Mikä on Adserver?

2018/04/10

Otsikko saattaa vaikuttaa ihan peruskauralta niille, jotka tuntevat verkkomainonnan kokonaisuuden hyvin.  Todellisuudessa vaikuttaa kuitenkin, siltä  ettei termi ole ihan kaikille niin selkeä. Toisinaan onkin hyvä palata ihan perusasioiden ääreen.

Mikä on Adserver? Tässä yksinkertainen määritelmä.

Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja jakaa mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita. Adserver tukee usein erilaisia aineistomuotoja kuten teksti, kuva, video ja HTML5.

Adserverillä tarkoitetaan siis tekniikkaa, jota hyödynnetään sillon kun mainostajat haluavat mainostaa sivustollasi tai sovelluksessasi. Toki tarvitaan myös mainokset, joita halutaan näytettävän. Adserveriltä usein löytyy valmiina erilaisia erikoismainosmuotoja, joita voidaan hyödyntää pohjana mainoskampanjaa luodessa, mutta siitä huolimatta mainoskampanjaan tarvitaan aina myös varsinaiset mainosaineistot.

Tarvitsenko minä adserverin?

Adserver on hyödyllinen sekä julkaisijapuolelle (niille jotka myyvät manosinventaaria sivustollaan) että ostopuolelle (ne, jotka ostavat inventaaria).

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä julkaisijoille ja mainosverkostoille?

Monet julkaisijat ovat päätyneet mainospohjaiseen rahoitusmalliin kaupallistamalla sivustojaan. Julkaisijat voivat kasvattaa tulojaan myymällä mainosinventaaria suoraan mainostajille tai tai heidän yleisöstä kiinnostuneille mediatoimistolle.

Jos käytät automatisoitua mainosalustaa, kuten Google AdSensea tai sinulla on kumppanina mainosverkosto, joka myy inventaaria puolestasi sinulla ei todennäköisesti ole mainostajia joille myyt kampanjoita suoraan. Jos näin on, et hallinnoi mainosinventaaria itse etkä myöskään tarvitse omaa adserveriä.

Jos myyt mainosinventaaria suoraan mainostajille, tarvitset todennäköisesti adserverin mainoskampanjoiden hallintaan. Tai jos olet mainosverkosto, joka myy mainontaa julkasijan puolesta, sinulla on ehdottomasti oltava adserver kaikkien kampanjoiden hallitsemiseksi.

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä mainostajille ja mediatoimistoille?

Jos olet mainostaja, jolla on ennalta suunniteltu mediasuunnitelma ja haluat mainoskampanjan julkaisijan sivustolle, voit myöskin käyttää adserveria.

Jos taas olet mediatoimisto, voit käyttää adserveriä jakaaksesi mainoksia mainostajien puolesta. Adserverin avulla pystyt helpommin seurata kampanjan suorittamista ja raportoida näyttömääriä, klikkejä ja konversioita jaetuista mainoskampanjoista.

Toivottavasti tämä teksti selvensi sinulle, mikä adserver on. Täältä voi lukea aiheesta lisää.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää