Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Perinteisestä suora ostamisesta poiketen se tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan automaatiota hyödyntäen yksitellen. Digitaalista mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti, riippumatta siitä mitkä ovat tavoitteet. Se soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta myös laajempien brändi kampanjoiden rakentaminen on mahdollista. Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä:

Administrative Tools icon

Läpinäkyvyys ja hallinta

Perinteiseen mainonnan ostamiseen verrattain ohjelmallinen ostaminen tarjoaa enemmän läpinäkyvyyttä ja paremman kontrollin. Ohjelmallisen mainonnan avulla mainostajat näkevät tarkalleen, millä sivustoilla mainokset näkyvät sekä mainonnan kulut reaaliajassa. Tästä syystä myös kampanjoiden optimointi ja nopea reagointi on mahdollista. Suoraan medialta ostetusta kampanjasta ei tyypillisesti saa tietoa kampanjan aikana vaan tuloksia tarkkaillaan vasta kampanjan päätyttyä. Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa taas pystytään tekemään muutoksia nopeasti, jos näyttää siltä ettei kampanja toimi toivotulla tavalla ja näin vaikuttamaan kustannus-tehokkuuteen merkittävästi.

Goal icon

Kohdentaminen on tarkempaa kuin koskaan

Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia. Ohjelmallisessa ostamisessa mainostaja pystyy hyödyntämään yleisesti kolmen osapuolen dataa – mainostajan omaa, julkaisijan dataa ja kolmannen osapuolen eli ulkoisen myyjän dataa. Dataa hyödyntäen mainostaja pystyy miljardien mainosnäyttöjen seasta löytämään itselleen sopivimmat yleisöt ja tehostamaan näin mainontaa merkittävästi. Valmiiden yleisöiden tarjoajia on markkinoilla paljon, mutta ostajan kannattaa varmistua myös käytetyn datan laadusta sekä siitä, että datantarjoajat toimivat noudattaen voimassa olevia lakeja. Luotettava datantarjoaja pystyy aina kertomaan, miten yleisöt on rakennettu ja mitkä ovat datan lähteet.

Tammikuussa 2020 Google ilmoitti estävänsä kolmannen puolen evästeiden käytön Chrome selaimessa 2 vuoden kuluessa. Tämän myötä käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kohtaamaan ison muutoksen, koska Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytälaitteiden selainmarkkinoista. Mainonnan kohdentamisen tarve ei kuitenkaan ole katoamassa mihinkään. Uskomme, että tulevaisuudessa uudet keinot tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeiden tarpeen yleisöjen rakentamisessa.

Audio icon

Laajempi tavoittavuus

Ohjelmallisessa ostamisessa mainosnäytöt eivät rajaudu tiettyihin sivustoihin vaan yleisöä voidaan tavoittaa niin laajasti kuin halutaan. Ostoalustojen kautta päästään kiinni mainosinventaariin, joka näkyy eri verkkosivustoilla vieraileville ihmisille kaikkialla maailmassa. Laajaa tavoittavuutta voidaan helposti rajoittaa esim. maantieteellisesti, sivustoittan tai aihepiireittän. Näin pystyt tehokkaasti kontrolloimaan sitä, missä ja millaisilla sivustoilla mainoksesi näkyvät

Tarvitsetko apua mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen?

Relevant tarjoaa apua mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen. Voimme tehdä ostoja puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa työntekijöitä ohjelmallisen ostamisen pariin. Ohjelmallisen ostamisen palveluiden lisäksi meillä on ainutlaatuisen laaja datatarjoama, jonka avulla pystyt tavoittamaan potentiaalisimpia asiakkaita verkossa. Datan avulla autamme sinua kasvattamaan myyntejä verkossa.

Tutustu mainostajille suunnattuihin palveluihimme täällä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää