Mediatilan myynti ohjelmallisesti – mitä tarkoittaa Header Bidding?

2016/10/26


Mediatilan ohjelmallinen myyminen on noussut merkittäviksi osaksi medioiden arkea. Mediatilan myynti ohjelmallisesti mielletään helposti automatisoiduksi tapahtumaksi, mutta automaation rakentaminen myyjän ja ostajan yhdistämiseksi vaati toki taustatyötä.  Header bidding on yksi monista automatisoidun kaupankäynnin tekniikoista, jota käyttäen julkaisija voi saada tehokkaammin tuottoa mainosinventaaristaan.

Miten se toimii?

Header bigging on kehittynyt tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin.

Käytännössä sivuston julkaisija lisää header-tagiin pätkän javascript koodia. Kun sivusto ladataan koodi tavoittaa tuetut mainoshuutokaupat ja ostoalustat (SSP) jopa ennen kuin julkaisijan itse suoraan myymiä kampanjoita kutsutaan. Hinnan määräytymisessä voidaan ottaa mukaan kaikki mainosinventaari, ei ainoastaan se, joka jää jäljelle julkaisijan suoraan myymien kampanjoiden jälkeen.

Valitse kumppanisi huolella

Monimutkaisen käyttöönoton lisäksi suurin ongelma on, että Header biddingin käyttö sivustolla saattaa hidastaa sivun latautumisaikaa. Sivuston hidastuminen on julkaisijan kannalta erittäin merkittävä asia, koska se saattaa lisätä adblockerien käyttöä sivustolla latausajan nopeuttamiseksi. Yhteistyökumppanit on syytä valita huolellisesti ikävien yllätyksien välttämiseksi.

header-auction | Relevant

Lisätietoja mediatilan ohjelmallisen myynnin tekniikoista saat ottamalla yhteyttä Relevantiin.

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää