Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #2 Tekoäly

2017/11/30

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan toinen osa, joka keskittyy tekoälyyn:

Ominaisuus #2: Tekoäly

Vuodesta 2018 on tulossa tekoälyn vuosi, joten on luonnollista, että sitä tarkastellaan myöskin DMP:n tärkeimmissä ominaisuuksissa – ja varmasti löytyy myös paljon hyviä syitä soveltaa koneoppimista DMP:ssä, erityisesti silloin kuin hyödynnetään DMP:n 1:1 profiileita asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamiseksi.

Konkreettisesti tekoälyllä on merkittävä rooli siinä miten yleisöjä luodaan ja hallitaan DMP:ssa, sekä siinä miten markkinoijat koordinoivat markkinoinnin toimenpiteet eri kanavissa; tavoitteena löytää optimaalisin personoitu toimenpide konversioiden saavuttamiseksi sekä mahdollisimman hyvän arvo asiakkaan elinkaarelle (CLV). Ensiksi näemme siirtymän Boolean sääntöihin perustuvasta yleisön määrittelystä (sisällyttäminen/ poissulkeminen) kone-ennustettuun yleisön määrittelyyn, jossa useat tekoälyn tasot ovat yhdistettynä täysin automatisoituun, koneoppivia algoritmejä hyödyntävään määrittelyyn. Tekoälyn eri tasojen yhdistäminen luo markkinoijalle etulyöntiaseman siinä, ettei tarvitse enää manuaalisesti määrittää mitkä signaalit ovat tärkeimpiä ja mikä on markkinoinnin toimenpiteiden vaikutus. Etuna on myöskin nopeus laajojen datamassojen analysoinnissa.

Tekoälyn hyödyntäminen DMP:ssä muuttaa sitä asetelmaa, miten markkinointitoimenpiteistä määritellään vaikuttavimmat hyödynnettäväksi markkinoinnin automaatiossa sekä missä kanavissa nämä personoidut viestit jaetaan. Manuaalisesti määritellyt ostopolut korvataan väitellen tekoälyyn perustuvalla tiedolla. Tietoa rikastetaan yhdistämällä siihen reaaliaikaisia asiakassuhdetta koskevia tietoja, joita on kerätty mm. ohjelmallisesti toteutetusta mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, hakukonemainonnasta sekä sivustolla tapahtuvan personoituun sisältöön perustuvasta sitoutmisesta. Näitä tietoja yhdistetään DMP:ssä vakaampiin eri markkinointijärjestelmien ja asiakashallinnan tietoihin. Lisäksi DMP mahdollistaa useamman automatisoidun mittauksen samanaikaisesti eri kanavissa ja laitteissa.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n kolmatta tärkeää ominaisuutta: Yksityisiä datan markkinapaikkoja ja datayhteistyötä julkaistaan ensi viikolla, lue täältä blogisarjan ensimmäinen osa asiakaskohtaisesta näkymästä.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää