Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy tekoälyyn:

Ominaisuus #2: Tekoäly

Vuodesta 2018 on tulossa tekoälyn vuosi, joten on luonnollista, että sitä tarkastellaan myöskin DMP:n tärkeimmissä ominaisuuksissa – ja varmasti löytyy myös paljon hyviä syitä soveltaa koneoppimista DMP:ssä, erityisesti silloin kuin hyödynnetään DMP:n 1:1 profiileita asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamiseksi.

Konkreettisesti tekoälyllä on merkittävä rooli siinä miten yleisöjä luodaan ja hallitaan DMP:ssa, sekä siinä miten markkinoijat koordinoivat markkinoinnin toimenpiteet eri kanavissa; tavoitteena löytää optimaalisin personoitu toimenpide konversioiden saavuttamiseksi sekä mahdollisimman hyvän arvo asiakkaan elinkaarelle (CLV). Ensiksi näemme siirtymän Boolean sääntöihin perustuvasta yleisön määrittelystä (sisällyttäminen/ poissulkeminen) kone-ennustettuun yleisön määrittelyyn, jossa useat tekoälyn tasot ovat yhdistettynä täysin automatisoituun, koneoppivia algoritmejä hyödyntävään määrittelyyn. Tekoälyn eri tasojen yhdistäminen luo markkinoijalle etulyöntiaseman siinä, ettei tarvitse enää manuaalisesti määrittää mitkä signaalit ovat tärkeimpiä ja mikä on markkinoinnin toimenpiteiden vaikutus. Etuna on myöskin nopeus laajojen datamassojen analysoinnissa.

Tekoälyn hyödyntäminen DMP:ssä muuttaa sitä asetelmaa, miten markkinointitoimenpiteistä määritellään vaikuttavimmat hyödynnettäväksi markkinoinnin automaatiossa sekä missä kanavissa nämä personoidut viestit jaetaan. Manuaalisesti määritellyt ostopolut korvataan väitellen tekoälyyn perustuvalla tiedolla. Tietoa rikastetaan yhdistämällä siihen reaaliaikaisia asiakassuhdetta koskevia tietoja, joita on kerätty mm. ohjelmallisesti toteutetusta mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, hakukonemainonnasta sekä sivustolla tapahtuvan personoituun sisältöön perustuvasta sitoutmisesta. Näitä tietoja yhdistetään DMP:ssä vakaampiin eri markkinointijärjestelmien ja asiakashallinnan tietoihin. Lisäksi DMP mahdollistaa useamman automatisoidun mittauksen samanaikaisesti eri kanavissa ja laitteissa.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n kolmatta tärkeää ominaisuutta: Yksityisiä datan markkinapaikkoja ja datayhteistyötä julkaistaan ensi viikolla, lue täältä blogisarjan ensimmäinen osa asiakaskohtaisesta näkymästä.

Lue myös:

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää

Luvallisesti kerättyjä ja luotettavia kohderyhmiä

2018/05/31

Relevant Audience tarjoaa laadukkaita dataan perustuvia kohderyhmäsegmenttejä ostettavaksi ohjelmallisesti. Datakumppanimme noudattavat 25.5.2018 voimaan tulleen EU:n tietosuoja-asetuksen asettamia vaatimuksia ja kohderyhmäsegmentit rakennetaan datasta, jonka käyttö on luvallista. Niinpä voit huoletta hyödyntää segmenttejämme Adformin DSP:n, DoubleClickin Bid Managerin ja Appnexuksen kautta ostettavissa kampanjoissa.

Lue lisää

Suomalaiset datan ostajat panostavat laatuun ja GDPR -yhteensopivuuteen

2018/05/28

Datamarkkina kasvaa pohjoismaissa nopeasti. Kartottaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa toteutimme tutkimuksen huhtikuussa 2018. Nyt voimme iloksemme jakaa muutamia havaintojamme..

Lue lisää

EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen yksityisyyden suoja yritysten verkkosivuille

2018/05/23

Asetuksen voimaantulo muuttaa tapaa, jolla verkkopalvelun kävijöille ilmoitetaan sivuston keräämistä tiedoista. Enää ei riitä, että kävijälle ilmoitetaan tietojen keräämisestä. Jatkossa käyttäjälle on tarjottava selkeä mahdollisuus hyväksyä tai estää tiedon kerääminen.

Lue lisää

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää