Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Mitä in-housing on?

In-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen. Aiemmin ulkoa ostetut palvelut tuotetaan kokonaan tai osittain omilla resursseilla.

Motiivit vaihtelevat yrityskohtaisesti, mutta toistuvia argumentteja ovat kasvava vaatimus mediaostamisen läpinäkyvyyteen, datan omistajuuden varmistaminen, riippumattomuus ulkopuolisista kumppaneista ja reaktionopeus. Ja tietenkin mainonnan tuloksellisuus. Voisi kuvitella, että varsinkin verkkokauppaa harjoittavat yritykset hyötyvät saumattomasta datan hyödyntämisestä, kyvykkyydestä tehdä nopeita taktisia päätöksiä ja viedä toimenpiteet tuotantoon miltei reaaliaikaisesti. Mikäli in-housingilla haetaan myös kustannussäästöjä, kannattaa tarkistaa Excelit huolella. Uskallamme epäillä vahvasti, että säästöjä ei synny. Kustannus vain siirtyy ostopalveluista palkkoihin ja ohjelmistolisensseihin.

Ja voisimme myös veikata, että tällekin trendille ilmaantuu myöhemmin vastatrendi. Osa sisälle otetuista toiminnoista ulkoistetaan uudelleen. Mutta siinä vaiheessa mainostaja on jo oppinsa saanut, ja itselle läpikotaisin tutun toiminnon ulkoistaminen on helpompaa ja turvallisempaa.

Kumppaneille tarvetta myös tulevaisuudessa

Omakohtaiset kokemukset in-housing projekteista ovat opettaneet, että oikeastaan teknologiat ja niiden integroinnit ovat sitten kuitenkin se helpoin juttu. Henkilöstön kouluttaminen, osaajien löytäminen ja pitäminen, toiminnan mittareiden luominen ja prosessien hiominen vaatiikin sitten hieman enemmän aikaa ja panostuksia. Jos liikkeelle lähdetään puhtaalta pöydältä, projektikalenteriin kannattaa piirtää heti alkuun vähintään 18 saraketta, ja nyt puhutaan kuukausista. Mutta koko kakkua ei tarvitse toki syödä kerralla. Ensimmäinen pala voi olla vaikka se teknologian ja datan omistajuus.

Ja kumppaneille on tarvetta tulevaisuudessakin, sekä teknologian että resurssien näkökulmasta. Vaikka tekemisen painopiste siirtyisikin ulkoa sisälle.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää