Miten saada tunnistamattomista verkkosivun kävijöistä asiakkaita?

2017/03/22

Ajatus voi tuntua hieman kunnianhimoiselta tai naiviilta, mutta useimmat yritykset haluaisivat saada jokaisen verkkosivustolla vierailevan ostamaan tai palaamaan sivustolle useammin. Miten nykypäivän kilpailutilanteessa on edes mahdollista jalostaa sivulla kävijöitä asiakkaiksi? Lähes jokaisella mitä tahansa tuotetta tarjoavalla brändillä on samankaltaisia tuotteita tarjoavia kilpailijoita esim. ruokakaupassa voit huomata kuinka montaa erilaista pyykinpesuainetta on tarjolla. Vastaavasti mediatalot ja julkaisijat kilpailevat lukijoista. Vaikka suurin osa sisällöstä on saatavilla ilmaiseksi, ja sisältöjä jaetaan laajasti sosiaalisessa mediassa, kilpailevat julkaisijat sisältöjen kautta syntyvistä tuotoista.

Miten brändi voi erottua joukosta tai miten kertaluontoisen sivulla kävijän saa palaamaan asiakkaana? Yritysten täytyy ymmärtää yleisöään ja personoida sisältönsä ja viestinsä kävijöiden mukaan. Hankalin osa markkinoijalle on näyttää kävijälle sopivinta sisältöä, jos he eivät tiedä kävijöistä mitään. Dataa hyödyntämällä voidaan kasvattaa mm. ostamisen, käyttäjäksi rekisteröitymisen ja uutiskirjeen tilaamisen todennäköisyyttä.

Kaikki lähtee datasta!

Kerää dataa ja rakenna dataan perustuvia segmenttejä

Yrityksen tulisi ensinnäkin hyödyntää omaa dataansa (fist-party data). Tämä on mahdollista käyttämällä datan hallintaan tarkoitettuja työkaluja (Data Management Platform = DMP). DMP kerää dataa yrityksen omilta digitaalisilta alustoilta kuten verkkosivustoilta ja sovelluksista. Järjestelmien taustalla liikkuu paljon tietoa. Minne kävijä lähti kun hän viime kerralla kävi sivustolla? Ostiko hän mitään? Millaisessa sisällössä hän vietti aikaansa eniten? Vastaukset mm. näihin kysymyksiin auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä kävijät haluavat lukea ja mikä toimii.

Yrityksen omaa dataa voidaan yhdistää ja näin rikastuttaa toisen- ja kolmannen osapuolen sivustojen ja sovellusten datalla. Dataa voidaan saada mm. yhteistyökumppaneilta ja muista lähteistä, kuten tilausjärjestelmistä, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuden hallintajärjestelmästä (CRM), yrityksen resursoinnin suunnittelusta (ERP), sisällönhallinta työkaluista (CMS) ja muista analytiikka työkaluista. Dataa ei käsitellä henkilötasolla vaan samankaltaisia kävijöitä yhdistetään segmenteiksi. Sivuston sisältöä ja mainontaa voidaan personoida näihin segmentteihin perustuen.

Analysoi ja personoi reaaliaikaisesti

Kun kävijät selailevat verkkosivua saadaan heistä reaaliaikaisesti dataa, joka auttaa ymmärtämään heidän kiinnostuksen kohteitaan ja aikomuksiaan. Selvittämällä kävijöiden aikomuksia voidaan heitä palvella tarjoamalla sopivaa sisältöä, tarjouksia ja mainoksia. Tällä voidaan vaikuttaa kävijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. DMP avulla voidaan kerätä ja hyödyntää dataa reaaliajassa ja mahdollistaa personoitujen viestien ja sisältöjen jakaminen.

Winnpeg Free Press, alueellinen mediayhtiö Kanadassa, otti valtavan edistysaskeleen personoimalla lähes koko etusivunsa sivukävijän kiinnostuksen mukaan (lue lisää casesta). Hyödyntämällä reaaliaikaista kävijätietoa, Winnipeg pystyi jakamaan sivukävijöille kiinnostavia artikkeleita personoidusti ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Winnipeg luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle henkilökohtaisesti personoidun mediakokemuksen. Näytettäväksi valitaan kävijälle parhaiten soveltuvat sisällöt. Julkaisija seuraa, millaiset sisällöt ovat nousussa, jotta osattaisiin luoda kiinnostavampaa sisältöä. Kävijää kiinnostaneiden sisältöjen perusteella voidaan jakaa artikkeleita vastaavanlaisille kävijäprofiileille. Kävijät nauttivat personoidusta mediakokemuksestaan enemmän.

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

DMP mahdollistaa datan louhinnan, analysoinnin, segmentoinnin ja hyödyntämisen juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa – reaaliaikaisesti. Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys.

Lisätietoja: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a) relevant.fi, +358 40 833 5077.
Lähde: Cxense.

Comments

comments

Lue myös:

Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, All-in-One-ratkaisun, jonka avulla julkaisijat voivat kasvattaa digitaalisten tilausten tuottoja

2018/09/04

Kumppanimme Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, uuden koneoppimiseen perustuvan teknoloigian, jonka avulla voidaan hallita dynaamisia maksumuureja sekä personoituja asiakaskokemuksia. Conversion Engine luo julkaisijoille mahdollisuuden hyödyntää yleisön käyttäytymistä ja mieltymyksiä kaupallisiin tarkoituksiin. Teknologia hyödyntää Cxensen personointialgoritmeja ja käyttäjäprofiileja personoidun kävijäkokemuksen luomiseksi.

Lue lisää

Esittelyssä Google Ad Manager

2018/09/03

Kolmen viimeisen vuoden ajan Google on työskennelly tuodakseen DoubleClick Ad Exchangen (AdX) and DoubleClick for Publishers (DFP) yhteen järjestelmään. Tämän päivän DoubleClickiä on kehitetty myös muuten mm. sisältö, mobiiliaplikaatiot ja eri päätelaitteiden videot huomioiden niin, että se voisi lunastaa odotukset seuraavan sukupolven mainosympäristönä.

Lue lisää

Katseet kohti loppuvuoden kehityshankkeita

2018/09/03

Kesällä olemme saaneet ladata akkuja ja iloita toinen toistaan hienoimmista kesäpäivistä. Pian kesä taittuu kirpakkaan syksyy pääsemme nauttimaan pimenevistä illoista. Syksy on myös se hetki kun on aika kääntää katseet kohti loppuvuotta ja ehkä jo ensi vuodenkin kehityshankkeita ja projekteja.

Lue lisää

Esittelyssä Google Marketing Platform

2018/09/03

Google Marketing Platform tuo yheen järjestelmään DoubleClick Digital Marketingin ja Googlen Analytics 360 Suiten digitaalisen median ja asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

Lue lisää

Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistun viitekehyksen käyttöönotolle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

Lue lisää