Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Datalähtöisyys on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi ja verkkopalveluiden personointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän.

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon hyödyntämätöntä dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Uusien prosessien rakentaminen yrityksessä vaatii aina investointeja esim. omaa dataa hyödynnettäessä tarvitaan osaamista, sopivia teknologioita sekä tietoisuus siitä mitä kannattaa tehdä.

Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

1. Miten dataa voidaan hyödyntää?

Datan hyödyntämisessä mahdollisuuksia on monenlaisia, mutta ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan:
nuoli Kun huomaamme kävijän saapuvan sivustollemme aina samaa kautta tai hakevan usein samoja asioita tai tunnistaessamme heidät CRM-datan avulla, voimme personoida palveluamme siten että kävijälle olennaisin tieto tulee vastaan heti jo etusivulla. Asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.
nuoli Dataa tulkitsemalla voidaan myös päätellä millaisia ovat yritykselle parhaat asiakkaat ja kohdentaa mainontaa juuri heille.
nuoli Lisäksi esim. palvelun käyttäjistä tai uutiskirjeen vastaanottajista voidaan tunnistaa ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heidän tilanteeseen sopivia mainosviestejä.

Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja saada kilpailuetua kilpailijoihinsa.

2. Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Lähtemällä liikkeelle omalla asianmukaisesti kerätyllä ja hyödylliseksi todetulla datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän.

3. Miten pääsen helposti eteenpäin?

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiakustannukset datalähtöiseen markkinointiin voivat olla aluksi korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.
Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan

Relevant haluaa mahdollistaa tehokkaamman markkinoinnin yleistymistä ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen tai halua päästä siinä alkuun, ole ihmeessä meihin yhteydessä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää