Miten saada tunnistamattomista verkkosivun kävijöistä asiakkaita?

2017/03/22

Ajatus voi tuntua hieman kunnianhimoiselta tai naiviilta, mutta useimmat yritykset haluaisivat saada jokaisen verkkosivustolla vierailevan ostamaan tai palaamaan sivustolle useammin. Miten nykypäivän kilpailutilanteessa on edes mahdollista jalostaa sivulla kävijöitä asiakkaiksi? Lähes jokaisella mitä tahansa tuotetta tarjoavalla brändillä on samankaltaisia tuotteita tarjoavia kilpailijoita esim. ruokakaupassa voit huomata kuinka montaa erilaista pyykinpesuainetta on tarjolla. Vastaavasti mediatalot ja julkaisijat kilpailevat lukijoista. Vaikka suurin osa sisällöstä on saatavilla ilmaiseksi, ja sisältöjä jaetaan laajasti sosiaalisessa mediassa, kilpailevat julkaisijat sisältöjen kautta syntyvistä tuotoista.

Miten brändi voi erottua joukosta tai miten kertaluontoisen sivulla kävijän saa palaamaan asiakkaana? Yritysten täytyy ymmärtää yleisöään ja personoida sisältönsä ja viestinsä kävijöiden mukaan. Hankalin osa markkinoijalle on näyttää kävijälle sopivinta sisältöä, jos he eivät tiedä kävijöistä mitään. Dataa hyödyntämällä voidaan kasvattaa mm. ostamisen, käyttäjäksi rekisteröitymisen ja uutiskirjeen tilaamisen todennäköisyyttä.

Kaikki lähtee datasta!

Kerää dataa ja rakenna dataan perustuvia segmenttejä

Yrityksen tulisi ensinnäkin hyödyntää omaa dataansa (fist-party data). Tämä on mahdollista käyttämällä datan hallintaan tarkoitettuja työkaluja (Data Management Platform = DMP). DMP kerää dataa yrityksen omilta digitaalisilta alustoilta kuten verkkosivustoilta ja sovelluksista. Järjestelmien taustalla liikkuu paljon tietoa. Minne kävijä lähti kun hän viime kerralla kävi sivustolla? Ostiko hän mitään? Millaisessa sisällössä hän vietti aikaansa eniten? Vastaukset mm. näihin kysymyksiin auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä kävijät haluavat lukea ja mikä toimii.

Yrityksen omaa dataa voidaan yhdistää ja näin rikastuttaa toisen- ja kolmannen osapuolen sivustojen ja sovellusten datalla. Dataa voidaan saada mm. yhteistyökumppaneilta ja muista lähteistä, kuten tilausjärjestelmistä, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuden hallintajärjestelmästä (CRM), yrityksen resursoinnin suunnittelusta (ERP), sisällönhallinta työkaluista (CMS) ja muista analytiikka työkaluista. Dataa ei käsitellä henkilötasolla vaan samankaltaisia kävijöitä yhdistetään segmenteiksi. Sivuston sisältöä ja mainontaa voidaan personoida näihin segmentteihin perustuen.

Analysoi ja personoi reaaliaikaisesti

Kun kävijät selailevat verkkosivua saadaan heistä reaaliaikaisesti dataa, joka auttaa ymmärtämään heidän kiinnostuksen kohteitaan ja aikomuksiaan. Selvittämällä kävijöiden aikomuksia voidaan heitä palvella tarjoamalla sopivaa sisältöä, tarjouksia ja mainoksia. Tällä voidaan vaikuttaa kävijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. DMP avulla voidaan kerätä ja hyödyntää dataa reaaliajassa ja mahdollistaa personoitujen viestien ja sisältöjen jakaminen.

Winnpeg Free Press, alueellinen mediayhtiö Kanadassa, otti valtavan edistysaskeleen personoimalla lähes koko etusivunsa sivukävijän kiinnostuksen mukaan (lue lisää casesta). Hyödyntämällä reaaliaikaista kävijätietoa, Winnipeg pystyi jakamaan sivukävijöille kiinnostavia artikkeleita personoidusti ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Winnipeg luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle henkilökohtaisesti personoidun mediakokemuksen. Näytettäväksi valitaan kävijälle parhaiten soveltuvat sisällöt. Julkaisija seuraa, millaiset sisällöt ovat nousussa, jotta osattaisiin luoda kiinnostavampaa sisältöä. Kävijää kiinnostaneiden sisältöjen perusteella voidaan jakaa artikkeleita vastaavanlaisille kävijäprofiileille. Kävijät nauttivat personoidusta mediakokemuksestaan enemmän.

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

DMP mahdollistaa datan louhinnan, analysoinnin, segmentoinnin ja hyödyntämisen juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa – reaaliaikaisesti. Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys.

Lisätietoja: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a) relevant.fi, +358 40 833 5077.
Lähde: Cxense.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää