Ohjelmallinen mainonnan myynti – mihin kiinnittää eniten huomiota juuri nyt?

2017/12/13

Ohjelmallinen mainonnan myynti on antanut verkkomainonnan myynnille uudet kasvot. Sillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä manuaalisesti. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Vuonna 2016 Pohjoismaissa ohjelmallisesti ostetun mainonnan osuus digitaalisen mainonnan ostoista on IAB:n mukaan oli Suomessa 26%, Norjassa 37%, Ruotsissa 30% ja Tanskassa 62%, osuudet jatkavat kasvuaan vuoden 2017 aikana. Koko Euroopan alueella puolet display mainonnan ostoista tehdään ohjelmallisesti ja koko markkinan arvo oli vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa.

Ohjelmallisen mainonnan myynnin ympärillä käydään paljon keskustelua – niinpä haluammekin jakaa muutaman asian, johon meidän mielestämme kannattaa kiinnittää eniten huomiota juuri nyt:

Brändin suojaaminen, huijaukset ja avoimuus – Vuonna 2017 brändin suojaaminen ja erilaiset huijaukset vaikuttivat kaikkiin sidosryhmiin. Brändin suojaaminen ja verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytösten estäminen ovat avainasemassa kun puhutaan laadukkaasta mainosympäristöstä. Mainonnan näkyvyyden (viewability) merkitys investointien esteenä on laskenut, sillä saatavilla on tehokkaampia mainosmuotoja ja ostajien tietoisuus mainonnan näkyvyydestä on lisääntynyt. IAB:n tutkimuksessa 40% mainostajista mainitsi maksuliikenteen läpinäkymättömyyden keskeisenä investointien esteenä. Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Jos mainonnan myyjänä et ole vielä asettanut sivustollesi Ads.txt tiedosta, suosittelemme tekemään sen pian.

Data – Suurin osa sidosryhmistä hyödyntää mainoskampanjoissaan ensimmäisen osapuolen dataa. Kolmannen osapuolen dataa hyödyntävien mainostajien määrä on kasvanut merkittävästi. Erityisesti useat mediatoimistot hyödyntävät kampanjoissaan yhdistelmiä useiden eri lähteiden datasta. Euroopassa enemmän kun puolet mainostajista ja julkaisijoista sekä kolme neljäsosaa mediatoimistoista käyttävät Data Management Platformia (DMP) datan hallinnassa.

Header bidding, Pre- / post-bid – Perinteisesti julkaisijat ovat priorisoineet kampanjoita mainonnanhallinnassa. Tekniikkaa, jossa ohjelmallisesti myytävää mainosta kutsutaan vuorotellen mainoskumppanien palvelimilta kutsutaan vesiputos-malliksi (Waterfall). Header bidding taas on tekniikka, jossa julkaisija lisää sivustolleen koodinpätkän, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Prebid.js on ilmainen avoimen lähdekoodin kirjasto ja yhteisö, jota voi hyödyntää Header Biddingin käyttöönotossa sivustoilla ja sovelluksissa. Post-bid taas tarkoittaa kysynnän lähteiden kilpailua sen jälkeen kuin mainospalvelin on jo valinnut voittavan mainosrivin (vrt. Header Bidding, joka kilpailuttaa kutsun ennen mainosrivin valintaa).

Video – Useimmiten display ja mobiili kampanjoita ostetaan ohjelmallisesti. Videomainonta ei kuitenkaa jää kauaksi taakse sillä yli 75% mainostajista ja mediatoimistoista ostavat videokampanjoita ohjelmallisesti. Vuonna 2016 videomainonnan investoinnit ohjelmallisesti kasvoivat 155%. Ei ole yllättävää IAB:n tutkimuksessa 49% mainostajista mainitsee mahdollisuuden ostaa videomainontaa ohjelmallisesti keskeisenä tekijänä investointien kasvattamisessa.

Mainonnan tehokkuuden mittaus – Vielä vuonna 2016 suosituin mainonnan tehokkuuden mittari ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa oli klikkien määrä, mutta nyt sidosryhmät ovat enemmän siirtyneet brändin tunnettuuden mittaamiseen, myynnin mittareihin sekä laadun mittaamiseen kuten kohdentamisen tarkkuuteen, brändin turvaamiseen ja mainonnan näkyvyyteen.

Lisätietoa

Relevant tarjoaa asiakkailleen ohjelmallisen mainosmyynnin palvelua Relevant Programmaticia – lue lisää. Jos sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä tai lähetä yhteydenottopyyntö.

Lähteet: Data from Local IABs & Danske Medier, IAB Europe Report: Attitudes to Programmatic Advertising 2017

Comments

comments

Lue myös:

Syksyn kampanjat suunnitteilla, mutta sopiva kohderyhmä vielä hakusessa?

2018/06/26

Sinulla on ehkä suunnitteilla kampanja, jolle sopivaa kohderyhmää ei eri ostoalustoista (DSP) tunnu löytyvän? Relevant Audience tarjoaa laadukkaaseen dataan perustuvia yleisöjä ostettavaksi ohjelmallisesti. Haluamme tarjota mainostajille kohderyhmiä, jotka ovat kerätty luvallisesti luotettavista ja laadukkaista lähteistä ja joilla voidaan aidosti vaikuttaa kampanjan toimivuuteen ja tuloksiin.

Lue lisää

Kesäkuun kuulumiset Relevantilta

2018/06/21

Kevät muuttui vauhdilla kesäksi ja pian päästään nauttimaan ansaituista lomista. Vauhti on riittänyt myös Relevantin keväässä. Viimeisimmät viikot ovat meillä kuluneet pitkälti, datan, GDPR:n, erilaisten kehitysprojektien sekä Ad ops hommien parissa.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää

Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.

Lue lisää

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää