Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri  lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Miten DSP toimii?

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Kuvan lähde: Adprofs

Esimerkkejä DSP:stä


Adform

Adformin Demand Side Platform on osa Adformin Advertiser Platformia. Adformin DSP:tä voi käyttää joko itsenäisenä palveluna tai yhdessä muiden Adformin mainostajatuotteiden kanssa, joihin kuuluvat mm. mainonnanhallinta sekä DMP (Data management platform). Adformia on pidetty yhtenä maailman johtavista DSP alustoista, se on yksi ainoita alustoja, joka on rakennettu toimimaan saumattomasti Adformin DMP:n rinnalla. Yhtiön Eurooppalainen tausta yhdistettynä globaaliin ulottuvuuteen on mahdollistanut ainutlaatuisen lähestymistavan asiakkaiden tarpeiden sekä tietosuojan ja tietoturvan huomioimisessa.

Google marketing platform

Google tarjoaa mainostenhallintaa ja mainospalveluratkaisuja yrityksille, jotka ostavat, luovat tai myyvät digitaalista mainontaa. Monet suurimmat mainostajat, julkaisijat, mainosverkostot sekä mediatoimistot luottavat Googlen alustoihin digitaalisen markkinointinsa perustana. Googlen vahvuutena ovat monien eri alustojen saumaton yhteentoimivuus. Mm. Googlen Marketing Platformissa on tuotu yhteen järjestelmään DoubleClick Digital Marketing  ja Googlen Analytics 360 Suite asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

AppNexus

AppNexus on New Yorkista lähtöisin oleva yritys, joka tarjoaa alustan mainontaan useissa eri päätelaitteissa. Alusta mahdollistaa pääsyn reaaliaikaisen mainonnan markkinapaikkaan, joka mahdollistaa mainostajille sopivien yleisöjen löytämisen oikeaan aikaan kampanjoiden toimivuuden parantamiseksi. Alusta mahdollistaa erittäin skaalautuvan mainosten jakelun sekä mm. priorisoitavissa olevat suorat diilit mobiiliverkostoihin.

Kattavamman listan DSP:stä löydät täältä.

Tarvitsetko apua DSP:n valinnassa tai käytössä?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti auttaa DSP:n valinnassa ja käyttöönotossa sekä kouluttaa omaa henkilöstöänne järjestelmän käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä.

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia.

Lue lisää