Ohjelmallinen mainonnan myynti – mihin kiinnittää eniten huomiota juuri nyt?

2017/12/13

Ohjelmallinen mainonnan myynti on antanut verkkomainonnan myynnille uudet kasvot. Sillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä manuaalisesti. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Vuonna 2016 Pohjoismaissa ohjelmallisesti ostetun mainonnan osuus digitaalisen mainonnan ostoista on IAB:n mukaan oli Suomessa 26%, Norjassa 37%, Ruotsissa 30% ja Tanskassa 62%, osuudet jatkavat kasvuaan vuoden 2017 aikana. Koko Euroopan alueella puolet display mainonnan ostoista tehdään ohjelmallisesti ja koko markkinan arvo oli vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa.

Ohjelmallisen mainonnan myynnin ympärillä käydään paljon keskustelua – niinpä haluammekin jakaa muutaman asian, johon meidän mielestämme kannattaa kiinnittää eniten huomiota juuri nyt:

Brändin suojaaminen, huijaukset ja avoimuus – Vuonna 2017 brändin suojaaminen ja erilaiset huijaukset vaikuttivat kaikkiin sidosryhmiin. Brändin suojaaminen ja verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytösten estäminen ovat avainasemassa kun puhutaan laadukkaasta mainosympäristöstä. Mainonnan näkyvyyden (viewability) merkitys investointien esteenä on laskenut, sillä saatavilla on tehokkaampia mainosmuotoja ja ostajien tietoisuus mainonnan näkyvyydestä on lisääntynyt. IAB:n tutkimuksessa 40% mainostajista mainitsi maksuliikenteen läpinäkymättömyyden keskeisenä investointien esteenä. Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Jos mainonnan myyjänä et ole vielä asettanut sivustollesi Ads.txt tiedosta, suosittelemme tekemään sen pian.

Data – Suurin osa sidosryhmistä hyödyntää mainoskampanjoissaan ensimmäisen osapuolen dataa. Kolmannen osapuolen dataa hyödyntävien mainostajien määrä on kasvanut merkittävästi. Erityisesti useat mediatoimistot hyödyntävät kampanjoissaan yhdistelmiä useiden eri lähteiden datasta. Euroopassa enemmän kun puolet mainostajista ja julkaisijoista sekä kolme neljäsosaa mediatoimistoista käyttävät Data Management Platformia (DMP) datan hallinnassa.

Header bidding, Pre- / post-bid – Perinteisesti julkaisijat ovat priorisoineet kampanjoita mainonnanhallinnassa. Tekniikkaa, jossa ohjelmallisesti myytävää mainosta kutsutaan vuorotellen mainoskumppanien palvelimilta kutsutaan vesiputos-malliksi (Waterfall). Header bidding taas on tekniikka, jossa julkaisija lisää sivustolleen koodinpätkän, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Prebid.js on ilmainen avoimen lähdekoodin kirjasto ja yhteisö, jota voi hyödyntää Header Biddingin käyttöönotossa sivustoilla ja sovelluksissa. Post-bid taas tarkoittaa kysynnän lähteiden kilpailua sen jälkeen kuin mainospalvelin on jo valinnut voittavan mainosrivin (vrt. Header Bidding, joka kilpailuttaa kutsun ennen mainosrivin valintaa).

Video – Useimmiten display ja mobiili kampanjoita ostetaan ohjelmallisesti. Videomainonta ei kuitenkaa jää kauaksi taakse sillä yli 75% mainostajista ja mediatoimistoista ostavat videokampanjoita ohjelmallisesti. Vuonna 2016 videomainonnan investoinnit ohjelmallisesti kasvoivat 155%. Ei ole yllättävää IAB:n tutkimuksessa 49% mainostajista mainitsee mahdollisuuden ostaa videomainontaa ohjelmallisesti keskeisenä tekijänä investointien kasvattamisessa.

Mainonnan tehokkuuden mittaus – Vielä vuonna 2016 suosituin mainonnan tehokkuuden mittari ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa oli klikkien määrä, mutta nyt sidosryhmät ovat enemmän siirtyneet brändin tunnettuuden mittaamiseen, myynnin mittareihin sekä laadun mittaamiseen kuten kohdentamisen tarkkuuteen, brändin turvaamiseen ja mainonnan näkyvyyteen.

Lisätietoa

Relevant tarjoaa asiakkailleen ohjelmallisen mainosmyynnin palvelua Relevant Programmaticia – lue lisää. Jos sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä tai lähetä yhteydenottopyyntö.

Lähteet: Data from Local IABs & Danske Medier, IAB Europe Report: Attitudes to Programmatic Advertising 2017

Lue myös:

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää

Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Lue lisää