Mikä on Adserver?

2018/04/10

Otsikko saattaa vaikuttaa ihan peruskauralta niille, jotka tuntevat verkkomainonnan kokonaisuuden hyvin.  Todellisuudessa vaikuttaa kuitenkin, siltä  ettei termi ole ihan kaikille niin selkeä. Toisinaan onkin hyvä palata ihan perusasioiden ääreen.

Mikä on Adserver? Tässä yksinkertainen määritelmä.

Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja jakaa mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita. Adserver tukee usein erilaisia aineistomuotoja kuten teksti, kuva, video ja HTML5.

Adserverillä tarkoitetaan siis tekniikkaa, jota hyödynnetään sillon kun mainostajat haluavat mainostaa sivustollasi tai sovelluksessasi. Toki tarvitaan myös mainokset, joita halutaan näytettävän. Adserveriltä usein löytyy valmiina erilaisia erikoismainosmuotoja, joita voidaan hyödyntää pohjana mainoskampanjaa luodessa, mutta siitä huolimatta mainoskampanjaan tarvitaan aina myös varsinaiset mainosaineistot.

Tarvitsenko minä adserverin?

Adserver on hyödyllinen sekä julkaisijapuolelle (niille jotka myyvät manosinventaaria sivustollaan) että ostopuolelle (ne, jotka ostavat inventaaria).

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä julkaisijoille ja mainosverkostoille?

Monet julkaisijat ovat päätyneet mainospohjaiseen rahoitusmalliin kaupallistamalla sivustojaan. Julkaisijat voivat kasvattaa tulojaan myymällä mainosinventaaria suoraan mainostajille tai tai heidän yleisöstä kiinnostuneille mediatoimistolle.

Jos käytät automatisoitua mainosalustaa, kuten Google AdSensea tai sinulla on kumppanina mainosverkosto, joka myy inventaaria puolestasi sinulla ei todennäköisesti ole mainostajia joille myyt kampanjoita suoraan. Jos näin on, et hallinnoi mainosinventaaria itse etkä myöskään tarvitse omaa adserveriä.

Jos myyt mainosinventaaria suoraan mainostajille, tarvitset todennäköisesti adserverin mainoskampanjoiden hallintaan. Tai jos olet mainosverkosto, joka myy mainontaa julkasijan puolesta, sinulla on ehdottomasti oltava adserver kaikkien kampanjoiden hallitsemiseksi.

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä mainostajille ja mediatoimistoille?

Jos olet mainostaja, jolla on ennalta suunniteltu mediasuunnitelma ja haluat mainoskampanjan julkaisijan sivustolle, voit myöskin käyttää adserveria.

Jos taas olet mediatoimisto, voit käyttää adserveriä jakaaksesi mainoksia mainostajien puolesta. Adserverin avulla pystyt helpommin seurata kampanjan suorittamista ja raportoida näyttömääriä, klikkejä ja konversioita jaetuista mainoskampanjoista.

Toivottavasti tämä teksti selvensi sinulle, mikä adserver on. Täältä voi lukea aiheesta lisää.

Lue myös:

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää

Tehokkaan kohderyhmän valitseminen mainoskampanjalle

2018/09/26

Ihmiset kohtaavat päivän mittaan eri ympäristössä lukemattoman määrän viestejä, joilla mainostajat pyrkivät vaikuttamaan heidän ostokäyttäytymiseen. Mainosviestien tulvassa on yhä vaikeampi koskettaa ja tulla huomatuksi. Puhuttelevan mainosviestin lisäksi on syytä kiinnittää huomiota myös siihen, että kampanja suunnataan niille, jotka todennäköisemmin ovat tuotteesta tai palvelusta kiinnostuneita. Näin palvellaan myös viestin vastaanottajaa.

Lue lisää