Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

DATA, DATA ja DATA

Eikös datasta ole jauhettu jo loputtoman kauan? Kyllä, nimenomaan on puhuttu, mutta tekojen aika on vasta alkamassa. Hypekäyrällä mennään nyt siinä kohtaa, jossa jargonit on puhuttu pois, ja nyt kääritään hihat. Agendalla tulee olemaan teknologioiden hankintaa ja käyttöönottoa, mutta kaikista eniten panostetaan siihen tärkeimpään, eli osaamisen kasvattamiseen, datakeskeisen toimintakulttuurin luomiseen ja luotettaviin kumppaneihin. Ja nämä ne tärkeimpiä teemoja ovatkin. Teknologiaa saa ostettua helposti, mutta sen käyttäjät, ne jotka luovat datasta rahaa, ovat hankalammin hankittavissa.

Datan laatu

Mainostajien huomio kiinnittyy tulevana vuonna entistä enemmän datan laatuun ja toimittajien läpinäkyvyyteen. Mainostajat kantavat enemmän vastuuta siitä, että ulkopuolinen data ei ole vain valkopestyä, vaan se hankintaketju kestää kriittisen tarkastelun. Tuossa samassa lauseessa yhdistyy sekä juridinen että eettinen näkökulma. Myös oman datan vuotaminen muiden osapuolten hyödynnettäväksi luvatta tai tiedostamatta aiheuttaa huolta ja luultavimmin sivustojen siivoustalkoot jatkuvat tulevanakin vuonna.

Kumppanuudet

Mainostajien vaatimukset hyödynnettävän datan suhteen kasvavat entisestään. Harvalla mainostajalla riittävät rahkeet yksinään, joten erinäköisiä datakumppanuuksia tarvitaan yhä enemmän. Arvokkaat kumppanit löytyvät luotettavista datamarkkinapaikoista, ja mainostajat myös yhdistävät voimansa yhä useammin mikäli näköpiirissä on niin kutsuttu win-win tilanne.

In-housing

Iso osa yritysten digitekemisestä, varsinkin data-operaatioista ja mainonnan ostamisesta on ollut ulkoistettu. Digitaalinen mainonta alkoi aikoinaan jännittävänä ja trendikkäänä puuhasteluna, jonka syvälliseen opetteluun ei sitten kuitenkaan ollut kovin paljon kiinnostusta. Kuten kaikki tiedämme, tilanne on muuttunut aikoja sitten. Panostukset ja myös tulokset ovat kasvaneet sen verran merkittävästi, että nyt mainostajat ovat alkaneet keräämään digitaalisen markkinoinnin langanpäitä omiin käsiinsä. Datan, mainonnan ja teknologioiden omistajuutta siirretään ensi vuoden aikana mainostajien puolelle.

Yritykset, jotka ovat innovaatioiden eturintamassa hyödyntävät kehittynyttä teknologiaa ja pystyvät mukautumaan muuttuviin tarpeisiin. Kehityksessä mukana pysyminen ei onnistu yksin, eikä ihan kaikkea kannata tehdä itse tulevaisuudessakaan, joten osaaville kumppaneille riittää kysyntää in-housing trendistä huolimatta.

Ohjelmallinen ostaminen

Vuonna 2019 ohjelmallisessa ostamisessa videon ja mobiilin merkitys jatkaa kasvuaan. Brändit investoivat enemmän ohjelmalliseen ostamiseen, mutta he odottavat parempaa kontrollia, läpinäkyvyyttä ja tuloksia. Budjettien kasvaessa on kiire kiinnittää huomio mainosten näkyvyyteen ja avoimuuteen. Riskejä pyritään minimoimaan käyttämällä yksityisiä markkinapaikkoja. Ohjelmallisesti ostetuille Guaranteed näytöille ennustetaan kasvua kaikissa mainosmuodoissa ja kanavissa. Entäs ohjelmallinen audio ja ulkomainonta? Kokeilut jatkuvat, mutta vielä ei ehditä business-as-usual moodiin.

eCommerce

Kehityksen myötä teknologia ei ole enää monimutkaista hyödyntää – vaikka moni niin luulee. Automaatiota ja tekoälyä hyödynnetään jo isommissa verkkokaupoissa sujuvasti. Tulevana vuonna yhä useampi verkkokauppias tahtoo mukaan tähän trendiin edes pienin askelein: Asiakaskokemus nousee verkkokaupassa yhä tärkeämmäksi tekijäksi. Personoitu ostokokemus ja kohdennus ovat avainasemassa. Kotimainen verkkokauppa kohtaa yhä vahvemmin kansainvälisen kilpailun. Kilpailun kiristyminen pakottaa viemään kehitystä eteenpäin tulevana vuonna.

Mainonnan mittaus ja dashboardit

Ei klikkien määrää pidä kokonaan unohtaa, mutta ne kertovat vain pintapuolisesti mainonnan toimivuudesta ja houkuttelevuudesta. Vuonna 2019 useat mainostajat heräävät rakentamaan relevantimpaa mittaristoa digitaalisen markkinoinnin toimenpiteille. Monille tahtotila on, että kaikkia myyntiin tai konversioon vaikuttaneita kanavia pystytään tarkastelemaan kokonaisuutena erilaisten attribuutiomallien avulla. Mediabudjettien pirstaloituminen yhä useampaan kanavaan asettaa haasteita myös seurannalle ja raportoinnille, attribuutiomallien lisäksi erilaisten dashboardien rakentaminen päätyy usealle todo-listalle tulevana vuonna.

Vastuu ja privacy

Loppukäyttäjille mielekkäiden kokemusten tuottaminen on nousemassa vihdoinkin yhdeksi alan tärkeimmistä painopisteistä. Säätelyn noudattaminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat nousseet välttämättömiksi ei pelkästään tiukemman lainsäädännön myötä van myöskin asiakasuskollisuuden ja brändin maineen takia.

Ja jos joku ajatteli laittaa GDPR rukkaset naulaan, ei kannata ainakaan naulata niitä kovin tiukasti seinälle. Niille tulee vielä käyttöä. Paikallinen lainsäädäntö on vasta päivitetty, ja sen käytännön soveltaminen alkaa vuoden 2019 aikana. Suomessa odotetaan edelleen viranomaisten ohjeistuksia, ja kun ne digitaalisen markkinoinnin osalta tarkentuvat, uutta askaretta saattaa ilmaantua projektipöydälle. Kulisseissa kuplii edelleen myös uusi ePrivacy-asetus, joka venyy ja paukkuu byrokratian rattaissa edeten sen verran tahmaisesti, että ehkä sen vaikutusten spekuloinnin voi jättää vuoden 2020 ennusteisiin? Privacyyn liittyen, myös evästestandardit jatkavat muotonsa hakemista, ja tämä kumuloi töitä palveluiden ylläpitäjille.

Mielestämme vaikuttaa siis pitkälti siltä, että monet tämän vuoden teemat jatkavat relevantteina puheenaiheina tulevanakin vuonna. Mutta yhteenvetona voisi sanoa, että vuonna 2019 kasvatetaan myyntiä yhdessä dataa hyödyntäen!

Lue myös:

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää