Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Data management platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Digitaalisista kanavista kerättyä tietoa voidaan rikastaa muista lähteistä saatavalla datalla – esimerkiksi CRM-tietokannoilla, myyntidatalla sekä eri analytiikkajärjestelmien tuottamalla tiedolla. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä. Jalostettua dataa voidaan hyödyntää mm. sivukävijöiden sitouttamiseen, liiketoiminnan kehittämiseen sekä myynnin kasvattamiseen.

Data management platformin tarkoitus on kehittää asiakaskokemusta datan avulla ja näin vaikuttaa koko liiketoimintaan positiivisella tavalla. DMP:lla voidaan rakentaa erilaisia dataan perustuvia kohderyhmiä ja hyödyntää niitä esimerkiksi ohjelmallisesti ostettavissa kampanjoissa. Näin voidaan tavoittaa tärkeät kohderyhmät kaikkialla verkossa, riippumatta siitä millä sivustoilla mainostetaan. Lisäksi omia kohderyhmiä voidaan kasvattaa mallinnuksen avulla. Data Management Platformin (DMP) käyttö vie markkinoinnin ja datan hyödyntämisen uudelle tasolle.

DMP:n mahdollisuudet

– Datan reaaliaikainen kerääminen ja hyödyntäminen
– Datan yhdistäminen useista eri lähteistä ja hallinnointi yhdessä paikassa
– Laadukkaiden ja toimivien kohderyhmien rakentaminen mainontaan ja/tai kaupallistettavaksi
– Kävijäkokemusten personointi
– Tuottojen kasvattaminen ja liiketoiminnan kehittäminen
– Arvokkaiden yleisöjen laajentaminen (mallinnus)

Onko datan hyödyntämisen aloittaminen sinulle ajankohtaista?

Helpoiten alkuun pääset kääntymällä ammattilaisen puoleen sen sijaan, että koittaisit selvittää ja selvitä kaikesta itse. Autamme kartoittamaan liiketoiminnalle hyödylliset datalähteet sekä viemme yhdessä asiakkaan kanssa läpi onnistuneen DMP:n käyttöönottoprojektin. Voimme tarvittaessa rakentaa ja mallintaa kohderyhmiä ja auttaa saattamaan ne markkinoinnin hyödynnettäväksi. Lisäksi autamme myös mm. datanhallintaan liittyvien toimintatapojen luomisessa ja henkilöstön koulutuksessa. Kerro meille lähtötilanne ja katsomme yhdessä miten pääset eteenpäin.

Me Relevantilla seuraamme uteliaina kiihtyvällä vauhdilla digitalisoituvaa maailmaa. Kyseenalaistamme vanhat toimintamallit ja haemme uusia, parempia ratkaisuja auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme auttaneet kehittämään jo yli satojen asiakkaidemme verkkoliiketoimintaa ja -mainontaa ja lunastaneet paikkamme alan johtavana kumppanina.

Datasi on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Ota yhteyttä niin vastaamme kysymyksiin ja arvioimme DMP:n hyödyn liiketoiminnallesi:

Petri Kokkonen

+358 40 833 5077
petri.kokkonen(a)relevant.fi

Petri Kokkonen, CEO | Relevant

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää