Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Goolgen ilmotuiksen myötä alkoivat välittömästä spekulaatiot siitä, mitä mainonnan ohjelmalliselle ostamiselle ja kolmannen osapuolen datayleisöjen, jotka pitkälti tällä hetkellä perustuvat evästeisiin, hyödyntämiselle tapahtuu. Googlen ilmoitus ei sinänsä tullut yllätyksenä, koska siitä on uumoiltu jo pitkään. Positiivista on, että nyt on olemassa aikaraja ja tulevaisuuteen voidaan varautua ajan kanssa.  Mainonnan kohdentamisen tarve ei ole katoamassa mihinkään, niinpä uskoisimme, että tulevaisuudessa uudet keinot tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeiden tarpeen yleisöjen rakentamisessa.

Uskoisimme kuitenkin, että uutisen myötä fokusta tullaan kääntämään omista lähteistä kerätyn eli ns. first party datan skaalautuvan ja paremman hyödyntämisen suuntaan. Google on kuitenkin luvannut, ettei evästeitä poisteta ennen kun tarjolla on muita mahdollisuuksia mainonnan kohdentamiseen ja tehon mittaamiseen. Tässä onkin mainostajille ja teknologioidentuottajille mietinnän paikka, yhteistyötä tullaan varmasti tarvitsemaan. Toistaiseksi maailma ei ole vielä muuttunut vaan kaikki jatkuu ennallaan.

Jatkossa ainoastaan suojatut evästeet välittyvät sivustojen välillä

Huomio kannattaakin nyt kääntää kiireisempiin asioihin ensin. Nimittäin jo 4.2.2020 alkaen Google on ilmoittanut, että Chrome tukee evästeiden jakamista sivustojen välillä ainoastaan, niissä tapauksissa kun evästeet on suojattu. Eli käytännössä sivustolla tulee olla voimassa oleva https-protokolla ja oikea samesite-attribuutin määritelmä, jotta evästeet välittyvät sivustolta toiselle. Google on kertonut toteuttavansa muutoksen ensisijaisesti turvatoimena sivustojen välisten pyyntöjen väärentämisen estämiseksi. Edellisen ilmoituksen valossa on kuitenkin selvää, että tämä on ensimmäinen askel kolmansien osapuolten evästeiden käytöstä poistumiselle.

SameSite-attribuutti

SameSite-attributti antaa Googlelle helpon mahdollisuuden tunnistaa kolmansien osapuolien evästeet ja niiden käyttötarkoituksen. Evästeiden merkitseminen nimellä ”SameSite =strict” rajoittaa evästeiden toiminnan samalle sivustolle, jossa ne luodaan. Myös attribuutti “SameSite = lax” rajoittaa samalla tavalla sivustojen välistä jakamista, mutta sallii tietyissä poikkeustapauksissa evästeiden jakamisen kolmannen osapuolen sivustoille. ”Samesite = none” -attribuutti taas on kaikkein sallivin. Se sallii kolmansien osapuolien evästeiden välittämisen vapaasti sivustojen välillä, kunhan ne ovat turvallisia. Neljäs helmikuuta alkaen “lax” asetuksesta tulee Chromen oletusasetus kaikille kolmansien osapuolien evästeille, joissa ei ole SameSite-määritettä. Mitä tulee kahden vuoden päästä luvattuun muutokseen, on ennakoitu, että Google tulisi estämään, juuri None-määreellä välittyvät evästeet. Niinpä nyt Cromen 80. selainversion myötä voimaan tulevien muutosten katsotaan olevan harkittu siirto kohti tulevaisuuden suunnitelmaa.

SameSite-päivityksen määräaika on jo nurkan takana, eikä sitä voida sivuuttaa. Kaikkien toimitusketjussa mukana olevien on järkevää tarkistaa evästeet, joita he itse lukevat ja kirjoittavat. Toki ei riitä, että itse on hereillä muutosten tarpeesta vaan myös kaikkien kumppaneiden on oltava. Muuten evästeiden sykronoinnin tehokkuus toimintaketjussa tulee heikkenemään merkittävästi. Täytyy myös muistaa, ettei “Samesite=none” attribuutti toimi ellei evästettä ole merkitty suojattuna (HTTPS). Mitkään virheilmoitukset eivät tule varoittamaan ongelmasta, jos evästeet eivät välity eteenpäin, joten itse on huolehdittava, että kaikki on kunnossa.

Tulevaisuutta ajatellen kannattaa pitää silmät ja korvat auki. Todennäköisesti evästeisiin liittyviä päivityksiä Chromeen voi olla luvassa vielä ennen vuoden 2022 määräaikaa. Koska Chromen käyttäjäkunta on niin laaja, on jokaisella selaimen muutoksella yleensä aina vaikutuksia mainontaan, medialiiketoimintaan ja verkkosivustojen kaupallistamiseen.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää