Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti. Framework on erityisen tärkeä julkaisijoille (ensimmäiset osapuolet), jotka tekevät yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa, jotta nämä yhteistyökumppanit voivat käsitellä henkilötietoja mainonnan jakelussa ja kohdentamisessa. Frameworkin tavoitteena on tarjota standardisoitu mekanismi käyttäjien suostumuksen pyytämiseksi, tallentamiseksi ja jakamiseksi toimitusketjussa eteenpäin.

Frameworkin ytimenä on kaksi toimijalistausta:

Yleinen listaus henkilötietojen käsittelystä sekä tarkoituksesta:
– Varastointi ja tietojen käyttö
– Personointi
– Mainonnan valita, jakelu ja raportointi
– Sisällön valinta, jakelu ja raportointi
– Mittaus

Yleinen koko toimialaa koskeva toimijalistaus:
– Kaikki mainosketjun tekniset alustat, jotka voivat tallentaa ja käsitellä henkilötietoja.

Relevant on vastuullinen ja luotettava kumppani

Relevant pyrkii kaikessa toiminnassaan noudattamaan uuden tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja toimimaan vastuullisesti. Kohderyhmiä ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin tarjoava Relevant Audience, hyväksyy esimerkiksi mukaan ainoastaan datakumppaneita, joiden data on luvallisesti kerättyä ja luotettavaa.

Mainonnan ohjelmallisessa myynnissä suostumuksen saamiseksi ja välittämiseksi eteenpäin hyödynnämme avoimeen lähdekoodiin perustuvaa mekanismia, jossa julkaisija pyytää sivustollaan kävijöiden suostumusta, suostumusten hallintaan tarkoitetulla työkalulla (Consent management platform, CMP). Sivustolla kysytään, mihin käyttötarkoituksiin ja mitkä toimijat henkilötietoja voivat käyttää. Kaikki suostumukset yhdistämällä saadaan merkkijono, joka välitetään toimitusketjussa eteenpäin kaikkiin ostoalustoihin.

Kaiken kaikkiaan GDPR:n asettamat vaatimukset hakevat uudessa tilanteessa vielä vakiintunutta muotoaan. Lähitulevaisuudessa tulemme varmasti näkemään, mihin linjaukset ja käytännöt asettuvat.

Lue lisää IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmasta >

Lue myös:

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää

Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Lue lisää