Oman datan hyödyntäminen – 3 perusasiaa

2017/11/16

Haluaisitko tietää, keitä juuri sinun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi ovat, kohdentaa mainontaa juuri heille ja saada heidät tekemään ostoksia? Datalähtöisyys on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi ja verkkopalveluiden personointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän.

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon hyödyntämätöntä dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Uusien prosessien rakentaminen yrityksessä vaatii aina investointeja esim. omaa dataa hyödynnettäessä tarvitaan osaamista, sopivia teknologioita sekä tietoisuus siitä mitä kannattaa tehdä.

Liikkeelle kannattaa lähteä ihan perusasioista – mihin dataa voidaan käyttää, millaisia riskejä siihen liittyy ja miten päästä helposti eteenpäin?

1. Miten dataa voidaan hyödyntää?

Datan hyödyntämisessä mahdollisuuksia on monenlaisia, mutta ensimmäiseksi kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan perusasiaan:
nuoli Kun huomaamme kävijän saapuvan sivustollemme aina samaa kautta tai hakevan usein samoja asioita tai tunnistaessamme heidät CRM-datan avulla, voimme personoida palveluamme siten että kävijälle olennaisin tieto tulee vastaan heti jo etusivulla. Asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.
nuoli Dataa tulkitsemalla voidaan myös päätellä millaisia ovat yritykselle parhaat asiakkaat ja kohdentaa mainontaa juuri heille.
nuoli Lisäksi esim. palvelun käyttäjistä tai uutiskirjeen vastaanottajista voidaan tunnistaa ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heidän tilanteeseen sopivia mainosviestejä.

Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja saada kilpailuetua kilpailijoihinsa.

2. Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Lähtemällä liikkeelle omalla asianmukaisesti kerätyllä ja hyödylliseksi todetulla datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän.

3. Miten pääsen helposti eteenpäin?

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiakustannukset datalähtöiseen markkinointiin voivat olla aluksi korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.
Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan

Relevant haluaa mahdollistaa tehokkaamman markkinoinnin yleistymistä ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen tai halua päästä siinä alkuun, ole ihmeessä meihin yhteydessä.

Lue myös:

Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Lue lisää

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää