Miksi Data Management Platform (DMP)?

2016/05/25

Monet työkalut keräävät dataa – DMP tekee siitä käyttökelpoista.

Verkosta kertyvä kävijädata on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä aarteita. Datan kerääminen ja järkevä hyödyntäminen tarjoaa uusia ansaintamahdollisuuksia. Data Management Platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Varastoitua dataa voidaan rikastuttaa muulla 1. ja 3. osapuolen datalla, kuten esimerkiksi asiakasrekisterin tiedoilla. DMP luo sivukävijöistä profiileja, joita yhdistelemällä luodaan arvokkaita segmenttejä. Segmenttejä hyödynnetään monella tapaa, myös yli mediarajojen.

Analytiikkaohjelmilla saadaan selville sivukävijän ikä, sukupuoli ja sijainti. Yhdistämällä näitä tietoja esimerkiksi sivukävijän kiinnostuksen kohteisiin, aikomuksiin ja ostohistoriaan saadaan jalostettua merkittävästi arvokkaampaa ja käyttökelpoisempaa tietoa. Dataa kerätään ja yhdistetään useista eri lähteistä kuten sivustosta, sovelluksista, tilatuista sisällöistä, CRM:stä, CMS:stä sekä analytiikan järjestelmistä. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä.

Jalostettua dataa voidaan hyödyntää sivukävijöiden sitouttamiseen, personoimalla sisältöjä ja mainontaa kävijän mukaan. Sivustolla vietetty aika kasvaa, jos sisältö on kävijää kiinnostavaa. Kohderyhmät voidaan tavoittaa personoidulla sisällöllä ja mainoksilla välittömästi reaaliajassa. Segmentoitua dataa hyödynnetään markkinoinnissa monella tapaa. DMP:n integroiminen mainonnanhallintaa ja muihin markkinoinnintyökaluihin on mahdollista. Lisäansioita saadaan myös myymällä omaa dataa eteenpäin. Rikastettu data on todella arvokasta ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

Data on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Jos tarvitset apua DMP:n käyttöönotossa, operoinnissa tai haluat muuten tietää lisää, suuntaa tänne.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää