Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Markkinoinnissa on tehty segmentointeja iät ja ajat. Usein segmentoinnit pohjautuvat arvoihin ja asenteisiin ja tätä tutkittua tietoa hyödynnetään laajasti markkinoinnin suunnittelussa – lähtien tuotteesta aina mainosten luoviin toteutuksiin asti.

Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa joko omaa tai ulkopuolista dataa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa miltei poikkeuksetta. Data on valtaosin ns. ostosuppilon alapäähän suunnattua, jolla pyritään parantamaan verkossa saavutettavia tuloksia. Toisin sanoen käyttötarkoitukset ovat useimmiten hyvin taktisia ja brändimainonnassa nojataan monesti geneeriisin kohderyhmiin kuten demografioihin tai yleisiin kiinnostuksen kohteisiin.

Datan hyödyntäminen digitaalisessa brändimarkkinoinnissa

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Yksinkertaistettuna prosessi toimii niin, että ajamme asiakkaan kyselytutkimuksen läpi paneelissamme eli käytämme asiakkaan itse määrittelemää tutkimusmenetelmää otannan segmentointiin. Panelisteilta kysytään lupa datan hyödyntämiseen, jolloin pystymme tunnistamaan heidän selailukäyttäytymisensä. Näin saamme rakennettua lähdedatan eri segmenteille ja tätä dataa hyödynnämme koneoppivien algoritmien opetusaineistona (osa jää kontrolliryhmään, jotta voimme mitata ennusteiden toimivuutta).

Tämän jälkeen datamassastamme etsitään samankaltaisia kävijöitä kuin alkuperäinen kohderyhmä. Datamassamme kattaa 16 miljoonaa selainta ja lähes puoli miljardia datatapahtumaa kuukausittain. Saamme siis erittäin kattavasta datamassasta mallinnettua mainostajan omat kohderyhmät hyödynnettäväksi myös digitaalisessa mainonnassa.

Omat kohderyhmät brändimarkkinointiin?

Olemme tällä tavoin menestyksekkäästi auttaneet jo monia mainostajia useilta eri toimialoilta hyödyntämään dataa myös brändikampanjoissa. Jos haluat itse päästä hyödyntämään omia segmentointeja verkossa tai haluat kuulla aiheesta lisää jätä yhteydenottopyyntö tai ole suoraan yhteydessä Olli järvilehtoon (olli.jarvilehto(a)relevant.fi tai +358 44 378 8037).

Tutustu myös valmiisiin yleisöihimme täällä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää