Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin. Relevant Digital on auttanut julkaisijoita Header bidding tekniikoiden toteutuksissa ja käyttöön otoissa eri mainospalvelinympäristöissä.

Projekteissa Relevantin rooliin kuuluu yleensä prebid.js kirjaston avulla useampaa tahoa kutsuvan toteutuksen tekninen mahdollistaminen. Julkasijan ad-ops- ja tekniikkatiimi suorittavat prebid.js-koodin käyttöönoton sekä vaadittavat korjaukset verkkosivustolla sekä Header bidding toteutuksen rakentamisen mainospalvelimelle. Relevant tottakai avustaa ja antaa tukea niin paljon kuin tarvitaan. Jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen määrän, mainospaikkojen, mainospalvelimen sekä käytettävien SSP-ratkaisujen ja niiden määrän vuoksi. Yleensä investointi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa eli uuden tekniikan käyttöönotto todella kannattaa!

Miten PREBID toimii?

Pääpiirteittäin header bidding -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Mainostagin latautuminen sivulle pysäytetään siksi aikaa kun Prebid-kirjasto hakee tarjouksia ja mainoksia eri SSP-palveluista ja mainoshuutokaupoista, joiden kanssa haluat työskennellä.
2. Prebid välittää tietoja tarjouksista sivun mainostagille, joka siirtää sen mainospalvelimelle merkkijonoparametrinä.
3. Mainospalvelimelle on tehty kampanjarivi, jossa on kohdennuksena kyseinen hintatarjousparametri.
4. Kun mainospalvelin valitsee voittavan Prebid tarjouksen, palauttaa se signaalin Prebidille, joka palauttaa sivustolle valitun mainoksen.

 

Client Side Header Bidding models in Programmatic sales | Relevant

Prebid-kirjasto koostuu kahdesta osasta: Core wrapper koodista sekä niiden kumppaneiden adaptereista joiden kanssa julkaisija haluaa työskennellä.

Lähde: Prebid.org

POST-BID

Yleensä suosittelemme ensisijaisesti rakentamaan Client Side Header -ratkaisun, mutta joissakin tapauksissa kevyempi vaihtoehto, kuten Post-Bid -ratkaisu, voi olla perusteltu vaihtoehto. Relevant Digital on toteuttanut useita prebid.js Post-Bid -ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa eri mainospalvelimilla.

Yleensä Relevant rakentaa prebid.js-kirjaston ja koodin, joka kutsuu eri kysyntäkumppaneita. Oheistamme julkaisijan ad-ops tiimin, rakentamaan tarvittavat kampanjarivit mainospalvelimelle, jotta kampanjat kutsuvat Pre-bidiä. Tällainen toteutus ei ole teknisesti yhtä haastava kun Client Side Header -ratkaisu, mutta jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen, mainospaikkojen, käytettävän mainospalvelimen ja SSP:n määrien vuoksi.

Miten POST-BID toimii?

Pääpiirteittäin Post-bid -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Sivuto lähettää mainoskutsun mainospalvelimelle.
2. Mainospalvelin valitsee voittavan kampanjarivin suoraan myytyjen, mainoshuutokauppojen ja post-pid kampanjarivien joukosta. Tässä tapauksessa post-bid kampanjarivi voittaa, koska sen CPM hinta on korkein ja korkeamman prioriteetin kampanjat ovat jo käyttäneet kaiken budjettinsa.
3. Post-pid kampanjan mainokset jaetaan sivustolle. Prebid.js kirjastoa hyödyntäen huutokauppa tapahtuu kampanjan aineisto tasolla, jolloin kampanja jakaa sen mainoksen mainospaikkaan, josta on saatu paras tarjous.

Post-bidissä, mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen JÄLKEEN kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin (Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ENNEN kun mainoskutsu on lähtenyt sivustolle).

Lähde: Prebid.org

Header bidding vs Post-Bid yhteenveto

– Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ennen kun mainoskutsu on lähtenyt mainospalvelimelle
– Post-bid -tenkiikassa mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen jälkeen kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin.
– Kummassakin ratkaisussa SSP:t kutsutaan samanaikaisesti prebid.js-koodin kanssa ( vrt, vesiputous, jossa kaikki kumppanit kutsutaan erikseen ja ketjutetaan passbackeinä)
– Molemmat ratkaisut parantavat ja yksinkertaistavat julkaisijoiden ohjelmallista myyntiä poistamalla passback-tarvetta ja luomalla yhtenäisen huutokaupan eri SSP-järjestelmien välillä.

Jos suunnittelet ohjelmallisen mainosmyynnin aloittamista verkkosivustollasi tai haluat tehostaa tai nykyaikaistaa olemassa olevaa toimintamallia Relevant on sinulle oiva yhteistyökumppani. Lue lisää..

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää