Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Vaikka molemmat alustat mahdollistavat display kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. GDN mahdollistaa display kampanjoiden pyörittämisen AdWordsin kautta. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. DBM taas on kysyntäpuolen alusta (DSP), joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen reaaliaikaista hinnoittelua käyttäen (RTB).

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DBM on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas GDN kautta tavoittavuus rajoittuu Google AdSense verkostoon. DBM:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa, jolloin voit helpommin löytää sivuston, joka sisällöltään soveltuu parhaiten mainoksellesi ja tavoittaa enemmän kävijöitä jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DBM:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. DBM tarjoaa myös mahdollisuuden tavoittaa mm. yleisöjä, jotka ovat samankaltaisia kuin aikaisemmin sivustollasi vierailleet kävijät. Vaikka GDN:ssa ei voi kohdentaa kampanjoita kolmannen osapuolen dataan perustuen, löytyy sieltä kohdennusmahdollisuudet mm. demografioihin, kategorioihin tai eri aiheisiin perustuen.

Mainokset – GDN hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DBM ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin vaan on keskittynyt kuva- , rich media- ja videomainosten pyörittämiseen. DoubleClikiin on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät GDN:tä voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DBM:n tarjontaa.

Yksityinen Market Place (PMPs) & Programmatic Guaranteed (PG) – Yksi DBM:n eduista on mahdollisuus kohdentaa kampanja laajasti mukana olevien premium julkaisijoiden inventaariin. PMP-diilit ovat yksityisiä huutokauppoja valikoiduille ostajille premium sivustoilla. Programmatic guaranteed mahdollistaa taatun näyttömäärän ostamisen julkaisijan inventaarista, mutta DoubleClickin avulla voit perinteisen mallin sijaan ostaa näytöt ilman että olet julkaisijaan suoraan yhteydessä.

Tarjous vaihtoehdot – DBM tarjoaa kahta eri hintatarjousvaihtoehtoa tarpeidesi mukaan (manuaalinen ja automaattinen hinnoittelu). Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaiseen] algoritmiin, jonka avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi, myös kampanjoiden tehokkuustavotteiden muokkaaminen on mahdollista. GDN:ssa on kolme eri tapaa asettaa hintatarjous (automaattinen hintatarjous, mukautettu hintatarjous tai hintasääntö). Mukautetun hintatarjouksen avulla voit asettaa hintatarjouksia mainosryhmän yksittäisille kohdennuksille. Muuten voidaan käyttää hintasääntöä, joka mahdollistaa tietyn prosenttiosuuden lisäämisen tai vähentämisen hintatarjouksista (-90%- +900%).

Video – Sekä GDN että DBM mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta näissä formaateissa: in-stream, in-search, ja in-display GDN:ssä ja in-stream ja in-display DBM:ssä. True viewin lisäksi, DBM mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium brändejä.

Laitekohdennus – DBM mahdollistaa kohdentamisen eri laitteisiin (työpöytä, mobiilii, tabletti, äly TV) tai valitsemaan ympäristön, jossa mainoksesi näkyy ( työpöytä / mobiilisivu, mobiiliappi, mobiili interstitial). Kohdentaminen eri laitteisiin on DBM:ssä hyvin yksinkertaista. GDN taas edellyttää että käytät hintarajoutusmuokkaimia vähentämällä prosenttiosuuksia tietyiltä laitteilta, joka tekee kohdentamisesta vähemmän joustavaa.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa DBM tarjoaa DMP integraation. DMP:ssä on mahdollista yhdistää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen dataa, joiden avulla voit luoda yleisösegmenttejä asiakkaistasi ja varmistua siitä, että pystyt tarjoamaa heille räätälöidyn ja tehokkaan asiakaskokemuksen.

Jos tarvitset apua järjestelmien käytössä, Relevantin Adops-tiimi on sinua varten. Lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Lue lisää

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää