Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy tekoälyyn:

Ominaisuus #2: Tekoäly

Vuodesta 2018 on tulossa tekoälyn vuosi, joten on luonnollista, että sitä tarkastellaan myöskin DMP:n tärkeimmissä ominaisuuksissa – ja varmasti löytyy myös paljon hyviä syitä soveltaa koneoppimista DMP:ssä, erityisesti silloin kuin hyödynnetään DMP:n 1:1 profiileita asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamiseksi.

Konkreettisesti tekoälyllä on merkittävä rooli siinä miten yleisöjä luodaan ja hallitaan DMP:ssa, sekä siinä miten markkinoijat koordinoivat markkinoinnin toimenpiteet eri kanavissa; tavoitteena löytää optimaalisin personoitu toimenpide konversioiden saavuttamiseksi sekä mahdollisimman hyvän arvo asiakkaan elinkaarelle (CLV). Ensiksi näemme siirtymän Boolean sääntöihin perustuvasta yleisön määrittelystä (sisällyttäminen/ poissulkeminen) kone-ennustettuun yleisön määrittelyyn, jossa useat tekoälyn tasot ovat yhdistettynä täysin automatisoituun, koneoppivia algoritmejä hyödyntävään määrittelyyn. Tekoälyn eri tasojen yhdistäminen luo markkinoijalle etulyöntiaseman siinä, ettei tarvitse enää manuaalisesti määrittää mitkä signaalit ovat tärkeimpiä ja mikä on markkinoinnin toimenpiteiden vaikutus. Etuna on myöskin nopeus laajojen datamassojen analysoinnissa.

Tekoälyn hyödyntäminen DMP:ssä muuttaa sitä asetelmaa, miten markkinointitoimenpiteistä määritellään vaikuttavimmat hyödynnettäväksi markkinoinnin automaatiossa sekä missä kanavissa nämä personoidut viestit jaetaan. Manuaalisesti määritellyt ostopolut korvataan väitellen tekoälyyn perustuvalla tiedolla. Tietoa rikastetaan yhdistämällä siihen reaaliaikaisia asiakassuhdetta koskevia tietoja, joita on kerätty mm. ohjelmallisesti toteutetusta mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, hakukonemainonnasta sekä sivustolla tapahtuvan personoituun sisältöön perustuvasta sitoutmisesta. Näitä tietoja yhdistetään DMP:ssä vakaampiin eri markkinointijärjestelmien ja asiakashallinnan tietoihin. Lisäksi DMP mahdollistaa useamman automatisoidun mittauksen samanaikaisesti eri kanavissa ja laitteissa.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n kolmatta tärkeää ominaisuutta: Yksityisiä datan markkinapaikkoja ja datayhteistyötä julkaistaan ensi viikolla, lue täältä blogisarjan ensimmäinen osa asiakaskohtaisesta näkymästä.

Lue myös:

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää