Mediatilan myynti ohjelmallisesti – mitä tarkoittaa Header Bidding?

2016/10/26


Mediatilan ohjelmallinen myyminen on noussut merkittäviksi osaksi medioiden arkea. Mediatilan myynti ohjelmallisesti mielletään helposti automatisoiduksi tapahtumaksi, mutta automaation rakentaminen myyjän ja ostajan yhdistämiseksi vaati toki taustatyötä.  Header bidding on yksi monista automatisoidun kaupankäynnin tekniikoista, jota käyttäen julkaisija voi saada tehokkaammin tuottoa mainosinventaaristaan.

Miten se toimii?

Header bigging on kehittynyt tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin.

Käytännössä sivuston julkaisija lisää header-tagiin pätkän javascript koodia. Kun sivusto ladataan koodi tavoittaa tuetut mainoshuutokaupat ja ostoalustat (SSP) jopa ennen kuin julkaisijan itse suoraan myymiä kampanjoita kutsutaan. Hinnan määräytymisessä voidaan ottaa mukaan kaikki mainosinventaari, ei ainoastaan se, joka jää jäljelle julkaisijan suoraan myymien kampanjoiden jälkeen.

Valitse kumppanisi huolella

Monimutkaisen käyttöönoton lisäksi suurin ongelma on, että Header biddingin käyttö sivustolla saattaa hidastaa sivun latautumisaikaa. Sivuston hidastuminen on julkaisijan kannalta erittäin merkittävä asia, koska se saattaa lisätä adblockerien käyttöä sivustolla latausajan nopeuttamiseksi. Yhteistyökumppanit on syytä valita huolellisesti ikävien yllätyksien välttämiseksi.

header-auction | Relevant

Lisätietoja mediatilan ohjelmallisen myynnin tekniikoista saat ottamalla yhteyttä Relevantiin.

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää