Ohjelmallinen mainonnan myynti – mihin kiinnittää eniten huomiota juuri nyt?

2017/12/13

Ohjelmallinen mainonnan myynti on antanut verkkomainonnan myynnille uudet kasvot. Sillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä manuaalisesti. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Vuonna 2016 Pohjoismaissa ohjelmallisesti ostetun mainonnan osuus digitaalisen mainonnan ostoista on IAB:n mukaan oli Suomessa 26%, Norjassa 37%, Ruotsissa 30% ja Tanskassa 62%, osuudet jatkavat kasvuaan vuoden 2017 aikana. Koko Euroopan alueella puolet display mainonnan ostoista tehdään ohjelmallisesti ja koko markkinan arvo oli vuonna 2016 yli 8 miljardia euroa.

Ohjelmallisen mainonnan myynnin ympärillä käydään paljon keskustelua – niinpä haluammekin jakaa muutaman asian, johon meidän mielestämme kannattaa kiinnittää eniten huomiota juuri nyt:

Brändin suojaaminen, huijaukset ja avoimuus – Vuonna 2017 brändin suojaaminen ja erilaiset huijaukset vaikuttivat kaikkiin sidosryhmiin. Brändin suojaaminen ja verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytösten estäminen ovat avainasemassa kun puhutaan laadukkaasta mainosympäristöstä. Mainonnan näkyvyyden (viewability) merkitys investointien esteenä on laskenut, sillä saatavilla on tehokkaampia mainosmuotoja ja ostajien tietoisuus mainonnan näkyvyydestä on lisääntynyt. IAB:n tutkimuksessa 40% mainostajista mainitsi maksuliikenteen läpinäkymättömyyden keskeisenä investointien esteenä. Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Jos mainonnan myyjänä et ole vielä asettanut sivustollesi Ads.txt tiedosta, suosittelemme tekemään sen pian.

Data – Suurin osa sidosryhmistä hyödyntää mainoskampanjoissaan ensimmäisen osapuolen dataa. Kolmannen osapuolen dataa hyödyntävien mainostajien määrä on kasvanut merkittävästi. Erityisesti useat mediatoimistot hyödyntävät kampanjoissaan yhdistelmiä useiden eri lähteiden datasta. Euroopassa enemmän kun puolet mainostajista ja julkaisijoista sekä kolme neljäsosaa mediatoimistoista käyttävät Data Management Platformia (DMP) datan hallinnassa.

Header bidding, Pre- / post-bid – Perinteisesti julkaisijat ovat priorisoineet kampanjoita mainonnanhallinnassa. Tekniikkaa, jossa ohjelmallisesti myytävää mainosta kutsutaan vuorotellen mainoskumppanien palvelimilta kutsutaan vesiputos-malliksi (Waterfall). Header bidding taas on tekniikka, jossa julkaisija lisää sivustolleen koodinpätkän, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Prebid.js on ilmainen avoimen lähdekoodin kirjasto ja yhteisö, jota voi hyödyntää Header Biddingin käyttöönotossa sivustoilla ja sovelluksissa. Post-bid taas tarkoittaa kysynnän lähteiden kilpailua sen jälkeen kuin mainospalvelin on jo valinnut voittavan mainosrivin (vrt. Header Bidding, joka kilpailuttaa kutsun ennen mainosrivin valintaa).

Video – Useimmiten display ja mobiili kampanjoita ostetaan ohjelmallisesti. Videomainonta ei kuitenkaa jää kauaksi taakse sillä yli 75% mainostajista ja mediatoimistoista ostavat videokampanjoita ohjelmallisesti. Vuonna 2016 videomainonnan investoinnit ohjelmallisesti kasvoivat 155%. Ei ole yllättävää IAB:n tutkimuksessa 49% mainostajista mainitsee mahdollisuuden ostaa videomainontaa ohjelmallisesti keskeisenä tekijänä investointien kasvattamisessa.

Mainonnan tehokkuuden mittaus – Vielä vuonna 2016 suosituin mainonnan tehokkuuden mittari ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa oli klikkien määrä, mutta nyt sidosryhmät ovat enemmän siirtyneet brändin tunnettuuden mittaamiseen, myynnin mittareihin sekä laadun mittaamiseen kuten kohdentamisen tarkkuuteen, brändin turvaamiseen ja mainonnan näkyvyyteen.

Lisätietoa

Relevant tarjoaa asiakkailleen ohjelmallisen mainosmyynnin palvelua Relevant Programmaticia – lue lisää. Jos sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä tai lähetä yhteydenottopyyntö.

Lähteet: Data from Local IABs & Danske Medier, IAB Europe Report: Attitudes to Programmatic Advertising 2017

Lue myös:

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää

Useamman SSP:n ja Adserverin seuranta ja raportointi yhdessä järjestelmässä

2019/02/26

Useiden myyntijärjestelmien käyttäminen on osa miltei jokaisen median arkea, varsinkin ohjelmallisessa myynnissä. Teknologiakumppaneiden määrän kasvattaminen on välttämätöntä myynnin kasvun saavuttamiseksii, mutta samalla myynnin seuranta ja raportointi hankaloituu. Ratkaisimme haasteen kehittämällä työkalun, joka mahdollistaa usean SSP:n ja Adserverin seurannan ja raportoinnin yhdessä käyttöliittymässä.

Lue lisää

Relevant on muutakin kuin ad-techiä

2019/02/19

Relevant Digital Oy tunnetaan mainosteknologioita virittävänä talona ja tech-talkkia tulee viljeltyä varmasti välillä liikaakin. Mainospalvelimet, ohjelmallisen myymisen ja -ostamisen teknologiat ja niihin liittyvä osaaminen ovat tärkeä osa tarjoamaamme, mutta vain osa. Teknologia projektien lisäksi toteutamme säännöllisesti vaativia konsultointihankkeita.

Lue lisää