Mobiilipelien kaupallistaminen Q&A

2017/04/20

Joka vuotuiseen tapaan 100 000 mobiilialan ammattilaista kokoontuvat helmikuussa Mobile World Congressissa Barcelonassa. Tapahtumassa kävi kova kuhina mm. alan uusimmista innovaatioista, älypuhelimien uusista malleista ja ominaisuuksista sekä mobiilimainonnan trendeistä. Monet osallistujista olivat videopelien julkaisijoita. Ohessa tapahtumassa mukana ollut Smart Adserverin Ahmed Chakroun (Mobile and Rich Media Product Owner) vastaa kysymyksiin pelialan ajankohtaisista näkymistä ja pelisovellusten kaupallistamisesta.

Mikä on pelimarkkinoiden tila tällä hetkellä?

Uusimpien tutkimusten (Flurry) mukaan puhelimen käyttöajasta 11 % vietetään mobiilipelien parissa. Se on enemmän kuin mitä esimerkiksi puhelimen selainta käytetään (8%).

Suuret hittipelit kuten Clash of Clans, AngryBirds, Candy Crush, Pokémon Go tai Super Mario Run ovat osoittaneet että mainonta voi olla tärkeä tulovirta peliteollisuudelle varsinkin kuin puhutaan freemium pelisovelluksista. App Annien tutkimuksen mukaan mobiilipelien julkaisijoiden ARPU (Average revenue per user = keskimääräinen tuotto per käyttäjä) on Yhdysvalloissa nyt yli 10€ ja esimerkiksi Japanin markkinoilla on mahdollista saavuttaa jopa 30€ tuotto per käyttäjä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet pelien kehittäjille?

Monille pelien julkaisijoille SSP:t ovat olleet pettymys, koska tuotot eivät ole vastanneet odotuksia eikä tarvittavaa mukautuvuutta ole ollut saatavilla. Smart Adserverin Full Stack tarjoaa kaupallistamisratkaisun, jonka kautta voidaan liittyä lähes sataan mobiili DSP:hen, jotka tarjoavat täysin läpinäkyvän maksuliikenteen. Palvelu on tarkoitettu niille julkaisijoille, jotka haluavat rakentaa oman kaupallisen tarjonnan. Smart Adserverin teknologia mahdollistaa erilaiset variaatiot (ohjelmallinen, diilit, suora myynti, header bidding..) ja kaikki myyntimallit (CPM, CPC, CPI..) hyödyntäen samalla AppsFlyer, Kochava tai Tune sertifikaatteja nopean ja tehokkaan latauksen varmistamiseksi.

Voitko antaa meille jotain esimerkkejä yrityksistä, joiden kanssa työskentelet?

Tuemme esimerkiksi Vidcoin kaltaisia yrityksiä, pyrimme auttamaan freemium strategian onnistumisessa. Vidcoin toimii premium-mobiilikustantajien kanssa, jotka ovat halukkaita luopumaan kaupallistamisratkaisuistaan, jos ne eivät ole täyttäneet laatuvaatimuksia tai ovat uhanneet käyttäjäkokemusta. Tarjoamalla viiveettömän-ratkaisun, joka on saatavilla ohjelmallisesti, Vidcoin on pystynyt vastaamaan asiakkaiden odotuksiin.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää