Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy tekoälyyn:

Ominaisuus #2: Tekoäly

Vuodesta 2018 on tulossa tekoälyn vuosi, joten on luonnollista, että sitä tarkastellaan myöskin DMP:n tärkeimmissä ominaisuuksissa – ja varmasti löytyy myös paljon hyviä syitä soveltaa koneoppimista DMP:ssä, erityisesti silloin kuin hyödynnetään DMP:n 1:1 profiileita asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamiseksi.

Konkreettisesti tekoälyllä on merkittävä rooli siinä miten yleisöjä luodaan ja hallitaan DMP:ssa, sekä siinä miten markkinoijat koordinoivat markkinoinnin toimenpiteet eri kanavissa; tavoitteena löytää optimaalisin personoitu toimenpide konversioiden saavuttamiseksi sekä mahdollisimman hyvän arvo asiakkaan elinkaarelle (CLV). Ensiksi näemme siirtymän Boolean sääntöihin perustuvasta yleisön määrittelystä (sisällyttäminen/ poissulkeminen) kone-ennustettuun yleisön määrittelyyn, jossa useat tekoälyn tasot ovat yhdistettynä täysin automatisoituun, koneoppivia algoritmejä hyödyntävään määrittelyyn. Tekoälyn eri tasojen yhdistäminen luo markkinoijalle etulyöntiaseman siinä, ettei tarvitse enää manuaalisesti määrittää mitkä signaalit ovat tärkeimpiä ja mikä on markkinoinnin toimenpiteiden vaikutus. Etuna on myöskin nopeus laajojen datamassojen analysoinnissa.

Tekoälyn hyödyntäminen DMP:ssä muuttaa sitä asetelmaa, miten markkinointitoimenpiteistä määritellään vaikuttavimmat hyödynnettäväksi markkinoinnin automaatiossa sekä missä kanavissa nämä personoidut viestit jaetaan. Manuaalisesti määritellyt ostopolut korvataan väitellen tekoälyyn perustuvalla tiedolla. Tietoa rikastetaan yhdistämällä siihen reaaliaikaisia asiakassuhdetta koskevia tietoja, joita on kerätty mm. ohjelmallisesti toteutetusta mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, hakukonemainonnasta sekä sivustolla tapahtuvan personoituun sisältöön perustuvasta sitoutmisesta. Näitä tietoja yhdistetään DMP:ssä vakaampiin eri markkinointijärjestelmien ja asiakashallinnan tietoihin. Lisäksi DMP mahdollistaa useamman automatisoidun mittauksen samanaikaisesti eri kanavissa ja laitteissa.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n kolmatta tärkeää ominaisuutta: Yksityisiä datan markkinapaikkoja ja datayhteistyötä julkaistaan ensi viikolla, lue täältä blogisarjan ensimmäinen osa asiakaskohtaisesta näkymästä.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää