Miten saada tunnistamattomista verkkosivun kävijöistä asiakkaita?

2017/03/22

Ajatus voi tuntua hieman kunnianhimoiselta tai naiviilta, mutta useimmat yritykset haluaisivat saada jokaisen verkkosivustolla vierailevan ostamaan tai palaamaan sivustolle useammin. Miten nykypäivän kilpailutilanteessa on edes mahdollista jalostaa sivulla kävijöitä asiakkaiksi? Lähes jokaisella mitä tahansa tuotetta tarjoavalla brändillä on samankaltaisia tuotteita tarjoavia kilpailijoita esim. ruokakaupassa voit huomata kuinka montaa erilaista pyykinpesuainetta on tarjolla. Vastaavasti mediatalot ja julkaisijat kilpailevat lukijoista. Vaikka suurin osa sisällöstä on saatavilla ilmaiseksi, ja sisältöjä jaetaan laajasti sosiaalisessa mediassa, kilpailevat julkaisijat sisältöjen kautta syntyvistä tuotoista.

Miten brändi voi erottua joukosta tai miten kertaluontoisen sivulla kävijän saa palaamaan asiakkaana? Yritysten täytyy ymmärtää yleisöään ja personoida sisältönsä ja viestinsä kävijöiden mukaan. Hankalin osa markkinoijalle on näyttää kävijälle sopivinta sisältöä, jos he eivät tiedä kävijöistä mitään. Dataa hyödyntämällä voidaan kasvattaa mm. ostamisen, käyttäjäksi rekisteröitymisen ja uutiskirjeen tilaamisen todennäköisyyttä.

Kaikki lähtee datasta!

Kerää dataa ja rakenna dataan perustuvia segmenttejä

Yrityksen tulisi ensinnäkin hyödyntää omaa dataansa (fist-party data). Tämä on mahdollista käyttämällä datan hallintaan tarkoitettuja työkaluja (Data Management Platform = DMP). DMP kerää dataa yrityksen omilta digitaalisilta alustoilta kuten verkkosivustoilta ja sovelluksista. Järjestelmien taustalla liikkuu paljon tietoa. Minne kävijä lähti kun hän viime kerralla kävi sivustolla? Ostiko hän mitään? Millaisessa sisällössä hän vietti aikaansa eniten? Vastaukset mm. näihin kysymyksiin auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä kävijät haluavat lukea ja mikä toimii.

Yrityksen omaa dataa voidaan yhdistää ja näin rikastuttaa toisen- ja kolmannen osapuolen sivustojen ja sovellusten datalla. Dataa voidaan saada mm. yhteistyökumppaneilta ja muista lähteistä, kuten tilausjärjestelmistä, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuden hallintajärjestelmästä (CRM), yrityksen resursoinnin suunnittelusta (ERP), sisällönhallinta työkaluista (CMS) ja muista analytiikka työkaluista. Dataa ei käsitellä henkilötasolla vaan samankaltaisia kävijöitä yhdistetään segmenteiksi. Sivuston sisältöä ja mainontaa voidaan personoida näihin segmentteihin perustuen.

Analysoi ja personoi reaaliaikaisesti

Kun kävijät selailevat verkkosivua saadaan heistä reaaliaikaisesti dataa, joka auttaa ymmärtämään heidän kiinnostuksen kohteitaan ja aikomuksiaan. Selvittämällä kävijöiden aikomuksia voidaan heitä palvella tarjoamalla sopivaa sisältöä, tarjouksia ja mainoksia. Tällä voidaan vaikuttaa kävijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. DMP avulla voidaan kerätä ja hyödyntää dataa reaaliajassa ja mahdollistaa personoitujen viestien ja sisältöjen jakaminen.

Winnpeg Free Press, alueellinen mediayhtiö Kanadassa, otti valtavan edistysaskeleen personoimalla lähes koko etusivunsa sivukävijän kiinnostuksen mukaan (lue lisää casesta). Hyödyntämällä reaaliaikaista kävijätietoa, Winnipeg pystyi jakamaan sivukävijöille kiinnostavia artikkeleita personoidusti ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Winnipeg luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle henkilökohtaisesti personoidun mediakokemuksen. Näytettäväksi valitaan kävijälle parhaiten soveltuvat sisällöt. Julkaisija seuraa, millaiset sisällöt ovat nousussa, jotta osattaisiin luoda kiinnostavampaa sisältöä. Kävijää kiinnostaneiden sisältöjen perusteella voidaan jakaa artikkeleita vastaavanlaisille kävijäprofiileille. Kävijät nauttivat personoidusta mediakokemuksestaan enemmän.

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

DMP mahdollistaa datan louhinnan, analysoinnin, segmentoinnin ja hyödyntämisen juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa – reaaliaikaisesti. Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys.

Lisätietoja: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a) relevant.fi, +358 40 833 5077.
Lähde: Cxense.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää