Mobiilipelien kaupallistaminen Q&A

2017/04/20

Joka vuotuiseen tapaan 100 000 mobiilialan ammattilaista kokoontuvat helmikuussa Mobile World Congressissa Barcelonassa. Tapahtumassa kävi kova kuhina mm. alan uusimmista innovaatioista, älypuhelimien uusista malleista ja ominaisuuksista sekä mobiilimainonnan trendeistä. Monet osallistujista olivat videopelien julkaisijoita. Ohessa tapahtumassa mukana ollut Smart Adserverin Ahmed Chakroun (Mobile and Rich Media Product Owner) vastaa kysymyksiin pelialan ajankohtaisista näkymistä ja pelisovellusten kaupallistamisesta.

Mikä on pelimarkkinoiden tila tällä hetkellä?

Uusimpien tutkimusten (Flurry) mukaan puhelimen käyttöajasta 11 % vietetään mobiilipelien parissa. Se on enemmän kuin mitä esimerkiksi puhelimen selainta käytetään (8%).

Suuret hittipelit kuten Clash of Clans, AngryBirds, Candy Crush, Pokémon Go tai Super Mario Run ovat osoittaneet että mainonta voi olla tärkeä tulovirta peliteollisuudelle varsinkin kuin puhutaan freemium pelisovelluksista. App Annien tutkimuksen mukaan mobiilipelien julkaisijoiden ARPU (Average revenue per user = keskimääräinen tuotto per käyttäjä) on Yhdysvalloissa nyt yli 10€ ja esimerkiksi Japanin markkinoilla on mahdollista saavuttaa jopa 30€ tuotto per käyttäjä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet pelien kehittäjille?

Monille pelien julkaisijoille SSP:t ovat olleet pettymys, koska tuotot eivät ole vastanneet odotuksia eikä tarvittavaa mukautuvuutta ole ollut saatavilla. Smart Adserverin Full Stack tarjoaa kaupallistamisratkaisun, jonka kautta voidaan liittyä lähes sataan mobiili DSP:hen, jotka tarjoavat täysin läpinäkyvän maksuliikenteen. Palvelu on tarkoitettu niille julkaisijoille, jotka haluavat rakentaa oman kaupallisen tarjonnan. Smart Adserverin teknologia mahdollistaa erilaiset variaatiot (ohjelmallinen, diilit, suora myynti, header bidding..) ja kaikki myyntimallit (CPM, CPC, CPI..) hyödyntäen samalla AppsFlyer, Kochava tai Tune sertifikaatteja nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Voitko antaa meille jotain esimerkkejä yrityksistä, joiden kanssa työskentelet?

Tuemme esimerkiksi Vidcoin kaltaisia yrityksiä, pyrimme auttamaan freemium strategian onnistumisessa. Vidcoin toimii premium-mobiilikustantajien kanssa, jotka ovat halukkaita luopumaan kaupallistamisratkaisuistaan, jos ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia tai ovat uhanneet käyttäjäkokemusta. Tarjoamalla viiveettömän-ratkaisun, joka on saatavilla ohjelmallisesti, Vidcoin on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.

Lue myös:

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää