Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä. Osa julkaisijoista on ottanut käyttöön maksumuureja, mutta ongelmana on niiden staattisuus ja kaiken sisällön tarjoaminen kaikille. Todellisuudessa eri kävijöillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet, tarpeet ja halukkuus tilata mahdollisesti vain tietynlaisia sisältöjä.

Vuosien mittaan on yritetty toteuttaa erilaisia maksumuuri variaatioita, mutta kaikissa tavoissa toimia tuntuu löytyvän samoja haasteita:

Kova muuri – Kaikki sisältö vain tilaajille. Olettaa, että lukija tietää tuotteen hyvin. Lukijat, jotka eivät ole kiinnostuneita tuotteesta lähtevät sivulta eivätkä luultavasti koskaan palaa.

Mittaroitu – Antaa lukea tietyn määrän ennen maksun pyytämistä. Oletetaan, että lukijoita voidaan houkutella antamalla pääsy tiettyihin artikkeleihin.

Freemium – Osa sisällöstä ilmaista, osa maksullista.

Kaikkia näitä tapoja toimia yhdistää se, että ne ovat ennalta määriteltyjä eivätkä toimi vuorovaikutuksessa kävijän kanssa. Ne asettavat etusijalle sisällön eivätkä kävijää. Wall Street Journal onnistui kasvattamaan tilaajamääriä maksumuurin avulla asettamalla kävijän etusijalle.

Julkaisijana sinun on kysyttävä itseltäsi:
– Mistä kävijöistä on mahdollista saada tilaajia?
– Kenelle kävijöistä pitäisi tarjota ja mitä?
– Milloin kävijöille pitäisi lähettää tarjous?

Kolme tärkeintä elementtiä miten kasvatat tilaajien määrää

Data

Lähde liikkeelle ensimmäisen osapuolen datasta – kerää, analysoi ja aktivoi omalta sivustoltasi saatavaa dataa. Julkaisijoilla on usein paljon raakadataa, mutta monet kamppailevat saadakseen siitä irti sellaisia näkemyksiä, joita markkinoijat voivat ymmärtää ja hyödyntää. Oikeanlaiset työkalut auttavat datan analysoimisessa ja aktivoimisessa sekä tarjoavat julkaisijoille tietoa, jotka auttavat parantamaan yksittäisen kävijän kokemusta sekä tuloksia.

Personoitu kävijäkokemus

Jokaista kävijää on kohdeltava yksilönä eikä ryhmänä tai segmenttinä. Personoitu kävijäkokemus antaa jokaiselle kävijälle mahdollisuuden nähdä sisältöjä, jotka heitä kiinnostavat ja näin kasvattaa sitoutumista ja tilaamisen todennäköisyyttä. Hyvä teknologia oppii, mitkä algoritmit toimivat parhaiten ja optimoi sisältöjä automaattisesti sekä mahdollistaa liiketoiminnan tavoitteita tukevan kävijäkokemuksen ja asiakaspolun.

Yksilöity maksumuuri

Kokemus on osoittanut, että kävijöiden välillä on eroa siinä, kuinka monta sivulatausta sivukävijän sitouttaminen vaatii. Joka tapauksessa sekä kiinnostus, että konteksti ovat merkittävässä roolissa. Viestien ja tarjousten personointi tuottavat parempia tuloksia. Optimaalisimman tuloksen saavuttamiseksi maksumuurin tulisi toimia dynaamisesti ja personoidusti ajoitus, konteksti ja tarjoukset huomoiden. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tilauksen saamiseksi osalle joudutaan tarjoamaan enemmän ilmaista sisältöä ja taas toiselle voi sopia kova muuri, joka ei salli pääsyä sisältöihin ilmaiseksi lainkaan. “Taipuva” maksumuuri hyödyntää dataa ja koneoppista ymmärtääkseen kävijän kiinnostuksen kohteita sekä aikomusta tilata. Yksilöity kävijäkokemus voi ilmetä sisältöihin pääsynä tai erilaisina tarjouksina ja siten lisäävät tilaamisen todennäköisyyttä.

Dow Jones määritteli Wall Street Journalin maksumuurin dynaamisiksi toteuttamalla neljä vaihetta:
– Käyttäjän / asiakkaan huomioiminen ensin (sisällön sijaan)
– Taipuvien maksumuurien kehittäminen
– Älykkään datalayerin hyödyntäminen personoinnissa tilausmärään kasvattamiseksi
– Avoimen sisällön mainostuottojen ja tilausten tarjoamisen välinen tasapaino

Dow Jonesin President & Chief Customer Officer Katie Vanneck Smith totesi, “Meille Cxensen reaaliaikainen personointi tilaajien kasvattamiseksi on ollut valtava menestys.”

Valmiina kasvattamaan tilaajien määrää? Jätä yhteydenottopyyntö niin jutellaan lisää!

Lue myös:

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää