Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa. Data voi olla mainostajan omaa tai kolmannelta osapuolelta ostettavaa dataa. Datan avulla kuluttaja voidaan tunnistaa läpi eri kohtaamispisteiden ja viestit räätälöidä jokaiseen tilanteeseen sopiviksi.

Mitä tarvitset, jotta voit ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) järjestelmä, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Mitä mahdollisuuksia ohjelmallinen tarjoaa mainostajille?

Ohjelmallisen ostamisen kautta pääsee helposti käsiksi myös kansainväliseen verkkosivustoihin ja niiden kautta tarjolla oleviin mainospaikkoihin. Ohjelmallisten osto- ja myyntitapojen etu ostajalle on se, että ne mahdollistavat lähes reaaliaikaisen analysoinnin ja reagoinnin. Mikäli mainonta ei toimi jollain sivustolla halutulla tavalla, voidaan sen ostaminen lopettaa tai kampanjaa muokata niin, että päästään toivottuihin tuloksiin.

Ohjelmallisesti ostettua mainontaa voidaan kohdentaa sivustoriippumattomasti dataan perustuen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun mainostaja ennen halusi ostaa mainostilaa muodista kiinnostuneiden naisten kohderyhmästä, osti hän sitä pääsääntöisesti lifestyle sivustoilta. Nyt tällaista kohderyhmää on mahdollista löytää miltä tahansa sivustoilta perustuen dataan.

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa laajemman tavoittavuutensa avulla paremmat mahdollisuudet löytää ne jo sivustolla käyneet henkilöt, jotka eivät ole sivustolla vielä toivottua toimenpidettä tehneet, ja kohdentaa mainontaa heille (re-tarketing). Yleisesti voidaankin sanoa, että data eri lähteistä ja ohjelmallisen ostamisen järjestelmät tarjoavat mainostajalle aivan uuden kohdentamismahdollisuuksien kirjon ja tilaisuuden tehostaa näin mainontaa merkittävästi.

Tarvitsetko tukea verkkomainonnan ostamiseen ohjelmallisesti?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa omaa henkilöstöänne eri järjestelmien käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä. Tutustu myös laadukkaisiin dataan perustuviin kohderyhmä segmentteihimme.

Lähteet: IAB Finland

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää