Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Data management platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Digitaalisista kanavista kerättyä tietoa voidaan rikastaa muista lähteistä saatavalla datalla – esimerkiksi CRM-tietokannoilla, myyntidatalla sekä eri analytiikkajärjestelmien tuottamalla tiedolla. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä. Jalostettua dataa voidaan hyödyntää mm. sivukävijöiden sitouttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

Data management platformin tarkoitus on kehittää asiakaskokemusta datan avulla ja näin vaikuttaa koko liiketoimintaan positiivisella tavalla. DMP:lla voidaan rakentaa erilaisia dataan perustuvia kohderyhmiä ja hyödyntää niitä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Näin voidaan tavoittaa tärkeät kohderyhmät kaikkialla verkossa, riippumatta siitä millä sivustoilla mainostetaan. Lisäksi omia kohderyhmiä voidaan kasvattaa mallinnuksen avulla. Data Management Platformin (DMP) käyttö vie markkinoinnin ja datan hyödyntämisen uudelle tasolle.

DMP:n mahdollisuudet

– Datan reaaliaikainen kerääminen ja hyödyntäminen
– Datan yhdistäminen useista eri lähteistä ja hallinnointi yhdessä paikassa
– Laadukkaiden ja toimivien kohderyhmien rakentaminen mainontaan ja/tai kaupallistettavaksi
– Kävijäkokemusten personointi
– Tuottojen kasvattaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
– Arvokkaiden yleisöjen laajentaminen (mallinnus)

Onko datan hyödyntämisen aloittaminen sinulle ajankohtaista?

Helpoiten alkuun pääset kääntymällä ammattilaisen puoleen sen sijaan, että koittaisit selvittää ja selvitä kaikesta itse. Autamme kartoittamaan liiketoiminnalle hyödylliset datalähteet sekä viemme yhdessä asiakkaan kanssa läpi onnistuneen DMP:n käyttöönottoprojektin. Voimme tarvittaessa rakentaa ja mallintaa kohderyhmiä ja auttaa saattamaan ne markkinoinnin hyödynnettäväksi. Lisäksi autamme myös mm. datanhallintaan liittyvien toimintatapojen luomisessa ja henkilöstön koulutuksessa. Kerro meille lähtötilanne ja katsomme yhdessä miten pääset eteenpäin.

Me Relevantilla seuraamme uteliaina kiihtyvällä vauhdilla digitalisoituvaa maailmaa. Kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja haemme uusia, parempia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme auttaneet kehittämään jo yli satojen asiakkaidemme verkkoliiketoimintaa ja -mainontaa ja lunastaneet paikkamme alan johtavana kumppanina.

Datasi on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Ota yhteyttä niin vastaamme kysymyksiin ja arvioimme DMP:n hyödyn liiketoiminnallesi:

Petri Kokkonen

+358 40 833 5077
petri.kokkonen(a)relevant.fi

Petri Kokkonen, CEO | Relevant

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää