Mobiilipelien kaupallistaminen Q&A

2017/04/20

Joka vuotuiseen tapaan 100 000 mobiilialan ammattilaista kokoontuvat helmikuussa Mobile World Congressissa Barcelonassa. Tapahtumassa kävi kova kuhina mm. alan uusimmista innovaatioista, älypuhelimien uusista malleista ja ominaisuuksista sekä mobiilimainonnan trendeistä. Monet osallistujista olivat videopelien julkaisijoita. Ohessa tapahtumassa mukana ollut Smart Adserverin Ahmed Chakroun (Mobile and Rich Media Product Owner) vastaa kysymyksiin pelialan ajankohtaisista näkymistä ja pelisovellusten kaupallistamisesta.

Mikä on pelimarkkinoiden tila tällä hetkellä?

Uusimpien tutkimusten (Flurry) mukaan puhelimen käyttöajasta 11 % vietetään mobiilipelien parissa. Se on enemmän kuin mitä esimerkiksi puhelimen selainta käytetään (8%).

Suuret hittipelit kuten Clash of Clans, AngryBirds, Candy Crush, Pokémon Go tai Super Mario Run ovat osoittaneet että mainonta voi olla tärkeä tulovirta peliteollisuudelle varsinkin kuin puhutaan freemium pelisovelluksista. App Annien tutkimuksen mukaan mobiilipelien julkaisijoiden ARPU (Average revenue per user = keskimääräinen tuotto per käyttäjä) on Yhdysvalloissa nyt yli 10€ ja esimerkiksi Japanin markkinoilla on mahdollista saavuttaa jopa 30€ tuotto per käyttäjä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet pelien kehittäjille?

Monille pelien julkaisijoille SSP:t ovat olleet pettymys, koska tuotot eivät ole vastanneet odotuksia eikä tarvittavaa mukautuvuutta ole ollut saatavilla. Smart Adserverin Full Stack tarjoaa kaupallistamisratkaisun, jonka kautta voidaan liittyä lähes sataan mobiili DSP:hen, jotka tarjoavat täysin läpinäkyvän maksuliikenteen. Palvelu on tarkoitettu niille julkaisijoille, jotka haluavat rakentaa oman kaupallisen tarjonnan. Smart Adserverin teknologia mahdollistaa erilaiset variaatiot (ohjelmallinen, diilit, suora myynti, header bidding..) ja kaikki myyntimallit (CPM, CPC, CPI..) hyödyntäen samalla AppsFlyer, Kochava tai Tune sertifikaatteja nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Voitko antaa meille jotain esimerkkejä yrityksistä, joiden kanssa työskentelet?

Tuemme esimerkiksi Vidcoin kaltaisia yrityksiä, pyrimme auttamaan freemium strategian onnistumisessa. Vidcoin toimii premium-mobiilikustantajien kanssa, jotka ovat halukkaita luopumaan kaupallistamisratkaisuistaan, jos ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia tai ovat uhanneet käyttäjäkokemusta. Tarjoamalla viiveettömän-ratkaisun, joka on saatavilla ohjelmallisesti, Vidcoin on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää