Smart AdServer on riippumaton, julkaisijoihin keskittynyt täyden palvelun mainonnanjakelu alusta

2016/09/13


Julkaisijoille tarkoitettujen teknologioiden tarjonta on viime vuosien aikana kasvanut ja pirstaloitunut valtavasti. Teknologioiden tarjoajat erikoistuvat yhä yksityiskohtaisemmin eri alueille jatkuvasti kasvavassa markkinassa. Uusia ratkaisuja esim. mobiilille, nativiille, ohjelmalliselle ja videolle tulee markkinoille usein. Nämä teknologiat ratkaisevat usein kuitenkin vain tietyn osa-alueen ja julkaisijat joutuvat valitsemaan ja rakentamaan useista teknologioista itselleen sopivimman kokonaisuuden.

Julkaisijat tarvitsevat enemmän kuin vain mainonnan hallinnan ja hyvän myyntialustan (SSP, Sell Side Platform) inventaarilleen. Mainonnan ostajien täytyy voida löytää ja ostaa inventaaria helposti, mutta lisäksi tarvitaan mm. asianmukaiset mittaus- ja hallintamahdollisuudet. Julkaisijalla on kaksi vaihtoehtoa: käyttää useiden eri teknologian tarjoajien ratkaisuja ja integroida ne yhteen tai valita yhteistyökumppani, joka pystyy tarjoamaan mahdollisimman suuren osan kerralla.

Mikä täyden palvelun mainosalusta oikein tarkoittaa?

Smart AdServer on riippumaton, julkaisijoihin keskittynyt täyden palvelun mainosalusta. Sen avulla julkaisija voi hallita digitaalista mainontaa kaikissa muodoissa (display, rich media, video, natiivi), kaikilla näytöillä (dektop, app, mobiili) ja kaikissa myyntikanavissa (suora, RTB, automated guaranteed) – oikeassa laitteessa, oikeassa muodossa ja oikeaan aikaan. Lisäksi se tarjoaa hyvät työkalut tuottojen hallintaan, jonka avulla suorasta – ja ohjelmallisesta mainosmyynnistä voidaan saada julkaisijalle paras mahdollinen tuotto. Järjestelmästä on näkymä kaikkeen inventaariin, jonka avulla kampanjan hallintaa voidaan tehdä kokonaisvaltaisesti.

Kaikki täyden palvelun mainosalustat eivät ole samanlaisia

On olemassa kahdenlaisia täydenpalvelun mainosalustoja. Sellaisia, jotka ovat alun perin kehitetty tiettyyn osa-alueeseen, ja joiden alustaan on tarpeen mukaan integroitu valikoituja muiden toimijoiden kehittämiä ominaisuuksia. Useiden eri toimijoiden kehittämien osioiden saumaton yhteen liittäminen on haastavaa ja voi näkyä mm. heikompana käyttökokemuksena. Toinen vaihtoehto on alusta, jonka osat ovat  alun perin rakennettu toimimaan yhtenäisenä kokonaisuutena. Tämän tyyppisessä ratkaisussa pohja on vahva ja kehitystä voidaan tehdä järjestelmän syvään tuntemukseen pohjautuen.

Smart Adserveriä ovat alun perin kehittäneet julkaisijat, joten mainosalusta on kehitetty vahvasti julkaisijoiden näkökulmasta. Alustaan on rakennettu mm. Rich Media mahdollisuudet, mobiili, kehittynyt videomainonta ja RTB. Se ei ole ainoastaan kustannustehokas vaihtoehto julkaisijalle vaan myös paras tapa varmistua laadukkaasta käyttökokemuksesta. Mm. mainospohjien hallinta, tuotesuunnittelu ja kehitys on toteutettu kokonaisvaltaisesti, jolloin tuloksena on luotettava täyden palvelun mainosalusta.  Koemme että tällaiselle toteutukselle on todella tarvetta markkinassa, joka on juuri nyt hajanaisempi kuin koskaan.

Smart AdServerin täyden palvelun ratkaisu:

Smart AdServer Full Stack

Lisätiedot, ota yhteyttä: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a)relevant.fi

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää