DMP:n kolme tärkeintä ominaisuutta: #3 Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

2017/12/07

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan kolmas ja viimeinen osa, joka keskittyy yksityisiin datan markkinapaikkoihin ja datayhteisöihin:

Ominaisuus #3: Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

Siirryttäessä kolmannen osapuolen datan hyödyntämisestä segmentoinnissa kohti yksilöityä asiakaskohtaista näkymää yhdistävät markkinoijat dataa useista eri lähteistä. Trendi vahvistuu entisestään kun asiakaskohtaisen näkymän luomiseen käytetään DMP:tä. Datan yhdistämiseen liittyvät vastuut tiukentuvat entisestään kun EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 2018.

Omaa dataa hyödynnettäessä (1st part) tulee pian raja vastaan siinä, mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä voidaan hyödyntää. Oman datan laatuun on helppo luottaa, mutta se ei aina korvaa sitä tosiasiaa että tavoitettavuus saattaa määrällisesti jäädä alhaiseksi. Ensimmäisen osapuolen datan rikastuttaminen kolmannen osapuolen segmenttitason datalla ei tuo paljon tilanteeseen lohtua, jos läpinäkyvyys ei lisäänny markkinassa ja osapuolet eivät pidä huolta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisesta. Myöskään segmenttitasoinen data ei välttämättä riitä täyttämään markkinoijan tarpeita.

Sen sijaan mennään enemmän kohti toisen osapuolen datakumppanuuksia, joissa kumpikin osapuoli pääsee hyödyntämään laadukasta, läpinäkyvää ja luotettavaa dataa sekä saa segmenttitasoisen datan lisäksi mahdollisuuden myös asiakaskohtaisen 1:1 datan hyödyntämiseen. Yhteistyötä datan osalta on toteutettu paljon, mutta tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on yksityiset datan markkinapaikat. Tekoälyn hyödyntäminen vie entisestään kohti yksityisen datan jakamista: data yhteistyötä 1:1 tasoisen datan hyödyntämiseksi. Tulemme näkemään monenlaisia toimintamalleja DMP:tä hyödyntävien ensimmäisen osapuolen datan avaamisesta toisille osapuolille vastavuoroisen hyödyn saavuttamiseksi.

Lue aikaisemmin ilmestyneet osat DMP:n tärkeimmistä ominaisuuksista:
Ominaisuus #1 – Asiakaskohtainen näkymä
Ominaisuus #2 – Tekoäly

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää