Miksi Data Management Platform (DMP)?

2016/05/25

Monet työkalut keräävät dataa – DMP tekee siitä käyttökelpoista.

Verkosta kertyvä kävijädata on yksi julkaisijoiden tärkeimpiä aarteita. Datan kerääminen ja järkevä hyödyntäminen tarjoaa uusia ansaintamahdollisuuksia. Data Management Platformilla (DMP) kerätään dataa reaaliajassa sivukävijän mobiilin, tabletin ja tietokoneen käytöstä. Varastoitua dataa voidaan rikastuttaa muulla 1. ja 3. osapuolen datalla, kuten esimerkiksi asiakasrekisterin tiedoilla. DMP luo sivukävijöistä profiileja, joita yhdistelemällä luodaan arvokkaita segmenttejä. Segmenttejä hyödynnetään monella tapaa, myös yli mediarajojen.

Analytiikkaohjelmilla saadaan selville sivukävijän ikä, sukupuoli ja sijainti. Yhdistämällä näitä tietoja esimerkiksi sivukävijän kiinnostuksen kohteisiin, aikomuksiin ja ostohistoriaan saadaan jalostettua merkittävästi arvokkaampaa ja käyttökelpoisempaa tietoa. Dataa kerätään ja yhdistetään useista eri lähteistä kuten sivustosta, sovelluksista, tilatuista sisällöistä, CRM:stä, CMS:stä sekä analytiikan järjestelmistä. Data Management Platformilla hallitaan tätä kaikkea tietoa yhdessä järjestelmässä.

Jalostettua dataa voidaan hyödyntää sivukävijöiden sitouttamiseen, personoimalla sisältöjä ja mainontaa kävijän mukaan. Sivustolla vietetty aika kasvaa, jos sisältö on kävijää kiinnostavaa. Kohderyhmät voidaan tavoittaa personoidulla sisällöllä ja mainoksilla välittömästi reaaliajassa. Segmentoitua dataa hyödynnetään markkinoinnissa monella tapaa. DMP:n integroiminen mainonnanhallintaa ja muihin markkinoinnintyökaluihin on mahdollista. Lisäansioita saadaan myös myymällä omaa dataa eteenpäin. Rikastettu data on todella arvokasta ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

Data on arvokasta – hallitse ja käytä sitä!

Jos tarvitset apua DMP:n käyttöönotossa, operoinnissa tai haluat muuten tietää lisää, suuntaa tänne.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää