Relevant näkökulma: Verkkotunnusten väärinkäytön ennaltaehkäisy on hyödyksi niin julkaisijoille kuin mainostajillekin

2017/08/16

Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on hävittää väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Hankkeen tarkoituksena on taistella verkkotunnusten väärinkäyttöä vastaan. Ostaja voi tarkistaa onko mainosinventaarin myyjä oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Hankkeen päämäärä on selkeä: Kasvattaa mainonnan ohjelmallisen kaupankäynnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller).

Ads.txt pyrkii ratkaisemaan yhden alaa vaivaavan haasteen, verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytön. Tiedoston käyttöönotto verkkosivulla varmistaa, että ne tahot jotka eivät tuo lisäarvoa mainonnan ekosysteemiin häviävät. Julkaisijoiden ja mainostajien investointien ja sisällön arvo kasvavat kun kyseenalaiset välistävetäjät saadaan kuriin. Tällaisten toimijoiden poistuminen on eduksi kaikille osapuolille. Kun mainostajat voivat saada helpommin tietoonsa julkaisijan mainosinventaarin myymiseen valtuuttamat tahot voivat he luottaa siihen, että he ostavat aitoa olemassa olevaa inventaaria.

Miten se toimii?

Adx.txt tiedoston käyttöönotto ja hyödyntäminen yleistyvät

Ohessa Smart Adserverin Chief Quality Officer, Gorka Zarauz vastaa kysymyksiin Ads.txt -tiedoston käyttöönottoon liittyen. Verkkomainonnan laadun parantamiseksi Smart AdServer kannustaa kaikkia julkaisijoita ottamaan Ads.txt tiedosto käyttöön verkkosivuillaan.

Onko sinulla vinkkejä julkaisijoille?

Kyllä: ryhdy toimiin heti! Kun syksy etenee pidemmälle kiire kovenee. Parasta on toimia nyt ja varmistaa että Ads.txt -tiedosto on integroitu sivustolle oikein, ennen kuin on liian myöhäistä. Ads.txt tiedoston käyttöönotto on hyvin helppoa julkaisijoille, mutta hiukan haastavampaa DSP:lle (Demand Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan ostajan rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan). Julkaisijat ja SSP:t (Sell Side Platform, tekninen alusta, joka toimii mainostilan myyjän rajapintana yhteen tai useampaan mainoshuutokauppaan) tulevat painostamaan DSP:tä ja puhumaan tämän toteutuksen puolesta, joka näkyy myös heidän hyödyntämissä teknologioissa.

Tee yhteistyötä SSP:n ja jälleenmyyjien kanssa, heidän on tärkeä tietää milloin julkaisija ottaa käyttöön Ads.txt tiedoston. Mutta vielä tärkeämpää on, että julkaisija varmistuu siitä että yhteistyökumppanit ovat mukana prosessissa ja ainoastaan valtuutetut jälleenmyyjät voivat myydä julkaisijan mainosinventaaria. Varmista myös että ostajat tunnistavat mainosinventaarin ja sitoutumisen. Loppujen lopuksi julkaisijat häviävät siinä, jos ostaja ei tunnista julkaisijan inventaaria hyväksi sisällöksi mainostaa. Tällaisessa tilanteessa ongelma kannattaa ratkaista mahdollisimman pian.

Voiko Ads.txt tiedoston käyttöönotosta olla julkaisijoille haittaa?

Luulen että olisi parempi kysyä “Onko markkinan avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä haittaa?”. Kyllä, niille julkaisijoille, jotka eivät toimi avoimesti, saattaa koitua haittaa ja mainostulojen menetystä. Vaikka DSP:t eivät ole ottaneen käyttöön Ads.txt tiedostoja vielä laajassa mittakaavassa, luultavasti markkinan painostuksen ajamana niin tapahtuu. Ads.txt ei ole ratkaisu Ad fraudiin, jossa on mainosnäytöt, klikit ja konversioluvut vääristyvät tahallisen tai tahattoman toiminnan tuloksena. Osa toimijoista kritisoi Ads.txt tiedoston käyttöä, koska se ratkaisee ainoastaan yhden ongelman eikä kaikkia ongelmia mitä mainonnan ekosysteemissä tänä päivänä on. Mutta jostain on aloitettava ja tämä on askel kohti yhteistä päämäärää.

Mitä tapahtuu jos julkaisija ei ota käyttöön Ads.txt:ia?

On liian aikaista sanoa menettävätkö julkaisijat tulojaan, jos he päättävät olla ottamatta adx.txt tiedostoa käyttöön. Kuitenkin jos kaikki johtavat DSP:t ottavat sen käytäntöön muuttaa se alan standardeja. Kun mainonnan ostajat katsovat sivustoa eivätkä löydä Ads.txt tiedostoa, miettivät he ehkä kahdesti ostavatko he kyseisen julkaisijan mainosinventaaria. Turvallisinta on nimittäin ostaa inventaaria sivustolta, josta Ads.txt tiedosto löytyy. Periaatteessa, jos julkaisijat haluavat jatkaa sivuston kaupallistamista joutuvat he tekemään Ads.txt tiedoston. Lisäksi koko digitaalisen mainonnan ekosysteemi hyötyy, kun läpinäkyvyys lisääntyy ja verkkotunnuksen väärinkäytökset ja huijaukset saadaan kuriin. Smart Adserver on sitoutunut väärinkäytösten ehkäisyyn ja haluaa tarjota korkealaatuisen markkinapaikan ostajille ja myyjille. Jos mainonnan ekosysteemin epäkohtiin ei puututa, vaarantuu luottamus joka vahingoittaa kaikkia osapuolia.

Lue lisää:

How to implement ads.txt with Smart AdServer
More about ads.txt from the IAB tech homepage

 

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää