Mitä eroa on Google Display Networkin ja DoubleClick Bid Managerin välillä?

2017/11/21

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjoiden ostamiseen mm. Google Display Networkin ja ohjelmallisesti ostettaviin kampanjoihin DoubleClick Bid Manager (DBM) alustan. Vaikka molemmat alustat mahdollistavat display kampanjoiden ostamisen, poikkeavat ne ominaisuuksiltaan toisistaan paljonkin. GDN mahdollistaa display kampanjoiden pyörittämisen AdWordsin kautta. Se soveltuu parhaiten pienille ja keskisuurille mainostajille, jotka eivät halua panostaa ohjelmalliseen display mainontaan. DBM taas on kysyntäpuolen alusta (DSP), joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen reaaliaikaista hinnoittelua käyttäen (RTB).

Tässä muutamia muita asioita, miten alustat eroavat:

Tavoittavuus – DBM on tavoittavuudeltaan ylivoimainen, sillä sen kautta on pääsy useisiin mainospörsseihin kun taas GDN kautta tavoittavuus rajoittuu Google AdSense verkostoon. DBM:n kautta voit tavoittaa enemmän kävijöitä laajemmassa sivustoverkostossa, jolloin voit helpommin löytää sivuston, joka sisällöltään soveltuu parhaiten mainoksellesi ja tavoittaa enemmän kävijöitä jotka täyttävät kohdennuskriteerisi.

Kolmannen osapuolen data – DBM:ssa on paljon kolmannen osapuolen datan tarjoajia, jotka mahdollistavat mainosten kohdentamisen sopivimmalle yleisölle. DBM tarjoaa myös mahdollisuuden tavoittaa mm. yleisöjä, jotka ovat samankaltaisia kuin aikaisemmin sivustollasi vierailleet kävijät. Vaikka GDN:ssa ei voi kohdentaa kampanjoita kolmannen osapuolen dataan perustuen, löytyy sieltä kohdennusmahdollisuudet mm. demografioihin, kategorioihin tai eri aiheisiin perustuen.

Mainokset – GDN hyväksyy teksti-, kuva- ja videomainoksia. DBM ei tarjoa mahdollisuutta tekstimainoksiin vaan on keskittynyt kuva- , rich media- ja videomainosten pyörittämiseen. DoubleClikiin on mahdollista luoda dynaamisia mainoksia hyödyntäen räätälöitävää XML tai Google Doc syötettä. Voit räätälöidä mainoksen kuvan ja tekstin kävijän mukaan, jolloin mainos on ajantasainen. Tällaiset mainokset ovat toimivia mm. uudelleenkohdennus kampanjoissa tai uusasiakashankinnassa. Jos käytät GDN:tä voit integroida Googlen Merchant Center -ostos syötteesi dynaamisiin mainoksiin, mutta valitettavasti mukautuvuus ei vastaa DBM:n tarjontaa.

Yksityinen Market Place (PMPs) & Programmatic Guaranteed (PG) – Yksi DBM:n eduista on mahdollisuus kohdentaa kampanja laajasti mukana olevien premium julkaisijoiden inventaariin. PMP-diilit ovat yksityisiä huutokauppoja valikoiduille ostajille premium sivustoilla. Programmatic guaranteed mahdollistaa taatun näyttömäärän ostamisen julkaisijan inventaarista, mutta DoubleClickin avulla voit perinteisen mallin sijaan ostaa näytöt ilman että olet julkaisijaan suoraan yhteydessä.

Tarjous vaihtoehdot – DBM tarjoaa kahta eri hintatarjousvaihtoehtoa tarpeidesi mukaan (manuaalinen ja automaattinen hinnoittelu). Automaattinen hinnoittelu säätää automaattisesti hintatarjousta perustuen asetettuihin tehokkuustavoiteisiin. Se perustuu Googlen [huippusasalaiseen] algoritmiin, jonka avulla voit vähentää manuaalista optimointityötä ja näin tehostaa ajankäyttösi, myös kampanjoiden tehokkuustavotteiden muokkaaminen on mahdollista. GDN:ssa on kolme eri tapaa asettaa hintatarjous (automaattinen hintatarjous, mukautettu hintatarjous tai hintasääntö). Mukautetun hintatarjouksen avulla voit asettaa hintatarjouksia mainosryhmän yksittäisille kohdennuksille. Muuten voidaan käyttää hintasääntöä, joka mahdollistaa tietyn prosenttiosuuden lisäämisen tai vähentämisen hintatarjouksista (-90%- +900%).

Video – Sekä GDN että DBM mahdollistavat videomainosten ostamisen Youtubesta näissä formaateissa: in-stream, in-search, ja in-display GDN:ssä ja in-stream ja in-display DBM:ssä. True viewin lisäksi, DBM mahdollistaa videoinventaarin ostamisen yli 35 mainoshuutokaupasta kohtuulliseen CPM hintaan ja suuremmasta valikoimasta premium brändejä.

Laitekohdennus – DBM mahdollistaa kohdentamisen eri laitteisiin (työpöytä, mobiilii, tabletti, äly TV) tai valitsemaan ympäristön, jossa mainoksesi näkyy ( työpöytä / mobiilisivu, mobiiliappi, mobiili interstitial). Kohdentaminen eri laitteisiin on DBM:ssä hyvin yksinkertaista. GDN taas edellyttää että käytät hintarajoutusmuokkaimia vähentämällä prosenttiosuuksia tietyiltä laitteilta, joka tekee kohdentamisesta vähemmän joustavaa.

Data Management Platform (DMP) integraatio – Niille, jotka haluavat olla askeleen edellä kohdentamismahdollisuuksissa DBM tarjoaa DMP integraation. DMP:ssä on mahdollista yhdistää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen dataa, joiden avulla voit luoda yleisösegmenttejä asiakkaistasi ja varmistua siitä, että pystyt tarjoamaa heille räätälöidyn ja tehokkaan asiakaskokemuksen.

Jos tarvitset apua järjestelmien käytössä, Relevantin Adops-tiimi on sinua varten. Lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää