Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Alla olevassa kuvassa näkyy katsaus yhden Suomen tunnetuimman brändin kotisivusta. Kyseessä ei ole ruutukaappaus kevään uutuuksista, vaikka uusia juttuja monelle saattavat ollakin, vaan siitä mitkä teknologiat ovat olleet kyseisen auditoinnin aikana kiinni tavalla tai toisella tämän yrityksen kotisivulla.

(Ensimmäisessä sarakkeessa luetellut järjestelmät ovat kiinni suoraan sivustossa, loput tulevat muiden kautta. Tämä on ihan normaalia, esimerkiksi silloin kun puhutaan tagien hallinnasta (tässä tapauksessa Google Tag Manager) tai esimerkiksi mainonnan kohdistamisessa auttavassa osto- ja myyntijärjestelmien välisessä evästeiden matchäämisessä.)

Mielenkiintoista on, kuinka moni näistä toimijoista auttaa kyseistä yritystä saavuttamaan parempia tuloksia ja ketkä keskittyvät kulissien takana lähinnä oman liiketoimintansa kasvattamiseen?

Joku näistä tarjoaa yritykselle kivoja työkaluja ilmaiseksi. Mutta tietääkö yritys, jossa on muuten myös verkkokauppa, että tässä tapauksessa hinta on yrityksen verkkosivulta kerättävä data? Joku toinen ei tarjoa edes niitä ”ilmaisia” työkaluja, vaan pyörittää vain omaa databusinestaan taustalla. Raha vaihtaa varmasti omistajaa, mutta siitä ei hyödy kyseinen yritys eikä heidän asiakkaansa, vaan käytännössä täysin irrelevantit toimijat. Yllä olevasta kaaviosta löytyy helposti puolenkymmentä toimijaa, joiden ydinliiketoimintaa on datan myyminen.

Miten tämä on mahdollista?

Suurin syy lienee se, että yritykset eivät ole osanneet kiinnittää asiaan huomiota. Kenties sivuston kehittäjät ovat menneet joskus sieltä missä aita on matalin. Kumppaneilta ei ole vaadittu läpinäkyvyyttä ja selityksiä sivustolla touhuavien teknologioiden taustoista. Pienempien yritysten kohdalla tilanne voi olla myös se, että koko sivusto on tilattu niin sanotusti ”avaimet käteen” -pakettina, ja sivuston toimittajalla on datakaupalta tuoksahtava ketunhäntä kainalossa.

Mitä yritysten pitäisi tehdä?

Auditoida palvelunsa. Käydä läpi jokainen teknologia ja arvioida, auttaako tämä yritys meitä toimimaan paremmin? Jos vastaus on ei, ei muuta kuin KonMari -hengessä pellolle. Omien palveluiden tarkistaminen on suorastaan välttämätöntä koska GDPR edellyttää, että sivuston omistajan tulee pyytää käyttäjältä lupa datan keräämiseen. Se on hankalaa, jos ei itse tiedä ketkä dataa keräävät.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheen tiimoilta,
Petri Kokkonen / Relevant Digital Oy

ps. Kirjoituksessa anonyyminä esimerkkinä käytetty yritys tiedostaa tilanteen ja kevätsiivous on jo aloitettu!

(Sivuston analyysi tehty Relevant Digital Oy:n edustamalla Ensighten Privacy -järjestelmällä, mutta karkean tsekkauksen saa tehtyä myös selaimessa toimivalla Ghosteryllä)

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää