Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Vaikka molemmat alustat mahdollistavat display kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. GDN mahdollistaa display kampanjoiden pyörittämisen AdWordsin kautta. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. DBM taas on kysyntäpuolen alusta (DSP), joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen reaaliaikaista hinnoittelua käyttäen (RTB).

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DBM on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas GDN kautta tavoittavuus rajoittuu Google AdSense verkostoon. DBM:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa, jolloin voit helpommin löytää sivuston, joka sisällöltään soveltuu parhaiten mainoksellesi ja tavoittaa enemmän kävijöitä jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DBM:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. DBM tarjoaa myös mahdollisuuden tavoittaa mm. yleisöjä, jotka ovat samankaltaisia kuin aikaisemmin sivustollasi vierailleet kävijät. Vaikka GDN:ssa ei voi kohdentaa kampanjoita kolmannen osapuolen dataan perustuen, löytyy sieltä kohdennusmahdollisuudet mm. demografioihin, kategorioihin tai eri aiheisiin perustuen.

Mainokset – GDN hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DBM ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin vaan on keskittynyt kuva- , rich media- ja videomainosten pyörittämiseen. DoubleClikiin on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät GDN:tä voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DBM:n tarjontaa.

Yksityinen Market Place (PMPs) & Programmatic Guaranteed (PG) – Yksi DBM:n eduista on mahdollisuus kohdentaa kampanja laajasti mukana olevien premium julkaisijoiden inventaariin. PMP-diilit ovat yksityisiä huutokauppoja valikoiduille ostajille premium sivustoilla. Programmatic guaranteed mahdollistaa taatun näyttömäärän ostamisen julkaisijan inventaarista, mutta DoubleClickin avulla voit perinteisen mallin sijaan ostaa näytöt ilman että olet julkaisijaan suoraan yhteydessä.

Tarjous vaihtoehdot – DBM tarjoaa kahta eri hintatarjousvaihtoehtoa tarpeidesi mukaan (manuaalinen ja automaattinen hinnoittelu). Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaiseen] algoritmiin, jonka avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi, myös kampanjoiden tehokkuustavotteiden muokkaaminen on mahdollista. GDN:ssa on kolme eri tapaa asettaa hintatarjous (automaattinen hintatarjous, mukautettu hintatarjous tai hintasääntö). Mukautetun hintatarjouksen avulla voit asettaa hintatarjouksia mainosryhmän yksittäisille kohdennuksille. Muuten voidaan käyttää hintasääntöä, joka mahdollistaa tietyn prosenttiosuuden lisäämisen tai vähentämisen hintatarjouksista (-90%- +900%).

Video – Sekä GDN että DBM mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta näissä formaateissa: in-stream, in-search, ja in-display GDN:ssä ja in-stream ja in-display DBM:ssä. True viewin lisäksi, DBM mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium brändejä.

Laitekohdennus – DBM mahdollistaa kohdentamisen eri laitteisiin (työpöytä, mobiilii, tabletti, äly TV) tai valitsemaan ympäristön, jossa mainoksesi näkyy ( työpöytä / mobiilisivu, mobiiliappi, mobiili interstitial). Kohdentaminen eri laitteisiin on DBM:ssä hyvin yksinkertaista. GDN taas edellyttää että käytät hintarajoutusmuokkaimia vähentämällä prosenttiosuuksia tietyiltä laitteilta, joka tekee kohdentamisesta vähemmän joustavaa.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa DBM tarjoaa DMP integraation. DMP:ssä on mahdollista yhdistää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen dataa, joiden avulla voit luoda yleisösegmenttejä asiakkaistasi ja varmistua siitä, että pystyt tarjoamaa heille räätälöidyn ja tehokkaan asiakaskokemuksen.

Jos tarvitset apua järjestelmien käytössä, Relevantin Adops-tiimi on sinua varten. Lue lisää palveluistamme täältä.

Comments

comments

Lue myös:

Header Bidding tekniikat ohjelmallisessa ostamisessa

2018/04/26

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää