Mitä segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan?

2017/05/30

“Data on uusi öljy” -ilmaisusta on tullut päätöksentekijöiden keskuudessa yleinen ja sitä vertauskuvaa kuulee kaikkialla. Datan rooli ja tärkeys on laajasti hyväksytty, mutta oivalluksen vieminen käytännön tasolle ottaa oman aikansa.  Googlen haku tuo sanalle Data yli miljardi osumaa, mutta minkälaisia dataan segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan ja mitkä toimialat investoivat dataan? Mainostajille tällainen tieto antaa näkemyksen siitä, hyödyntävätkö samaan kategoriaan kuuluvat yritykset dataa ja mitkä yleisösegmentit toimivat tietyillä toimialalla. Julkaisijat taas saavat lisätietoa halutuimmista segmenteistä ja mainostajista, jotka tyypillisimmin segmenttejä hyödyntävät.

Euroopan datamarkkinan kohokohdat 2016

Toimialoittain

Matkailu ja vapaa-aika: Piikki segmenttien ostoissa kesälomien aikaan. Lentoyhtiöillä suurimmat budjetit. Datan hyödyntäminen matkailun ja vapaa-ajan alalla on kasvanut nopeasti. Etenkin halpalentoyhtiöt, hotellit ja matkanvarauspalvelut ostavat ja hyödyntävät dataa verkossa.

Elektroniikka ja tietokoneet: Dataostot lähes tuplaantuivat loppuvuoden 2016 aikana verrattuna keskimääräisiin ostoihin kvartaaleittain. 69% ostoista keskittyy B2B myyntiin, haluttua dataa mm. ammattiryhmät, yritykset ja B2B-ohjelmistojen ostoaikomukset.

Rahoitus: Pankeilla suurimmat budjetit. Vakuutusyhtiöllä ostot ovat 2,5 kertaistuneet vuoden aikana. Segmentit: sosiaaliluokka, sosiodemografiset profiilit, nuoret, korkeasti koulutetut kaupunkilaiset, milleniaalit ja sijoittajat. Kysyntä on kaksinkertaistunut vuodessa kohderyhmissä, jotka voidaan liittää rahoitus- ja kiinteistöpalveluihin.

Autoteollisuus: Luxus autoteollisuuden dataostot ovat 1,8 kertaistuneet vuoden aikana. 47% datan ostoista kohdistui tiettyjen automerkkien omistajiin. Tyypillisesti brändit kohdentavat kuluttajiin, joilla on kyseisen brändin auto, mutta Luxus merkit kohdentavat myöskin kilpailijoiden vastaavien merkkien omistajiin.

Vähittäiskauppa: Kasvua dataostoissa kaikilla vähittäiskaupan aloilla. Supermarketit, ruokaketjuista vaatteisiin ja koti&puutarha brändit kolminkertaistivat dataostojen määrän vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla. Markettien ja tavaratalojen ostoista 50% kohdistuu kotitalouksiin, joissa on lapsia.

Palvelut ja teollisuus: Mainostajien data panostukset kaksinkertaistuneet vuodessa palveluiden ja teollisuuden aloilla. Erityisesti hyödyllisyyspalveluiden datan käyttö on kasvussa. Mainostaja kohdentavat erityisesti nuorille kodinrakentajille ja mukavuudenhaluisille kodinomistajille. Haluttuja kohderyhmiä ovat nuoret, koulutetut kaupunkiasuntojen vuokraajat sekä korkean nettovarallisuuden omistavat ja varakkaat perheet.

Markkina kasvaa Euroopassa

Lue lisää data ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lähde: Eyeota 2016 Annual Index Report

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää