Miten saada tunnistamattomista verkkosivun kävijöistä asiakkaita?

2017/03/22

Ajatus voi tuntua hieman kunnianhimoiselta tai naiviilta, mutta useimmat yritykset haluaisivat saada jokaisen verkkosivustolla vierailevan ostamaan tai palaamaan sivustolle useammin. Miten nykypäivän kilpailutilanteessa on edes mahdollista jalostaa sivulla kävijöitä asiakkaiksi? Lähes jokaisella mitä tahansa tuotetta tarjoavalla brändillä on samankaltaisia tuotteita tarjoavia kilpailijoita esim. ruokakaupassa voit huomata kuinka montaa erilaista pyykinpesuainetta on tarjolla. Vastaavasti mediatalot ja julkaisijat kilpailevat lukijoista. Vaikka suurin osa sisällöstä on saatavilla ilmaiseksi, ja sisältöjä jaetaan laajasti sosiaalisessa mediassa, kilpailevat julkaisijat sisältöjen kautta syntyvistä tuotoista.

Miten brändi voi erottua joukosta tai miten kertaluontoisen sivulla kävijän saa palaamaan asiakkaana? Yritysten täytyy ymmärtää yleisöään ja personoida sisältönsä ja viestinsä kävijöiden mukaan. Hankalin osa markkinoijalle on näyttää kävijälle sopivinta sisältöä, jos he eivät tiedä kävijöistä mitään. Dataa hyödyntämällä voidaan kasvattaa mm. ostamisen, käyttäjäksi rekisteröitymisen ja uutiskirjeen tilaamisen todennäköisyyttä.

Kaikki lähtee datasta!

Kerää dataa ja rakenna dataan perustuvia segmenttejä

Yrityksen tulisi ensinnäkin hyödyntää omaa dataansa (fist-party data). Tämä on mahdollista käyttämällä datan hallintaan tarkoitettuja työkaluja (Data Management Platform = DMP). DMP kerää dataa yrityksen omilta digitaalisilta alustoilta kuten verkkosivustoilta ja sovelluksista. Järjestelmien taustalla liikkuu paljon tietoa. Minne kävijä lähti kun hän viime kerralla kävi sivustolla? Ostiko hän mitään? Millaisessa sisällössä hän vietti aikaansa eniten? Vastaukset mm. näihin kysymyksiin auttaa ymmärtämään, millaista sisältöä kävijät haluavat lukea ja mikä toimii.

Yrityksen omaa dataa voidaan yhdistää ja näin rikastuttaa toisen- ja kolmannen osapuolen sivustojen ja sovellusten datalla. Dataa voidaan saada mm. yhteistyökumppaneilta ja muista lähteistä, kuten tilausjärjestelmistä, sosiaalisesta mediasta, asiakkuuden hallintajärjestelmästä (CRM), yrityksen resursoinnin suunnittelusta (ERP), sisällönhallinta työkaluista (CMS) ja muista analytiikka työkaluista. Dataa ei käsitellä henkilötasolla vaan samankaltaisia kävijöitä yhdistetään segmenteiksi. Sivuston sisältöä ja mainontaa voidaan personoida näihin segmentteihin perustuen.

Analysoi ja personoi reaaliaikaisesti

Kun kävijät selailevat verkkosivua saadaan heistä reaaliaikaisesti dataa, joka auttaa ymmärtämään heidän kiinnostuksen kohteitaan ja aikomuksiaan. Selvittämällä kävijöiden aikomuksia voidaan heitä palvella tarjoamalla sopivaa sisältöä, tarjouksia ja mainoksia. Tällä voidaan vaikuttaa kävijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. DMP avulla voidaan kerätä ja hyödyntää dataa reaaliajassa ja mahdollistaa personoitujen viestien ja sisältöjen jakaminen.

Winnpeg Free Press, alueellinen mediayhtiö Kanadassa, otti valtavan edistysaskeleen personoimalla lähes koko etusivunsa sivukävijän kiinnostuksen mukaan (lue lisää casesta). Hyödyntämällä reaaliaikaista kävijätietoa, Winnipeg pystyi jakamaan sivukävijöille kiinnostavia artikkeleita personoidusti ja sivustolla vietetty aika kasvoi. Winnipeg luo jokaisesta sivulatauksesta kävijälle henkilökohtaisesti personoidun mediakokemuksen. Näytettäväksi valitaan kävijälle parhaiten soveltuvat sisällöt. Julkaisija seuraa, millaiset sisällöt ovat nousussa, jotta osattaisiin luoda kiinnostavampaa sisältöä. Kävijää kiinnostaneiden sisältöjen perusteella voidaan jakaa artikkeleita vastaavanlaisille kävijäprofiileille. Kävijät nauttivat personoidusta mediakokemuksestaan enemmän.

Välitä yleisöstäsi – personoi sisältöä

DMP mahdollistaa datan louhinnan, analysoinnin, segmentoinnin ja hyödyntämisen juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa – reaaliaikaisesti. Yleisön sitouttaminen auttaa menestymään digitaalisessa liiketoimintaympäristössä. Personointi ei ole ainoastaan mahdollisuus vaan ennemminkin edellytys.

Lisätietoja: Petri Kokkonen, petri.kokkonen(a) relevant.fi, +358 40 833 5077.
Lähde: Cxense.

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää