DMP:n kolme tärkeintä ominaisuutta: #3 Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

2017/12/07

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan kolmas ja viimeinen osa, joka keskittyy yksityisiin datan markkinapaikkoihin ja datayhteisöihin:

Ominaisuus #3: Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

Siirryttäessä kolmannen osapuolen datan hyödyntämisestä segmentoinnissa kohti yksilöityä asiakaskohtaista näkymää yhdistävät markkinoijat dataa useista eri lähteistä. Trendi vahvistuu entisestään kun asiakaskohtaisen näkymän luomiseen käytetään DMP:tä. Datan yhdistämiseen liittyvät vastuut tiukentuvat entisestään kun EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 2018.

Omaa dataa hyödynnettäessä (1st part) tulee pian raja vastaan siinä, mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä voidaan hyödyntää. Oman datan laatuun on helppo luottaa, mutta se ei aina korvaa sitä tosiasiaa että tavoitettavuus saattaa määrällisesti jäädä alhaiseksi. Ensimmäisen osapuolen datan rikastuttaminen kolmannen osapuolen segmenttitason datalla ei tuo paljon tilanteeseen lohtua, jos läpinäkyvyys ei lisäänny markkinassa ja osapuolet eivät pidä huolta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisesta. Myöskään segmenttitasoinen data ei välttämättä riitä täyttämään markkinoijan tarpeita.

Sen sijaan mennään enemmän kohti toisen osapuolen datakumppanuuksia, joissa kumpikin osapuoli pääsee hyödyntämään laadukasta, läpinäkyvää ja luotettavaa dataa sekä saa segmenttitasoisen datan lisäksi mahdollisuuden myös asiakaskohtaisen 1:1 datan hyödyntämiseen. Yhteistyötä datan osalta on toteutettu paljon, mutta tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on yksityiset datan markkinapaikat. Tekoälyn hyödyntäminen vie entisestään kohti yksityisen datan jakamista: data yhteistyötä 1:1 tasoisen datan hyödyntämiseksi. Tulemme näkemään monenlaisia toimintamalleja DMP:tä hyödyntävien ensimmäisen osapuolen datan avaamisesta toisille osapuolille vastavuoroisen hyödyn saavuttamiseksi.

Lue aikaisemmin ilmestyneet osat DMP:n tärkeimmistä ominaisuuksista:
Ominaisuus #1 – Asiakaskohtainen näkymä
Ominaisuus #2 – Tekoäly

Comments

comments

Lue myös:

Syksyn kampanjat suunnitteilla, mutta sopiva kohderyhmä vielä hakusessa?

2018/06/26

Sinulla on ehkä suunnitteilla kampanja, jolle sopivaa kohderyhmää ei eri ostoalustoista (DSP) tunnu löytyvän? Relevant Audience tarjoaa laadukkaaseen dataan perustuvia yleisöjä ostettavaksi ohjelmallisesti. Haluamme tarjota mainostajille kohderyhmiä, jotka ovat kerätty luvallisesti luotettavista ja laadukkaista lähteistä ja joilla voidaan aidosti vaikuttaa kampanjan toimivuuteen ja tuloksiin.

Lue lisää

Kesäkuun kuulumiset Relevantilta

2018/06/21

Kevät muuttui vauhdilla kesäksi ja pian päästään nauttimaan ansaituista lomista. Vauhti on riittänyt myös Relevantin keväässä. Viimeisimmät viikot ovat meillä kuluneet pitkälti, datan, GDPR:n, erilaisten kehitysprojektien sekä Ad ops hommien parissa.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää

Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.

Lue lisää

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää