Julkaisija, lisää Ads.txt tiedosto sivustollesi nyt!

2017/10/10

Ads.txt tiedoston käyttöönotto on yleistynyt hyvin nopeasti. Google on ilmoittanut että marraskuusta lähtien Googlen Bid Managerin kautta voi ostaa inventaaria ainoastaan lähteistä, jotka on Ads.txt tiedostossa mainittuja valtuutettuja myyjiä, silloin jos tiedosto on käytössä. Luultavasti myös muut toimijat tulevat seuraamaan tätä trendiä. Toimithan siis nopeasti, jottei muutos ehdi vaikuttamaan ohjelmallisen tuottoihisi. Ads.txt tiedoston käyttöönotto on hyvin helppoa julkaisijoille, otathan meihin yhteyttä jos tarvitset apua käyttöönotossa.

Mitä Ads.txt tarkoittaa käytännössä?
Ads.txt (Authorized Digital Sellers) on IAB:n hanke, jonka tavoitteena on poistaa väärennetty ja luvaton mainosinventaari. Hankkeen tarkoituksena on taistella verkkotunnusten väärinkäyttöä vastaan. Ostaja voi tarkistaa onko mainosinventaarin myyjä oikeutettu tai valtuutettu myymään mainontaa ko. sivustolle. Hankkeen päämäärä on selkeä: Kasvattaa mainonnan ohjelmallisen kaupankäynnin avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Ads.txt on julkaisijalle yksinkertainen, joustava ja turvallinen tapa osoittaa sivustonsa mainosinventaariin myymiseen valtuutetut tahot (Authorized Digital Seller).

Ads.txt pyrkii ratkaisemaan yhden alaa vaivaavan haasteen, verkkotunnusten väärentämisen ja väärinkäytön. Tiedoston käyttöönotto verkkosivulla varmistaa, että ne tahot jotka eivät tuo lisäarvoa mainonnan ekosysteemiin häviävät. Tällaisten toimijoiden poistuminen on eduksi kaikille osapuolille. Kun mainostajat voivat saada helpommin tietoonsa julkaisijan mainosinventaarin myymiseen valtuuttamat tahot voivat he luottaa siihen, että he ostavat aitoa olemassa olevaa inventaaria.

Tekstiä muokattu 13.10. // Kirjoitimme aikaisemmin virheellisesti, että Google on ilmoittanut että marraskuusta lähtien Googlen Bid Managerin kautta ei voi ostaa enää inventaaria sivustoilta, jossa Ads.txt ei ole käytössä. Marraskuusta lähtien Googlen Bid Managerin kautta voi ostaa inventaaria ainoastaan lähteistä, jotka on Ads.txt tiedostossa mainittuja valtuutettuja myyjiä, silloin jos tiedosto on käytössä. Mutta invetaaria voi edelleen ostaa julkaisijoilta, jotka eivät ole ottaneet Ads.txt tiedostoa käyttöön.

Lue aiheesta lisää:
Ads.txt: Adopt or Be Blocked by Smart
More about ads.txt from the IAB tech homepage

Lisätietoja:
Pasi Syrjäläinen, Head of Programmatic
+358 41 518 4959
pasi.syrjalainen(a)relevant.fi

Comments

comments

Lue myös:

Syksyn kampanjat suunnitteilla, mutta sopiva kohderyhmä vielä hakusessa?

2018/06/26

Sinulla on ehkä suunnitteilla kampanja, jolle sopivaa kohderyhmää ei eri ostoalustoista (DSP) tunnu löytyvän? Relevant Audience tarjoaa laadukkaaseen dataan perustuvia yleisöjä ostettavaksi ohjelmallisesti. Haluamme tarjota mainostajille kohderyhmiä, jotka ovat kerätty luvallisesti luotettavista ja laadukkaista lähteistä ja joilla voidaan aidosti vaikuttaa kampanjan toimivuuteen ja tuloksiin.

Lue lisää

Kesäkuun kuulumiset Relevantilta

2018/06/21

Kevät muuttui vauhdilla kesäksi ja pian päästään nauttimaan ansaituista lomista. Vauhti on riittänyt myös Relevantin keväässä. Viimeisimmät viikot ovat meillä kuluneet pitkälti, datan, GDPR:n, erilaisten kehitysprojektien sekä Ad ops hommien parissa.

Lue lisää

Miten Wall Street Journal kasvatti tilaajamääriään yli 30%?

2018/06/20

Julkaisijat kohtaavat yhä kasvavan haasteen kun mainosbudjeteista melkoinen osa ohjautuu alaa hallitseville jäteille, kuten Googlelle ja Facebookille. Sivustovieralijat ovat tottuneet ilmaisiin sisältöihin, joita on verkossa saatavilla paljon. Todellinen haaste onkin muuttaa käytäntöä ja saada nämä ilmaisiin sisältöihin tottuneet kuluttajat maksamaan sisällöistä.

Lue lisää

Relevant mukana IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmassa

2018/06/20

Relevant on rekisteröitynyt IAB Europen Transparency & Consent Framework -ohjelmaan, jonka tarkoituksena on auttaa julkaisijoita, teknologian toimittajia, toimistoja ja mainostajia täyttämään velvoitteensa datan ja henkilötietojen käsittelystä 25.5.2018 sovellettavaksi tulleen yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.

Lue lisää

Kuka kerää dataa sivustoltasi?

2018/05/31

Oletko joskus miettinyt, mistä ja miten kaikki digitaalisen mainonnan markkinapaikoilla myytävä data kerätään ja kenen toimesta? Tuleeko se Facebookilta ja Googlelta? Vastaus on; ei tule. Valtaosa myytävästä datasta päätyy marketin tiskille ihan tavallisten yritysten kotisivuilta.

Lue lisää