Mobiilipelien kaupallistaminen Q&A

2017/04/20

Joka vuotuiseen tapaan 100 000 mobiilialan ammattilaista kokoontuvat helmikuussa Mobile World Congressissa Barcelonassa. Tapahtumassa kävi kova kuhina mm. alan uusimmista innovaatioista, älypuhelimien uusista malleista ja ominaisuuksista sekä mobiilimainonnan trendeistä. Monet osallistujista olivat videopelien julkaisijoita. Ohessa tapahtumassa mukana ollut Smart Adserverin Ahmed Chakroun (Mobile and Rich Media Product Owner) vastaa kysymyksiin pelialan ajankohtaisista näkymistä ja pelisovellusten kaupallistamisesta.

Mikä on pelimarkkinoiden tila tällä hetkellä?

Uusimpien tutkimusten (Flurry) mukaan puhelimen käyttöajasta 11 % vietetään mobiilipelien parissa. Se on enemmän kuin mitä esimerkiksi puhelimen selainta käytetään (8%).

Suuret hittipelit kuten Clash of Clans, AngryBirds, Candy Crush, Pokémon Go tai Super Mario Run ovat osoittaneet että mainonta voi olla tärkeä tulovirta peliteollisuudelle varsinkin kuin puhutaan freemium pelisovelluksista. App Annien tutkimuksen mukaan mobiilipelien julkaisijoiden ARPU (Average revenue per user = keskimääräinen tuotto per käyttäjä) on Yhdysvalloissa nyt yli 10€ ja esimerkiksi Japanin markkinoilla on mahdollista saavuttaa jopa 30€ tuotto per käyttäjä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet pelien kehittäjille?

Monille pelien julkaisijoille SSP:t ovat olleet pettymys, koska tuotot eivät ole vastanneet odotuksia eikä tarvittavaa mukautuvuutta ole ollut saatavilla. Smart Adserverin Full Stack tarjoaa kaupallistamisratkaisun, jonka kautta voidaan liittyä lähes sataan mobiili DSP:hen, jotka tarjoavat täysin läpinäkyvän maksuliikenteen. Palvelu on tarkoitettu niille julkaisijoille, jotka haluavat rakentaa oman kaupallisen tarjonnan. Smart Adserverin teknologia mahdollistaa erilaiset variaatiot (ohjelmallinen, diilit, suora myynti, header bidding..) ja kaikki myyntimallit (CPM, CPC, CPI..) hyödyntäen samalla AppsFlyer, Kochava tai Tune sertifikaatteja nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Voitko antaa meille jotain esimerkkejä yrityksistä, joiden kanssa työskentelet?

Tuemme esimerkiksi Vidcoin kaltaisia yrityksiä, pyrimme auttamaan freemium strategian onnistumisessa. Vidcoin toimii premium-mobiilikustantajien kanssa, jotka ovat halukkaita luopumaan kaupallistamisratkaisuistaan, jos ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia tai ovat uhanneet käyttäjäkokemusta. Tarjoamalla viiveettömän-ratkaisun, joka on saatavilla ohjelmallisesti, Vidcoin on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää