Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään:

Ominaisuus #1: Asiakaskohtainen näkymä

Vaikka asiakaskohtainen näkymä ei todellakaan ole markkinointiteknologille mikään uusi asia, silti ne järjestelmät, jotka pystyvät ratkaisemaan sen kaikissa kanavissa ja päätelaite riippumattomasti ovat harvassa. Lisäksi usko teknologian toimivuuteen ei aina vastaa todellisuutta.

Kun eri päätelaitteiden datasta kerätyn profiilitiedon ja offline asiakastietojen yhdistäminen on tehty edistyksellisesti DMP:n avulla, on tämäntyyppisten ohjelmistojen tarjoajien erittäin hyvä mahdollisuus päätyä asiakaspolun ymmärtämisen keskiöön. Päämääränä on yhdistää useamman tietojärjestelmän dataa eri päätelaitteista kerättyyn dataan ja luoda näihin perustuvia yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä perustuen sekä rekistereihin, käyttäytymiseen ja sitoutumiseen kaikissa kanavissa ja laitteissa. Nämä on jo saavutettu:

(i) reaaliaikainen päivitettävyys skaalatun ekosysteemin ja evästeiden vastaavuus taulukoiden, laitteiden ristiin kytkettävyyden ja ulkoisen offlinen identiteetin (CRM, EMS, SSO) yhdistämismahdollisuudet profiilihallinnan puolella (ii) pikseli, UTM-parametri ja S2S lokitiedostoihin perustuvan kampanjansuoritustkyvyn ja asiakkaan sitoutumisen seuraamisessa. Nämä ominaisuudet tarjoava DMP:n on mahdollista tarjota käyttäjälleen yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä. On myös huomioitava kun DMP:tä käytetään yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän luomisessa, että voidaan samaa arkkitehtuuria soveltaa yksittäisen prospektin näkymässä kun käytössä on DMP, joka toimii laite riippumattomasti ja evästeettömästi (tietenkään tällaisiin profiileihin ei ole mahdollista yhdistää offline dataa, jolloin tiedot ovat helposti epävakaita.)

EU:n säätelyn (GDPR) aiheuttaman muutokset toimivat paljon kaivattuna katalysaattorina, jotta asiakaskohtainen näkymä voidaan saavuttaa toivotussa mittakaavassa. Koska laki pakottaa markkinoijia kartoittamaan tietovarastoja ja niiden yhteyden järjestelmiin, ratkaisee GDPR luonnostaan keskeisiä tiedonkäsittely haasteita, joka auttaa yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamisessa. GDPR:n myötä asiakaskohtaisen näkymän kehittämisen mahdollistaminen korostaa sitä siirtymää, jota on käytännössä toteutettu jo kaikissa DMP järjestelmissä, moninaisen datan hallinnan ja reaaliaikaisen yksittäisten kävijä profiilien avulla.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n toista tärkeää ominaisuutta Tekoäly julkaistaan ensi viikolla..

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää