Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa. Data voi olla mainostajan omaa tai kolmannelta osapuolelta ostettavaa dataa. Datan avulla kuluttaja voidaan tunnistaa läpi eri kohtaamispisteiden ja viestit räätälöidä jokaiseen tilanteeseen sopiviksi.

Mitä tarvitset, jotta voit ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) järjestelmä, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Mitä mahdollisuuksia ohjelmallinen tarjoaa mainostajille?

Ohjelmallisen ostamisen kautta pääsee helposti käsiksi myös kansainväliseen verkkosivustoihin ja niiden kautta tarjolla oleviin mainospaikkoihin. Ohjelmallisten osto- ja myyntitapojen etu ostajalle on se, että ne mahdollistavat lähes reaaliaikaisen analysoinnin ja reagoinnin. Mikäli mainonta ei toimi jollain sivustolla halutulla tavalla, voidaan sen ostaminen lopettaa tai kampanjaa muokata niin, että päästään toivottuihin tuloksiin.

Ohjelmallisesti ostettua mainontaa voidaan kohdentaa sivustoriippumattomasti dataan perustuen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun mainostaja ennen halusi ostaa mainostilaa muodista kiinnostuneiden naisten kohderyhmästä, osti hän sitä pääsääntöisesti lifestyle sivustoilta. Nyt tällaista kohderyhmää on mahdollista löytää miltä tahansa sivustoilta perustuen dataan.

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa laajemman tavoittavuutensa avulla paremmat mahdollisuudet löytää ne jo sivustolla käyneet henkilöt, jotka eivät ole sivustolla vielä toivottua toimenpidettä tehneet, ja kohdentaa mainontaa heille (re-tarketing). Yleisesti voidaankin sanoa, että data eri lähteistä ja ohjelmallisen ostamisen järjestelmät tarjoavat mainostajalle aivan uuden kohdentamismahdollisuuksien kirjon ja tilaisuuden tehostaa näin mainontaa merkittävästi.

Tarvitsetko tukea verkkomainonnan ostamiseen ohjelmallisesti?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa omaa henkilöstöänne eri järjestelmien käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä. Tutustu myös laadukkaisiin dataan perustuviin kohderyhmä segmentteihimme.

Lähteet: IAB Finland

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää