Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, jotta nämä yhteistyökumppanit voivat käsitellä henkilötietoja mainonnan jakelussa ja kohdentamisessa. Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Frameworkin ytimenä on kaksi toimijalistausta:

Yleinen listaus henkilötietojen käsittelystä sekä tarkoituksesta:
– Varastointi ja tietojen käyttö
– Personointi
– Mainonnan valita, jakelu ja raportointi
– Sisällön valinta, jakelu ja raportointi
– Mittaus

Yleinen koko toimialaa koskeva toimijalistaus:
– Kaikki mainosketjun tekniset alustat, jotka voivat tallentaa ja käsitellä henkilötietoja.

Relevant on vastuullinen ja luotettava kumppani

Relevant pyrkii kaikessa toiminnassaan noudattamaan uuden tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja toimimaan vastuullisesti. Kohderyhmiä ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin tarjoava Relevant Audience, hyväksyy esimerkiksi mukaan ainoastaan datakumppaneita, joiden data on luvallisesti kerättyä ja luotettavaa.

Mainonnan ohjelmallisessa myynnissä suostumuksen saamiseksi ja välittämiseksi eteenpäin hyödynnämme avoimeen lähdekoodiin perustuvaa mekanismia, jossa julkaisija pyytää sivustollaan kävijöiden suostumusta, suostumusten hallintaan tarkoitetulla työkalulla (Consent management platform, CMP). Sivustolla kysytään, mihin käyttötarkoituksiin ja mitkä toimijat henkilötietoja voivat käyttää. Kaikki suostumukset yhdistämällä saadaan merkkijono, joka välitetään toimitusketjussa eteenpäin kaikkiin ostoalustoihin.

Kaiken kaikkiaan GDPR:n asettamat vaatimukset hakevat uudessa tilanteessa vielä vakiintunutta muotoaan. Lähitulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään, mihin linjaukset ja käytännöt asettuvat.

Lue lisää IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmasta >

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia.

Lue lisää