Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa.

Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. IAB:n (Interactive Advertising Bureaun) ja yleisesti alalla käytetyn määritelmän mukaan in-screen arvo tarkoittaa osuutta display näytöistä, jotka ovat olleet näytöllä näkyvissä vähintään 50 prosenttisesti yhden sekunnin ajan, videomainonnassa mittarina pidetään kahta sekuntia. Suurille mainosmuodoille on tehty poikkeus määritelmään, jonka mukaan suurikokoisen mainoksen pinta-alasta vähintää 30% tai enemmän tulee olla näkyvillä vähintää yhden sekuntin ajan.

Tällä hetkellä IAB:n määritelmän mukaan hyvä viewability-taso on desktop-mainoksilla 70 % ja mobiilimainoksilla 50 %. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota:

Aineistot

Mainosaineiston paino, ladattavien resurssien määrä, ensilataus ja jälkilataus (eli ensin tulevat näkyviin oleelliset elementit kevyenä ensilatauksena ja loput elementit jälkilatauksen yhteydessä), seurantapikseleiden määrä ja aineiston luova toteutus vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti aineisto latautuu ruudulle. Liian painava mainos voi heikentää mainoksen näkyvyyttä.

Mainospaikkojen määrä ja laatu

Sivun latausaikoihin ja sitä myötä käyttäjäkokemukseen vaikuttavat myös mainosten määrä. Enemmän mainoksia ei ole aina paras ratkaisu – mainosten pienempi määrä ja parempi sijoittelu ovat usein kaikille osapuolille parempi. Julkaisijalle tämä voi tarkoittaa, että mainosinventaari kokonaisuudessaan laskee, mutta jäljelle jäävä inventaari on laadukkaampaa ja siten arvokkaampaa sekä halutumpaa.

Sivun latautumisaika

Usein sivustoilla, joilla mainontaa on verrattain pidemmät latautumisajat. Suositeltavaa olisi varmistua siitä, että sivusto latautuisi mahdollisimman nopeasti. Suorituskyvyn optimointi vaikuttaa sekä käyttäjäkokemukseen että käytettävyyteen. Async-tekniikka antaa sivuston eri elementtien latautua erikseen toisistaan riippumatta, jolloin käyttäjäkokemus ja latausajat paranevat. Varmista myös, ettei sivustollasi ole tarpeettomia kolmannen osapuolen tageja hidastmassa sivuston latautumista. Verkkosivun latautumisajan analysointiin ja optimointiin löytyy useita, myös ilmaisia työkaluja.

Vesiputousmallissa ketjun pituus pidentää mainosten latausaikaa

Julkaisija voi vaikuttaa ohjelmallisen ostamisen osalta mainosten taustalla tapahtuvaan palvelinkutsujen ketjuttamiseen. Monet julkaisijat ovat mahdollistaneet mainosinventaarinsa ostettavuuden useiden eri mediatoimistojen ja mainostajien käyttämien järjestelmien kautta. Kaikki järjestelmät kootaan yhteen julkaisijan mainonnanhallintajärjestelmässä, jossa sivustolla syntynyttä mainosnäyttöä tarjotaan yleensä ensin suoramyydyille kampanjoille. Tämän jälkeen käyttämättä jäänyt mainosnäyttö siirtyy tarjottavaksi yhdelle ohjelmallisen ostamisen järjestelmistä, ja jos tämäkään ei käytä mainosnäyttöä, se tarjotaan seuraavalle järjestelmälle jne. Tätä kutsutaan vesiputousmalliksi (waterfall). Tämän ketjun pituudella on hyvin paljon merkitystä mainosten latausaikoihin ja sitä kautta niiden näkyvyyteen.

Header bidding

Erilaiset header bidding -teknologiat tarjoavat vesiputousmallille vaihtoehtoisen tavan, jossa kutsuja on mahdollista lähettää samanaikaisesti eri järjestelmille. Näin yhden järjestelmän vastausta ei tarvitse jäädä odottamaan, vaan kaikki järjestelmät tarjoavat vastauksensa yhtä aikaa ja mainonnanhallintajärjestelmä valitsee niistä parhaan huomioiden suoramyydyt mainosnäytöt. Tällä voidaan mahdollisesti nopeuttaa mainosten latautumista, mutta myös julkaisijat voivat paremmin hallita mainosinventaariaan ja sen tuottoa.

Sisältö

Vaikka on olemassa monia suosituksia tavoista parantaa mainosten näkyvyyttä, yksi keskeisistä osatekijöistä on sivuston sisältö. Lukijat rakastavat ainutlaatuista ja laadukasta sisältöä. Laadukas sisältö vaikuttaa siihen näkyykö mainos, koska sivukävijä on valmis investoimaan todennäköisemmin aikaansa laadukkaaseen sisältöön.

Huonot in-screen arvot vaikuttavat mainostajien kiinnostukseen mediaa kohtaan. Seuraa mainospaikkojesi in-screen arvoja ja pyri tekemään toimenpiteitä niiden parantamiseksi. Jos teitä huolettaa omien mainospaikkojen näkyvyysasiat, ota rohkeasti yhteyttä ja selvitetään yhdessä onko huoli aiheellinen.

Testaa, opi ja anna datan ohjata parempiin tuloksiin.

Lähteet: IAB Finland. Lataa IAB Finland ilmainen Viewability -opas täältä.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää