Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjanjoiden ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin (ent. Adwords) kautta ostettava Google Display Network (GDN). Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360 (ent. DoubleClick Bid Manager), jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Vaikka Google Ads ja Google Marketing Platformin molemmat alustat mahdollistavat display-kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. Tämän tekstin tarkoituksena on avata näiden kahden eroja, jotta pysyisit arvioimaan kumpi on ominaisuuksiltaan sinulle parempi vaihtoehto.

Google Ads mahdollistaa ostettujen display kampanjoiden näkymisen Google Display Networkin lisäksi ainoastaan Googlen omissa palveluissa, kuten Youtubessa tai Gmailissa. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua erityisesti panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. Display & Video 360 taas on kysyntäpuolen alusta (Demand side platform tai DSP), joka mahdollistaa mainonnan ostamisen monipuolisemmin asetuksilla ja laajemmasta sivusto- sekä mainospaikkavalikoimasta useammilla erilaisilla mainosmuodoilla.

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DV360 on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas Google Adsin kautta tavoittavuus rajoittuu Google Display Network (GDN) -verkostoon. DV360:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa (esimerkiksi Suomessa Alma Median ja Sanoman sivustot), jolloin voit helpommin löytää sisällöltään mainoksellesi parhaiten soveltuvan sivuston ja tavoittaa enemmän kävijöitä, jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DV360:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. Google Adsissa tarjolla on vain Googlen oma kohdennusdata.

Mainokset – Google Ads hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DV360 ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin, mutta kuva- ja videomainosten lisäksi se tarjoaa myös huomattavasti monipuolisemman määrän valmiita mainosmuotoja (ns. rich media) sekä mahdollisuuden luoda niitä itse Google Marketing Platform Studion kautta. DV360:een on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät Google Adsia voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DV360:n tarjontaa.

Diilit – DV360 tarjoaa mahdollisuuden luoda diilejä julkaisijoiden kanssa. Näiden avulla julkaisija voi mahdollistaa mainostajalle esimerkiksi pienemmät tai kiinteät mainosnäyttöjen hinnat, esiostomahdollisuuden mainospaikkoihin ennen yleistä huutokauppaa tai pääsyn mainospaikkoihin, jotka eivät ole ollenkaan myynnissä avoimessa huutokaupassa. Google Adsilla ei voi hyödyntää diilejä – ei edes Google Display Networkiä (GDN) käyttävien julkaisijoiden kanssa.

Tarjous vaihtoehdot – DV360 tarjoaa Google Adsia useampia algoritmisia automaattisia koneälyä hyödyntäviä ostomahdollisuuksia. Lisäksi manuaalisesti tehtyjä ostoja voi optimoida itsenäisesti monipuolisemmin kuin Google Adsissa. Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaisiin] algoritmeihin, joiden avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi. 

Video – Sekä Google Ads että DV360 mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta. Mahdolliset formaatit Google Adsin kautta ostettaessa ovat in-stream, in-search ja in-display. DV360:ssä formaatit ovat in-stream ja in-display. Youtuben lisäksi, DV360 mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium sivustoja.

Kohdennusmahdollisuudet – DV360 mahdollistaa Google Adsia monipuolisemman kampanjoiden kohdentamisen. Yksi hyödyllisimpiä lisämahdollisuuksia on määrittää, kuinka suuren osan mainosnäytöistä tulisi näkyä käyttäjille mainospaikoilla, joista mainosnäytöt sivustoilla ostetaan. Ilman kohdentamista ei ole mitään takuuta, että mainos näkyisi koskaan käyttäjälle vaan se voi latautua sivuston alalaidassa, mihin käyttäjä ei koskaan liiku ja silti se lasketaan mainosnäytöksi mainonnanhallintajärjestelmissä. Tätä ei voi Google Adsilla kontrolloida eikä sitä pysty analysoimaan edes raporteista.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa Google Marketing Platformin Campaign Manager & Display & Video 360 tarjoavat DMP integraation. DMP- järjestelmissä on mahdollista tehdä monipuolisempaa oman ensimmäisen osapuolen ja ulkopuolisen ja kolmannen osapuolen datan käsittelyä räätälöidyiksi kohdennusyleisöiksi. Näiden yleisöjen joiden avulla voidaan saada tehokkaammin kohdistettuja kampanjoita ja siten parempia tuloksia.

Relevantin mainonnanhallinnan erityisasiantuntijat auttavat mielellään, kun tarvitset apua järjestelmien valinnassa, käyttöönotossa tai käytössä. Lue lisää mainostajille suunnatuista palveluistamme täältä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää