Relevant näkökulma: Verkkotunnusten väärinkäytön ennaltaehkäisy on hyödyksi niin julkaisijoille kuin mainostajillekin

2017/08/16

Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on hävittää väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Hankkeen tarkoituksena on taistella verkkotunnusten väärinkäyttöä vastaan. Ostaja voi tarkistaa onko mainosinventaarin myyjä oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Hankkeen päämäärä on selkeä: Kasvattaa mainonnan ohjelmallisen kaupankäynnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller).

Ads.txt pyrkii ratkaisemaan yhden alaa vaivaavan haasteen, verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytön. Tiedoston käyttöönotto verkkosivulla varmistaa, että ne tahot jotka eivät tuo lisäarvoa mainonnan ekosysteemiin häviävät. Julkaisijoiden ja mainostajien investointien ja sisällön arvo kasvavat kun kyseenalaiset välistävetäjät saadaan kuriin. Tällaisten toimijoiden poistuminen on eduksi kaikille osapuolille. Kun mainostajat voivat saada helpommin tietoonsa julkaisijan mainosinventaarin myymiseen valtuuttamat tahot voivat he luottaa siihen, että he ostavat aitoa olemassa olevaa inventaaria.

Miten se toimii?

Adx.txt tiedoston käyttöönotto ja hyödyntäminen yleistyvät

Ohessa Smart Adserverin Chief Quality Officer, Gorka Zarauz vastaa kysymyksiin Ads.txt -tiedoston käyttöönottoon liittyen. Verkkomainonnan laadun parantamiseksi Smart AdServer kannustaa kaikkia julkaisijoita ottamaan Ads.txt tiedosto käyttöön verkkosivuillaan.

Onko sinulla vinkkejä julkaisijoille?

Kyllä: ryhdy toimiin heti! Kun syksy etenee pidemmälle kiire kovenee. Parasta on toimia nyt ja varmistaa että Ads.txt -tiedosto on integroitu sivustolle oikein, ennen kuin on liian myöhäistä. Ads.txt tiedoston käyttöönotto on hyvin helppoa julkaisijoille, mutta hiukan haastavampaa DSP:lle (Demand Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan ostajan rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan). Julkaisijat ja SSP:t (Sell Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan myyjän rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan) tulevat painostamaan DSP:tä ja puhumaan tämän toteutuksen puolesta, joka näkyy myös heidän hyödyntämissä teknologioissa.

Tee yhteistyötä SSP:n ja jälleenmyyjien kanssa, heidän on tärkeä tietää milloin julkaisija ottaa käyttöön Ads.txt tiedoston. Mutta vielä tärkeämpää on, että julkaisija varmistuu siitä että yhteistyökumppanit ovat mukana prosessissa ja ainoastaan valtuutetut jälleenmyyjät voivat myydä julkaisijan mainosinventaaria. Varmista myös että ostajat tunnistavat mainosinventaarin ja sitoutumisen. Loppujen lopuksi julkaisijat häviävät siinä, jos ostaja ei tunnista julkaisijan inventaaria hyväksi sisällöksi mainostaa. Tällaisessa tilanteessa ongelma kannattaa ratkaista mahdollisimman pian.

Voiko Ads.txt tiedoston käyttöönotosta olla julkaisijoille haittaa?

Luulen että olisi parempi kysyä “Onko markkinan avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä haittaa?”. Kyllä, niille julkaisijoille, jotka eivät toimi avoimesti, saattaa koitua haittaa ja mainostulojen menetystä. Vaikka DSP:t eivät ole ottaneen käyttöön Ads.txt tiedostoja vielä laajassa mittakaavassa, luultavasti markkinan painostuksen ajamana niin tapahtuu. Ads.txt ei ole ratkaisu Ad fraudiin, jossa on mainosnäytöt, klikit ja konversioluvut vääristyvät tahallisen tai tahattoman toiminnan tuloksena. Osa toimijoista kritisoi Ads.txt tiedoston käyttöä, koska se ratkaisee ainoastaan yhden ongelman eikä kaikkia ongelmia mitä mainonnan ekosysteemissä tänä päivänä on. Mutta jostain on aloitettava ja tämä on askel kohti yhteistä päämäärää.

Mitä tapahtuu jos julkaisija ei ota käyttöön Ads.txt:ia?

On liian aikaista sanoa menettävätkö julkaisijat tulojaan, jos he päättävät olla ottamatta adx.txt tiedostoa käyttöön. Kuitenkin jos kaikki johtavat DSP:t ottavat sen käytäntöön muuttaa se alan standardeja. Kun mainonnan ostajat katsovat sivustoa eivätkä löydä Ads.txt tiedostoa, miettivät he ehkä kahdesti ostavatko he kyseisen julkaisijan mainosinventaaria. Turvallisinta on nimittäin ostaa inventaaria sivustolta, josta Ads.txt tiedosto löytyy. Periaatteessa, jos julkaisijat haluavat jatkaa sivuston kaupallistamista joutuvat he tekemään Ads.txt tiedoston. Lisäksi koko digitaalisen mainonnan ekosysteemi hyötyy, kun läpinäkyvyys lisääntyy ja verkkotunnuksen väärinkäytökset ja huijaukset saadaan kuriin. Smart Adserver on sitoutunut väärinkäytösten ehkäisyyn ja haluaa tarjota korkealaatuisen markkinapaikan ostajille ja myyjille. Jos mainonnan ekosysteemin epäkohtiin ei puututa, vaarantuu luottamus joka vahingoittaa kaikkia osapuolia.

Lue lisää:

How to implement ads.txt with Smart AdServer
More about ads.txt from the IAB tech homepage

 

Comments

comments

Lue myös:

Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, All-in-One-ratkaisun, jonka avulla julkaisijat voivat kasvattaa digitaalisten tilausten tuottoja

2018/09/04

Kumppanimme Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, uuden koneoppimiseen perustuvan teknoloigian, jonka avulla voidaan hallita dynaamisia maksumuureja sekä personoituja asiakaskokemuksia. Conversion Engine luo julkaisijoille mahdollisuuden hyödyntää yleisön käyttäytymistä ja mieltymyksiä kaupallisiin tarkoituksiin. Teknologia hyödyntää Cxensen personointialgoritmeja ja käyttäjäprofiileja personoidun kävijäkokemuksen luomiseksi.

Lue lisää

Esittelyssä Google Ad Manager

2018/09/03

Kolmen viimeisen vuoden ajan Google on työskennelly tuodakseen DoubleClick Ad Exchangen (AdX) and DoubleClick for Publishers (DFP) yhteen järjestelmään. Tämän päivän DoubleClickiä on kehitetty myös muuten mm. sisältö, mobiiliaplikaatiot ja eri päätelaitteiden videot huomioiden niin, että se voisi lunastaa odotukset seuraavan sukupolven mainosympäristönä.

Lue lisää

Katseet kohti loppuvuoden kehityshankkeita

2018/09/03

Kesällä olemme saaneet ladata akkuja ja iloita toinen toistaan hienoimmista kesäpäivistä. Pian kesä taittuu kirpakkaan syksyy pääsemme nauttimaan pimenevistä illoista. Syksy on myös se hetki kun on aika kääntää katseet kohti loppuvuotta ja ehkä jo ensi vuodenkin kehityshankkeita ja projekteja.

Lue lisää

Esittelyssä Google Marketing Platform

2018/09/03

Google Marketing Platform tuo yheen järjestelmään DoubleClick Digital Marketingin ja Googlen Analytics 360 Suiten digitaalisen median ja asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

Lue lisää

Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistun viitekehyksen käyttöönotolle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

Lue lisää