Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan Eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä. Vaikka tekemisen painopiste siirtyisikin enemmän ulkoa sisälle on kumppaneille tarvetta tulevaisuudessakin sekä teknologioiden että resurssien näkökulmasta.

Lue alta vinkkejämme ohjelmallisen mainonnan palveluiden ostamiseen:

Mitä enemmän tiedät, sitä enemmän osaat vaatia

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia. Oman osaamisen ja ymmärryksen kasvaessa varmistut siitä, ettei kumppanisi mene sieltä, missä aita on matalin vaan oikeasti toimii parhaalla mahdollisella tavalla asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. On hyvä tietää esim. miten tarkkaan kampanjoita voidaan raportoida ja onnistumista mitata, jotta tiedät tarkalleen mihin kampanjabudjettisi on mennyt ja mitä sillä on saavutettu.

Partner icon

Omat vai ulkoiset resurssit?

Usein ulkoisilta asiajantuntijoilta kuten mediatoimistosta löytyy paras osaaminen, kokemus ja näkemys, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Yrityksen tulisi kuitenkin myös itse olla kartalla siitä mitä tehdään. Yrityksen edustaja tuntee parhaiten oman liiketoiminnan ja asiakkaat, joten olisi hyvä olla vähintään mukana vaikuttamassa kohderyhmien valintaan, sisältöjen suunnitteluun sekä mittareiden ja tavoitteiden määrittelyyn. Toki kumppania on hyvä vaatia kertomaan eri mahdollisuuksista, jolloin osaat helpommin tuoda esiin myös omia näkemyksiäsi. Usein niin sanottu sisäisesti ohjattu, mutta ulkoisesti operoitu malli voikin olla toimivin.

Line Graphic icon

Reaaliaikainen analysointi ja reagointi

Mikäli mainonta ei toimi jollain sivustolla halutulla tavalla, voidaan sen ostaminen lopettaa hyvin nopeasti suoraan järjestelmästä tai muokata kampanjaa, jotta asetetut tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa. Toisaalta on myös paljon helpompaa ja ennen kaikkea nopeampaa keskittää ostamista suoraan järjestelmistä niille sivustoille, joissa mainonta toimii halutulla tavalla. Ohjelmalliseen ostamiseen on hyvä omaksua jatkuvan testaamisen ja kokeilun ilmapiiri. Testaamisessa korostuu jatkuva tekeminen sekä järkevien kampanjan onnistumista määrittävien mittareiden valitseminen. Pahin mahdollinen skenaario on sellainen, että kampanjabudjetti ajetaan loppuun ja vasta sen jälkeen kiinnitetään huomiota siihen, miten se on toiminut vai onko. null

Search Document icon

Kampanjaseuranta ja mittariston rakentaminen

Mikäli mainonnan mittaamisessa puhutaan ainoastaan klikkiprosenteista tai klikkien määristä, kannattaa kumppania kyseenalaistaa. Parhammillaan sinulla on reaaliaikainen näkymä siihen, miten eri kanavat toimivat ja pystytään reagoimaan nopeasti, jos näyttää siltä että kampanjabudjetti on valumassa hukkaan. Reaaliaikaisen mittariston digitaaliseen tekemiseen voi rakentaa itse tai kumppanin avustuksella, tärkeää kuitenkin on että mittaristo on tarkkaan mietitty ja kertoo sen katsojalle helposti saavutetaanko kampanjoilla haluttuja asioita.

Administrative Tools icon

Datan tärkeys

Tällä hetkellä puhutaan paljon datan tärkeydestä ja se liittyy saumattomasti myös ohjelmalliseen ostamiseen. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa reaaliaikaisesti ostetun datan hyödyntämisen kampanjoissa. Datantarjoajia on markkinoilla paljon, mutta kannattaa varmistua myös datan laadusta sekä siitä, että datantarjoajat toimivat noudattavat voimassa olevia lakeja. Luotettava datantarjoa pystyy aina kertomaan, miten yleisöt on rakennettu ja mitkä ovat datan lähteet. Valmiiden yleisöjen lisäksi myös oman datan hyödyntäminen voi olla järkevää ja kampanjoiden näkökulmasta kaikkein tehokkainta.

Tarvitsetko apua mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa?

Tarjoamme ammattitaitoisen henkilöstömme apua monikanavaiseen kampanja- ja kohderyhmäsunnitteluun. Autamme myös datan aktivoinnissa sekä rakennamme tarvittaessa kattavan raportoinnin. Hallitsemme laajasti verkkomainonnan ostamisen teknologioita. Voimme suunnitella ja ostaa ja optimoida kampanjoita puolestasi tai vaihtoehtoisesti kouluttaa omaa henkilöstöänne eri järjestelmien käyttöön. Erilaiset verkkomainontaan liittyvät perehdytykset ja workshopit toteutetaan asiakkaiden tarpeisiin räätälöitynä. Lue lisää palveluistamme ja ota yhteyttä. Tutustu myös laadukkaisiin dataan perustuviin kohderyhmäyleisöihimme täällä.

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää