DMP:n kolme tärkeintä ominaisuutta: #3 Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

2017/12/07

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan kolmas ja viimeinen osa, joka keskittyy yksityisiin datan markkinapaikkoihin ja datayhteisöihin:

Ominaisuus #3: Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

Siirryttäessä kolmannen osapuolen datan hyödyntämisestä segmentoinnissa kohti yksilöityä asiakaskohtaista näkymää yhdistävät markkinoijat dataa useista eri lähteistä. Trendi vahvistuu entisestään kun asiakaskohtaisen näkymän luomiseen käytetään DMP:tä. Datan yhdistämiseen liittyvät vastuut tiukentuvat entisestään kun EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 2018.

Omaa dataa hyödynnettäessä (1st part) tulee pian raja vastaan siinä, mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä voidaan hyödyntää. Oman datan laatuun on helppo luottaa, mutta se ei aina korvaa sitä tosiasiaa että tavoitettavuus saattaa määrällisesti jäädä alhaiseksi. Ensimmäisen osapuolen datan rikastuttaminen kolmannen osapuolen segmenttitason datalla ei tuo paljon tilanteeseen lohtua, jos läpinäkyvyys ei lisäänny markkinassa ja osapuolet eivät pidä huolta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisesta. Myöskään segmenttitasoinen data ei välttämättä riitä täyttämään markkinoijan tarpeita.

Sen sijaan mennään enemmän kohti toisen osapuolen datakumppanuuksia, joissa kumpikin osapuoli pääsee hyödyntämään laadukasta, läpinäkyvää ja luotettavaa dataa sekä saa segmenttitasoisen datan lisäksi mahdollisuuden myös asiakaskohtaisen 1:1 datan hyödyntämiseen. Yhteistyötä datan osalta on toteutettu paljon, mutta tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on yksityiset datan markkinapaikat. Tekoälyn hyödyntäminen vie entisestään kohti yksityisen datan jakamista: data yhteistyötä 1:1 tasoisen datan hyödyntämiseksi. Tulemme näkemään monenlaisia toimintamalleja DMP:tä hyödyntävien ensimmäisen osapuolen datan avaamisesta toisille osapuolille vastavuoroisen hyödyn saavuttamiseksi.

Lue aikaisemmin ilmestyneet osat DMP:n tärkeimmistä ominaisuuksista:
Ominaisuus #1 – Asiakaskohtainen näkymä
Ominaisuus #2 – Tekoäly

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää