Neljä vinkkiä: Näin pääset alkuun personoinnissa

2016/11/30

Julkaisijat kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kaiken taustalla on yksi suuri kysymys: Miten luoda kestävä digitaalinen liiketoimintamalli? Yksi strategia, jota voidaan käyttää yleisöjen sitouttamisessa ja kaupallistamisessa on personointi. Personoinnin taustalla on vahvasti sopivan teknologian löytäminen, mutta se ei ole ainoa huomioon otettava asia.

Näillä neljällä vinkillä pääset alkuun:

1. Aseta tavoitteet
2. Kerää dataa
3. Analysoi yleisösi
4. Varmista resurssit

1. Aseita tavoitteet

Heti projektin alussa on syytä määrittää personoinnin tavoitteet. Muista että tavoitteesi voivat muuttua ajan myötä. Järkevintä on lähteä liikkeelle realistisilla ja saavutettavissa olevilla tavoitteilla. Sivjen latausmäärille ja klikkauksille asetettuja tavoitteita on hyvä tarkistaa projektin edetessä. Pidemmän aikavälin tavoitteita voivat olla esimerkiksi yleisösegmenttien kaupallistaminen ja tilausmäärien kasvattaminen.

2. Kerää Dataa

Vaikka on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat analysoimaan sivuston liikennettä, harva kokoa arvokasta dataa ja luo käyttäjäprofiileita. Tämä kannatta huomioida, jos projektin onnistuminen edellyttää analytiikkatyökaluihin investoimista. Mahdollisuus rakentaa monipuolisia sisältöprofiileja auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä sivukävijät haluavat lukea ja mikä toimii. Suosittujen sisältöjen löytäminen eri kohderyhmien keskuudessa mahdollistaa toimivamman personointistrategian luomisen.

3. Analysoi yleisösi

Seuraava askel projektissa on ymmärtää yleisösi – aivan oikein, sivustollasi ei todennäköisesti ole ainoastaan yhdenlaista yleisöä. On tärkeää ymmärtää ketä he ovat ja mitä he haluavat. Esimerkiksi Cxensen personointityökalu mahdollistaa erilaisen segmenttien luomisen helposti ja tarjoaa ymmärryksen siitä minkälaista sisältöä kyseinen segmentti haluaa nähdä eniten ja minkälaista vähiten. Tämä tieto on tarpeen yksilöidyn sisältökokemuksen luomisessa.

4. Varmista resurssit

Älä istu pöydässä yksin. Varmista, että sinulla on ympärilläsi hyvä tiimi, joka osaa ottaa projektissa huomioon operatiivisen, kaupallisen, sisällöllisen ja teknisen näkökulman. Kaikkien tiimin jäsenten tulee pyrkiä yhdessä aktiivisesti kohti yhteistä tavoitetta.

Lopuksi

Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys. .

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä!

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää