Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri  lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan. Julkaisija päättää, mitä myy, kenelle, mihin hintaan ja millä myyntitavalla. Ostaja puolestaan määrittää ostojärjestelmään ostamisen ehdot kuten budjetin, inventaarilähteet, kohdennukset ja hinnat. Ostotapahtumat suoritetaan järjestelmien välillä RTB-protokollaa hyödyntäen.

Miten DSP toimii?

Kun kävijä vierailee julkaisijan sivustolla, lähettää myyntijärjestelmä ostojärjestelmille pyyntöjä (bid requests) osallistua huutokauppaan tarjolla olevista mainosnäytöistä. Ostojärjestelmä puolestaan arvottaa mainosnäytöt ja päättää millisekunneissa, mistä näytöstä tarjous tehdään. Tarjoukset arvioituaan myyntijärjestelmä antaa mainosnäytön eniten tarjonneelle, jolloin voittava tarjoaja maksaa näytöstä useimmiten toiseksi korkeimman tarjotun hinnan (second-price-auction-malli). Tarjouspyyntöjä ja tarjouksia lähetetään tuhansia sekunnissa.

Kuvan lähde: Adprofs

Esimerkkejä DSP:stä


Adform

Adformin Demand Side Platform on osa Adformin Advertiser Platformia. Adformin DSP:tä voi käyttää joko itsenäisenä palveluna tai yhdessä muiden Adformin mainostajatuotteiden kanssa, joihin kuuluvat mm. mainonnanhallinta sekä DMP (Data management platform). Adformia on pidetty yhtenä maailman johtavista DSP alustoista, se on yksi ainoita alustoja, joka on rakennettu toimimaan saumattomasti Adformin DMP:n rinnalla. Yhtiön Eurooppalainen tausta yhdistettynä globaaliin ulottuvuuteen on mahdollistanut ainutlaatuisen lähestymistavan asiakkaiden tarpeiden sekä tietosuojan ja tietoturvan huomioimisessa.

Google marketing platform

Google tarjoaa mainostenhallintaa ja mainospalveluratkaisuja yrityksille, jotka ostavat, luovat tai myyvät digitaalista mainontaa. Monet suurimmat mainostajat, julkaisijat, mainosverkostot sekä mediatoimistot luottavat Googlen alustoihin digitaalisen markkinointinsa perustana. Googlen vahvuutena ovat monien eri alustojen saumaton yhteentoimivuus. Mm. Googlen Marketing Platformissa on tuotu yhteen järjestelmään DoubleClick Digital Marketing  ja Googlen Analytics 360 Suite asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

AppNexus

AppNexus on New Yorkista lähtöisin oleva yritys, joka tarjoaa alustan mainontaan useissa eri päätelaitteissa. Alusta mahdollistaa pääsyn reaaliaikaisen mainonnan markkinapaikkaan, joka mahdollistaa mainostajille sopivien yleisöjen löytämisen oikeaan aikaan kampanjoiden toimivuuden parantamiseksi. Alusta mahdollistaa erittäin skaalautuvan mainosten jakelun sekä mm. priorisoitavissa olevat suorat diilit mobiiliverkostoihin.

Kattavamman listan DSP:stä löydät täältä.

Tarvitsetko apua DSP:n valinnassa tai käytössä?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua mainostajien mainonnanhallintaan, trafikointiin ja ohjelmalliseen ostamiseen. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti auttaa DSP:n valinnassa ja käyttöönotossa sekä kouluttaa omaa henkilöstöänne järjestelmän käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää