Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa.

Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä. Lawsonin mielestä natiivimainonnan ominaisuudet korostuvat, kun jätit pyrkivät siivoamaan palveluitaan käyttäjäystävällisemmäksi. Google on ilmoittautunut puuttuvansa ärsyttävään, päällekäyvään mainontaan, ja Facebook on alkanut korostaa käyttäjien ja yhteisöjen roolia.

”Mainonta, joka ei häiritse, yleistyy”, Lawson toteaa.

Lawsonin ennuste ei eroa muista markkinointitrendien kehitysoletuksista: mobiilin suosio kasvaa ja millenniaalien sekä sitä nuoremman Z-sukupolven käyttäytyminen pitää ottaa huomioon markkinoinnissa. Lawson on vakuuttunut siitä, että lisätyn todellisuuden suosio kasvaa natiivimainonnassa. Käyttäjäkokemusta syventävä sisältö yleistyy. Esimerkiksi Lawson nostaa Wall Street Journalissa julkaistun ja Netflixin tuottaman Narcos-sarjan natiivimainoksen Cocaineconomics: Lehden verkkosivuilla on huumeparoni Pablo Escobaria ja kokaiinibisnestä käsittelevä artikkelisarja, joka sisältää interaktiivisia karttoja, taulukoita ja sarjan trailereita.

Lawson alleviivaa, että natiivimainonnassa on kyse enemmänkin jakelusta kuin varsinaisesta markkinoinnista. Natiivimainonnassa 70 prosenttia budjetista pitäisi valua jakeluun, 20 prosenttia sisällön luomiseen ja 10 prosenttia tulosten analysointiin.

”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”, Lawson sanoo.

Lähde: Artikkeli on julkastu Marmaissa 26.3.2018.

Lisätietoja Strosslesta:

Lauri Loikkanen +358 40 172 8951 / lauri.loikkanen(a)strossle.com

Strossle on sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistunut kumppani. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaissa suomalaisissa medioissa. Erityisen tehokkaan mainonnasta tekee Strosslen kyky kohdistaa mainokset kävijädataan perustuen sekä se, että mainokset näkyvät aina median luonnollisen sisällön yhteydessä. Tällä hetkellä Strosslen teknologia on käytössä yli 500 julkaisijalla Pohjoismaissa, Hollannissa ja Espanjassa.

Lue myös:

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää

Useamman SSP:n ja Adserverin seuranta ja raportointi yhdessä järjestelmässä

2019/02/26

Useiden myyntijärjestelmien käyttäminen on osa miltei jokaisen median arkea, varsinkin ohjelmallisessa myynnissä. Teknologiakumppaneiden määrän kasvattaminen on välttämätöntä myynnin kasvun saavuttamiseksii, mutta samalla myynnin seuranta ja raportointi hankaloituu. Ratkaisimme haasteen kehittämällä työkalun, joka mahdollistaa usean SSP:n ja Adserverin seurannan ja raportoinnin yhdessä käyttöliittymässä.

Lue lisää

Relevant on muutakin kuin ad-techiä

2019/02/19

Relevant Digital Oy tunnetaan mainosteknologioita virittävänä talona ja tech-talkkia tulee viljeltyä varmasti välillä liikaakin. Mainospalvelimet, ohjelmallisen myymisen ja -ostamisen teknologiat ja niihin liittyvä osaaminen ovat tärkeä osa tarjoamaamme, mutta vain osa. Teknologia projektien lisäksi toteutamme säännöllisesti vaativia konsultointihankkeita.

Lue lisää