Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä. Osa julkaisijoista on ottanut käyttöön maksumuureja, mutta ongelmana on niiden staattisuus ja kaiken sisällön tarjoaminen kaikille. Todellisuudessa eri kävijöillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet, tarpeet ja halukkuus tilata mahdollisesti vain tietynlaisia sisältöjä.

Vuosien mittaan on yritetty toteuttaa erilaisia maksumuuri variaatioita, mutta kaikissa tavoissa toimia tuntuu löytyvän samoja haasteita:

Kova muuri – Kaikki sisältö vain tilaajille. Olettaa, että lukija tietää tuotteen hyvin. Lukijat, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteesta lähtevät sivulta eivätkä luultavasti koskaan palaa.

Mittaroitu – Antaa lukea tietyn määrän ennen maksun pyytämistä. Oletetaan, että lukijoita voidaan houkutella antamalla pääsy tiettyihin artikkeleihin.

Freemium – Osa sisällöstä ilmaista, osa maksullista.

Kaikkia näitä tapoja toimia yhdistää se, että ne ovat ennalta määriteltyjä eivätkä toimi vuorovaikutuksessa kävijän kanssa. Ne asettavat etusijalle sisällön eivätkä kävijää. Wall Street Journal onnistui kasvattamaan tilaajamääriä maksumuurin avulla asettamalla kävijän etusijalle.

Julkaisijana sinun on kysyttävä itseltäsi:
– Mistä kävijöistä on mahdollista saada tilaajia?
– Kenelle kävijöistä pitäisi tarjota ja mitä?
– Milloin kävijöille pitäisi lähettää tarjous?

Kolme tärkeintä elementtiä miten kasvatat tilaajien määrää

Data

Lähde liikkeelle ensimmäisen osapuolen datasta – kerää, analysoi ja aktivoi omalta sivustoltasi saatavaa dataa. Julkaisijoilla on usein paljon raakadataa, mutta monet kamppailevat saadakseen siitä irti sellaisia näkemyksiä, joita markkinoijat voivat ymmärtää ja hyödyntää. Oikeanlaiset työkalut auttavat datan analysoimisessa ja aktivoimisessa sekä tarjoavat julkaisijoille tietoa, jotka auttavat parantamaan yksittäisen kävijän kokemusta sekä tuloksia.

Personoitu kävijäkokemus

Jokaista kävijää on kohdeltava yksilönä eikä ryhmänä tai segmenttinä. Personoitu kävijäkokemus antaa jokaiselle kävijälle mahdollisuuden nähdä sisältöjä, jotka heitä kiinnostavat ja näin kasvattaa sitoutumista ja tilaamisen todennäköisyyttä. Hyvä teknologia oppii, mitkä algoritmit toimivat parhaiten ja optimoi sisältöjä automaattisesti sekä mahdollistaa liiketoiminnan tavoitteita tukevan kävijäkokemuksen ja asiakaspolun.

Yksilöity maksumuuri

Kokemus on osoittanut, että kävijöiden välillä on eroa siinä, kuinka monta sivulatausta sivukävijän sitouttaminen vaatii. Joka tapauksessa sekä kiinnostus, että konteksti ovat merkittävässä roolissa. Viestien ja tarjousten personointi tuottavat parempia tuloksia. Optimaalisimman tuloksen saavuttamiseksi maksumuurin tulisi toimia dynaamisesti ja personoidusti ajoitus, konteksti ja tarjoukset huomoiden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilauksen saamiseksi osalle joudutaan tarjoamaan enemmän ilmaista sisältöä ja taas toiselle voi sopia kova muuri, joka ei salli pääsyä sisältöihin ilmaiseksi lainkaan. “Taipuva” maksumuuri hyödyntää dataa ja koneoppista ymmärtääkseen kävijän kiinnostuksen kohteita sekä aikomusta tilata. Yksilöity kävijäkokemus voi ilmetä sisältöihin pääsynä tai erilaisina tarjouksina ja siten lisäävät tilaamisen todennäköisyyttä.

Dow Jones määritteli Wall Street Journalin maksumuurin dynaamisiksi toteuttamalla neljä vaihetta:
– Käyttäjän / asiakkaan huomioiminen ensin (sisällön sijaan)
– Taipuvien maksumuurien kehittäminen
– Älykkään datalayerin hyödyntäminen personoinnissa tilausmärään kasvattamiseksi
– Avoimen sisällön mainostuottojen ja tilausten tarjoamisen välinen tasapaino

Dow Jonesin President & Chief Customer Officer Katie Vanneck Smith totesi, “Meille Cxensen reaaliaikainen personointi tilaajien kasvattamiseksi on ollut valtava menestys.”

Valmiina kasvattamaan tilaajien määrää? Jätä yhteydenottopyyntö niin jutellaan lisää!

Lue myös:

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää

Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Lue lisää