Relevantin tiimi toivottaa kaikille aurinkoista ja rentouttavaa kesää!

2017/06/21

Paljon on tapahtunut Relevantilla vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla ja sama tahti jatkuu taas lomien jälkeen. Nyt on aika suunnata kesämökille, nauttia rennosti kesästä ja ladata akkuja. Muistathan että Relevantin AdOps on paikalla koko kesän ajan. Relevant toimii Pohjoismaissa niinpä tästä vinkit Suomalaiseen, Tanskalaiseen, Ruotsalaiseen ja Norjalaiseen juhannuksen viettoon.

Suomi

Pääkaupunkiseutu hiljenee juhannukseksi kun useimmat suomalaiset suuntaavat kesämökilleen juhlimaan vuoden pisimpiä päiviä, jolloin suurimmassa osassa maata aurinko ei laske ollenkaan. Mökillä syödään makkaraa, saunotaan ja uidaan järvessä. Suomalainen sauna ei ole mitään ilman vihtaa, joka tehdään tuoreista koivunoksista. Tärkeänä osana suomalaiseen juhannukseen kuuluu juhannussauna, juhannuskokko ja juhannustanssit. Juhannukseen on vanhastaan liittynyt erilaisia uskomuksia ja taikoja, joilla on pyritty varmistamaan tuleva sato ja naimaonni.

Tanska

Tanskassa juhannuksena (Sankt Hans) pääroolissa ovat juhannuskokot, joko rannalla tai kaupungin aukioilla. Suuret valtavat kokot. Oksia kannattaa alkaa keräämään jo nyt, koska niitä tarvitaan paljon. Kokkoon tuupataan mukaan muutama oljista tehty noita, jolle puetaan vanhan naisen vaatteet. Legendat kertovat, että polttamalla muutama noita kokossa lennätät pahat henget Saksaan Broken vuorille (Bloksbjerg) tanssimaan paholaisten kanssa. Tanskalaiset uskovat että he ovat keksineen Snobrødin – tikun ympärille kieräytetyn taikinan, joka paistetaan juhannuskokossa. Ja makkarat! Tarvitset myös makkaraa.

Ruotsi

Kaikki on kiinni sijainnista. Ruotsissa keskikesän juhlaa vietetään maaseudulla. Ruotsalaiseen juhannukseen kuluvat ehdottomasti juomalaulut ja snapsit. Ruokapöytä notkuu herkkuja – silliä ja perunaa, ja totta kai juhannuksena myös grillataan. Perinteinen päähine on juhannuskranssi. Ruotsissa juhlaan kuuluu myös juhannussalko, majstång, jonka ympärillä tanssitaan perinteisiä piirileikkejä. Älä unohda vanhaa ruotsalaista sanontaa: jos pöydässä ei ole silliä, ei ole juhlia!

Norja

Norjassa juhannus eli Sankthans (pyhä Johannes) tai Jonsok on normaali arkipäivä. Useimmissa paikoissa Juhannuksen kohokohta on suurien kokkojen polttaminen ja laulaminen. Juhannusta vietetään joko rannikolla tai vuoristossa. Norjalaiset ottavat juhannuskokon niin vakavasti että esim. vuonna 2010 Norjan Alesundin asukkaat rakensivat maailman suurimman kokon. Muista ottaa mukaan viltti ja lempijuomiasi ja suuntaa paikalliselle juhannuskokolle.

Relevantin tiimi toivottaa kaikille aurinkoista ja rentouttavaa kesää!

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää