Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Look-alike mallinnuksen avulla voidaan löytää yleisöjä, jotka käyttäytyvät samalla tapaa kun yrityksen kannattavimmat asiakkaat. Se ei ole uusi tapa toimia vaan mainostajat ovat jo vuosien ajan laajentaneet kohderyhmään look-alike mallinnusta käyttäen ja tavoittaneet laajemmin ja riskittömästi potentiaalisia asiakkaita. Jos look-alike mallinnus on todettu toimivaksi tavaksi löytää uusia asiakasryhmiä niin minkä takia monet yritykset silti epäröivät käyttää sitä markkinoinnissaan? Luultavasti he eivät vain ole tietoisia tästä mahdollisuudesta.

Tässäpä siis muutamia asioita look-alike mallinnuksesta:

Miksi käyttäisit look-alike mallinnusta markkinoinnissasi? – Look-alike mallinnus on tehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Mallinnuksen avulla voit tehdä tehokkaampaa markkinointia ja näin myös säästää rahaa. Ymmärrä asiakkaita paremmin ja opi, minkälaiset markkinointitoimenpiteet tuottavat parhaiten konversioita.

Miten look-alike mallinnus toimii? – Look-alike mallinnusta tehdään tilastollisten menetelmien avulla. Omasta yleisöstä määritellään erilaisia attribuutteja, jolle etsitään samankaltaisuuksia muista yleisöstä. Omaa yleisödataa voidaan rikastuttaa hyödyntäen kolmansien osapuolen dataa. Mallinnuksen avulla voidaan eri datan tarjoajien yleisöstä löytää lisää yleisöä, joka on samankaltaista kun oma rikastettu datasi.

Miten Data Management Platform (DMP) liittyy look-alike mallinnukseen? – DMP:ssa voit hallita eri lähteistä kerättyä dataa yhdessä käyttöliittymässä. Sen avulla voit analysoida minkälaisia ovat tärkeimmät kohderyhmäsi. Kun olet tunnistanut sinulle parhaimmat yleisöt, DMP analysoi ne ja soveltaa omia algoritmejaan löytääkseen lisää kävijäprofiileita, jotka vastaavat alkuperäistä yleisöäsi.

Lisätietoja:

Isot ja kansainväliset mainostajat ovat mainonnassaan hyödyntäneet kävijädataa ja dataohjausta tavalla, joka ei ole ollut mahdollista ilman suuria investointeja ja resursseja. Relevant tarjoaa dataohjattua markkinointia palveluna – avaimet käteen periaatteella. Pääset nopeasti liikkeelle, ilman investointeja teknologiaan tai resursseihin ja ilman pitkää sitoutumista. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksemme on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää look-alike mallinnukseen tai muuten datan hyödyntämiseen liittyen kysymyksiä älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, voit myös jättää yhteydenottopyynnön täällä. Jos haluat pysyä ajan tasalla ja lukea uutisiamme ja vinkkejämme kerran kuukaudessa tilaa uutiskirjeemme täällä.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää