Mobiilipelien kaupallistaminen Q&A

2017/04/20

Joka vuotuiseen tapaan 100 000 mobiilialan ammattilaista kokoontuvat helmikuussa Mobile World Congressissa Barcelonassa. Tapahtumassa kävi kova kuhina mm. alan uusimmista innovaatioista, älypuhelimien uusista malleista ja ominaisuuksista sekä mobiilimainonnan trendeistä. Monet osallistujista olivat videopelien julkaisijoita. Ohessa tapahtumassa mukana ollut Smart Adserverin Ahmed Chakroun (Mobile and Rich Media Product Owner) vastaa kysymyksiin pelialan ajankohtaisista näkymistä ja pelisovellusten kaupallistamisesta.

Mikä on pelimarkkinoiden tila tällä hetkellä?

Uusimpien tutkimusten (Flurry) mukaan puhelimen käyttöajasta 11 % vietetään mobiilipelien parissa. Se on enemmän kuin mitä esimerkiksi puhelimen selainta käytetään (8%).

Suuret hittipelit kuten Clash of Clans, AngryBirds, Candy Crush, Pokémon Go tai Super Mario Run ovat osoittaneet että mainonta voi olla tärkeä tulovirta peliteollisuudelle varsinkin kuin puhutaan freemium pelisovelluksista. App Annien tutkimuksen mukaan mobiilipelien julkaisijoiden ARPU (Average revenue per user = keskimääräinen tuotto per käyttäjä) on Yhdysvalloissa nyt yli 10€ ja esimerkiksi Japanin markkinoilla on mahdollista saavuttaa jopa 30€ tuotto per käyttäjä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet pelien kehittäjille?

Monille pelien julkaisijoille SSP:t ovat olleet pettymys, koska tuotot eivät ole vastanneet odotuksia eikä tarvittavaa mukautuvuutta ole ollut saatavilla. Smart Adserverin Full Stack tarjoaa kaupallistamisratkaisun, jonka kautta voidaan liittyä lähes sataan mobiili DSP:hen, jotka tarjoavat täysin läpinäkyvän maksuliikenteen. Palvelu on tarkoitettu niille julkaisijoille, jotka haluavat rakentaa oman kaupallisen tarjonnan. Smart Adserverin teknologia mahdollistaa erilaiset variaatiot (ohjelmallinen, diilit, suora myynti, header bidding..) ja kaikki myyntimallit (CPM, CPC, CPI..) hyödyntäen samalla AppsFlyer, Kochava tai Tune sertifikaatteja nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Voitko antaa meille jotain esimerkkejä yrityksistä, joiden kanssa työskentelet?

Tuemme esimerkiksi Vidcoin kaltaisia yrityksiä, pyrimme auttamaan freemium strategian onnistumisessa. Vidcoin toimii premium-mobiilikustantajien kanssa, jotka ovat halukkaita luopumaan kaupallistamisratkaisuistaan, jos ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia tai ovat uhanneet käyttäjäkokemusta. Tarjoamalla viiveettömän-ratkaisun, joka on saatavilla ohjelmallisesti, Vidcoin on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää