Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Markkinoinnissa on tehty segmentointeja iät ja ajat. Usein segmentoinnit pohjautuvat arvoihin ja asenteisiin ja tätä tutkittua tietoa hyödynnetään laajasti markkinoinnin suunnittelussa – lähtien tuotteesta aina mainosten luoviin toteutuksiin asti.

Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa joko omaa tai ulkopuolista dataa hyödynnetään mainonnan kohdentamisessa miltei poikkeuksetta. Data on valtaosin ns. ostosuppilon alapäähän suunnattua, jolla pyritään parantamaan verkossa saavutettavia tuloksia. Toisin sanoen käyttötarkoitukset ovat useimmiten hyvin taktisia ja brändimainonnassa nojataan monesti geneeriisin kohderyhmiin kuten demografioihin tai yleisiin kiinnostuksen kohteisiin.

Datan hyödyntäminen digitaalisessa brändimarkkinoinnissa

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Yksinkertaistettuna prosessi toimii niin, että ajamme asiakkaan kyselytutkimuksen läpi paneelissamme eli käytämme asiakkaan itse määrittelemää tutkimusmenetelmää otannan segmentointiin. Panelisteilta kysytään lupa datan hyödyntämiseen, jolloin pystymme tunnistamaan heidän selailukäyttäytymisensä. Näin saamme rakennettua lähdedatan eri segmenteille ja tätä dataa hyödynnämme koneoppivien algoritmien opetusaineistona (osa jää kontrolliryhmään, jotta voimme mitata ennusteiden toimivuutta).

Tämän jälkeen datamassastamme etsitään samankaltaisia kävijöitä kuin alkuperäinen kohderyhmä. Datamassamme kattaa 16 miljoonaa selainta ja lähes puoli miljardia datatapahtumaa kuukausittain. Saamme siis erittäin kattavasta datamassasta mallinnettua mainostajan omat kohderyhmät hyödynnettäväksi myös digitaalisessa mainonnassa.

Omat kohderyhmät brändimarkkinointiin?

Olemme tällä tavoin menestyksekkäästi auttaneet jo monia mainostajia useilta eri toimialoilta hyödyntämään dataa myös brändikampanjoissa. Jos haluat itse päästä hyödyntämään omia segmentointeja verkossa tai haluat kuulla aiheesta lisää jätä yhteydenottopyyntö tai ole suoraan yhteydessä Olli järvilehtoon (olli.jarvilehto(a)relevant.fi tai +358 44 378 8037).

Tutustu myös valmiisiin yleisöihimme täällä.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää