Neljä vinkkiä: Näin pääset alkuun personoinnissa

2016/11/30

Julkaisijat kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kaiken taustalla on yksi suuri kysymys: Miten luoda kestävä digitaalinen liiketoimintamalli? Yksi strategia, jota voidaan käyttää yleisöjen sitouttamisessa ja kaupallistamisessa on personointi. Personoinnin taustalla on vahvasti sopivan teknologian löytäminen, mutta se ei ole ainoa huomioon otettava asia.

Näillä neljällä vinkillä pääset alkuun:

1. Aseta tavoitteet
2. Kerää dataa
3. Analysoi yleisösi
4. Varmista resurssit

1. Aseita tavoitteet

Heti projektin alussa on syytä määrittää personoinnin tavoitteet. Muista että tavoitteesi voivat muuttua ajan myötä. Järkevintä on lähteä liikkeelle realistisilla ja saavutettavissa olevilla tavoitteilla. Sivjen latausmäärille ja klikkauksille asetettuja tavoitteita on hyvä tarkistaa projektin edetessä. Pidemmän aikavälin tavoitteita voivat olla esimerkiksi yleisösegmenttien kaupallistaminen ja tilausmäärien kasvattaminen.

2. Kerää Dataa

Vaikka on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat analysoimaan sivuston liikennettä, harva kokoa arvokasta dataa ja luo käyttäjäprofiileita. Tämä kannatta huomioida, jos projektin onnistuminen edellyttää analytiikkatyökaluihin investoimista. Mahdollisuus rakentaa monipuolisia sisältöprofiileja auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä sivukävijät haluavat lukea ja mikä toimii. Suosittujen sisältöjen löytäminen eri kohderyhmien keskuudessa mahdollistaa toimivamman personointistrategian luomisen.

3. Analysoi yleisösi

Seuraava askel projektissa on ymmärtää yleisösi – aivan oikein, sivustollasi ei todennäköisesti ole ainoastaan yhdenlaista yleisöä. On tärkeää ymmärtää ketä he ovat ja mitä he haluavat. Esimerkiksi Cxensen personointityökalu mahdollistaa erilaisen segmenttien luomisen helposti ja tarjoaa ymmärryksen siitä minkälaista sisältöä kyseinen segmentti haluaa nähdä eniten ja minkälaista vähiten. Tämä tieto on tarpeen yksilöidyn sisältökokemuksen luomisessa.

4. Varmista resurssit

Älä istu pöydässä yksin. Varmista, että sinulla on ympärilläsi hyvä tiimi, joka osaa ottaa projektissa huomioon operatiivisen, kaupallisen, sisällöllisen ja teknisen näkökulman. Kaikkien tiimin jäsenten tulee pyrkiä yhdessä aktiivisesti kohti yhteistä tavoitetta.

Lopuksi

Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys. .

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä!

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää