Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Look-alike mallinnuksen avulla voidaan löytää yleisöjä, jotka käyttäytyvät samalla tapaa kun yrityksen kannattavimmat asiakkaat. Se ei ole uusi tapa toimia vaan mainostajat ovat jo vuosien ajan laajentaneet kohderyhmään look-alike mallinnusta käyttäen ja tavoittaneet laajemmin ja riskittömästi potentiaalisia asiakkaita. Jos look-alike mallinnus on todettu toimivaksi tavaksi löytää uusia asiakasryhmiä niin minkä takia monet yritykset silti epäröivät käyttää sitä markkinoinnissaan? Luultavasti he eivät vain ole tietoisia tästä mahdollisuudesta.

Tässäpä siis muutamia asioita look-alike mallinnuksesta:

Miksi käyttäisit look-alike mallinnusta markkinoinnissasi? – Look-alike mallinnus on tehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Mallinnuksen avulla voit tehdä tehokkaampaa markkinointia ja näin myös säästää rahaa. Ymmärrä asiakkaita paremmin ja opi, minkälaiset markkinointitoimenpiteet tuottavat parhaiten konversioita.

Miten look-alike mallinnus toimii? – Look-alike mallinnusta tehdään tilastollisten menetelmien avulla. Omasta yleisöstä määritellään erilaisia attribuutteja, jolle etsitään samankaltaisuuksia muista yleisöstä. Omaa yleisödataa voidaan rikastuttaa hyödyntäen kolmansien osapuolen dataa. Mallinnuksen avulla voidaan eri datan tarjoajien yleisöstä löytää lisää yleisöä, joka on samankaltaista kun oma rikastettu datasi.

Miten Data Management Platform (DMP) liittyy look-alike mallinnukseen? – DMP:ssa voit hallita eri lähteistä kerättyä dataa yhdessä käyttöliittymässä. Sen avulla voit analysoida minkälaisia ovat tärkeimmät kohderyhmäsi. Kun olet tunnistanut sinulle parhaimmat yleisöt, DMP analysoi ne ja soveltaa omia algoritmejaan löytääkseen lisää kävijäprofiileita, jotka vastaavat alkuperäistä yleisöäsi.

Lisätietoja:

Isot ja kansainväliset mainostajat ovat mainonnassaan hyödyntäneet kävijädataa ja dataohjausta tavalla, joka ei ole ollut mahdollista ilman suuria investointeja ja resursseja. Relevant tarjoaa dataohjattua markkinointia palveluna – avaimet käteen periaatteella. Pääset nopeasti liikkeelle, ilman investointeja teknologiaan tai resursseihin ja ilman pitkää sitoutumista. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksemme on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää look-alike mallinnukseen tai muuten datan hyödyntämiseen liittyen kysymyksiä älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, voit myös jättää yhteydenottopyynnön täällä. Jos haluat pysyä ajan tasalla ja lukea uutisiamme ja vinkkejämme kerran kuukaudessa tilaa uutiskirjeemme täällä.

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää