Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, jotta nämä yhteistyökumppanit voivat käsitellä henkilötietoja mainonnan jakelussa ja kohdentamisessa. Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Frameworkin ytimenä on kaksi toimijalistausta:

Yleinen listaus henkilötietojen käsittelystä sekä tarkoituksesta:
– Varastointi ja tietojen käyttö
– Personointi
– Mainonnan valita, jakelu ja raportointi
– Sisällön valinta, jakelu ja raportointi
– Mittaus

Yleinen koko toimialaa koskeva toimijalistaus:
– Kaikki mainosketjun tekniset alustat, jotka voivat tallentaa ja käsitellä henkilötietoja.

Relevant on vastuullinen ja luotettava kumppani

Relevant pyrkii kaikessa toiminnassaan noudattamaan uuden tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja toimimaan vastuullisesti. Kohderyhmiä ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin tarjoava Relevant Audience, hyväksyy esimerkiksi mukaan ainoastaan datakumppaneita, joiden data on luvallisesti kerättyä ja luotettavaa.

Mainonnan ohjelmallisessa myynnissä suostumuksen saamiseksi ja välittämiseksi eteenpäin hyödynnämme avoimeen lähdekoodiin perustuvaa mekanismia, jossa julkaisija pyytää sivustollaan kävijöiden suostumusta, suostumusten hallintaan tarkoitetulla työkalulla (Consent management platform, CMP). Sivustolla kysytään, mihin käyttötarkoituksiin ja mitkä toimijat henkilötietoja voivat käyttää. Kaikki suostumukset yhdistämällä saadaan merkkijono, joka välitetään toimitusketjussa eteenpäin kaikkiin ostoalustoihin.

Kaiken kaikkiaan GDPR:n asettamat vaatimukset hakevat uudessa tilanteessa vielä vakiintunutta muotoaan. Lähitulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään, mihin linjaukset ja käytännöt asettuvat.

Lue lisää IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmasta >

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää