Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Markkinoinnissa on tehty segmentointeja iät ja ajat. Usein segmentoinnit pohjautuvat arvoihin ja asenteisiin ja tätä tutkittua tietoa hyödynnetään laajasti markkinoinnin suunnittelussa – lähtien tuotteesta aina mainosten luoviin toteutuksiin asti.

Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa joko omaa tai ulkopuolista dataa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa miltei poikkeuksetta. Data on valtaosin ns. ostosuppilon alapäähän suunnattua, jolla pyritään parantamaan verkossa saavutettavia tuloksia. Toisin sanoen käyttötarkoitukset ovat useimmiten hyvin taktisia ja brändimainonnassa nojataan monesti geneeriisin kohderyhmiin kuten demografioihin tai yleisiin kiinnostuksen kohteisiin.

Datan hyödyntäminen digitaalisessa brändimarkkinoinnissa

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Yksinkertaistettuna prosessi toimii niin, että ajamme asiakkaan kyselytutkimuksen läpi paneelissamme eli käytämme asiakkaan itse määrittelemää tutkimusmenetelmää otannan segmentointiin. Panelisteilta kysytään lupa datan hyödyntämiseen, jolloin pystymme tunnistamaan heidän selailukäyttäytymisensä. Näin saamme rakennettua lähdedatan eri segmenteille ja tätä dataa hyödynnämme koneoppivien algoritmien opetusaineistona (osa jää kontrolliryhmään, jotta voimme mitata ennusteiden toimivuutta).

Tämän jälkeen datamassastamme etsitään samankaltaisia kävijöitä kuin alkuperäinen kohderyhmä. Datamassamme kattaa 16 miljoonaa selainta ja lähes puoli miljardia datatapahtumaa kuukausittain. Saamme siis erittäin kattavasta datamassasta mallinnettua mainostajan omat kohderyhmät hyödynnettäväksi myös digitaalisessa mainonnassa.

Omat kohderyhmät brändimarkkinointiin?

Olemme tällä tavoin menestyksekkäästi auttaneet jo monia mainostajia useilta eri toimialoilta hyödyntämään dataa myös brändikampanjoissa. Jos haluat itse päästä hyödyntämään omia segmentointeja verkossa tai haluat kuulla aiheesta lisää jätä yhteydenottopyyntö tai ole suoraan yhteydessä Olli järvilehtoon (olli.jarvilehto(a)relevant.fi tai +358 44 378 8037).

Tutustu myös valmiisiin yleisöihimme täällä.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää