Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Vaikka molemmat alustat mahdollistavat display kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. GDN mahdollistaa display kampanjoiden pyörittämisen AdWordsin kautta. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. DBM taas on kysyntäpuolen alusta (DSP), joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen reaaliaikaista hinnoittelua käyttäen (RTB).

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DBM on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas GDN kautta tavoittavuus rajoittuu Google AdSense verkostoon. DBM:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa, jolloin voit helpommin löytää sivuston, joka sisällöltään soveltuu parhaiten mainoksellesi ja tavoittaa enemmän kävijöitä jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DBM:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. DBM tarjoaa myös mahdollisuuden tavoittaa mm. yleisöjä, jotka ovat samankaltaisia kuin aikaisemmin sivustollasi vierailleet kävijät. Vaikka GDN:ssa ei voi kohdentaa kampanjoita kolmannen osapuolen dataan perustuen, löytyy sieltä kohdennusmahdollisuudet mm. demografioihin, kategorioihin tai eri aiheisiin perustuen.

Mainokset – GDN hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DBM ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin vaan on keskittynyt kuva- , rich media- ja videomainosten pyörittämiseen. DoubleClikiin on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät GDN:tä voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DBM:n tarjontaa.

Yksityinen Market Place (PMPs) & Programmatic Guaranteed (PG) – Yksi DBM:n eduista on mahdollisuus kohdentaa kampanja laajasti mukana olevien premium julkaisijoiden inventaariin. PMP-diilit ovat yksityisiä huutokauppoja valikoiduille ostajille premium sivustoilla. Programmatic guaranteed mahdollistaa taatun näyttömäärän ostamisen julkaisijan inventaarista, mutta DoubleClickin avulla voit perinteisen mallin sijaan ostaa näytöt ilman että olet julkaisijaan suoraan yhteydessä.

Tarjous vaihtoehdot – DBM tarjoaa kahta eri hintatarjousvaihtoehtoa tarpeidesi mukaan (manuaalinen ja automaattinen hinnoittelu). Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaiseen] algoritmiin, jonka avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi, myös kampanjoiden tehokkuustavotteiden muokkaaminen on mahdollista. GDN:ssa on kolme eri tapaa asettaa hintatarjous (automaattinen hintatarjous, mukautettu hintatarjous tai hintasääntö). Mukautetun hintatarjouksen avulla voit asettaa hintatarjouksia mainosryhmän yksittäisille kohdennuksille. Muuten voidaan käyttää hintasääntöä, joka mahdollistaa tietyn prosenttiosuuden lisäämisen tai vähentämisen hintatarjouksista (-90%- +900%).

Video – Sekä GDN että DBM mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta näissä formaateissa: in-stream, in-search, ja in-display GDN:ssä ja in-stream ja in-display DBM:ssä. True viewin lisäksi, DBM mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium brändejä.

Laitekohdennus – DBM mahdollistaa kohdentamisen eri laitteisiin (työpöytä, mobiilii, tabletti, äly TV) tai valitsemaan ympäristön, jossa mainoksesi näkyy ( työpöytä / mobiilisivu, mobiiliappi, mobiili interstitial). Kohdentaminen eri laitteisiin on DBM:ssä hyvin yksinkertaista. GDN taas edellyttää että käytät hintarajoutusmuokkaimia vähentämällä prosenttiosuuksia tietyiltä laitteilta, joka tekee kohdentamisesta vähemmän joustavaa.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa DBM tarjoaa DMP integraation. DMP:ssä on mahdollista yhdistää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen dataa, joiden avulla voit luoda yleisösegmenttejä asiakkaistasi ja varmistua siitä, että pystyt tarjoamaa heille räätälöidyn ja tehokkaan asiakaskokemuksen.

Jos tarvitset apua järjestelmien käytössä, Relevantin Adops-tiimi on sinua varten. Lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää