Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Data management platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Digitaalisista kanavista kerättyä tietoa voidaan rikastaa muista lähteistä saatavalla datalla – esimerkiksi CRM-tietokannoilla, myyntidatalla sekä eri analytiikkajärjestelmien tuottamalla tiedolla. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä. Jalostettua dataa voidaan hyödyntää mm. sivukävijöiden sitouttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

Data management platformin tarkoitus on kehittää asiakaskokemusta datan avulla ja näin vaikuttaa koko liiketoimintaan positiivisella tavalla. DMP:lla voidaan rakentaa erilaisia dataan perustuvia kohderyhmiä ja hyödyntää niitä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Näin voidaan tavoittaa tärkeät kohderyhmät kaikkialla verkossa, riippumatta siitä millä sivustoilla mainostetaan. Lisäksi omia kohderyhmiä voidaan kasvattaa mallinnuksen avulla. Data Management Platformin (DMP) käyttö vie markkinoinnin ja datan hyödyntämisen uudelle tasolle.

DMP:n mahdollisuudet

– Datan reaaliaikainen kerääminen ja hyödyntäminen
– Datan yhdistäminen useista eri lähteistä ja hallinnointi yhdessä paikassa
– Laadukkaiden ja toimivien kohderyhmien rakentaminen mainontaan ja/tai kaupallistettavaksi
– Kävijäkokemusten personointi
– Tuottojen kasvattaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
– Arvokkaiden yleisöjen laajentaminen (mallinnus)

Onko datan hyödyntämisen aloittaminen sinulle ajankohtaista?

Helpoiten alkuun pääset kääntymällä ammattilaisen puoleen sen sijaan, että koittaisit selvittää ja selvitä kaikesta itse. Autamme kartoittamaan liiketoiminnalle hyödylliset datalähteet sekä viemme yhdessä asiakkaan kanssa läpi onnistuneen DMP:n käyttöönottoprojektin. Voimme tarvittaessa rakentaa ja mallintaa kohderyhmiä ja auttaa saattamaan ne markkinoinnin hyödynnettäväksi. Lisäksi autamme myös mm. datanhallintaan liittyvien toimintatapojen luomisessa ja henkilöstön koulutuksessa. Kerro meille lähtötilanne ja katsomme yhdessä miten pääset eteenpäin.

Me Relevantilla seuraamme uteliaina kiihtyvällä vauhdilla digitalisoituvaa maailmaa. Kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja haemme uusia, parempia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme auttaneet kehittämään jo yli satojen asiakkaidemme verkkoliiketoimintaa ja -mainontaa ja lunastaneet paikkamme alan johtavana kumppanina.

Datasi on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Ota yhteyttä niin vastaamme kysymyksiin ja arvioimme DMP:n hyödyn liiketoiminnallesi:

Petri Kokkonen

+358 40 833 5077
petri.kokkonen(a)relevant.fi

Petri Kokkonen, CEO | Relevant

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää