Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri  lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Miten DSP toimii?

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Kuvan lähde: Adprofs

Esimerkkejä DSP:stä


Adform

Adformin Demand Side Platform on osa Adformin Advertiser Platformia. Adformin DSP:tä voi käyttää joko itsenäisenä palveluna tai yhdessä muiden Adformin mainostajatuotteiden kanssa, joihin kuuluvat mm. mainonnanhallinta sekä DMP (Data management platform). Adformia on pidetty yhtenä maailman johtavista DSP alustoista, se on yksi ainoita alustoja, joka on rakennettu toimimaan saumattomasti Adformin DMP:n rinnalla. Yhtiön Eurooppalainen tausta yhdistettynä globaaliin ulottuvuuteen on mahdollistanut ainutlaatuisen lähestymistavan asiakkaiden tarpeiden sekä tietosuojan ja tietoturvan huomioimisessa.

Google marketing platform

Google tarjoaa mainostenhallintaa ja mainospalveluratkaisuja yrityksille, jotka ostavat, luovat tai myyvät digitaalista mainontaa. Monet suurimmat mainostajat, julkaisijat, mainosverkostot sekä mediatoimistot luottavat Googlen alustoihin digitaalisen markkinointinsa perustana. Googlen vahvuutena ovat monien eri alustojen saumaton yhteentoimivuus. Mm. Googlen Marketing Platformissa on tuotu yhteen järjestelmään DoubleClick Digital Marketing  ja Googlen Analytics 360 Suite asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

AppNexus

AppNexus on New Yorkista lähtöisin oleva yritys, joka tarjoaa alustan mainontaan useissa eri päätelaitteissa. Alusta mahdollistaa pääsyn reaaliaikaisen mainonnan markkinapaikkaan, joka mahdollistaa mainostajille sopivien yleisöjen löytämisen oikeaan aikaan kampanjoiden toimivuuden parantamiseksi. Alusta mahdollistaa erittäin skaalautuvan mainosten jakelun sekä mm. priorisoitavissa olevat suorat diilit mobiiliverkostoihin.

Kattavamman listan DSP:stä löydät täältä.

Tarvitsetko apua DSP:n valinnassa tai käytössä?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti auttaa DSP:n valinnassa ja käyttöönotossa sekä kouluttaa omaa henkilöstöänne järjestelmän käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää