Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjanjoiden ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin (ent. Adwords) kautta ostettava Google Display Network (GDN). Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360 (ent. DoubleClick Bid Manager), jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Vaikka Google Ads ja Google Marketing Platformin molemmat alustat mahdollistavat display-kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. Tämän tekstin tarkoituksena on avata näiden kahden eroja, jotta pysyisit arvioimaan kumpi on ominaisuuksiltaan sinulle parempi vaihtoehto.

Google Ads mahdollistaa ostettujen display kampanjoiden näkymisen Google Display Networkin lisäksi ainoastaan Googlen omissa palveluissa, kuten Youtubessa tai Gmailissa. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua erityisesti panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. Display & Video 360 taas on kysyntäpuolen alusta (Demand side platform tai DSP), joka mahdollistaa mainonnan ostamisen monipuolisemmin asetuksilla ja laajemmasta sivusto- sekä mainospaikkavalikoimasta useammilla erilaisilla mainosmuodoilla.

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DV360 on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas Google Adsin kautta tavoittavuus rajoittuu Google Display Network (GDN) -verkostoon. DV360:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa (esimerkiksi Suomessa Alma Median ja Sanoman sivustot), jolloin voit helpommin löytää sisällöltään mainoksellesi parhaiten soveltuvan sivuston ja tavoittaa enemmän kävijöitä, jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DV360:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. Google Adsissa tarjolla on vain Googlen oma kohdennusdata.

Mainokset – Google Ads hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DV360 ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin, mutta kuva- ja videomainosten lisäksi se tarjoaa myös huomattavasti monipuolisemman määrän valmiita mainosmuotoja (ns. rich media) sekä mahdollisuuden luoda niitä itse Google Marketing Platform Studion kautta. DV360:een on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät Google Adsia voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DV360:n tarjontaa.

Diilit – DV360 tarjoaa mahdollisuuden luoda diilejä julkaisijoiden kanssa. Näiden avulla julkaisija voi mahdollistaa mainostajalle esimerkiksi pienemmät tai kiinteät mainosnäyttöjen hinnat, esiostomahdollisuuden mainospaikkoihin ennen yleistä huutokauppaa tai pääsyn mainospaikkoihin, jotka eivät ole ollenkaan myynnissä avoimessa huutokaupassa. Google Adsilla ei voi hyödyntää diilejä – ei edes Google Display Networkiä (GDN) käyttävien julkaisijoiden kanssa.

Tarjous vaihtoehdot – DV360 tarjoaa Google Adsia useampia algoritmisia automaattisia koneälyä hyödyntäviä ostomahdollisuuksia. Lisäksi manuaalisesti tehtyjä ostoja voi optimoida itsenäisesti monipuolisemmin kuin Google Adsissa. Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaisiin] algoritmeihin, joiden avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi. 

Video – Sekä Google Ads että DV360 mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta. Mahdolliset formaatit Google Adsin kautta ostettaessa ovat in-stream, in-search ja in-display. DV360:ssä formaatit ovat in-stream ja in-display. Youtuben lisäksi, DV360 mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium sivustoja.

Kohdennusmahdollisuudet – DV360 mahdollistaa Google Adsia monipuolisemman kampanjoiden kohdentamisen. Yksi hyödyllisimpiä lisämahdollisuuksia on määrittää, kuinka suuren osan mainosnäytöistä tulisi näkyä käyttäjille mainospaikoilla, joista mainosnäytöt sivustoilla ostetaan. Ilman kohdentamista ei ole mitään takuuta, että mainos näkyisi koskaan käyttäjälle vaan se voi latautua sivuston alalaidassa, mihin käyttäjä ei koskaan liiku ja silti se lasketaan mainosnäytöksi mainonnanhallintajärjestelmissä. Tätä ei voi Google Adsilla kontrolloida eikä sitä pysty analysoimaan edes raporteista.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa Google Marketing Platformin Campaign Manager & Display & Video 360 tarjoavat DMP integraation. DMP- järjestelmissä on mahdollista tehdä monipuolisempaa oman ensimmäisen osapuolen ja ulkopuolisen ja kolmannen osapuolen datan käsittelyä räätälöidyiksi kohdennusyleisöiksi. Näiden yleisöjen joiden avulla voidaan saada tehokkaammin kohdistettuja kampanjoita ja siten parempia tuloksia.

Relevantin mainonnanhallinnan erityisasiantuntijat auttavat mielellään, kun tarvitset apua järjestelmien valinnassa, käyttöönotossa tai käytössä. Lue lisää mainostajille suunnatuista palveluistamme täältä.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää