Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään:

Ominaisuus #1: Asiakaskohtainen näkymä

Vaikka asiakaskohtainen näkymä ei todellakaan ole markkinointiteknologille mikään uusi asia, silti ne järjestelmät, jotka pystyvät ratkaisemaan sen kaikissa kanavissa ja päätelaite riippumattomasti ovat harvassa. Lisäksi usko teknologian toimivuuteen ei aina vastaa todellisuutta.

Kun eri päätelaitteiden datasta kerätyn profiilitiedon ja offline asiakastietojen yhdistäminen on tehty edistyksellisesti DMP:n avulla, on tämäntyyppisten ohjelmistojen tarjoajien erittäin hyvä mahdollisuus päätyä asiakaspolun ymmärtämisen keskiöön. Päämääränä on yhdistää useamman tietojärjestelmän dataa eri päätelaitteista kerättyyn dataan ja luoda näihin perustuvia yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä perustuen sekä rekistereihin, käyttäytymiseen ja sitoutumiseen kaikissa kanavissa ja laitteissa. Nämä on jo saavutettu:

(i) reaaliaikainen päivitettävyys skaalatun ekosysteemin ja evästeiden vastaavuus taulukoiden, laitteiden ristiin kytkettävyyden ja ulkoisen offlinen identiteetin (CRM, EMS, SSO) yhdistämismahdollisuudet profiilihallinnan puolella (ii) pikseli, UTM-parametri ja S2S lokitiedostoihin perustuvan kampanjansuoritustkyvyn ja asiakkaan sitoutumisen seuraamisessa. Nämä ominaisuudet tarjoava DMP:n on mahdollista tarjota käyttäjälleen yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä. On myös huomioitava kun DMP:tä käytetään yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän luomisessa, että voidaan samaa arkkitehtuuria soveltaa yksittäisen prospektin näkymässä kun käytössä on DMP, joka toimii laite riippumattomasti ja evästeettömästi (tietenkään tällaisiin profiileihin ei ole mahdollista yhdistää offline dataa, jolloin tiedot ovat helposti epävakaita.)

EU:n säätelyn (GDPR) aiheuttaman muutokset toimivat paljon kaivattuna katalysaattorina, jotta asiakaskohtainen näkymä voidaan saavuttaa toivotussa mittakaavassa. Koska laki pakottaa markkinoijia kartoittamaan tietovarastoja ja niiden yhteyden järjestelmiin, ratkaisee GDPR luonnostaan keskeisiä tiedonkäsittely haasteita, joka auttaa yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamisessa. GDPR:n myötä asiakaskohtaisen näkymän kehittämisen mahdollistaminen korostaa sitä siirtymää, jota on käytännössä toteutettu jo kaikissa DMP järjestelmissä, moninaisen datan hallinnan ja reaaliaikaisen yksittäisten kävijä profiilien avulla.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n toista tärkeää ominaisuutta Tekoäly julkaistaan ensi viikolla..

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää