Mitä segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan?

2017/05/30

“Data on uusi öljy” -ilmaisusta on tullut päätöksentekijöiden keskuudessa yleinen ja sitä vertauskuvaa kuulee kaikkialla. Datan rooli ja tärkeys on laajasti hyväksytty, mutta oivalluksen vieminen käytännön tasolle ottaa oman aikansa.  Googlen haku tuo sanalle Data yli miljardi osumaa, mutta minkälaisia dataan segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan ja mitkä toimialat investoivat dataan? Mainostajille tällainen tieto antaa näkemyksen siitä, hyödyntävätkö samaan kategoriaan kuuluvat yritykset dataa ja mitkä yleisösegmentit toimivat tietyillä toimialalla. Julkaisijat taas saavat lisätietoa halutuimmista segmenteistä ja mainostajista, jotka tyypillisimmin segmenttejä hyödyntävät.

Euroopan datamarkkinan kohokohdat 2016

Toimialoittain

Matkailu ja vapaa-aika: Piikki segmenttien ostoissa kesälomien aikaan. Lentoyhtiöillä suurimmat budjetit. Datan hyödyntäminen matkailun ja vapaa-ajan alalla on kasvanut nopeasti. Etenkin halpalentoyhtiöt, hotellit ja matkanvarauspalvelut ostavat ja hyödyntävät dataa verkossa.

Elektroniikka ja tietokoneet: Dataostot lähes tuplaantuivat loppuvuoden 2016 aikana verrattuna keskimääräisiin ostoihin kvartaaleittain. 69% ostoista keskittyy B2B myyntiin, haluttua dataa mm. ammattiryhmät, yritykset ja B2B-ohjelmistojen ostoaikomukset.

Rahoitus: Pankeilla suurimmat budjetit. Vakuutusyhtiöllä ostot ovat 2,5 kertaistuneet vuoden aikana. Segmentit: sosiaaliluokka, sosiodemografiset profiilit, nuoret, korkeasti koulutetut kaupunkilaiset, milleniaalit ja sijoittajat. Kysyntä on kaksinkertaistunut vuodessa kohderyhmissä, jotka voidaan liittää rahoitus- ja kiinteistöpalveluihin.

Autoteollisuus: Luxus autoteollisuuden dataostot ovat 1,8 kertaistuneet vuoden aikana. 47% datan ostoista kohdistui tiettyjen automerkkien omistajiin. Tyypillisesti brändit kohdentavat kuluttajiin, joilla on kyseisen brändin auto, mutta Luxus merkit kohdentavat myöskin kilpailijoiden vastaavien merkkien omistajiin.

Vähittäiskauppa: Kasvua dataostoissa kaikilla vähittäiskaupan aloilla. Supermarketit, ruokaketjuista vaatteisiin ja koti&puutarha brändit kolminkertaistivat dataostojen määrän vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla. Markettien ja tavaratalojen ostoista 50% kohdistuu kotitalouksiin, joissa on lapsia.

Palvelut ja teollisuus: Mainostajien data panostukset kaksinkertaistuneet vuodessa palveluiden ja teollisuuden aloilla. Erityisesti hyödyllisyyspalveluiden datan käyttö on kasvussa. Mainostaja kohdentavat erityisesti nuorille kodinrakentajille ja mukavuudenhaluisille kodinomistajille. Haluttuja kohderyhmiä ovat nuoret, koulutetut kaupunkiasuntojen vuokraajat sekä korkean nettovarallisuuden omistavat ja varakkaat perheet.

Markkina kasvaa Euroopassa

Lue lisää data ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lähde: Eyeota 2016 Annual Index Report

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää