Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa. Data voi olla mainostajan omaa tai kolmannelta osapuolelta ostettavaa dataa. Datan avulla kuluttaja voidaan tunnistaa läpi eri kohtaamispisteiden ja viestit räätälöidä jokaiseen tilanteeseen sopiviksi.

Mitä tarvitset, jotta voit ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) järjestelmä, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Mitä mahdollisuuksia ohjelmallinen tarjoaa mainostajille?

Ohjelmallisen ostamisen kautta pääsee helposti käsiksi myös kansainväliseen verkkosivustoihin ja niiden kautta tarjolla oleviin mainospaikkoihin. Ohjelmallisten osto- ja myyntitapojen etu ostajalle on se, että ne mahdollistavat lähes reaaliaikaisen analysoinnin ja reagoinnin. Mikäli mainonta ei toimi jollain sivustolla halutulla tavalla, voidaan sen ostaminen lopettaa tai kampanjaa muokata niin, että päästään toivottuihin tuloksiin.

Ohjelmallisesti ostettua mainontaa voidaan kohdentaa sivustoriippumattomasti dataan perustuen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun mainostaja ennen halusi ostaa mainostilaa muodista kiinnostuneiden naisten kohderyhmästä, osti hän sitä pääsääntöisesti lifestyle sivustoilta. Nyt tällaista kohderyhmää on mahdollista löytää miltä tahansa sivustoilta perustuen dataan.

Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa laajemman tavoittavuutensa avulla paremmat mahdollisuudet löytää ne jo sivustolla käyneet henkilöt, jotka eivät ole sivustolla vielä toivottua toimenpidettä tehneet, ja kohdentaa mainontaa heille (re-tarketing). Yleisesti voidaankin sanoa, että data eri lähteistä ja ohjelmallisen ostamisen järjestelmät tarjoavat mainostajalle aivan uuden kohdentamismahdollisuuksien kirjon ja tilaisuuden tehostaa näin mainontaa merkittävästi.

Tarvitsetko tukea verkkomainonnan ostamiseen ohjelmallisesti?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa omaa henkilöstöänne eri järjestelmien käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä. Tutustu myös laadukkaisiin dataan perustuviin kohderyhmä segmentteihimme.

Lähteet: IAB Finland

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää