Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa.

Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä. Lawsonin mielestä natiivimainonnan ominaisuudet korostuvat, kun jätit pyrkivät siivoamaan palveluitaan käyttäjäystävällisemmäksi. Google on ilmoittautunut puuttuvansa ärsyttävään, päällekäyvään mainontaan, ja Facebook on alkanut korostaa käyttäjien ja yhteisöjen roolia.

”Mainonta, joka ei häiritse, yleistyy”, Lawson toteaa.

Lawsonin ennuste ei eroa muista markkinointitrendien kehitysoletuksista: mobiilin suosio kasvaa ja millenniaalien sekä sitä nuoremman Z-sukupolven käyttäytyminen pitää ottaa huomioon markkinoinnissa. Lawson on vakuuttunut siitä, että lisätyn todellisuuden suosio kasvaa natiivimainonnassa. Käyttäjäkokemusta syventävä sisältö yleistyy. Esimerkiksi Lawson nostaa Wall Street Journalissa julkaistun ja Netflixin tuottaman Narcos-sarjan natiivimainoksen Cocaineconomics: Lehden verkkosivuilla on huumeparoni Pablo Escobaria ja kokaiinibisnestä käsittelevä artikkelisarja, joka sisältää interaktiivisia karttoja, taulukoita ja sarjan trailereita.

Lawson alleviivaa, että natiivimainonnassa on kyse enemmänkin jakelusta kuin varsinaisesta markkinoinnista. Natiivimainonnassa 70 prosenttia budjetista pitäisi valua jakeluun, 20 prosenttia sisällön luomiseen ja 10 prosenttia tulosten analysointiin.

”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”, Lawson sanoo.

Lähde: Artikkeli on julkastu Marmaissa 26.3.2018.

Lisätietoja Strosslesta:

Lauri Loikkanen +358 40 172 8951 / lauri.loikkanen(a)strossle.com

Strossle on sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistunut kumppani. Strosslen teknologia luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle personoidun mediakokemuksen. Mainostajalle Strossle tarjoaa luonnollisen ja tehokkaan jakelukanavan omille sisällöille laadukkaissa suomalaisissa medioissa. Erityisen tehokkaan mainonnasta tekee Strosslen kyky kohdistaa mainokset kävijädataan perustuen sekä se, että mainokset näkyvät aina median luonnollisen sisällön yhteydessä. Tällä hetkellä Strosslen teknologia on käytössä yli 500 julkaisijalla Pohjoismaissa, Hollannissa ja Espanjassa.

Lue myös:

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää

Digitaalinen markkinointi 2020 – mikä tänä vuonna on pinnalla? 

2020/02/03

Tyypillisesti alkuvuodesta arvaillaan, mitkä teemat nousevat digitaalisessa markkinonnissa kuumimmiksi puheenaiheiksi kuluvan vuoden aikana. Mikä on jo muuttanut digitaalista maailmaa ja mikä häämöttää nurkan takana? Mihin kysymyksiin etsitään kuumeisesti vastauksia?

Lue lisää

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää