Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään:

Ominaisuus #1: Asiakaskohtainen näkymä

Vaikka asiakaskohtainen näkymä ei todellakaan ole markkinointiteknologille mikään uusi asia, silti ne järjestelmät, jotka pystyvät ratkaisemaan sen kaikissa kanavissa ja päätelaite riippumattomasti ovat harvassa. Lisäksi usko teknologian toimivuuteen ei aina vastaa todellisuutta.

Kun eri päätelaitteiden datasta kerätyn profiilitiedon ja offline asiakastietojen yhdistäminen on tehty edistyksellisesti DMP:n avulla, on tämäntyyppisten ohjelmistojen tarjoajien erittäin hyvä mahdollisuus päätyä asiakaspolun ymmärtämisen keskiöön. Päämääränä on yhdistää useamman tietojärjestelmän dataa eri päätelaitteista kerättyyn dataan ja luoda näihin perustuvia yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä perustuen sekä rekistereihin, käyttäytymiseen ja sitoutumiseen kaikissa kanavissa ja laitteissa. Nämä on jo saavutettu:

(i) reaaliaikainen päivitettävyys skaalatun ekosysteemin ja evästeiden vastaavuus taulukoiden, laitteiden ristiin kytkettävyyden ja ulkoisen offlinen identiteetin (CRM, EMS, SSO) yhdistämismahdollisuudet profiilihallinnan puolella (ii) pikseli, UTM-parametri ja S2S lokitiedostoihin perustuvan kampanjansuoritustkyvyn ja asiakkaan sitoutumisen seuraamisessa. Nämä ominaisuudet tarjoava DMP:n on mahdollista tarjota käyttäjälleen yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä. On myös huomioitava kun DMP:tä käytetään yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän luomisessa, että voidaan samaa arkkitehtuuria soveltaa yksittäisen prospektin näkymässä kun käytössä on DMP, joka toimii laite riippumattomasti ja evästeettömästi (tietenkään tällaisiin profiileihin ei ole mahdollista yhdistää offline dataa, jolloin tiedot ovat helposti epävakaita.)

EU:n säätelyn (GDPR) aiheuttaman muutokset toimivat paljon kaivattuna katalysaattorina, jotta asiakaskohtainen näkymä voidaan saavuttaa toivotussa mittakaavassa. Koska laki pakottaa markkinoijia kartoittamaan tietovarastoja ja niiden yhteyden järjestelmiin, ratkaisee GDPR luonnostaan keskeisiä tiedonkäsittely haasteita, joka auttaa yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamisessa. GDPR:n myötä asiakaskohtaisen näkymän kehittämisen mahdollistaminen korostaa sitä siirtymää, jota on käytännössä toteutettu jo kaikissa DMP järjestelmissä, moninaisen datan hallinnan ja reaaliaikaisen yksittäisten kävijä profiilien avulla.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n toista tärkeää ominaisuutta Tekoäly julkaistaan ensi viikolla..

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää