Ohjelmallinen mainonnan myynti – mihin kiinnittää eniten huomiota juuri nyt?

2017/12/13

Ohjelmallinen mainonnan myynti on antanut verkkomainonnan myynnille uudet kasvot. Sillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä manuaalisesti. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Vuonna 2016 Pohjoismaissa ohjelmallisesti ostetun mainonnan osuus digitaalisen mainonnan ostoista on IAB:n mukaan oli Suomessa 26%, Norjassa 37%, Ruotsissa 30% ja Tanskassa 62%, osuudet jatkavat kasvuaan vuoden 2017 aikana. Koko Euroopan alueella puolet display mainonnan ostoista tehdään ohjelmallisesti ja koko markkinan arvo oli vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa.

Ohjelmallisen mainonnan myynnin ympärillä käydään paljon keskustelua – niinpä haluammekin jakaa muutaman asian, johon meidän mielestämme kannattaa kiinnittää eniten huomiota juuri nyt:

Brändin suojaaminen, huijaukset ja avoimuus – Vuonna 2017 brändin suojaaminen ja erilaiset huijaukset vaikuttivat kaikkiin sidosryhmiin. Brändin suojaaminen ja verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytösten estäminen ovat avainasemassa kun puhutaan laadukkaasta mainosympäristöstä. Mainonnan näkyvyyden (viewability) merkitys investointien esteenä on laskenut, sillä saatavilla on tehokkaampia mainosmuotoja ja ostajien tietoisuus mainonnan näkyvyydestä on lisääntynyt. IAB:n tutkimuksessa 40% mainostajista mainitsi maksuliikenteen läpinäkymättömyyden keskeisenä investointien esteenä. Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Jos mainonnan myyjänä et ole vielä asettanut sivustollesi Ads.txt tiedosta, suosittelemme tekemään sen pian.

Data – Suurin osa sidosryhmistä hyödyntää mainoskampanjoissaan ensimmäisen osapuolen dataa. Kolmannen osapuolen dataa hyödyntävien mainostajien määrä on kasvanut merkittävästi. Erityisesti useat mediatoimistot hyödyntävät kampanjoissaan yhdistelmiä useiden eri lähteiden datasta. Euroopassa enemmän kun puolet mainostajista ja julkaisijoista sekä kolme neljäsosaa mediatoimistoista käyttävät Data Management Platformia (DMP) datan hallinnassa.

Header bidding, Pre- / post-bid – Perinteisesti julkaisijat ovat priorisoineet kampanjoita mainonnanhallinnassa. Tekniikkaa, jossa ohjelmallisesti myytävää mainosta kutsutaan vuorotellen mainoskumppanien palvelimilta kutsutaan vesiputos-malliksi (Waterfall). Header bidding taas on tekniikka, jossa julkaisija lisää sivustolleen koodinpätkän, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Prebid.js on ilmainen avoimen lähdekoodin kirjasto ja yhteisö, jota voi hyödyntää Header Biddingin käyttöönotossa sivustoilla ja sovelluksissa. Post-bid taas tarkoittaa kysynnän lähteiden kilpailua sen jälkeen kuin mainospalvelin on jo valinnut voittavan mainosrivin (vrt. Header Bidding, joka kilpailuttaa kutsun ennen mainosrivin valintaa).

Video – Useimmiten display ja mobiili kampanjoita ostetaan ohjelmallisesti. Videomainonta ei kuitenkaa jää kauaksi taakse sillä yli 75% mainostajista ja mediatoimistoista ostavat videokampanjoita ohjelmallisesti. Vuonna 2016 videomainonnan investoinnit ohjelmallisesti kasvoivat 155%. Ei ole yllättävää IAB:n tutkimuksessa 49% mainostajista mainitsee mahdollisuuden ostaa videomainontaa ohjelmallisesti keskeisenä tekijänä investointien kasvattamisessa.

Mainonnan tehokkuuden mittaus – Vielä vuonna 2016 suosituin mainonnan tehokkuuden mittari ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa oli klikkien määrä, mutta nyt sidosryhmät ovat enemmän siirtyneet brändin tunnettuuden mittaamiseen, myynnin mittareihin sekä laadun mittaamiseen kuten kohdentamisen tarkkuuteen, brändin turvaamiseen ja mainonnan näkyvyyteen.

Lisätietoa

Relevant tarjoaa asiakkailleen ohjelmallisen mainosmyynnin palvelua Relevant Programmaticia – lue lisää. Jos sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä tai lähetä yhteydenottopyyntö.

Lähteet: Data from Local IABs & Danske Medier, IAB Europe Report: Attitudes to Programmatic Advertising 2017

Comments

comments

Lue myös:

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää

GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä, niinpä onkin aika viimeistään nyt paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa.

Lue lisää