Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, jotta nämä yhteistyökumppanit voivat käsitellä henkilötietoja mainonnan jakelussa ja kohdentamisessa. Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Frameworkin ytimenä on kaksi toimijalistausta:

Yleinen listaus henkilötietojen käsittelystä sekä tarkoituksesta:
– Varastointi ja tietojen käyttö
– Personointi
– Mainonnan valita, jakelu ja raportointi
– Sisällön valinta, jakelu ja raportointi
– Mittaus

Yleinen koko toimialaa koskeva toimijalistaus:
– Kaikki mainosketjun tekniset alustat, jotka voivat tallentaa ja käsitellä henkilötietoja.

Relevant on vastuullinen ja luotettava kumppani

Relevant pyrkii kaikessa toiminnassaan noudattamaan uuden tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja toimimaan vastuullisesti. Kohderyhmiä ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin tarjoava Relevant Audience, hyväksyy esimerkiksi mukaan ainoastaan datakumppaneita, joiden data on luvallisesti kerättyä ja luotettavaa.

Mainonnan ohjelmallisessa myynnissä suostumuksen saamiseksi ja välittämiseksi eteenpäin hyödynnämme avoimeen lähdekoodiin perustuvaa mekanismia, jossa julkaisija pyytää sivustollaan kävijöiden suostumusta, suostumusten hallintaan tarkoitetulla työkalulla (Consent management platform, CMP). Sivustolla kysytään, mihin käyttötarkoituksiin ja mitkä toimijat henkilötietoja voivat käyttää. Kaikki suostumukset yhdistämällä saadaan merkkijono, joka välitetään toimitusketjussa eteenpäin kaikkiin ostoalustoihin.

Kaiken kaikkiaan GDPR:n asettamat vaatimukset hakevat uudessa tilanteessa vielä vakiintunutta muotoaan. Lähitulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään, mihin linjaukset ja käytännöt asettuvat.

Lue lisää IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmasta >

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää