Relevantin tiimi toivottaa kaikille aurinkoista ja rentouttavaa kesää!

2017/06/21

Paljon on tapahtunut Relevantilla vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla ja sama tahti jatkuu taas lomien jälkeen. Nyt on aika suunnata kesämökille, nauttia rennosti kesästä ja ladata akkuja. Muistathan että Relevantin AdOps on paikalla koko kesän ajan. Relevant toimii Pohjoismaissa niinpä tästä vinkit Suomalaiseen, Tanskalaiseen, Ruotsalaiseen ja Norjalaiseen juhannuksen viettoon.

Suomi

Pääkaupunkiseutu hiljenee juhannukseksi kun useimmat suomalaiset suuntaavat kesämökilleen juhlimaan vuoden pisimpiä päiviä, jolloin suurimmassa osassa maata aurinko ei laske ollenkaan. Mökillä syödään makkaraa, saunotaan ja uidaan järvessä. Suomalainen sauna ei ole mitään ilman vihtaa, joka tehdään tuoreista koivunoksista. Tärkeänä osana suomalaiseen juhannukseen kuuluu juhannussauna, juhannuskokko ja juhannustanssit. Juhannukseen on vanhastaan liittynyt erilaisia uskomuksia ja taikoja, joilla on pyritty varmistamaan tuleva sato ja naimaonni.

Tanska

Tanskassa juhannuksena (Sankt Hans) pääroolissa ovat juhannuskokot, joko rannalla tai kaupungin aukioilla. Suuret valtavat kokot. Oksia kannattaa alkaa keräämään jo nyt, koska niitä tarvitaan paljon. Kokkoon tuupataan mukaan muutama oljista tehty noita, jolle puetaan vanhan naisen vaatteet. Legendat kertovat, että polttamalla muutama noita kokossa lennätät pahat henget Saksaan Broken vuorille (Bloksbjerg) tanssimaan paholaisten kanssa. Tanskalaiset uskovat että he ovat keksineen Snobrødin – tikun ympärille kieräytetyn taikinan, joka paistetaan juhannuskokossa. Ja makkarat! Tarvitset myös makkaraa.

Ruotsi

Kaikki on kiinni sijainnista. Ruotsissa keskikesän juhlaa vietetään maaseudulla. Ruotsalaiseen juhannukseen kuluvat ehdottomasti juomalaulut ja snapsit. Ruokapöytä notkuu herkkuja – silliä ja perunaa, ja totta kai juhannuksena myös grillataan. Perinteinen päähine on juhannuskranssi. Ruotsissa juhlaan kuuluu myös juhannussalko, majstång, jonka ympärillä tanssitaan perinteisiä piirileikkejä. Älä unohda vanhaa ruotsalaista sanontaa: jos pöydässä ei ole silliä, ei ole juhlia!

Norja

Norjassa juhannus eli Sankthans (pyhä Johannes) tai Jonsok on normaali arkipäivä. Useimmissa paikoissa Juhannuksen kohokohta on suurien kokkojen polttaminen ja laulaminen. Juhannusta vietetään joko rannikolla tai vuoristossa. Norjalaiset ottavat juhannuskokon niin vakavasti että esim. vuonna 2010 Norjan Alesundin asukkaat rakensivat maailman suurimman kokon. Muista ottaa mukaan viltti ja lempijuomiasi ja suuntaa paikalliselle juhannuskokolle.

Relevantin tiimi toivottaa kaikille aurinkoista ja rentouttavaa kesää!

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää