Mitä tarkoittaa Look-alike mallinnus ja miten se toimii?

2018/01/16

Analysoimalla dataa voidaan tunnistaa minkälaiset yleisöt ovat yrityksen parhaita asiakkaita. Tunnistamisen jälkeen voidaan dataa hyödyntäen kohdistaa heille sopivia markkinointitoimenpiteitä. Mutta miten voimme tavoittaa enemmän samankaltaisia yleisöjä kuin parhaat asiakkaamme ja saada lisää asiakkaita kustannustehokkaasti?

Look-alike mallinnuksen avulla voidaan löytää yleisöjä, jotka käyttäytyvät samalla tapaa kun yrityksen kannattavimmat asiakkaat. Se ei ole uusi tapa toimia vaan mainostajat ovat jo vuosien ajan laajentaneet kohderyhmään look-alike mallinnusta käyttäen ja tavoittaneet laajemmin ja riskittömästi potentiaalisia asiakkaita. Jos look-alike mallinnus on todettu toimivaksi tavaksi löytää uusia asiakasryhmiä niin minkä takia monet yritykset silti epäröivät käyttää sitä markkinoinnissaan? Luultavasti he eivät vain ole tietoisia tästä mahdollisuudesta.

Tässäpä siis muutamia asioita look-alike mallinnuksesta:

Miksi käyttäisit look-alike mallinnusta markkinoinnissasi? – Look-alike mallinnus on tehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Mallinnuksen avulla voit tehdä tehokkaampaa markkinointia ja näin myös säästää rahaa. Ymmärrä asiakkaita paremmin ja opi, minkälaiset markkinointitoimenpiteet tuottavat parhaiten konversioita.

Miten look-alike mallinnus toimii? – Look-alike mallinnusta tehdään tilastollisten menetelmien avulla. Omasta yleisöstä määritellään erilaisia attribuutteja, jolle etsitään samankaltaisuuksia muista yleisöstä. Omaa yleisödataa voidaan rikastuttaa hyödyntäen kolmansien osapuolen dataa. Mallinnuksen avulla voidaan eri datan tarjoajien yleisöstä löytää lisää yleisöä, joka on samankaltaista kun oma rikastettu datasi.

Miten Data Management Platform (DMP) liittyy look-alike mallinnukseen? – DMP:ssa voit hallita eri lähteistä kerättyä dataa yhdessä käyttöliittymässä. Sen avulla voit analysoida minkälaisia ovat tärkeimmät kohderyhmäsi. Kun olet tunnistanut sinulle parhaimmat yleisöt, DMP analysoi ne ja soveltaa omia algoritmejaan löytääkseen lisää kävijäprofiileita, jotka vastaavat alkuperäistä yleisöäsi.

Lisätietoja:

Isot ja kansainväliset mainostajat ovat mainonnassaan hyödyntäneet kävijädataa ja dataohjausta tavalla, joka ei ole ollut mahdollista ilman suuria investointeja ja resursseja. Relevant tarjoaa dataohjattua markkinointia palveluna – avaimet käteen periaatteella. Pääset nopeasti liikkeelle, ilman investointeja teknologiaan tai resursseihin ja ilman pitkää sitoutumista. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksemme on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita helposti ja kustannustehokkaasti.

Jos sinulla herää look-alike mallinnukseen tai muuten datan hyödyntämiseen liittyen kysymyksiä älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, voit myös jättää yhteydenottopyynnön täällä. Jos haluat pysyä ajan tasalla ja lukea uutisiamme ja vinkkejämme kerran kuukaudessa tilaa uutiskirjeemme täällä.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää