Neljä vinkkiä: Näin pääset alkuun personoinnissa

2016/11/30

Julkaisijat kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kaiken taustalla on yksi suuri kysymys: Miten luoda kestävä digitaalinen liiketoimintamalli? Yksi strategia, jota voidaan käyttää yleisöjen sitouttamisessa ja kaupallistamisessa on personointi. Personoinnin taustalla on vahvasti sopivan teknologian löytäminen, mutta se ei ole ainoa huomioon otettava asia.

Näillä neljällä vinkillä pääset alkuun:

1. Aseta tavoitteet
2. Kerää dataa
3. Analysoi yleisösi
4. Varmista resurssit

1. Aseita tavoitteet

Heti projektin alussa on syytä määrittää personoinnin tavoitteet. Muista että tavoitteesi voivat muuttua ajan myötä. Järkevintä on lähteä liikkeelle realistisilla ja saavutettavissa olevilla tavoitteilla. Sivjen latausmäärille ja klikkauksille asetettuja tavoitteita on hyvä tarkistaa projektin edetessä. Pidemmän aikavälin tavoitteita voivat olla esimerkiksi yleisösegmenttien kaupallistaminen ja tilausmäärien kasvattaminen.

2. Kerää Dataa

Vaikka on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat analysoimaan sivuston liikennettä, harva kokoa arvokasta dataa ja luo käyttäjäprofiileita. Tämä kannatta huomioida, jos projektin onnistuminen edellyttää analytiikkatyökaluihin investoimista. Mahdollisuus rakentaa monipuolisia sisältöprofiileja auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä sivukävijät haluavat lukea ja mikä toimii. Suosittujen sisältöjen löytäminen eri kohderyhmien keskuudessa mahdollistaa toimivamman personointistrategian luomisen.

3. Analysoi yleisösi

Seuraava askel projektissa on ymmärtää yleisösi – aivan oikein, sivustollasi ei todennäköisesti ole ainoastaan yhdenlaista yleisöä. On tärkeää ymmärtää ketä he ovat ja mitä he haluavat. Esimerkiksi Cxensen personointityökalu mahdollistaa erilaisen segmenttien luomisen helposti ja tarjoaa ymmärryksen siitä minkälaista sisältöä kyseinen segmentti haluaa nähdä eniten ja minkälaista vähiten. Tämä tieto on tarpeen yksilöidyn sisältökokemuksen luomisessa.

4. Varmista resurssit

Älä istu pöydässä yksin. Varmista, että sinulla on ympärilläsi hyvä tiimi, joka osaa ottaa projektissa huomioon operatiivisen, kaupallisen, sisällöllisen ja teknisen näkökulman. Kaikkien tiimin jäsenten tulee pyrkiä yhdessä aktiivisesti kohti yhteistä tavoitetta.

Lopuksi

Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys. .

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä!

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää