Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy tekoälyyn:

Ominaisuus #2: Tekoäly

Vuodesta 2018 on tulossa tekoälyn vuosi, joten on luonnollista, että sitä tarkastellaan myöskin DMP:n tärkeimmissä ominaisuuksissa – ja varmasti löytyy myös paljon hyviä syitä soveltaa koneoppimista DMP:ssä, erityisesti silloin kuin hyödynnetään DMP:n 1:1 profiileita asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamiseksi.

Konkreettisesti tekoälyllä on merkittävä rooli siinä miten yleisöjä luodaan ja hallitaan DMP:ssa, sekä siinä miten markkinoijat koordinoivat markkinoinnin toimenpiteet eri kanavissa; tavoitteena löytää optimaalisin personoitu toimenpide konversioiden saavuttamiseksi sekä mahdollisimman hyvän arvo asiakkaan elinkaarelle (CLV). Ensiksi näemme siirtymän Boolean sääntöihin perustuvasta yleisön määrittelystä (sisällyttäminen/ poissulkeminen) kone-ennustettuun yleisön määrittelyyn, jossa useat tekoälyn tasot ovat yhdistettynä täysin automatisoituun, koneoppivia algoritmejä hyödyntävään määrittelyyn. Tekoälyn eri tasojen yhdistäminen luo markkinoijalle etulyöntiaseman siinä, ettei tarvitse enää manuaalisesti määrittää mitkä signaalit ovat tärkeimpiä ja mikä on markkinoinnin toimenpiteiden vaikutus. Etuna on myöskin nopeus laajojen datamassojen analysoinnissa.

Tekoälyn hyödyntäminen DMP:ssä muuttaa sitä asetelmaa, miten markkinointitoimenpiteistä määritellään vaikuttavimmat hyödynnettäväksi markkinoinnin automaatiossa sekä missä kanavissa nämä personoidut viestit jaetaan. Manuaalisesti määritellyt ostopolut korvataan väitellen tekoälyyn perustuvalla tiedolla. Tietoa rikastetaan yhdistämällä siihen reaaliaikaisia asiakassuhdetta koskevia tietoja, joita on kerätty mm. ohjelmallisesti toteutetusta mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, hakukonemainonnasta sekä sivustolla tapahtuvan personoituun sisältöön perustuvasta sitoutmisesta. Näitä tietoja yhdistetään DMP:ssä vakaampiin eri markkinointijärjestelmien ja asiakashallinnan tietoihin. Lisäksi DMP mahdollistaa useamman automatisoidun mittauksen samanaikaisesti eri kanavissa ja laitteissa.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n kolmatta tärkeää ominaisuutta: Yksityisiä datan markkinapaikkoja ja datayhteistyötä julkaistaan ensi viikolla, lue täältä blogisarjan ensimmäinen osa asiakaskohtaisesta näkymästä.

Comments

comments

Lue myös:

Header Bidding tekniikat ohjelmallisessa ostamisessa

2018/04/26

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää