Neljä vinkkiä: Näin pääset alkuun personoinnissa

2016/11/30

Julkaisijat kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kaiken taustalla on yksi suuri kysymys: Miten luoda kestävä digitaalinen liiketoimintamalli? Yksi strategia, jota voidaan käyttää yleisöjen sitouttamisessa ja kaupallistamisessa on personointi. Personoinnin taustalla on vahvasti sopivan teknologian löytäminen, mutta se ei ole ainoa huomioon otettava asia.

Näillä neljällä vinkillä pääset alkuun:

1. Aseta tavoitteet
2. Kerää dataa
3. Analysoi yleisösi
4. Varmista resurssit

1. Aseita tavoitteet

Heti projektin alussa on syytä määrittää personoinnin tavoitteet. Muista että tavoitteesi voivat muuttua ajan myötä. Järkevintä on lähteä liikkeelle realistisilla ja saavutettavissa olevilla tavoitteilla. Sivjen latausmäärille ja klikkauksille asetettuja tavoitteita on hyvä tarkistaa projektin edetessä. Pidemmän aikavälin tavoitteita voivat olla esimerkiksi yleisösegmenttien kaupallistaminen ja tilausmäärien kasvattaminen.

2. Kerää Dataa

Vaikka on olemassa monia työkaluja, jotka auttavat analysoimaan sivuston liikennettä, harva kokoa arvokasta dataa ja luo käyttäjäprofiileita. Tämä kannatta huomioida, jos projektin onnistuminen edellyttää analytiikkatyökaluihin investoimista. Mahdollisuus rakentaa monipuolisia sisältöprofiileja auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä sivukävijät haluavat lukea ja mikä toimii. Suosittujen sisältöjen löytäminen eri kohderyhmien keskuudessa mahdollistaa toimivamman personointistrategian luomisen.

3. Analysoi yleisösi

Seuraava askel projektissa on ymmärtää yleisösi – aivan oikein, sivustollasi ei todennäköisesti ole ainoastaan yhdenlaista yleisöä. On tärkeää ymmärtää ketä he ovat ja mitä he haluavat. Esimerkiksi Cxensen personointityökalu mahdollistaa erilaisen segmenttien luomisen helposti ja tarjoaa ymmärryksen siitä minkälaista sisältöä kyseinen segmentti haluaa nähdä eniten ja minkälaista vähiten. Tämä tieto on tarpeen yksilöidyn sisältökokemuksen luomisessa.

4. Varmista resurssit

Älä istu pöydässä yksin. Varmista, että sinulla on ympärilläsi hyvä tiimi, joka osaa ottaa projektissa huomioon operatiivisen, kaupallisen, sisällöllisen ja teknisen näkökulman. Kaikkien tiimin jäsenten tulee pyrkiä yhdessä aktiivisesti kohti yhteistä tavoitetta.

Lopuksi

Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys. .

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä!

Lue myös:

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää