Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Mainostilan ostamisen sijaan mainostajat siirtyvät ostamaan enemmän kohderyhmiä. Mainoksia voidaan kohdentaa esim. demografisiin tekijöihin, käyttäytymiseen ja kiinnostuksen kohteisiin perustuen yli mediarajojen. Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Tässä muutama vinkki, joista voi lähteä liikkeelle:

1. Mistä tiedot on kerätty?

Kaikkea dataa ei ole kerätty yhtäläisesti ja laatu vaihtelee. Laatuun on olennaista kiinnittää huomioita silloin kun halutaan luoda hyvät mahdollisuudet verkkokampanjan onnistumiselle. Ennen kuin ryhdyt ostamaan dataa, kannattaa selvittää mistä datan tarjoajan tiedot on kerätty. Valitettavasti on olemassa esimerkkejä siitä, ettei datan lähde välttämättä edes itse tiedä, että heiltä kerättyä dataa on myynnissä. Epäilykset datan laadusta heräävät silloin kun lähdettä ei voida avoimesti kertoa.

2. Miten segmentit on luotu?

Seuraavaksi on paikallaan selvittää, miten data on kerätty ja miten yleisösegmentit on luotu? Segmenttejä voidaan muodostaa monella eri tavalla. On paljon helpompi arvioida data hyötyä mainoskampanjalle, jos tiedossa on mitä yleisösegmentit sisältävät ja miten ne on rakennettu. Avoimuus ja laatu kulkevat tässäkin usein käsi kädessä.

3. Miten vanhaa data on?

Datan laadun kannalta on merkittävää myös miten vanhaa se on. “Oikeassa paikassa, oikeaan aikaan” kuulostaa siltä, että ainakin joissain tapauksissa datan on syytä olla reaaliaikaista. Datan laatuun vaikuttaa olennaisesti se, jos se on kerätty jo kauan aikaa sitten, mutta tilanne vaihtelee myös tapauksittain. Jos olen kiinnostunut tavoittamaan esim. golfin pelaajia voi data helposti olla jopa yli 90 päivää vanhaa. Mutta jos haluat tavoittaa esim. äkkilähtöä etsiviä matkaajia on datan oltava korkeintaan muutaman päivän vanhaa tai reaaliaikaista.

4. Miten lähteä liikkeelle?

Tottakai mielenkiintoisinta mainoskampanjan kannalta on tietää miten data toimii. Kun asiakkaat on segmentoitu on helpoin lähteä liikkeelle sillä, että hyödyntää dataa joka menee segmenttien kanssa yksiin. Mutta aina se ei ole niin yksinkertaista. Yksi tapa löytää laadukasta ja mainostajan tarpeisiin sopivinta dataa on luoda useampi testikampanja pienemmällä budjetilla ja verrata kampanjan tuloksia suhteessa muihin kampanjoihin. Markkinat ovat erilaisia, paikallinen palveluntarjoaja pystyy useimmiten tarjoamaan mainostajalle parhaan arvon.

5. Mitä hyötyä datan ostamisesta on?

Laadukas data tarkoittaa vähemmän hukkaan heitettyä budjettia ja turhista mainosnäytöistä maksamista. Laadukas data konvertoi nopeammin ja viestii helposti käytetyn datan laadusta ja hyödyllisyydestä mainostajalle. Kun olet selvittänyt itsellesi mikä toimii, osaat jatkossa käyttää mainosbudjetin tehokkaammin ja järkevämmin.

Etsitkö laadukkaita yleisösegmenttejä mainostajille?

Relevant Audience tarjoaa laadukkaaseen dataan perustuvia kohderyhmäsegmenttejä ostettavaksi ohjelmallisesti. Haluamme tarjota mainostajille kohderyhmiä, jotka ovat kerätty luvallisesti luotettavista ja laadukkaista lähteistä ja joilla voidaan aidosti vaikuttaa kampanjan toimivuuteen ja tuloksiin. Kohderyhmiä on tarjolla yhteensä jo yli 1000 ja voit hyödyntää niitä Adformin, Googlen Display & Video 360:n ja Appnexuksen kautta ostettavissa kampanjoissa. Räätälöimme kohderyhmiä myös suoraan mainostajien tarpeisiin. Kohderyhmät on rakennettu yhteistyössä datakumppaniemme kanssa, joita palvelussamme on mukana jo kymmeniä.

Lue lisää Relevant Audiencesta.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää