Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa.

Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. IAB:n (Interactive Advertising Bureaun) ja yleisesti alalla käytetyn määritelmän mukaan in-screen arvo tarkoittaa osuutta display näytöistä, jotka ovat olleet näytöllä näkyvissä vähintään 50 prosenttisesti yhden sekunnin ajan, videomainonnassa mittarina pidetään kahta sekuntia. Suurille mainosmuodoille on tehty poikkeus määritelmään, jonka mukaan suurikokoisen mainoksen pinta-alasta vähintää 30% tai enemmän tulee olla näkyvillä vähintää yhden sekuntin ajan.

Tällä hetkellä IAB:n määritelmän mukaan hyvä viewability-taso on desktop-mainoksilla 70 % ja mobiilimainoksilla 50 %. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota:

Aineistot

Mainosaineiston paino, ladattavien resurssien määrä, ensilataus ja jälkilataus (eli ensin tulevat näkyviin oleelliset elementit kevyenä ensilatauksena ja loput elementit jälkilatauksen yhteydessä), seurantapikseleiden määrä ja aineiston luova toteutus vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti aineisto latautuu ruudulle. Liian painava mainos voi heikentää mainoksen näkyvyyttä.

Mainospaikkojen määrä ja laatu

Sivun latausaikoihin ja sitä myötä käyttäjäkokemukseen vaikuttavat myös mainosten määrä. Enemmän mainoksia ei ole aina paras ratkaisu – mainosten pienempi määrä ja parempi sijoittelu ovat usein kaikille osapuolille parempi. Julkaisijalle tämä voi tarkoittaa, että mainosinventaari kokonaisuudessaan laskee, mutta jäljelle jäävä inventaari on laadukkaampaa ja siten arvokkaampaa sekä halutumpaa.

Sivun latautumisaika

Usein sivustoilla, joilla mainontaa on verrattain pidemmät latautumisajat. Suositeltavaa olisi varmistua siitä, että sivusto latautuisi mahdollisimman nopeasti. Suorituskyvyn optimointi vaikuttaa sekä käyttäjäkokemukseen että käytettävyyteen. Async-tekniikka antaa sivuston eri elementtien latautua erikseen toisistaan riippumatta, jolloin käyttäjäkokemus ja latausajat paranevat. Varmista myös, ettei sivustollasi ole tarpeettomia kolmannen osapuolen tageja hidastmassa sivuston latautumista. Verkkosivun latautumisajan analysointiin ja optimointiin löytyy useita, myös ilmaisia työkaluja.

Vesiputousmallissa ketjun pituus pidentää mainosten latausaikaa

Julkaisija voi vaikuttaa ohjelmallisen ostamisen osalta mainosten taustalla tapahtuvaan palvelinkutsujen ketjuttamiseen. Monet julkaisijat ovat mahdollistaneet mainosinventaarinsa ostettavuuden useiden eri mediatoimistojen ja mainostajien käyttämien järjestelmien kautta. Kaikki järjestelmät kootaan yhteen julkaisijan mainonnanhallintajärjestelmässä, jossa sivustolla syntynyttä mainosnäyttöä tarjotaan yleensä ensin suoramyydyille kampanjoille. Tämän jälkeen käyttämättä jäänyt mainosnäyttö siirtyy tarjottavaksi yhdelle ohjelmallisen ostamisen järjestelmistä, ja jos tämäkään ei käytä mainosnäyttöä, se tarjotaan seuraavalle järjestelmälle jne. Tätä kutsutaan vesiputousmalliksi (waterfall). Tämän ketjun pituudella on hyvin paljon merkitystä mainosten latausaikoihin ja sitä kautta niiden näkyvyyteen.

Header bidding

Erilaiset header bidding -teknologiat tarjoavat vesiputousmallille vaihtoehtoisen tavan, jossa kutsuja on mahdollista lähettää samanaikaisesti eri järjestelmille. Näin yhden järjestelmän vastausta ei tarvitse jäädä odottamaan, vaan kaikki järjestelmät tarjoavat vastauksensa yhtä aikaa ja mainonnanhallintajärjestelmä valitsee niistä parhaan huomioiden suoramyydyt mainosnäytöt. Tällä voidaan mahdollisesti nopeuttaa mainosten latautumista, mutta myös julkaisijat voivat paremmin hallita mainosinventaariaan ja sen tuottoa.

Sisältö

Vaikka on olemassa monia suosituksia tavoista parantaa mainosten näkyvyyttä, yksi keskeisistä osatekijöistä on sivuston sisältö. Lukijat rakastavat ainutlaatuista ja laadukasta sisältöä. Laadukas sisältö vaikuttaa siihen näkyykö mainos, koska sivukävijä on valmis investoimaan todennäköisemmin aikaansa laadukkaaseen sisältöön.

Huonot in-screen arvot vaikuttavat mainostajien kiinnostukseen mediaa kohtaan. Seuraa mainospaikkojesi in-screen arvoja ja pyri tekemään toimenpiteitä niiden parantamiseksi. Jos teitä huolettaa omien mainospaikkojen näkyvyysasiat, ota rohkeasti yhteyttä ja selvitetään yhdessä onko huoli aiheellinen.

Testaa, opi ja anna datan ohjata parempiin tuloksiin.

Lähteet: IAB Finland. Lataa IAB Finland ilmainen Viewability -opas täältä.

Lue myös:

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää