DMP:n kolme tärkeintä ominaisuutta: #3 Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

2017/12/07

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan kolmas ja viimeinen osa, joka keskittyy yksityisiin datan markkinapaikkoihin ja datayhteisöihin:

Ominaisuus #3: Yksityiset datan markkinapaikat ja datayhteistyöt

Siirryttäessä kolmannen osapuolen datan hyödyntämisestä segmentoinnissa kohti yksilöityä asiakaskohtaista näkymää yhdistävät markkinoijat dataa useista eri lähteistä. Trendi vahvistuu entisestään kun asiakaskohtaisen näkymän luomiseen käytetään DMP:tä. Datan yhdistämiseen liittyvät vastuut tiukentuvat entisestään kun EU:n uusi tietosuoja-asetus (GDPR) astuu voimaan 2018.

Omaa dataa hyödynnettäessä (1st part) tulee pian raja vastaan siinä, mitä tietoa on saatavilla ja miten sitä voidaan hyödyntää. Oman datan laatuun on helppo luottaa, mutta se ei aina korvaa sitä tosiasiaa että tavoitettavuus saattaa määrällisesti jäädä alhaiseksi. Ensimmäisen osapuolen datan rikastuttaminen kolmannen osapuolen segmenttitason datalla ei tuo paljon tilanteeseen lohtua, jos läpinäkyvyys ei lisäänny markkinassa ja osapuolet eivät pidä huolta voimassa olevan lainsäädännön noudattamisesta. Myöskään segmenttitasoinen data ei välttämättä riitä täyttämään markkinoijan tarpeita.

Sen sijaan mennään enemmän kohti toisen osapuolen datakumppanuuksia, joissa kumpikin osapuoli pääsee hyödyntämään laadukasta, läpinäkyvää ja luotettavaa dataa sekä saa segmenttitasoisen datan lisäksi mahdollisuuden myös asiakaskohtaisen 1:1 datan hyödyntämiseen. Yhteistyötä datan osalta on toteutettu paljon, mutta tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on yksityiset datan markkinapaikat. Tekoälyn hyödyntäminen vie entisestään kohti yksityisen datan jakamista: data yhteistyötä 1:1 tasoisen datan hyödyntämiseksi. Tulemme näkemään monenlaisia toimintamalleja DMP:tä hyödyntävien ensimmäisen osapuolen datan avaamisesta toisille osapuolille vastavuoroisen hyödyn saavuttamiseksi.

Lue aikaisemmin ilmestyneet osat DMP:n tärkeimmistä ominaisuuksista:
Ominaisuus #1 – Asiakaskohtainen näkymä
Ominaisuus #2 – Tekoäly

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää