Kolme DMP:n tärkeintä ominaisuutta: #1 Asiakaskohtainen näkymä

2017/11/21

Pyysimme Cxensen Petteri Vainikkaa (VP of Product Management) listaamaan Data Management Platfromin (DMP) kolme tärkeintä tekijää, jotka vaikuttavat menestykseen markkinassa. DMP:n avulla voidaan yhdistää, segmentoida ja hyödyntää kävijätietoja ja luoda mieleenpainuvia, merkityksellisempiä ja kiehtovia kävijäkokemuksia, joiden avulla voidaan sitouttaa kävijöitä ja vaikuttaa tuottoihin.

Tässä 3 blogitekstin sarjan ensimmäinen osa, joka keskittyy Asiakaskohtaiseen näkymään:

Ominaisuus #1: Asiakaskohtainen näkymä

Vaikka asiakaskohtainen näkymä ei todellakaan ole markkinointiteknologille mikään uusi asia, silti ne järjestelmät, jotka pystyvät ratkaisemaan sen kaikissa kanavissa ja päätelaite riippumattomasti ovat harvassa. Lisäksi usko teknologian toimivuuteen ei aina vastaa todellisuutta.

Kun eri päätelaitteiden datasta kerätyn profiilitiedon ja offline asiakastietojen yhdistäminen on tehty edistyksellisesti DMP:n avulla, on tämäntyyppisten ohjelmistojen tarjoajien erittäin hyvä mahdollisuus päätyä asiakaspolun ymmärtämisen keskiöön. Päämääränä on yhdistää useamman tietojärjestelmän dataa eri päätelaitteista kerättyyn dataan ja luoda näihin perustuvia yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä perustuen sekä rekistereihin, käyttäytymiseen ja sitoutumiseen kaikissa kanavissa ja laitteissa. Nämä on jo saavutettu:

(i) reaaliaikainen päivitettävyys skaalatun ekosysteemin ja evästeiden vastaavuus taulukoiden, laitteiden ristiin kytkettävyyden ja ulkoisen offlinen identiteetin (CRM, EMS, SSO) yhdistämismahdollisuudet profiilihallinnan puolella (ii) pikseli, UTM-parametri ja S2S lokitiedostoihin perustuvan kampanjansuoritustkyvyn ja asiakkaan sitoutumisen seuraamisessa. Nämä ominaisuudet tarjoava DMP:n on mahdollista tarjota käyttäjälleen yksittäisiä asiakaskohtaisia näkymiä. On myös huomioitava kun DMP:tä käytetään yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän luomisessa, että voidaan samaa arkkitehtuuria soveltaa yksittäisen prospektin näkymässä kun käytössä on DMP, joka toimii laite riippumattomasti ja evästeettömästi (tietenkään tällaisiin profiileihin ei ole mahdollista yhdistää offline dataa, jolloin tiedot ovat helposti epävakaita.)

EU:n säätelyn (GDPR) aiheuttaman muutokset toimivat paljon kaivattuna katalysaattorina, jotta asiakaskohtainen näkymä voidaan saavuttaa toivotussa mittakaavassa. Koska laki pakottaa markkinoijia kartoittamaan tietovarastoja ja niiden yhteyden järjestelmiin, ratkaisee GDPR luonnostaan keskeisiä tiedonkäsittely haasteita, joka auttaa yksittäisen asiakaskohtaisen näkymän mahdollistamisessa. GDPR:n myötä asiakaskohtaisen näkymän kehittämisen mahdollistaminen korostaa sitä siirtymää, jota on käytännössä toteutettu jo kaikissa DMP järjestelmissä, moninaisen datan hallinnan ja reaaliaikaisen yksittäisten kävijä profiilien avulla.

Blogisarjan seuraava osa koskien DMP:n toista tärkeää ominaisuutta Tekoäly julkaistaan ensi viikolla..

Lue myös:

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää