuja esim. mobiilille, nativiille, ohjelmalliselle ja videolle tulee markkinoille usein. Nämä teknologiat ratkaisevat usein kuitenkin vain tietyn osa-alueen ja julkaisijat joutuvat valitsemaan ja rakentamaan useista teknologioista itselleen sopivimman kokonaisuuden.

Julkaisijat tarvitsevat enemmän kuin vain mainonnan hallinnan ja hyvän myyntialustan (SSP, Sell Side Platform) inventaarilleen. Mainonnan ostajien täytyy voida löytää ja ostaa inventaaria helposti, mutta lisäksi tarvitaan mm. asianmukaiset mittaus- ja hallintamahdollisuudet. Julkaisijalla on kaksi vaihtoehtoa: käyttää useiden eri teknologian tarjoajien ratkaisuja ja integroida ne yhteen tai valita yhteistyökumppani, joka pystyy tarjoamaan mahdollisimman suuren osan kerralla.

Mikä täyden palvelun mainosalusta oikein tarkoittaa?

Smart AdServer on riippumaton, julkaisijoihin keskittynyt täyden palvelun mainosalusta. Sen avulla julkaisija voi hallita digitaalista mainontaa kaikissa muodoissa (display, rich media, video, natiivi), kaikilla näytöillä (dektop, app, mobiili) ja kaikissa myyntikanavissa (suora, RTB, automated guaranteed) – oikeassa laitteessa, oikeassa muodossa ja oikeaan aikaan. Lisäksi se tarjoaa hyvät työkalut tuottojen hallintaan, jonka avulla suorasta – ja ohjelmallisesta mainosmyynnistä voidaan saada julkaisijalle paras mahdollinen tuotto. Järjestelmästä on näkymä kaikkeen inventaariin, jonka avulla kampanjan hallintaa voidaan tehdä kokonaisvaltaisesti.

Kaikki täyden palvelun mainosalustat eivät ole samanlaisia

On olemassa kahdenlaisia täydenpalvelun mainosalustoja. Sellaisia, jotka ovat alun perin kehitetty tiettyyn osa-alueeseen, ja joiden alustaan on tarpeen mukaan integroitu valikoituja muiden toimijoiden kehittämiä ominaisuuksia. Useiden eri toimijoiden kehittämien osioiden saumaton yhteen liittäminen on haastavaa ja voi näkyä mm. heikompana käyttökokemuksena. Toinen vaihtoehto on alusta, jonka osat ovat  alun perin rakennettu toimimaan yhtenäisenä kokonaisuutena. Tämän tyyppisessä ratkaisussa pohja on vahva ja kehitystä voidaan tehdä järjestelmän syvään tuntemukseen pohjautuen.

Smart Adserveriä ovat alun perin kehittäneet julkaisijat, joten mainosalusta on kehitetty vahvasti julkaisijoiden näkökulmasta. Alustaan on rakennettu mm. Rich Media mahdollisuudet, mobiili, kehittynyt videomainonta ja RTB. Se ei ole ainoastaan kustannustehokas vaihtoehto julkaisijalle vaan myös paras tapa varmistua laadukkaasta käyttökokemuksesta. Mm. mainospohjien hallinta, tuotesuunnittelu ja kehitys on toteutettu kokonaisvaltaisesti, jolloin tuloksena on luotettava täyden palvelun mainosalusta.  Koemme että tällaiselle toteutukselle on todella tarvetta markkinassa, joka on juuri nyt hajanaisempi kuin koskaan.

Smart AdServerin täyden palvelun ratkaisu:

Smart AdServer Full Stack

Relevant on tehnyt yhteistyötä vuodesta 2016 alkaen Smart AdServerin kanssa, joka on yksi johtavista digitaalisen mainonnanhallinnan alustoista. Relevant edustaa Smart Adserveriä yksinoikeudella Suomessa, Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa. Mutta autamme toki myös muiden järjestelmien käyttöönotoissa, sillä konsultoinnit ja käyttöönottoprojektit tuotetaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden. Lue lisää mainonnahallinnan käyttöönotosta ja konsultoinnista täältä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää