Mikä on Adserver?

2018/04/10

Otsikko saattaa vaikuttaa ihan peruskauralta niille, jotka tuntevat verkkomainonnan kokonaisuuden hyvin.  Todellisuudessa vaikuttaa kuitenkin, siltä  ettei termi ole ihan kaikille niin selkeä. Toisinaan onkin hyvä palata ihan perusasioiden ääreen.

Mikä on Adserver? Tässä yksinkertainen määritelmä.

Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja jakaa mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita. Adserver tukee usein erilaisia aineistomuotoja kuten teksti, kuva, video ja HTML5.

Adserverillä tarkoitetaan siis tekniikkaa, jota hyödynnetään sillon kun mainostajat haluavat mainostaa sivustollasi tai sovelluksessasi. Toki tarvitaan myös mainokset, joita halutaan näytettävän. Adserveriltä usein löytyy valmiina erilaisia erikoismainosmuotoja, joita voidaan hyödyntää pohjana mainoskampanjaa luodessa, mutta siitä huolimatta mainoskampanjaan tarvitaan aina myös varsinaiset mainosaineistot.

Tarvitsenko minä adserverin?

Adserver on hyödyllinen sekä julkaisijapuolelle (niille jotka myyvät manosinventaaria sivustollaan) että ostopuolelle (ne, jotka ostavat inventaaria).

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä julkaisijoille ja mainosverkostoille?

Monet julkaisijat ovat päätyneet mainospohjaiseen rahoitusmalliin kaupallistamalla sivustojaan. Julkaisijat voivat kasvattaa tulojaan myymällä mainosinventaaria suoraan mainostajille tai tai heidän yleisöstä kiinnostuneille mediatoimistolle.

Jos käytät automatisoitua mainosalustaa, kuten Google AdSensea tai sinulla on kumppanina mainosverkosto, joka myy inventaaria puolestasi sinulla ei todennäköisesti ole mainostajia joille myyt kampanjoita suoraan. Jos näin on, et hallinnoi mainosinventaaria itse etkä myöskään tarvitse omaa adserveriä.

Jos myyt mainosinventaaria suoraan mainostajille, tarvitset todennäköisesti adserverin mainoskampanjoiden hallintaan. Tai jos olet mainosverkosto, joka myy mainontaa julkasijan puolesta, sinulla on ehdottomasti oltava adserver kaikkien kampanjoiden hallitsemiseksi.

Miksi adserverit ovat hyödyllisiä mainostajille ja mediatoimistoille?

Jos olet mainostaja, jolla on ennalta suunniteltu mediasuunnitelma ja haluat mainoskampanjan julkaisijan sivustolle, voit myöskin käyttää adserveria.

Jos taas olet mediatoimisto, voit käyttää adserveriä jakaaksesi mainoksia mainostajien puolesta. Adserverin avulla pystyt helpommin seurata kampanjan suorittamista ja raportoida näyttömääriä, klikkejä ja konversioita jaetuista mainoskampanjoista.

Toivottavasti tämä teksti selvensi sinulle, mikä adserver on. Täältä voi lukea aiheesta lisää.

Comments

comments

Lue myös:

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää

GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä, niinpä onkin aika viimeistään nyt paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa.

Lue lisää

Relevant Apps on täällä!

2018/03/26

Relevant Apps ovat seuranta- ja raportointityökalu, joka on rakennettu antamaan asiakkaillemme enemmän avoimuutta sekä mahdollisuuden seurata päivittästä tekemistä. Ensimmäisenä Relevant Appsissa on julkaistu raportointi- ja seurantatyökalu Relevant Audiencelle. Uusi työkalu avaa näkymän mm. liikevaihtoon, sivuston tuottavuuteen ja segmenttien myyntiin.

Lue lisää