Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään:

Ominaisuus #1: Asiakaskohtainen näkymä

Vaikka asiakaskohtainen näkymä ei todellakaan ole markkinointiteknologille mikään uusi asia, silti ne järjestelmät, jotka pystyvät ratkaisemaan sen kaikissa kanavissa ja päätelaite riippumattomasti ovat harvassa. Lisäksi usko teknologian toimivuuteen ei aina vastaa todellisuutta.

Kun eri päätelaitteiden datasta kerätyn profiilitiedon ja offline asiakastietojen yhdistäminen on tehty edistyksellisesti DMP:n avulla, on tämäntyyppisten ohjelmistojen tarjoajien erittäin hyvä mahdollisuus päätyä asiakaspolun ymmärtämisen keskiöön. Päämääränä on yhdistää useamman tietojärjestelmän dataa eri päätelaitteista kerättyyn dataan ja luoda näihin perustuvia yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä perustuen sekä rekistereihin, käyttäytymiseen ja sitoutumiseen kaikissa kanavissa ja laitteissa. Nämä on jo saavutettu:

(i) reaaliaikainen päivitettävyys skaalatun ekosysteemin ja evästeiden vastaavuus taulukoiden, laitteiden ristiin kytkettävyyden ja ulkoisen offlinen identiteetin (CRM, EMS, SSO) yhdistämismahdollisuudet profiilihallinnan puolella (ii) pikseli, UTM-parametri ja S2S lokitiedostoihin perustuvan kampanjansuoritustkyvyn ja asiakkaan sitoutumisen seuraamisessa. Nämä ominaisuudet tarjoava DMP:n on mahdollista tarjota käyttäjälleen yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä. On myös huomioitava kun DMP:tä käytetään yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän luomisessa, että voidaan samaa arkkitehtuuria soveltaa yksittäisen prospektin näkymässä kun käytössä on DMP, joka toimii laite riippumattomasti ja evästeettömästi (tietenkään tällaisiin profiileihin ei ole mahdollista yhdistää offline dataa, jolloin tiedot ovat helposti epävakaita.)

EU:n säätelyn (GDPR) aiheuttaman muutokset toimivat paljon kaivattuna katalysaattorina, jotta asiakaskohtainen näkymä voidaan saavuttaa toivotussa mittakaavassa. Koska laki pakottaa markkinoijia kartoittamaan tietovarastoja ja niiden yhteyden järjestelmiin, ratkaisee GDPR luonnostaan keskeisiä tiedonkäsittely haasteita, joka auttaa yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamisessa. GDPR:n myötä asiakaskohtaisen näkymän kehittämisen mahdollistaminen korostaa sitä siirtymää, jota on käytännössä toteutettu jo kaikissa DMP järjestelmissä, moninaisen datan hallinnan ja reaaliaikaisen yksittäisten kävijä profiilien avulla.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n toista tärkeää ominaisuutta Tekoäly julkaistaan ensi viikolla..

Lue myös:

Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Lue lisää

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää