Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Data management platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Digitaalisista kanavista kerättyä tietoa voidaan rikastaa muista lähteistä saatavalla datalla – esimerkiksi CRM-tietokannoilla, myyntidatalla sekä eri analytiikkajärjestelmien tuottamalla tiedolla. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä. Jalostettua dataa voidaan hyödyntää mm. sivukävijöiden sitouttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

Data management platformin tarkoitus on kehittää asiakaskokemusta datan avulla ja näin vaikuttaa koko liiketoimintaan positiivisella tavalla. DMP:lla voidaan rakentaa erilaisia dataan perustuvia kohderyhmiä ja hyödyntää niitä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Näin voidaan tavoittaa tärkeät kohderyhmät kaikkialla verkossa, riippumatta siitä millä sivustoilla mainostetaan. Lisäksi omia kohderyhmiä voidaan kasvattaa mallinnuksen avulla. Data Management Platformin (DMP) käyttö vie markkinoinnin ja datan hyödyntämisen uudelle tasolle.

DMP:n mahdollisuudet

– Datan reaaliaikainen kerääminen ja hyödyntäminen
– Datan yhdistäminen useista eri lähteistä ja hallinnointi yhdessä paikassa
– Laadukkaiden ja toimivien kohderyhmien rakentaminen mainontaan ja/tai kaupallistettavaksi
– Kävijäkokemusten personointi
– Tuottojen kasvattaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
– Arvokkaiden yleisöjen laajentaminen (mallinnus)

Onko datan hyödyntämisen aloittaminen sinulle ajankohtaista?

Helpoiten alkuun pääset kääntymällä ammattilaisen puoleen sen sijaan, että koittaisit selvittää ja selvitä kaikesta itse. Autamme kartoittamaan liiketoiminnalle hyödylliset datalähteet sekä viemme yhdessä asiakkaan kanssa läpi onnistuneen DMP:n käyttöönottoprojektin. Voimme tarvittaessa rakentaa ja mallintaa kohderyhmiä ja auttaa saattamaan ne markkinoinnin hyödynnettäväksi. Lisäksi autamme myös mm. datanhallintaan liittyvien toimintatapojen luomisessa ja henkilöstön koulutuksessa. Kerro meille lähtötilanne ja katsomme yhdessä miten pääset eteenpäin.

Me Relevantilla seuraamme uteliaina kiihtyvällä vauhdilla digitalisoituvaa maailmaa. Kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja haemme uusia, parempia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme auttaneet kehittämään jo yli satojen asiakkaidemme verkkoliiketoimintaa ja -mainontaa ja lunastaneet paikkamme alan johtavana kumppanina.

Datasi on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Ota yhteyttä niin vastaamme kysymyksiin ja arvioimme DMP:n hyödyn liiketoiminnallesi:

Petri Kokkonen

+358 40 833 5077
petri.kokkonen(a)relevant.fi

Petri Kokkonen, CEO | Relevant

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää