Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Datalähtöisyys on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi ja verkkopalveluiden personointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän.

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon hyödyntämätöntä dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Uusien prosessien rakentaminen yrityksessä vaatii aina investointeja esim. omaa dataa hyödynnettäessä tarvitaan osaamista, sopivia teknologioita sekä tietoisuus siitä mitä kannattaa tehdä.

Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

1. Miten dataa voidaan hyödyntää?

Datan hyödyntämisessä mahdollisuuksia on monenlaisia, mutta ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan:
nuoli Kun huomaamme kävijän saapuvan sivustollemme aina samaa kautta tai hakevan usein samoja asioita tai tunnistaessamme heidät CRM-datan avulla, voimme personoida palveluamme siten että kävijälle olennaisin tieto tulee vastaan heti jo etusivulla. Asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.
nuoli Dataa tulkitsemalla voidaan myös päätellä millaisia ovat yritykselle parhaat asiakkaat ja kohdentaa mainontaa juuri heille.
nuoli Lisäksi esim. palvelun käyttäjistä tai uutiskirjeen vastaanottajista voidaan tunnistaa ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heidän tilanteeseen sopivia mainosviestejä.

Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja saada kilpailuetua kilpailijoihinsa.

2. Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Lähtemällä liikkeelle omalla asianmukaisesti kerätyllä ja hyödylliseksi todetulla datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän.

3. Miten pääsen helposti eteenpäin?

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiakustannukset datalähtöiseen markkinointiin voivat olla aluksi korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.
Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan

Relevant haluaa mahdollistaa tehokkaamman markkinoinnin yleistymistä ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen tai halua päästä siinä alkuun, ole ihmeessä meihin yhteydessä.

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää