Mikä on Adserver?

2018/04/10

Otsikko saattaa vaikuttaa ihan peruskauralta niille, jotka tuntevat verkkomainonnan kokonaisuuden hyvin.  Todellisuudessa vaikuttaa kuitenkin, siltä  ettei termi ole ihan kaikille niin selkeä. Toisinaan onkin hyvä palata ihan perusasioiden ääreen.

Mikä on Adserver? Tässä yksinkertainen määritelmä.

Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja jakaa mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita. Adserver tukee usein erilaisia aineistomuotoja kuten teksti, kuva, video ja HTML5.

Adserverillä tarkoitetaan siis tekniikkaa, jota hyödynnetään sillon kun mainostajat haluavat mainostaa sivustollasi tai sovelluksessasi. Toki tarvitaan myös mainokset, joita halutaan näytettävän. Adserveriltä usein löytyy valmiina erilaisia erikoismainosmuotoja, joita voidaan hyödyntää pohjana mainoskampanjaa luodessa, mutta siitä huolimatta mainoskampanjaan tarvitaan aina myös varsinaiset mainosaineistot.

Tarvitsenko minä adserverin?

Adserver on hyödyllinen sekä julkaisijapuolelle (niille jotka myyvät manosinventaaria sivustollaan) että ostopuolelle (ne, jotka ostavat inventaaria).

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä julkaisijoille ja mainosverkostoille?

Monet julkaisijat ovat päätyneet mainospohjaiseen rahoitusmalliin kaupallistamalla sivustojaan. Julkaisijat voivat kasvattaa tulojaan myymällä mainosinventaaria suoraan mainostajille tai tai heidän yleisöstä kiinnostuneille mediatoimistolle.

Jos käytät automatisoitua mainosalustaa, kuten Google AdSensea tai sinulla on kumppanina mainosverkosto, joka myy inventaaria puolestasi sinulla ei todennäköisesti ole mainostajia joille myyt kampanjoita suoraan. Jos näin on, et hallinnoi mainosinventaaria itse etkä myöskään tarvitse omaa adserveriä.

Jos myyt mainosinventaaria suoraan mainostajille, tarvitset todennäköisesti adserverin mainoskampanjoiden hallintaan. Tai jos olet mainosverkosto, joka myy mainontaa julkasijan puolesta, sinulla on ehdottomasti oltava adserver kaikkien kampanjoiden hallitsemiseksi.

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä mainostajille ja mediatoimistoille?

Jos olet mainostaja, jolla on ennalta suunniteltu mediasuunnitelma ja haluat mainoskampanjan julkaisijan sivustolle, voit myöskin käyttää adserveria.

Jos taas olet mediatoimisto, voit käyttää adserveriä jakaaksesi mainoksia mainostajien puolesta. Adserverin avulla pystyt helpommin seurata kampanjan suorittamista ja raportoida näyttömääriä, klikkejä ja konversioita jaetuista mainoskampanjoista.

Toivottavasti tämä teksti selvensi sinulle, mikä adserver on. Täältä voi lukea aiheesta lisää.

Lue myös:

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää