Header Bidding tekniikat ohjelmallisessa ostamisessa

2018/04/26

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin. Relevant Digital on auttanut julkaisijoita Header bidding tekniikoiden toteutuksissa ja käyttöön otoissa eri mainospalvelinympäristöissä.

Projekteissa Relevantin rooliin kuuluu yleensä prebid.js kirjaston avulla useampaa tahoa kutsuvan toteutuksen tekninen mahdollistaminen. Julkasijan ad-ops- ja tekniikkatiimi suorittavat prebid.js-koodin käyttöönoton sekä vaadittavat korjaukset verkkosivustolla sekä Header bidding toteutuksen rakentamisen mainospalvelimelle. Relevant tottakai avustaa ja antaa tukea niin paljon kuin tarvitaan. Jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen määrän, mainospaikkojen, mainospalvelimen sekä käytettävien SSP-ratkaisujen ja niiden määrän vuoksi. Yleensä investointi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa eli uuden tekniikan käyttöönotto todella kannattaa!

Miten PREBID toimii?

Pääpiirteittäin header bidding -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Mainostagin latautuminen sivulle pysäytetään siksi aikaa kun Prebid-kirjasto hakee tarjouksia ja mainoksia eri SSP-palveluista ja mainoshuutokaupoista, joiden kanssa haluat työskennellä.
2. Prebid välittää tietoja tarjouksista sivun mainostagille, joka siirtää sen mainospalvelimelle merkkijonoparametrinä.
3. Mainospalvelimelle on tehty kampanjarivi, jossa on kohdennuksena kyseinen hintatarjousparametri.
4. Kun mainospalvelin valitsee voittavan Prebid tarjouksen, palauttaa se signaalin Prebidille, joka palauttaa sivustolle valitun mainoksen.

 

Client Side Header Bidding models in Programmatic sales | Relevant

Prebid-kirjasto koostuu kahdesta osasta: Core wrapper koodista sekä niiden kumppaneiden adaptereista joiden kanssa julkaisija haluaa työskennellä.

Lähde: Prebid.org

POST-BID

Yleensä suosittelemme ensisijaisesti rakentamaan Client Side Header -ratkaisun, mutta joissakin tapauksissa kevyempi vaihtoehto, kuten Post-Bid -ratkaisu, voi olla perusteltu vaihtoehto. Relevant Digital on toteuttanut useita prebid.js Post-Bid -ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa eri mainospalvelimilla.

Yleensä Relevant rakentaa prebid.js-kirjaston ja koodin, joka kutsuu eri kysyntäkumppaneita. Oheistamme julkaisijan ad-ops tiimin, rakentamaan tarvittavat kampanjarivit mainospalvelimelle, jotta kampanjat kutsuvat Pre-bidiä. Tällainen toteutus ei ole teknisesti yhtä haastava kun Client Side Header -ratkaisu, mutta jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen, mainospaikkojen, käytettävän mainospalvelimen ja SSP:n määrien vuoksi.

Miten POST-BID toimii?

Pääpiirteittäin Post-bid -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Sivuto lähettää mainoskutsun mainospalvelimelle.
2. Mainospalvelin valitsee voittavan kampanjarivin suoraan myytyjen, mainoshuutokauppojen ja post-pid kampanjarivien joukosta. Tässä tapauksessa post-bid kampanjarivi voittaa, koska sen CPM hinta on korkein ja korkeamman prioriteetin kampanjat ovat jo käyttäneet kaiken budjettinsa.
3. Post-pid kampanjan mainokset jaetaan sivustolle. Prebid.js kirjastoa hyödyntäen huutokauppa tapahtuu kampanjan aineisto tasolla, jolloin kampanja jakaa sen mainoksen mainospaikkaan, josta on saatu paras tarjous.

Post-bidissä, mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen JÄLKEEN kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin (Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ENNEN kun mainoskutsu on lähtenyt sivustolle).

Lähde: Prebid.org

Header bidding vs Post-Bid yhteenveto

– Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ennen kun mainoskutsu on lähtenyt mainospalvelimelle
– Post-bid -tenkiikassa mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen jälkeen kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin.
– Kummassakin ratkaisussa SSP:t kutsutaan samanaikaisesti prebid.js-koodin kanssa ( vrt, vesiputous, jossa kaikki kumppanit kutsutaan erikseen ja ketjutetaan passbackeinä)
– Molemmat ratkaisut parantavat ja yksinkertaistavat julkaisijoiden ohjelmallista myyntiä poistamalla passback-tarvetta ja luomalla yhtenäisen huutokaupan eri SSP-järjestelmien välillä.

Jos suunnittelet ohjelmallisen mainosmyynnin aloittamista verkkosivustollasi tai haluat tehostaa tai nykyaikaistaa olemassa olevaa toimintamallia Relevant on sinulle oiva yhteistyökumppani. Lue lisää..

Comments

comments

Lue myös:

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää

GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä, niinpä onkin aika viimeistään nyt paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa.

Lue lisää