Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Look-alike mallinnuksen avulla voidaan löytää yleisöjä, jotka käyttäytyvät samalla tapaa kun yrityksen kannattavimmat asiakkaat. Se ei ole uusi tapa toimia vaan mainostajat ovat jo vuosien ajan laajentaneet kohderyhmään look-alike mallinnusta käyttäen ja tavoittaneet laajemmin ja riskittömästi potentiaalisia asiakkaita. Jos look-alike mallinnus on todettu toimivaksi tavaksi löytää uusia asiakasryhmiä niin minkä takia monet yritykset silti epäröivät käyttää sitä markkinoinnissaan? Luultavasti he eivät vain ole tietoisia tästä mahdollisuudesta.

Tässäpä siis muutamia asioita look-alike mallinnuksesta:

Miksi käyttäisit look-alike mallinnusta markkinoinnissasi? – Look-alike mallinnus on tehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Mallinnuksen avulla voit tehdä tehokkaampaa markkinointia ja näin myös säästää rahaa. Ymmärrä asiakkaita paremmin ja opi, minkälaiset markkinointitoimenpiteet tuottavat parhaiten konversioita.

Miten look-alike mallinnus toimii? – Look-alike mallinnusta tehdään tilastollisten menetelmien avulla. Omasta yleisöstä määritellään erilaisia attribuutteja, jolle etsitään samankaltaisuuksia muista yleisöstä. Omaa yleisödataa voidaan rikastuttaa hyödyntäen kolmansien osapuolen dataa. Mallinnuksen avulla voidaan eri datan tarjoajien yleisöstä löytää lisää yleisöä, joka on samankaltaista kun oma rikastettu datasi.

Miten Data Management Platform (DMP) liittyy look-alike mallinnukseen? – DMP:ssa voit hallita eri lähteistä kerättyä dataa yhdessä käyttöliittymässä. Sen avulla voit analysoida minkälaisia ovat tärkeimmät kohderyhmäsi. Kun olet tunnistanut sinulle parhaimmat yleisöt, DMP analysoi ne ja soveltaa omia algoritmejaan löytääkseen lisää kävijäprofiileita, jotka vastaavat alkuperäistä yleisöäsi.

Lisätietoja:

Isot ja kansainväliset mainostajat ovat mainonnassaan hyödyntäneet kävijädataa ja dataohjausta tavalla, joka ei ole ollut mahdollista ilman suuria investointeja ja resursseja. Relevant tarjoaa dataohjattua markkinointia palveluna – avaimet käteen periaatteella. Pääset nopeasti liikkeelle, ilman investointeja teknologiaan tai resursseihin ja ilman pitkää sitoutumista. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksemme on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää look-alike mallinnukseen tai muuten datan hyödyntämiseen liittyen kysymyksiä älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, voit myös jättää yhteydenottopyynnön täällä. Jos haluat pysyä ajan tasalla ja lukea uutisiamme ja vinkkejämme kerran kuukaudessa tilaa uutiskirjeemme täällä.

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää