Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Vaikka molemmat alustat mahdollistavat display kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. GDN mahdollistaa display kampanjoiden pyörittämisen AdWordsin kautta. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. DBM taas on kysyntäpuolen alusta (DSP), joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen reaaliaikaista hinnoittelua käyttäen (RTB).

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DBM on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas GDN kautta tavoittavuus rajoittuu Google AdSense verkostoon. DBM:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa, jolloin voit helpommin löytää sivuston, joka sisällöltään soveltuu parhaiten mainoksellesi ja tavoittaa enemmän kävijöitä jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DBM:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. DBM tarjoaa myös mahdollisuuden tavoittaa mm. yleisöjä, jotka ovat samankaltaisia kuin aikaisemmin sivustollasi vierailleet kävijät. Vaikka GDN:ssa ei voi kohdentaa kampanjoita kolmannen osapuolen dataan perustuen, löytyy sieltä kohdennusmahdollisuudet mm. demografioihin, kategorioihin tai eri aiheisiin perustuen.

Mainokset – GDN hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DBM ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin vaan on keskittynyt kuva- , rich media- ja videomainosten pyörittämiseen. DoubleClikiin on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät GDN:tä voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DBM:n tarjontaa.

Yksityinen Market Place (PMPs) & Programmatic Guaranteed (PG) – Yksi DBM:n eduista on mahdollisuus kohdentaa kampanja laajasti mukana olevien premium julkaisijoiden inventaariin. PMP-diilit ovat yksityisiä huutokauppoja valikoiduille ostajille premium sivustoilla. Programmatic guaranteed mahdollistaa taatun näyttömäärän ostamisen julkaisijan inventaarista, mutta DoubleClickin avulla voit perinteisen mallin sijaan ostaa näytöt ilman että olet julkaisijaan suoraan yhteydessä.

Tarjous vaihtoehdot – DBM tarjoaa kahta eri hintatarjousvaihtoehtoa tarpeidesi mukaan (manuaalinen ja automaattinen hinnoittelu). Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaiseen] algoritmiin, jonka avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi, myös kampanjoiden tehokkuustavotteiden muokkaaminen on mahdollista. GDN:ssa on kolme eri tapaa asettaa hintatarjous (automaattinen hintatarjous, mukautettu hintatarjous tai hintasääntö). Mukautetun hintatarjouksen avulla voit asettaa hintatarjouksia mainosryhmän yksittäisille kohdennuksille. Muuten voidaan käyttää hintasääntöä, joka mahdollistaa tietyn prosenttiosuuden lisäämisen tai vähentämisen hintatarjouksista (-90%- +900%).

Video – Sekä GDN että DBM mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta näissä formaateissa: in-stream, in-search, ja in-display GDN:ssä ja in-stream ja in-display DBM:ssä. True viewin lisäksi, DBM mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium brändejä.

Laitekohdennus – DBM mahdollistaa kohdentamisen eri laitteisiin (työpöytä, mobiilii, tabletti, äly TV) tai valitsemaan ympäristön, jossa mainoksesi näkyy ( työpöytä / mobiilisivu, mobiiliappi, mobiili interstitial). Kohdentaminen eri laitteisiin on DBM:ssä hyvin yksinkertaista. GDN taas edellyttää että käytät hintarajoutusmuokkaimia vähentämällä prosenttiosuuksia tietyiltä laitteilta, joka tekee kohdentamisesta vähemmän joustavaa.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa DBM tarjoaa DMP integraation. DMP:ssä on mahdollista yhdistää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen dataa, joiden avulla voit luoda yleisösegmenttejä asiakkaistasi ja varmistua siitä, että pystyt tarjoamaa heille räätälöidyn ja tehokkaan asiakaskokemuksen.

Jos tarvitset apua järjestelmien käytössä, Relevantin Adops-tiimi on sinua varten. Lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää