Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Perinteisestä suora ostamisesta poiketen se tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan automaatiota hyödyntäen yksitellen. Digitaalista mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti, riippumatta siitä mitkä ovat tavoitteet. Se soveltuu hyvin taktiseen mainontaan, mutta myös laajempien brändi kampanjoiden rakentaminen on mahdollista. Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä:

Administrative Tools icon

Läpinäkyvyys ja hallinta

Perinteiseen mainonnan ostamiseen verrattain ohjelmallinen ostaminen tarjoaa enemmän läpinäkyvyyttä ja paremman kontrollin. Ohjelmallisen mainonnan avulla mainostajat näkevät tarkalleen, millä sivustoilla mainokset näkyvät sekä mainonnan kulut reaaliajassa. Tästä syystä myös kampanjoiden optimointi ja nopea reagointi on mahdollista. Suoraan medialta ostetusta kampanjasta ei tyypillisesti saa tietoa kampanjan aikana vaan tuloksia tarkkaillaan vasta kampanjan päätyttyä. Ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa taas pystytään tekemään muutoksia nopeasti, jos näyttää siltä ettei kampanja toimi toivotulla tavalla ja näin vaikuttamaan kustannus-tehokkuuteen merkittävästi.

Goal icon

Kohdentaminen on tarkempaa kuin koskaan

Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia. Ohjelmallisessa ostamisessa mainostaja pystyy hyödyntämään yleisesti kolmen osapuolen dataa – mainostajan omaa, julkaisijan dataa ja kolmannen osapuolen eli ulkoisen myyjän dataa. Dataa hyödyntäen mainostaja pystyy miljardien mainosnäyttöjen seasta löytämään itselleen sopivimmat yleisöt ja tehostamaan näin mainontaa merkittävästi. Valmiiden yleisöiden tarjoajia on markkinoilla paljon, mutta ostajan kannattaa varmistua myös käytetyn datan laadusta sekä siitä, että datantarjoajat toimivat noudattaen voimassa olevia lakeja. Luotettava datantarjoaja pystyy aina kertomaan, miten yleisöt on rakennettu ja mitkä ovat datan lähteet.

Tammikuussa 2020 Google ilmoitti estävänsä kolmannen puolen evästeiden käytön Chrome selaimessa 2 vuoden kuluessa. Tämän myötä käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kohtaamaan ison muutoksen, koska Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytälaitteiden selainmarkkinoista. Mainonnan kohdentamisen tarve ei kuitenkaan ole katoamassa mihinkään. Uskomme, että tulevaisuudessa uudet keinot tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeiden tarpeen yleisöjen rakentamisessa.

Audio icon

Laajempi tavoittavuus

Ohjelmallisessa ostamisessa mainosnäytöt eivät rajaudu tiettyihin sivustoihin vaan yleisöä voidaan tavoittaa niin laajasti kuin halutaan. Ostoalustojen kautta päästään kiinni mainosinventaariin, joka näkyy eri verkkosivustoilla vieraileville ihmisille kaikkialla maailmassa. Laajaa tavoittavuutta voidaan helposti rajoittaa esim. maantieteellisesti, sivustoittan tai aihepiireittän. Näin pystyt tehokkaasti kontrolloimaan sitä, missä ja millaisilla sivustoilla mainoksesi näkyvät

Tarvitsetko apua mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen?

Relevant tarjoaa apua mainonnan ohjelmalliseen ostamiseen. Voimme tehdä ostoja puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa työntekijöitä ohjelmallisen ostamisen pariin. Ohjelmallisen ostamisen palveluiden lisäksi meillä on ainutlaatuisen laaja datatarjoama, jonka avulla pystyt tavoittamaan potentiaalisimpia asiakkaita verkossa. Datan avulla autamme sinua kasvattamaan myyntejä verkossa.

Tutustu mainostajille suunnattuihin palveluihimme täällä.

Lue myös:

Miten Googlen kolmannen puolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää

Digitaalinen markkinointi 2020 – mikä tänä vuonna on pinnalla? 

2020/02/03

Tyypillisesti alkuvuodesta arvaillaan, mitkä teemat nousevat digitaalisessa markkinonnissa kuumimmiksi puheenaiheiksi kuluvan vuoden aikana. Mikä on jo muuttanut digitaalista maailmaa ja mikä häämöttää nurkan takana? Mihin kysymyksiin etsitään kuumeisesti vastauksia?

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää