Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta  jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lähde: IAB Europe.

Ohjelmallisen mainonnan käsite vaatii tosin tarkennuksia näitä ennusteita tarkasteltaessa, sillä se sisältää kaiken ohjelmallisen alustojen kautta ostetun mainonnan, myös suoraan yksittäiseen mediaan kohdistuvat ostot. Suorien, mediakohtaisten ostojen kasvua ajaa esimerkiksi TV-mainonnan kaltaisen videomainonnan määrän kasvu digimainonnan ekosysteemissä. IAB arvioi, että video muodostaa miltei puolet ohjelmallisen ostamisen markkinasta viiden vuoden tarkastelujakson lopussa. Päätelaitteiden näkökulmasta tarkasteltuna tämä tarkoittaa sitä, että olohuoneiden älykkäät näytöt ja äänentoistolaitteet tuovat kasvua saturaatiopisteen saavuttaneita älypuhelimia enemmän.

Audiomarkkina, tekoäly ja data

Liikkuvan kuvan lisäksi digitaalisen audiomarkkinan odotetaan kehittyvän ja kasvavan nopeasti. Kohdistetun ja mitattavan äänimainonnan mahdollisuudet kiinnostavat runsaslukuisempaa joukkoa uusia ja vanhoja media- ja teknologiakentän pelureita. Digitaalinen audiomarkkina on vielä pieni, mutta kasvun uskotaan kiihtyvän nettiin kytkeytyvien autojen, älykaiuttimien, audio-applikaatioiden ja alati kasvavan sisältömäärän myötä.

Tekoälyn virtuaalisille hartioille ladataan paljon odotuksia ohjelmallisen ostamisen prosessien tehostamisen ja tuloksien parantamisen suhteen. Väsymätön algoritmi optimoi kampanjoita ihmistä tehokkaammin ja nopeammin. Toistaiseksi kuitenkin vasta noin 1,5 prosentissa ohjelmallisesti ostettuja kampanjoita hyödynnetään tekoälyn voimaa. Odotettavissa on vahvaa kuplintaa tällä rintamalla.

Datan määrä kasvaa ja sen hallintaan tarvitaan pilveä ja rautaa. Teknologian tarjoajat ja omia datajärviään melovat suuret mainonnan ostajat saavat varautua kasvaviin infrakustannuksiin.

Läpinäkyvyydestä moraaliin ja etiikkaan

Markkinan läpinäkyvyyden suhteen käydään edelleen paljon keskustelua. Eri tahojen näkemykset, tai ainakin tavat esittää ekosysteemissä liikkuvien rahavirtojen jakautuminen poikkeavat toisistaan merkittävästi. Mainostajat odottavat läpinäkyvyyttä, ja lähitulevaisuudessa tulemme puhumaan entistä enemmän ohjelmallisen mainonnan ja datamarkkinan moraalista ja etiikasta.

First price -huutokauppamalli

Lähitulevaisuuden kiinnostavin trendi ohjelmallisessa on toimialan siirtyminen tutusta mutta suhmuroinnin mahdollistavasta second price -huutokauppalogiikasta first price -toimintamalliin. Tämä tarkoittaa sitä, että ostaja todellakin maksaa sen hinnan jonka on bidiin määrittänyt. Siirtymää kannattaa seurata tarkkaan ja olla valmiina bidistrategioiden päivityksen osalta, jottei tapahdu kalliiksi tulevia vahinkoja.

Jos oman ohjelmallisen mainonnan myynnin kehittäminen on ajankohtaista lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää