Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Markkinoinnissa on tehty segmentointeja iät ja ajat. Usein segmentoinnit pohjautuvat arvoihin ja asenteisiin ja tätä tutkittua tietoa hyödynnetään laajasti markkinoinnin suunnittelussa – lähtien tuotteesta aina mainosten luoviin toteutuksiin asti.

Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa joko omaa tai ulkopuolista dataa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa miltei poikkeuksetta. Data on valtaosin ns. ostosuppilon alapäähän suunnattua, jolla pyritään parantamaan verkossa saavutettavia tuloksia. Toisin sanoen käyttötarkoitukset ovat useimmiten hyvin taktisia ja brändimainonnassa nojataan monesti geneeriisin kohderyhmiin kuten demografioihin tai yleisiin kiinnostuksen kohteisiin.

Datan hyödyntäminen digitaalisessa brändimarkkinoinnissa

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Yksinkertaistettuna prosessi toimii niin, että ajamme asiakkaan kyselytutkimuksen läpi paneelissamme eli käytämme asiakkaan itse määrittelemää tutkimusmenetelmää otannan segmentointiin. Panelisteilta kysytään lupa datan hyödyntämiseen, jolloin pystymme tunnistamaan heidän selailukäyttäytymisensä. Näin saamme rakennettua lähdedatan eri segmenteille ja tätä dataa hyödynnämme koneoppivien algoritmien opetusaineistona (osa jää kontrolliryhmään, jotta voimme mitata ennusteiden toimivuutta).

Tämän jälkeen datamassastamme etsitään samankaltaisia kävijöitä kuin alkuperäinen kohderyhmä. Datamassamme kattaa 16 miljoonaa selainta ja lähes puoli miljardia datatapahtumaa kuukausittain. Saamme siis erittäin kattavasta datamassasta mallinnettua mainostajan omat kohderyhmät hyödynnettäväksi myös digitaalisessa mainonnassa.

Omat kohderyhmät brändimarkkinointiin?

Olemme tällä tavoin menestyksekkäästi auttaneet jo monia mainostajia useilta eri toimialoilta hyödyntämään dataa myös brändikampanjoissa. Jos haluat itse päästä hyödyntämään omia segmentointeja verkossa tai haluat kuulla aiheesta lisää jätä yhteydenottopyyntö tai ole suoraan yhteydessä Olli järvilehtoon (olli.jarvilehto(a)relevant.fi tai +358 44 378 8037).

Tutustu myös valmiisiin yleisöihimme täällä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää