Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan Eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä. Vaikka tekemisen painopiste siirtyisikin enemmän ulkoa sisälle on kumppaneille tarvetta tulevaisuudessakin sekä teknologioiden että resurssien näkökulmasta.

Lue alta vinkkejämme ohjelmallisen mainonnan palveluiden ostamiseen:

Mitä enemmän tiedät, sitä enemmän osaat vaatia

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia. Oman osaamisen ja ymmärryksen kasvaessa varmistut siitä, ettei kumppanisi mene sieltä, missä aita on matalin vaan oikeasti toimii parhaalla mahdollisella tavalla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. On hyvä tietää esim. miten tarkkaan kampanjoita voidaan raportoida ja onnistumista mitata, jotta tiedät tarkalleen mihin kampanjabudjettisi on mennyt ja mitä sillä on saavutettu.

Partner icon

Omat vai ulkoiset resurssit?

Usein ulkoisilta asiajantuntijoilta kuten mediatoimistosta löytyy paras osaaminen, kokemus ja näkemys, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Yrityksen tulisi kuitenkin myös itse olla kartalla siitä mitä tehdään. Yrityksen edustaja tuntee parhaiten oman liiketoiminnan ja asiakkaat, joten olisi hyvä olla vähintään mukana vaikuttamassa kohderyhmien valintaan, sisältöjen suunnitteluun sekä mittareiden ja tavoitteiden määrittelyyn. Toki kumppania on hyvä vaatia kertomaan eri mahdollisuuksista, jolloin osaat helpommin tuoda esiin myös omia näkemyksiäsi. Usein niin sanottu sisäisesti ohjattu, mutta ulkoisesti operoitu malli voikin olla toimivin.

Line Graphic icon

Reaaliaikainen analysointi ja reagointi

Mikäli mainonta ei toimi jollain sivustolla halutulla tavalla, voidaan sen ostaminen lopettaa hyvin nopeasti suoraan järjestelmästä tai muokata kampanjaa, jotta asetetut tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Toisaalta on myös paljon helpompaa ja ennen kaikkea nopeampaa keskittää ostamista suoraan järjestelmistä niille sivustoille, joissa mainonta toimii halutulla tavalla. Ohjelmalliseen ostamiseen on hyvä omaksua jatkuvan testaamisen ja kokeilun ilmapiiri. Testaamisessa korostuu jatkuva tekeminen sekä järkevien kampanjan onnistumista määrittävien mittareiden valitseminen. Pahin mahdollinen skenaario on sellainen, että kampanjabudjetti ajetaan loppuun ja vasta sen jälkeen kiinnitetään huomiota siihen, miten se on toiminut vai onko. null

Search Document icon

Kampanjaseuranta ja mittariston rakentaminen

Mikäli mainonnan mittaamisessa puhutaan ainoastaan klikkiprosenteista tai klikkien määristä, kannattaa kumppania kyseenalaistaa. Parhammillaan sinulla on reaaliaikainen näkymä siihen, miten eri kanavat toimivat ja pystytään reagoimaan nopeasti, jos näyttää siltä että kampanjabudjetti on valumassa hukkaan. Reaaliaikaisen mittariston digitaaliseen tekemiseen voi rakentaa itse tai kumppanin avustuksella, tärkeää kuitenkin on että mittaristo on tarkkaan mietitty ja kertoo sen katsojalle helposti saavutetaanko kampanjoilla haluttuja asioita.

Administrative Tools icon

Datan tärkeys

Tällä hetkellä puhutaan paljon datan tärkeydestä ja se liittyy saumattomasti myös ohjelmalliseen ostamiseen. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen kampanjoissa. Datantarjoajia on markkinoilla paljon, mutta kannattaa varmistua myös datan laadusta sekä siitä, että datantarjoajat toimivat noudattavat voimassa olevia lakeja. Luotettava datantarjoa pystyy aina kertomaan, miten yleisöt on rakennettu ja mitkä ovat datan lähteet. Valmiiden yleisöjen lisäksi myös oman datan hyödyntäminen voi olla järkevää ja kampanjoiden näkökulmasta kaikkein tehokkainta.

Tarvitsetko apua mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua monikanavaiseen kampanja- ja kohderyhmäsunnitteluun. Autamme myös datan aktivoinnissa sekä rakennamme tarvittaessa kattavan raportoinnin. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme suunnitella ja ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa omaa henkilöstöänne eri järjestelmien käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä. Tutustu myös laadukkaisiin dataan perustuviin kohderyhmäyleisöihimme täällä.

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2019/04/24

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää