Relevant näkökulma: Verkkotunnusten väärinkäytön ennaltaehkäisy on hyödyksi niin julkaisijoille kuin mainostajillekin

2017/08/16

Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on hävittää väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Hankkeen tarkoituksena on taistella verkkotunnusten väärinkäyttöä vastaan. Ostaja voi tarkistaa onko mainosinventaarin myyjä oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Hankkeen päämäärä on selkeä: Kasvattaa mainonnan ohjelmallisen kaupankäynnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller).

Ads.txt pyrkii ratkaisemaan yhden alaa vaivaavan haasteen, verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytön. Tiedoston käyttöönotto verkkosivulla varmistaa, että ne tahot jotka eivät tuo lisäarvoa mainonnan ekosysteemiin häviävät. Julkaisijoiden ja mainostajien investointien ja sisällön arvo kasvavat kun kyseenalaiset välistävetäjät saadaan kuriin. Tällaisten toimijoiden poistuminen on eduksi kaikille osapuolille. Kun mainostajat voivat saada helpommin tietoonsa julkaisijan mainosinventaarin myymiseen valtuuttamat tahot voivat he luottaa siihen, että he ostavat aitoa olemassa olevaa inventaaria.

Miten se toimii?

Adx.txt tiedoston käyttöönotto ja hyödyntäminen yleistyvät

Ohessa Smart Adserverin Chief Quality Officer, Gorka Zarauz vastaa kysymyksiin Ads.txt -tiedoston käyttöönottoon liittyen. Verkkomainonnan laadun parantamiseksi Smart AdServer kannustaa kaikkia julkaisijoita ottamaan Ads.txt tiedosto käyttöön verkkosivuillaan.

Onko sinulla vinkkejä julkaisijoille?

Kyllä: ryhdy toimiin heti! Kun syksy etenee pidemmälle kiire kovenee. Parasta on toimia nyt ja varmistaa että Ads.txt -tiedosto on integroitu sivustolle oikein, ennen kuin on liian myöhäistä. Ads.txt tiedoston käyttöönotto on hyvin helppoa julkaisijoille, mutta hiukan haastavampaa DSP:lle (Demand Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan ostajan rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan). Julkaisijat ja SSP:t (Sell Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan myyjän rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan) tulevat painostamaan DSP:tä ja puhumaan tämän toteutuksen puolesta, joka näkyy myös heidän hyödyntämissä teknologioissa.

Tee yhteistyötä SSP:n ja jälleenmyyjien kanssa, heidän on tärkeä tietää milloin julkaisija ottaa käyttöön Ads.txt tiedoston. Mutta vielä tärkeämpää on, että julkaisija varmistuu siitä että yhteistyökumppanit ovat mukana prosessissa ja ainoastaan valtuutetut jälleenmyyjät voivat myydä julkaisijan mainosinventaaria. Varmista myös että ostajat tunnistavat mainosinventaarin ja sitoutumisen. Loppujen lopuksi julkaisijat häviävät siinä, jos ostaja ei tunnista julkaisijan inventaaria hyväksi sisällöksi mainostaa. Tällaisessa tilanteessa ongelma kannattaa ratkaista mahdollisimman pian.

Voiko Ads.txt tiedoston käyttöönotosta olla julkaisijoille haittaa?

Luulen että olisi parempi kysyä “Onko markkinan avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä haittaa?”. Kyllä, niille julkaisijoille, jotka eivät toimi avoimesti, saattaa koitua haittaa ja mainostulojen menetystä. Vaikka DSP:t eivät ole ottaneen käyttöön Ads.txt tiedostoja vielä laajassa mittakaavassa, luultavasti markkinan painostuksen ajamana niin tapahtuu. Ads.txt ei ole ratkaisu Ad fraudiin, jossa on mainosnäytöt, klikit ja konversioluvut vääristyvät tahallisen tai tahattoman toiminnan tuloksena. Osa toimijoista kritisoi Ads.txt tiedoston käyttöä, koska se ratkaisee ainoastaan yhden ongelman eikä kaikkia ongelmia mitä mainonnan ekosysteemissä tänä päivänä on. Mutta jostain on aloitettava ja tämä on askel kohti yhteistä päämäärää.

Mitä tapahtuu jos julkaisija ei ota käyttöön Ads.txt:ia?

On liian aikaista sanoa menettävätkö julkaisijat tulojaan, jos he päättävät olla ottamatta adx.txt tiedostoa käyttöön. Kuitenkin jos kaikki johtavat DSP:t ottavat sen käytäntöön muuttaa se alan standardeja. Kun mainonnan ostajat katsovat sivustoa eivätkä löydä Ads.txt tiedostoa, miettivät he ehkä kahdesti ostavatko he kyseisen julkaisijan mainosinventaaria. Turvallisinta on nimittäin ostaa inventaaria sivustolta, josta Ads.txt tiedosto löytyy. Periaatteessa, jos julkaisijat haluavat jatkaa sivuston kaupallistamista joutuvat he tekemään Ads.txt tiedoston. Lisäksi koko digitaalisen mainonnan ekosysteemi hyötyy, kun läpinäkyvyys lisääntyy ja verkkotunnuksen väärinkäytökset ja huijaukset saadaan kuriin. Smart Adserver on sitoutunut väärinkäytösten ehkäisyyn ja haluaa tarjota korkealaatuisen markkinapaikan ostajille ja myyjille. Jos mainonnan ekosysteemin epäkohtiin ei puututa, vaarantuu luottamus joka vahingoittaa kaikkia osapuolia.

Lue lisää:

How to implement ads.txt with Smart AdServer
More about ads.txt from the IAB tech homepage

 

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää