Header Bidding tekniikat ohjelmallisessa ostamisessa

2018/04/26

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin. Relevant Digital on auttanut julkaisijoita Header bidding tekniikoiden toteutuksissa ja käyttöön otoissa eri mainospalvelinympäristöissä.

Projekteissa Relevantin rooliin kuuluu yleensä prebid.js kirjaston avulla useampaa tahoa kutsuvan toteutuksen tekninen mahdollistaminen. Julkasijan ad-ops- ja tekniikkatiimi suorittavat prebid.js-koodin käyttöönoton sekä vaadittavat korjaukset verkkosivustolla sekä Header bidding toteutuksen rakentamisen mainospalvelimelle. Relevant tottakai avustaa ja antaa tukea niin paljon kuin tarvitaan. Jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen määrän, mainospaikkojen, mainospalvelimen sekä käytettävien SSP-ratkaisujen ja niiden määrän vuoksi. Yleensä investointi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa eli uuden tekniikan käyttöönotto todella kannattaa!

Miten PREBID toimii?

Pääpiirteittäin header bidding -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Mainostagin latautuminen sivulle pysäytetään siksi aikaa kun Prebid-kirjasto hakee tarjouksia ja mainoksia eri SSP-palveluista ja mainoshuutokaupoista, joiden kanssa haluat työskennellä.
2. Prebid välittää tietoja tarjouksista sivun mainostagille, joka siirtää sen mainospalvelimelle merkkijonoparametrinä.
3. Mainospalvelimelle on tehty kampanjarivi, jossa on kohdennuksena kyseinen hintatarjousparametri.
4. Kun mainospalvelin valitsee voittavan Prebid tarjouksen, palauttaa se signaalin Prebidille, joka palauttaa sivustolle valitun mainoksen.

 

Client Side Header Bidding models in Programmatic sales | Relevant

Prebid-kirjasto koostuu kahdesta osasta: Core wrapper koodista sekä niiden kumppaneiden adaptereista joiden kanssa julkaisija haluaa työskennellä.

Lähde: Prebid.org

POST-BID

Yleensä suosittelemme ensisijaisesti rakentamaan Client Side Header -ratkaisun, mutta joissakin tapauksissa kevyempi vaihtoehto, kuten Post-Bid -ratkaisu, voi olla perusteltu vaihtoehto. Relevant Digital on toteuttanut useita prebid.js Post-Bid -ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa eri mainospalvelimilla.

Yleensä Relevant rakentaa prebid.js-kirjaston ja koodin, joka kutsuu eri kysyntäkumppaneita. Oheistamme julkaisijan ad-ops tiimin, rakentamaan tarvittavat kampanjarivit mainospalvelimelle, jotta kampanjat kutsuvat Pre-bidiä. Tällainen toteutus ei ole teknisesti yhtä haastava kun Client Side Header -ratkaisu, mutta jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen, mainospaikkojen, käytettävän mainospalvelimen ja SSP:n määrien vuoksi.

Miten POST-BID toimii?

Pääpiirteittäin Post-bid -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Sivuto lähettää mainoskutsun mainospalvelimelle.
2. Mainospalvelin valitsee voittavan kampanjarivin suoraan myytyjen, mainoshuutokauppojen ja post-pid kampanjarivien joukosta. Tässä tapauksessa post-bid kampanjarivi voittaa, koska sen CPM hinta on korkein ja korkeamman prioriteetin kampanjat ovat jo käyttäneet kaiken budjettinsa.
3. Post-pid kampanjan mainokset jaetaan sivustolle. Prebid.js kirjastoa hyödyntäen huutokauppa tapahtuu kampanjan aineisto tasolla, jolloin kampanja jakaa sen mainoksen mainospaikkaan, josta on saatu paras tarjous.

Post-bidissä, mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen JÄLKEEN kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin (Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ENNEN kun mainoskutsu on lähtenyt sivustolle).

Lähde: Prebid.org

Header bidding vs Post-Bid yhteenveto

– Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ennen kun mainoskutsu on lähtenyt mainospalvelimelle
– Post-bid -tenkiikassa mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen jälkeen kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin.
– Kummassakin ratkaisussa SSP:t kutsutaan samanaikaisesti prebid.js-koodin kanssa ( vrt, vesiputous, jossa kaikki kumppanit kutsutaan erikseen ja ketjutetaan passbackeinä)
– Molemmat ratkaisut parantavat ja yksinkertaistavat julkaisijoiden ohjelmallista myyntiä poistamalla passback-tarvetta ja luomalla yhtenäisen huutokaupan eri SSP-järjestelmien välillä.

Jos suunnittelet ohjelmallisen mainosmyynnin aloittamista verkkosivustollasi tai haluat tehostaa tai nykyaikaistaa olemassa olevaa toimintamallia Relevant on sinulle oiva yhteistyökumppani. Lue lisää..

Lue myös:

Miten keräät ja hyödynnät tehokkaammin dataa

2018/10/23

Datan hyödyntämisestä puhutaan paljon, mutta millaista teknologiaa ja osaamista tarvitaan, jotta päästään liikkeelle käytännössä? Mahdollisuus analysoida, käsitellä ja aktivoida dataa on tullut laajamittaisesti mahdolliseksi yhä useammalle yritykselle vasta viime vuosina tehokkaampien datatyökalujen kehittyessä.

Lue lisää

Webinaari: Haluatko kuulla tulevaisuuden näkymiä maksumuurien käytöstä verkkojulkaisuissa?

2018/10/12

Miten dataa analysoimalla saadaan tietoa todennäköisimmistä tilaajista? Miten maksumuurimallit toimivat ja miksi lukijakeskeinen lähestymistapa voisi korvata sisältöön keskittyneet mallit? Tule mukaan webinaariin, jossa Piechota kertoo yhdessä Cxensen Annbjørg Medhaugin kanssa dynaamisista maksumuureista.

Lue lisää

Datakaupan läpinäkyvyys GDPR:n jälkeisessä maailmassa

2018/10/05

GDPR astuessa voimaan 4 kuukautta sitten koko ala hyperventiloi pahasti ja osa pelkäsi ohjelmallisen mainoskaupan loppuvan kokonaan, jos kuluttajilta ei saataisi lupaa datan käyttöön. Suurin osa peloista oli alunperinkin ylimitoitettuja, sillä kuluttajien käyttäytyminen ei muutu yhdessä yössä uuden asetuksen voimaantulon myötä. Relevantilla olimme vakuuttuneita että GDPR:n voimaantulo kitkisi räikeimpiä hämäräpelureita datamarkkinalta pois.

Lue lisää

Syksy on muutosten aikaa

2018/09/27

Syksy on saatu vauhdilla käyntiin. Niin yksityiselämässä kuin yritysmaailmassakin syksy usein antaa mahdollisuuden aloittaa lomien jälkeen uudella draivilla ja innostaa tekemään muutoksia. Pieniä muutoksia on tapahtunut myös meillä Relevantilla. Olemme nimittäin saaneet johtoryhmäämme mukaan dataliiketoiminnastamme vastaavan Olli Järvilehdon. Onnittelut Ollille! Onko johtoryhmämme sinulle jo muuten tuttu?

Lue lisää

Ajankohtaisia havaintoja vuoden 2018 Dmexcosta

2018/09/27

Dmexco järjestettiin jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Vuodesta 2009 järjestetty tapahtuma on digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja uusien innovaatioiden kohtaamispaikka, jossa mukana on alan johtajia, markkinoinnin ja median ammattilaisia sekä teknologioiden edelläkävijöitä. Luonnollisesti muutamassa päivässä ei kaikkea ehdi kahlata läpi, mutta tässä muutamia teemoja, jotka erityisesti jäivät mieleemme.

Lue lisää