Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Data management platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Digitaalisista kanavista kerättyä tietoa voidaan rikastaa muista lähteistä saatavalla datalla – esimerkiksi CRM-tietokannoilla, myyntidatalla sekä eri analytiikkajärjestelmien tuottamalla tiedolla. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä. Jalostettua dataa voidaan hyödyntää mm. sivukävijöiden sitouttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

Data management platformin tarkoitus on kehittää asiakaskokemusta datan avulla ja näin vaikuttaa koko liiketoimintaan positiivisella tavalla. DMP:lla voidaan rakentaa erilaisia dataan perustuvia kohderyhmiä ja hyödyntää niitä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Näin voidaan tavoittaa tärkeät kohderyhmät kaikkialla verkossa, riippumatta siitä millä sivustoilla mainostetaan. Lisäksi omia kohderyhmiä voidaan kasvattaa mallinnuksen avulla. Data Management Platformin (DMP) käyttö vie markkinoinnin ja datan hyödyntämisen uudelle tasolle.

DMP:n mahdollisuudet

– Datan reaaliaikainen kerääminen ja hyödyntäminen
– Datan yhdistäminen useista eri lähteistä ja hallinnointi yhdessä paikassa
– Laadukkaiden ja toimivien kohderyhmien rakentaminen mainontaan ja/tai kaupallistettavaksi
– Kävijäkokemusten personointi
– Tuottojen kasvattaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
– Arvokkaiden yleisöjen laajentaminen (mallinnus)

Onko datan hyödyntämisen aloittaminen sinulle ajankohtaista?

Helpoiten alkuun pääset kääntymällä ammattilaisen puoleen sen sijaan, että koittaisit selvittää ja selvitä kaikesta itse. Autamme kartoittamaan liiketoiminnalle hyödylliset datalähteet sekä viemme yhdessä asiakkaan kanssa läpi onnistuneen DMP:n käyttöönottoprojektin. Voimme tarvittaessa rakentaa ja mallintaa kohderyhmiä ja auttaa saattamaan ne markkinoinnin hyödynnettäväksi. Lisäksi autamme myös mm. datanhallintaan liittyvien toimintatapojen luomisessa ja henkilöstön koulutuksessa. Kerro meille lähtötilanne ja katsomme yhdessä miten pääset eteenpäin.

Me Relevantilla seuraamme uteliaina kiihtyvällä vauhdilla digitalisoituvaa maailmaa. Kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja haemme uusia, parempia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme auttaneet kehittämään jo yli satojen asiakkaidemme verkkoliiketoimintaa ja -mainontaa ja lunastaneet paikkamme alan johtavana kumppanina.

Datasi on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Ota yhteyttä niin vastaamme kysymyksiin ja arvioimme DMP:n hyödyn liiketoiminnallesi:

Petri Kokkonen

+358 40 833 5077
petri.kokkonen(a)relevant.fi

Petri Kokkonen, CEO | Relevant

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää