Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä. Osa julkaisijoista on ottanut käyttöön maksumuureja, mutta ongelmana on niiden staattisuus ja kaiken sisällön tarjoaminen kaikille. Todellisuudessa eri kävijöillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet, tarpeet ja halukkuus tilata mahdollisesti vain tietynlaisia sisältöjä.

Vuosien mittaan on yritetty toteuttaa erilaisia maksumuuri variaatioita, mutta kaikissa tavoissa toimia tuntuu löytyvän samoja haasteita:

Kova muuri – Kaikki sisältö vain tilaajille. Olettaa, että lukija tietää tuotteen hyvin. Lukijat, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteesta lähtevät sivulta eivätkä luultavasti koskaan palaa.

Mittaroitu – Antaa lukea tietyn määrän ennen maksun pyytämistä. Oletetaan, että lukijoita voidaan houkutella antamalla pääsy tiettyihin artikkeleihin.

Freemium – Osa sisällöstä ilmaista, osa maksullista.

Kaikkia näitä tapoja toimia yhdistää se, että ne ovat ennalta määriteltyjä eivätkä toimi vuorovaikutuksessa kävijän kanssa. Ne asettavat etusijalle sisällön eivätkä kävijää. Wall Street Journal onnistui kasvattamaan tilaajamääriä maksumuurin avulla asettamalla kävijän etusijalle.

Julkaisijana sinun on kysyttävä itseltäsi:
– Mistä kävijöistä on mahdollista saada tilaajia?
– Kenelle kävijöistä pitäisi tarjota ja mitä?
– Milloin kävijöille pitäisi lähettää tarjous?

Kolme tärkeintä elementtiä miten kasvatat tilaajien määrää

Data

Lähde liikkeelle ensimmäisen osapuolen datasta – kerää, analysoi ja aktivoi omalta sivustoltasi saatavaa dataa. Julkaisijoilla on usein paljon raakadataa, mutta monet kamppailevat saadakseen siitä irti sellaisia näkemyksiä, joita markkinoijat voivat ymmärtää ja hyödyntää. Oikeanlaiset työkalut auttavat datan analysoimisessa ja aktivoimisessa sekä tarjoavat julkaisijoille tietoa, jotka auttavat parantamaan yksittäisen kävijän kokemusta sekä tuloksia.

Personoitu kävijäkokemus

Jokaista kävijää on kohdeltava yksilönä eikä ryhmänä tai segmenttinä. Personoitu kävijäkokemus antaa jokaiselle kävijälle mahdollisuuden nähdä sisältöjä, jotka heitä kiinnostavat ja näin kasvattaa sitoutumista ja tilaamisen todennäköisyyttä. Hyvä teknologia oppii, mitkä algoritmit toimivat parhaiten ja optimoi sisältöjä automaattisesti sekä mahdollistaa liiketoiminnan tavoitteita tukevan kävijäkokemuksen ja asiakaspolun.

Yksilöity maksumuuri

Kokemus on osoittanut, että kävijöiden välillä on eroa siinä, kuinka monta sivulatausta sivukävijän sitouttaminen vaatii. Joka tapauksessa sekä kiinnostus, että konteksti ovat merkittävässä roolissa. Viestien ja tarjousten personointi tuottavat parempia tuloksia. Optimaalisimman tuloksen saavuttamiseksi maksumuurin tulisi toimia dynaamisesti ja personoidusti ajoitus, konteksti ja tarjoukset huomoiden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilauksen saamiseksi osalle joudutaan tarjoamaan enemmän ilmaista sisältöä ja taas toiselle voi sopia kova muuri, joka ei salli pääsyä sisältöihin ilmaiseksi lainkaan. “Taipuva” maksumuuri hyödyntää dataa ja koneoppista ymmärtääkseen kävijän kiinnostuksen kohteita sekä aikomusta tilata. Yksilöity kävijäkokemus voi ilmetä sisältöihin pääsynä tai erilaisina tarjouksina ja siten lisäävät tilaamisen todennäköisyyttä.

Dow Jones määritteli Wall Street Journalin maksumuurin dynaamisiksi toteuttamalla neljä vaihetta:
– Käyttäjän / asiakkaan huomioiminen ensin (sisällön sijaan)
– Taipuvien maksumuurien kehittäminen
– Älykkään datalayerin hyödyntäminen personoinnissa tilausmärään kasvattamiseksi
– Avoimen sisällön mainostuottojen ja tilausten tarjoamisen välinen tasapaino

Dow Jonesin President & Chief Customer Officer Katie Vanneck Smith totesi, “Meille Cxensen reaaliaikainen personointi tilaajien kasvattamiseksi on ollut valtava menestys.”

Valmiina kasvattamaan tilaajien määrää? Jätä yhteydenottopyyntö niin jutellaan lisää!

Lue myös:

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää

Useamman SSP:n ja Adserverin seuranta ja raportointi yhdessä järjestelmässä

2019/02/26

Useiden myyntijärjestelmien käyttäminen on osa miltei jokaisen median arkea, varsinkin ohjelmallisessa myynnissä. Teknologiakumppaneiden määrän kasvattaminen on välttämätöntä myynnin kasvun saavuttamiseksii, mutta samalla myynnin seuranta ja raportointi hankaloituu. Ratkaisimme haasteen kehittämällä työkalun, joka mahdollistaa usean SSP:n ja Adserverin seurannan ja raportoinnin yhdessä käyttöliittymässä.

Lue lisää

Relevant on muutakin kuin ad-techiä

2019/02/19

Relevant Digital Oy tunnetaan mainosteknologioita virittävänä talona ja tech-talkkia tulee viljeltyä varmasti välillä liikaakin. Mainospalvelimet, ohjelmallisen myymisen ja -ostamisen teknologiat ja niihin liittyvä osaaminen ovat tärkeä osa tarjoamaamme, mutta vain osa. Teknologia projektien lisäksi toteutamme säännöllisesti vaativia konsultointihankkeita.

Lue lisää