Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa.

Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä. Lawsonin mielestä natiivimainonnan ominaisuudet korostuvat, kun jätit pyrkivät siivoamaan palveluitaan käyttäjäystävällisemmäksi. Google on ilmoittautunut puuttuvansa ärsyttävään, päällekäyvään mainontaan, ja Facebook on alkanut korostaa käyttäjien ja yhteisöjen roolia.

”Mainonta, joka ei häiritse, yleistyy”, Lawson toteaa.

Lawsonin ennuste ei eroa muista markkinointitrendien kehitysoletuksista: mobiilin suosio kasvaa ja millenniaalien sekä sitä nuoremman Z-sukupolven käyttäytyminen pitää ottaa huomioon markkinoinnissa. Lawson on vakuuttunut siitä, että lisätyn todellisuuden suosio kasvaa natiivimainonnassa. Käyttäjäkokemusta syventävä sisältö yleistyy. Esimerkiksi Lawson nostaa Wall Street Journalissa julkaistun ja Netflixin tuottaman Narcos-sarjan natiivimainoksen Cocaineconomics: Lehden verkkosivuilla on huumeparoni Pablo Escobaria ja kokaiinibisnestä käsittelevä artikkelisarja, joka sisältää interaktiivisia karttoja, taulukoita ja sarjan trailereita.

Lawson alleviivaa, että natiivimainonnassa on kyse enemmänkin jakelusta kuin varsinaisesta markkinoinnista. Natiivimainonnassa 70 prosenttia budjetista pitäisi valua jakeluun, 20 prosenttia sisällön luomiseen ja 10 prosenttia tulosten analysointiin.

”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”, Lawson sanoo.

Lähde: Artikkeli on julkastu Marmaissa 26.3.2018.

Lisätietoja Strosslesta:

Lauri Loikkanen +358 40 172 8951 / lauri.loikkanen(a)strossle.com

Strossle on sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistunut kumppani. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaissa suomalaisissa medioissa. Erityisen tehokkaan mainonnasta tekee Strosslen kyky kohdistaa mainokset kävijädataan perustuen sekä se, että mainokset näkyvät aina median luonnollisen sisällön yhteydessä. Tällä hetkellä Strosslen teknologia on käytössä yli 500 julkaisijalla Pohjoismaissa, Hollannissa ja Espanjassa.

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia.

Lue lisää