Relevant näkökulma: Verkkotunnusten väärinkäytön ennaltaehkäisy on hyödyksi niin julkaisijoille kuin mainostajillekin

2017/08/16

Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on hävittää väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Hankkeen tarkoituksena on taistella verkkotunnusten väärinkäyttöä vastaan. Ostaja voi tarkistaa onko mainosinventaarin myyjä oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Hankkeen päämäärä on selkeä: Kasvattaa mainonnan ohjelmallisen kaupankäynnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller).

Ads.txt pyrkii ratkaisemaan yhden alaa vaivaavan haasteen, verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytön. Tiedoston käyttöönotto verkkosivulla varmistaa, että ne tahot jotka eivät tuo lisäarvoa mainonnan ekosysteemiin häviävät. Julkaisijoiden ja mainostajien investointien ja sisällön arvo kasvavat kun kyseenalaiset välistävetäjät saadaan kuriin. Tällaisten toimijoiden poistuminen on eduksi kaikille osapuolille. Kun mainostajat voivat saada helpommin tietoonsa julkaisijan mainosinventaarin myymiseen valtuuttamat tahot voivat he luottaa siihen, että he ostavat aitoa olemassa olevaa inventaaria.

Miten se toimii?

Adx.txt tiedoston käyttöönotto ja hyödyntäminen yleistyvät

Ohessa Smart Adserverin Chief Quality Officer, Gorka Zarauz vastaa kysymyksiin Ads.txt -tiedoston käyttöönottoon liittyen. Verkkomainonnan laadun parantamiseksi Smart AdServer kannustaa kaikkia julkaisijoita ottamaan Ads.txt tiedosto käyttöön verkkosivuillaan.

Onko sinulla vinkkejä julkaisijoille?

Kyllä: ryhdy toimiin heti! Kun syksy etenee pidemmälle kiire kovenee. Parasta on toimia nyt ja varmistaa että Ads.txt -tiedosto on integroitu sivustolle oikein, ennen kuin on liian myöhäistä. Ads.txt tiedoston käyttöönotto on hyvin helppoa julkaisijoille, mutta hiukan haastavampaa DSP:lle (Demand Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan ostajan rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan). Julkaisijat ja SSP:t (Sell Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan myyjän rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan) tulevat painostamaan DSP:tä ja puhumaan tämän toteutuksen puolesta, joka näkyy myös heidän hyödyntämissä teknologioissa.

Tee yhteistyötä SSP:n ja jälleenmyyjien kanssa, heidän on tärkeä tietää milloin julkaisija ottaa käyttöön Ads.txt tiedoston. Mutta vielä tärkeämpää on, että julkaisija varmistuu siitä että yhteistyökumppanit ovat mukana prosessissa ja ainoastaan valtuutetut jälleenmyyjät voivat myydä julkaisijan mainosinventaaria. Varmista myös että ostajat tunnistavat mainosinventaarin ja sitoutumisen. Loppujen lopuksi julkaisijat häviävät siinä, jos ostaja ei tunnista julkaisijan inventaaria hyväksi sisällöksi mainostaa. Tällaisessa tilanteessa ongelma kannattaa ratkaista mahdollisimman pian.

Voiko Ads.txt tiedoston käyttöönotosta olla julkaisijoille haittaa?

Luulen että olisi parempi kysyä “Onko markkinan avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä haittaa?”. Kyllä, niille julkaisijoille, jotka eivät toimi avoimesti, saattaa koitua haittaa ja mainostulojen menetystä. Vaikka DSP:t eivät ole ottaneen käyttöön Ads.txt tiedostoja vielä laajassa mittakaavassa, luultavasti markkinan painostuksen ajamana niin tapahtuu. Ads.txt ei ole ratkaisu Ad fraudiin, jossa on mainosnäytöt, klikit ja konversioluvut vääristyvät tahallisen tai tahattoman toiminnan tuloksena. Osa toimijoista kritisoi Ads.txt tiedoston käyttöä, koska se ratkaisee ainoastaan yhden ongelman eikä kaikkia ongelmia mitä mainonnan ekosysteemissä tänä päivänä on. Mutta jostain on aloitettava ja tämä on askel kohti yhteistä päämäärää.

Mitä tapahtuu jos julkaisija ei ota käyttöön Ads.txt:ia?

On liian aikaista sanoa menettävätkö julkaisijat tulojaan, jos he päättävät olla ottamatta adx.txt tiedostoa käyttöön. Kuitenkin jos kaikki johtavat DSP:t ottavat sen käytäntöön muuttaa se alan standardeja. Kun mainonnan ostajat katsovat sivustoa eivätkä löydä Ads.txt tiedostoa, miettivät he ehkä kahdesti ostavatko he kyseisen julkaisijan mainosinventaaria. Turvallisinta on nimittäin ostaa inventaaria sivustolta, josta Ads.txt tiedosto löytyy. Periaatteessa, jos julkaisijat haluavat jatkaa sivuston kaupallistamista joutuvat he tekemään Ads.txt tiedoston. Lisäksi koko digitaalisen mainonnan ekosysteemi hyötyy, kun läpinäkyvyys lisääntyy ja verkkotunnuksen väärinkäytökset ja huijaukset saadaan kuriin. Smart Adserver on sitoutunut väärinkäytösten ehkäisyyn ja haluaa tarjota korkealaatuisen markkinapaikan ostajille ja myyjille. Jos mainonnan ekosysteemin epäkohtiin ei puututa, vaarantuu luottamus joka vahingoittaa kaikkia osapuolia.

Lue lisää:

How to implement ads.txt with Smart AdServer
More about ads.txt from the IAB tech homepage

 

Comments

comments

Lue myös:

Kesäkuun kuulumiset Relevantilta

2018/06/21

Kevät muuttui vauhdilla kesäksi ja pian päästään nauttimaan ansaituista lomista. Vauhti on riittänyt myös Relevantin keväässä. Viimeisimmät viikot ovat meillä kuluneet pitkälti, datan, GDPR:n, erilaisten kehitysprojektien sekä Ad ops hommien parissa.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää

Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.

Lue lisää

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää

Luvallisesti kerättyjä ja luotettavia kohderyhmiä

2018/05/31

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita dataan perustuvia kohderyhmäsegmenttejä ostettavaksi ohjelmallisesti. Datakumppanimme noudattavat 25.5.2018 voimaan tulleen EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja kohderyhmäsegmentit rakennetaan datasta, jonka käyttö on luvallista. Niinpä voit huoletta hyödyntää segmenttejämme Adformin DSP:n, DoubleClickin Bid Managerin ja Appnexuksen kautta ostettavissa kampanjoissa.

Lue lisää