Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa. Vuonna 2018 Pohjoismaissa ohjelmallisesti ostetun mainonnan osuuden digitaalisen mainonnan ostoista ennustetaan olevan Suomessa 57%, Norjassa 77%, Ruotsissa 67% ja Tanskassa 53%.

Jotta voit käydä menestyksekästä mainoskauppaa ohjelmallisesti kiinnitä huomiota ainakin näihin asioihin:

Mainosmuodot – Ohjelmalliseen ostamiseen valittavat mainosformaatit luovat raamit sille, millaista kysyntää mediaan ohjautuu. Otetaanko mukaan vain perusformaatit vai myös esimerkiksi paraatipaikat ja rich media -ratkaisut?  Video- ja mobiili-inventaarin kysyntä on kasvussa, kannattaakin kiinnittää huomio niihin mainosmuotoihin, joilla on kysyntää tai jotka ovat standardoituja. Käytetyistä kysyntälähteistä riippuen kannattaa myös harkita kansainvälisesti käytettyjä mainosformaatteja kotimaisten kokojen lisäksi.

Mainospaikkojen sijoittelu, latautuminen ja inscreen –  Millaisia mainospaikkoja sivustoilla on? Näkyvätkö mainospaikat riittävästi kävijöille? Näkyvyyttä, eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla, joka yleensä tarkoittaa osuutta näytöistä jotka ovat olleet näytöllä näkyvissä vähintään 50 prosenttisesti kävijälle. Jos in-screen arvot ovat huonoja, eivät mainostajat ole välttämättä niin kiinnostuneita ostamaan inventaaria. Seuraa mainospaikkojesi in-screen arvoja ja pyri tekemään toimenpiteitä niiden parantamiseksi.

Pohjahinta – Hinnoittelussa median haasteena on varsinkin pohjahinnan määrittely. Media saa myyntijärjestelmän kautta tietoa ostajien hintatarjouksista. Tätä tietoa voidaan hyödyntää pohjahinnan määrittelyssä. Seurantaa ja optimointia kannattaa tehdä tehdä riittävän usein, jotta päästää parhaisiin tuloksiin. On myös hyvä huomioida kausittaiset poikkeusjaksot ostohintojen ja kysynnän osalta tuloksia arvioidessa ja vertaillessa.

Kävijät ja kohderyhmät – Pelkän mainostilan sijaan mainostajat ovat entistä kiinnostuneempia mainonnan kohdennusmahdollisuuksista ja datan hyödyntämistä. Millaisia kävijöitä sivustoilla käy ja mikä on kävijöiden arvo? Millaisia kohderyhmiä mediasi kautta voidaan rakentaa ja tavoittaa?

Datan myynti – Median kävijöihin liittyvä profiilidata on mahdollista kaupallistaa. Mikäli dataa halutaan myydä, myydäänkö sitä sellaisenaan vai onko ostaminen mahdollista vain kampanjan yhteydessä? Mikä on datan arvo ja miten sitä myydään? Mitkä ovat myyntiehdot ja mihin ostajan tulee sitoutua? Miten datalla pystytään luomaan uutta liiketoimintaa?

Tuottojen optimionti teknologian avulla – Erilaisten tekniikoiden avulla voidaan vaikuttaa mainosinventaarista saataviin tuottoihin. Perinteisesti julkaisijat ovat priorisoineet ohjelmallien kampanjoita mainonnanhallinnassa. Nykyään jo vanhentunutta tekniikkaa, jossa ohjelmallisesti myytävää mainosta kutsutaan peräkkäin eri mainoskumppanien palvelimilta kutsutaan vesiputos-malliksi (Waterfall). Header bidding taas on tekniikka, jossa julkaisija lisää sivustolleen koodinpätkän, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle.

Prebid.js on ilmainen avoimen lähdekoodin kirjasto ja yhteisö, jota voi hyödyntää Header Biddingin käyttöönotossa sivustoilla ja sovelluksissa. Post-bid taas tarkoittaa kysynnän lähteiden kilpailutusta sen jälkeen kuin mainospalvelin on ensin tarjonnut näyttöä suorakampanjoille ja mahdollisesti omalle ohjelmallisen kysynnän lähteelle (vrt. Header Bidding, joka kilpailuttaa kutsun mukaan lukien mainospalvelimen sisäiset kysyntälähteet). Alalla puhutaan myös server-side headerbiddingistä, mikä tarkoittaa sitä, että tekninen implementaatio toimii sivuston sijasta mainosteknologioiden tarjoajien servereillä. Tämä toteutus ei kuitenkaan tuota vielä yhtä hyvin kuin sivustolle toteutettu prebid.

ADS.txt – Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Sivuston juureen asetettavaan Ads.txt tiedostoon lisätään kaikki ne tahot, jotka oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller). Jos mainonnan myyjänä et ole vielä asettanut sivustollesi Ads.txt tiedostoa, suosittelemme tekemään sen heti. Useat ohjelmallisen ostamisen kysyntälähteet sulkevat sivustot kaupankäynnin ulkopuolelle jos näin ei ole tehty.

Consent –  EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja keräävillä toimijoilla on lähtökohtaisesti velvollisuus pyytää käyttäjän suostumus evästeiden käyttöön ja antaa käyttäjälle tietoa evästeiden käyttötarkoituksesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos sivustollasi näytetään mainontaa, jota kohdennetaan evästeperusteisesti tulee sivukävijöiltä pyytää lupa ja tarjota mahdollisuus siihen, ettei evästeitä käytetä.

Myös sillä on väliä miten lupa kysytään. Lähitulevaisuudessa kaikkien, niin medioiden kuin teknologiatarjoajien, on siirryttävä hyödyntämään toimialan yhteistä tapaa consentin kysymiseen ja tiedon välittämiseen. Lisätietoja IAB:n yhdessä teknologiatarjoajien kanssa kehittämästä Transparency and Consent Frameworkista löydät täältä. Huolehdithan, että sivustolla noudatetaan voimassa olevia lakeja ja säännöksiä, jotteivat mahdolliset laiminlyönnit vaikuta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin negatiivisesti.

Jos suunnittelet ohjelmallisen mainosmyynnin aloittamista verkkosivustollasi tai haluat tehostaa tai nykyaikaistaa olemassa olevaa toimintamallia esimerkiksi ottamalla käyttöön uusia tekniikoita (Headerbidding, Prepid.js) Relevant on sinulle oiva yhteistyökumppani. Meillä on esimerkiksi Header Biddingin käytöstä paljon positiivisia kaupallisia kokemuksia. Ohjelmallisen kehittämisen lisäksi autamme mielellämme myös ads.txt:n ja consentin haltuun otossa. Konsultoinnit ja palvelu tuotetaan aina tapauskohtaisesti, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaalle parhaan mahdollisen arvon.

Jos tarvitset jeesiä mainonnan ohjelmallisen myynnin kanssa lue lisää täältä. Ja ota rohkeasti yhteyttä.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää