Mitä segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan?

2017/05/30

“Data on uusi öljy” -ilmaisusta on tullut päätöksentekijöiden keskuudessa yleinen ja sitä vertauskuvaa kuulee kaikkialla. Datan rooli ja tärkeys on laajasti hyväksytty, mutta oivalluksen vieminen käytännön tasolle ottaa oman aikansa.  Googlen haku tuo sanalle Data yli miljardi osumaa, mutta minkälaisia dataan segmenttejä mainostajat ovat kiinnostuneet ostamaan ja mitkä toimialat investoivat dataan? Mainostajille tällainen tieto antaa näkemyksen siitä, hyödyntävätkö samaan kategoriaan kuuluvat yritykset dataa ja mitkä yleisösegmentit toimivat tietyillä toimialalla. Julkaisijat taas saavat lisätietoa halutuimmista segmenteistä ja mainostajista, jotka tyypillisimmin segmenttejä hyödyntävät.

Euroopan datamarkkinan kohokohdat 2016

Toimialoittain

Matkailu ja vapaa-aika: Piikki segmenttien ostoissa kesälomien aikaan. Lentoyhtiöillä suurimmat budjetit. Datan hyödyntäminen matkailun ja vapaa-ajan alalla on kasvanut nopeasti. Etenkin halpalentoyhtiöt, hotellit ja matkanvarauspalvelut ostavat ja hyödyntävät dataa verkossa.

Elektroniikka ja tietokoneet: Dataostot lähes tuplaantuivat loppuvuoden 2016 aikana verrattuna keskimääräisiin ostoihin kvartaaleittain. 69% ostoista keskittyy B2B myyntiin, haluttua dataa mm. ammattiryhmät, yritykset ja B2B-ohjelmistojen ostoaikomukset.

Rahoitus: Pankeilla suurimmat budjetit. Vakuutusyhtiöllä ostot ovat 2,5 kertaistuneet vuoden aikana. Segmentit: sosiaaliluokka, sosiodemografiset profiilit, nuoret, korkeasti koulutetut kaupunkilaiset, milleniaalit ja sijoittajat. Kysyntä on kaksinkertaistunut vuodessa kohderyhmissä, jotka voidaan liittää rahoitus- ja kiinteistöpalveluihin.

Autoteollisuus: Luxus autoteollisuuden dataostot ovat 1,8 kertaistuneet vuoden aikana. 47% datan ostoista kohdistui tiettyjen automerkkien omistajiin. Tyypillisesti brändit kohdentavat kuluttajiin, joilla on kyseisen brändin auto, mutta Luxus merkit kohdentavat myöskin kilpailijoiden vastaavien merkkien omistajiin.

Vähittäiskauppa: Kasvua dataostoissa kaikilla vähittäiskaupan aloilla. Supermarketit, ruokaketjuista vaatteisiin ja koti&puutarha brändit kolminkertaistivat dataostojen määrän vuoden 2016 viimeisellä kvartaalilla. Markettien ja tavaratalojen ostoista 50% kohdistuu kotitalouksiin, joissa on lapsia.

Palvelut ja teollisuus: Mainostajien data panostukset kaksinkertaistuneet vuodessa palveluiden ja teollisuuden aloilla. Erityisesti hyödyllisyyspalveluiden datan käyttö on kasvussa. Mainostaja kohdentavat erityisesti nuorille kodinrakentajille ja mukavuudenhaluisille kodinomistajille. Haluttuja kohderyhmiä ovat nuoret, koulutetut kaupunkiasuntojen vuokraajat sekä korkean nettovarallisuuden omistavat ja varakkaat perheet.

Markkina kasvaa Euroopassa

Lue lisää data ostamisesta ja myymisestä:
Oman datan kaupallistaminen
Laadukkaita yleisöjä mainostajille

Lähde: Eyeota 2016 Annual Index Report

Lue myös:

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää

Luvallisesti kerättyjä ja luotettavia kohderyhmiä

2018/05/31

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita dataan perustuvia kohderyhmäsegmenttejä ostettavaksi ohjelmallisesti. Datakumppanimme noudattavat 25.5.2018 voimaan tulleen EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja kohderyhmäsegmentit rakennetaan datasta, jonka käyttö on luvallista. Niinpä voit huoletta hyödyntää segmenttejämme Adformin DSP:n, DoubleClickin Bid Managerin ja Appnexuksen kautta ostettavissa kampanjoissa.

Lue lisää

Suomalaiset datan ostajat panostavat laatuun ja GDPR -yhteensopivuuteen

2018/05/28

Datamarkkina kasvaa pohjoismaissa nopeasti. Kartottaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa toteutimme tutkimuksen huhtikuussa 2018. Nyt voimme iloksemme jakaa muutamia havaintojamme..

Lue lisää

EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen yksityisyyden suoja yritysten verkkosivuille

2018/05/23

Asetuksen voimaantulo muuttaa tapaa, jolla verkkopalvelun kävijöille ilmoitetaan sivuston keräämistä tiedoista. Enää ei riitä, että kävijälle ilmoitetaan tietojen keräämisestä. Jatkossa käyttäjälle on tarjottava selkeä mahdollisuus hyväksyä tai estää tiedon kerääminen.

Lue lisää

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää