Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Datalähtöisyys on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi ja verkkopalveluiden personointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän.

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon hyödyntämätöntä dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Uusien prosessien rakentaminen yrityksessä vaatii aina investointeja esim. omaa dataa hyödynnettäessä tarvitaan osaamista, sopivia teknologioita sekä tietoisuus siitä mitä kannattaa tehdä.

Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

1. Miten dataa voidaan hyödyntää?

Datan hyödyntämisessä mahdollisuuksia on monenlaisia, mutta ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan:
nuoli Kun huomaamme kävijän saapuvan sivustollemme aina samaa kautta tai hakevan usein samoja asioita tai tunnistaessamme heidät CRM-datan avulla, voimme personoida palveluamme siten että kävijälle olennaisin tieto tulee vastaan heti jo etusivulla. Asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.
nuoli Dataa tulkitsemalla voidaan myös päätellä millaisia ovat yritykselle parhaat asiakkaat ja kohdentaa mainontaa juuri heille.
nuoli Lisäksi esim. palvelun käyttäjistä tai uutiskirjeen vastaanottajista voidaan tunnistaa ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heidän tilanteeseen sopivia mainosviestejä.

Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja saada kilpailuetua kilpailijoihinsa.

2. Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Lähtemällä liikkeelle omalla asianmukaisesti kerätyllä ja hyödylliseksi todetulla datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän.

3. Miten pääsen helposti eteenpäin?

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiakustannukset datalähtöiseen markkinointiin voivat olla aluksi korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.
Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan

Relevant haluaa mahdollistaa tehokkaamman markkinoinnin yleistymistä ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen tai halua päästä siinä alkuun, ole ihmeessä meihin yhteydessä.

Comments

comments

Lue myös:

Header Bidding tekniikat ohjelmallisessa ostamisessa

2018/04/26

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää