Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri  lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Miten DSP toimii?

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Kuvan lähde: Adprofs

Esimerkkejä DSP:stä


Adform

Adformin Demand Side Platform on osa Adformin Advertiser Platformia. Adformin DSP:tä voi käyttää joko itsenäisenä palveluna tai yhdessä muiden Adformin mainostajatuotteiden kanssa, joihin kuuluvat mm. mainonnanhallinta sekä DMP (Data management platform). Adformia on pidetty yhtenä maailman johtavista DSP alustoista, se on yksi ainoita alustoja, joka on rakennettu toimimaan saumattomasti Adformin DMP:n rinnalla. Yhtiön Eurooppalainen tausta yhdistettynä globaaliin ulottuvuuteen on mahdollistanut ainutlaatuisen lähestymistavan asiakkaiden tarpeiden sekä tietosuojan ja tietoturvan huomioimisessa.

Google marketing platform

Google tarjoaa mainostenhallintaa ja mainospalveluratkaisuja yrityksille, jotka ostavat, luovat tai myyvät digitaalista mainontaa. Monet suurimmat mainostajat, julkaisijat, mainosverkostot sekä mediatoimistot luottavat Googlen alustoihin digitaalisen markkinointinsa perustana. Googlen vahvuutena ovat monien eri alustojen saumaton yhteentoimivuus. Mm. Googlen Marketing Platformissa on tuotu yhteen järjestelmään DoubleClick Digital Marketing  ja Googlen Analytics 360 Suite asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

AppNexus

AppNexus on New Yorkista lähtöisin oleva yritys, joka tarjoaa alustan mainontaan useissa eri päätelaitteissa. Alusta mahdollistaa pääsyn reaaliaikaisen mainonnan markkinapaikkaan, joka mahdollistaa mainostajille sopivien yleisöjen löytämisen oikeaan aikaan kampanjoiden toimivuuden parantamiseksi. Alusta mahdollistaa erittäin skaalautuvan mainosten jakelun sekä mm. priorisoitavissa olevat suorat diilit mobiiliverkostoihin.

Kattavamman listan DSP:stä löydät täältä.

Tarvitsetko apua DSP:n valinnassa tai käytössä?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti auttaa DSP:n valinnassa ja käyttöönotossa sekä kouluttaa omaa henkilöstöänne järjestelmän käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää