Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan. Näin toimimalla voidaan vaikuttaa mainostilasta saataviin tuottoihin. Relevant Digital on auttanut julkaisijoita Header bidding tekniikoiden toteutuksissa ja käyttöön otoissa eri mainospalvelinympäristöissä.

Projekteissa Relevantin rooliin kuuluu yleensä prebid.js kirjaston avulla useampaa tahoa kutsuvan toteutuksen tekninen mahdollistaminen. Julkasijan ad-ops- ja tekniikkatiimi suorittavat prebid.js-koodin käyttöönoton sekä vaadittavat korjaukset verkkosivustolla sekä Header bidding toteutuksen rakentamisen mainospalvelimelle. Relevant tottakai avustaa ja antaa tukea niin paljon kuin tarvitaan. Jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen määrän, mainospaikkojen, mainospalvelimen sekä käytettävien SSP-ratkaisujen ja niiden määrän vuoksi. Yleensä investointi maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa eli uuden tekniikan käyttöönotto todella kannattaa!

Miten PREBID toimii?

Pääpiirteittäin header bidding -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Mainostagin latautuminen sivulle pysäytetään siksi aikaa kun Prebid-kirjasto hakee tarjouksia ja mainoksia eri SSP-palveluista ja mainoshuutokaupoista, joiden kanssa haluat työskennellä.
2. Prebid välittää tietoja tarjouksista sivun mainostagille, joka siirtää sen mainospalvelimelle merkkijonoparametrinä.
3. Mainospalvelimelle on tehty kampanjarivi, jossa on kohdennuksena kyseinen hintatarjousparametri.
4. Kun mainospalvelin valitsee voittavan Prebid tarjouksen, palauttaa se signaalin Prebidille, joka palauttaa sivustolle valitun mainoksen.

 

Client Side Header Bidding models in Programmatic sales | Relevant

Prebid-kirjasto koostuu kahdesta osasta: Core wrapper koodista sekä niiden kumppaneiden adaptereista joiden kanssa julkaisija haluaa työskennellä.

Lähde: Prebid.org

POST-BID

Yleensä suosittelemme ensisijaisesti rakentamaan Client Side Header -ratkaisun, mutta joissakin tapauksissa kevyempi vaihtoehto, kuten Post-Bid -ratkaisu, voi olla perusteltu vaihtoehto. Relevant Digital on toteuttanut useita prebid.js Post-Bid -ratkaisuja yhdessä asiakkaidemme kanssa eri mainospalvelimilla.

Yleensä Relevant rakentaa prebid.js-kirjaston ja koodin, joka kutsuu eri kysyntäkumppaneita. Oheistamme julkaisijan ad-ops tiimin, rakentamaan tarvittavat kampanjarivit mainospalvelimelle, jotta kampanjat kutsuvat Pre-bidiä. Tällainen toteutus ei ole teknisesti yhtä haastava kun Client Side Header -ratkaisu, mutta jokainen projekti on erilainen verkkosivustojen, mainospaikkojen, käytettävän mainospalvelimen ja SSP:n määrien vuoksi.

Miten POST-BID toimii?

Pääpiirteittäin Post-bid -tekniikka sisältää nämä vaiheet:
1. Sivuto lähettää mainoskutsun mainospalvelimelle.
2. Mainospalvelin valitsee voittavan kampanjarivin suoraan myytyjen, mainoshuutokauppojen ja post-pid kampanjarivien joukosta. Tässä tapauksessa post-bid kampanjarivi voittaa, koska sen CPM hinta on korkein ja korkeamman prioriteetin kampanjat ovat jo käyttäneet kaiken budjettinsa.
3. Post-pid kampanjan mainokset jaetaan sivustolle. Prebid.js kirjastoa hyödyntäen huutokauppa tapahtuu kampanjan aineisto tasolla, jolloin kampanja jakaa sen mainoksen mainospaikkaan, josta on saatu paras tarjous.

Post-bidissä, mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen JÄLKEEN kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin (Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ENNEN kun mainoskutsu on lähtenyt sivustolle).

Lähde: Prebid.org

Header bidding vs Post-Bid yhteenveto

– Header bidding -tekniikassa kilpailutus tapahtuu ennen kun mainoskutsu on lähtenyt mainospalvelimelle
– Post-bid -tenkiikassa mainosnäytön kilpailuttaminen tapahtuu siis vasta sen jälkeen kun mainospalvelin on valinnut voittavan kampanjarivin.
– Kummassakin ratkaisussa SSP:t kutsutaan samanaikaisesti prebid.js-koodin kanssa ( vrt, vesiputous, jossa kaikki kumppanit kutsutaan erikseen ja ketjutetaan passbackeinä)
– Molemmat ratkaisut parantavat ja yksinkertaistavat julkaisijoiden ohjelmallista myyntiä poistamalla passback-tarvetta ja luomalla yhtenäisen huutokaupan eri SSP-järjestelmien välillä.

Jos suunnittelet ohjelmallisen mainosmyynnin aloittamista verkkosivustollasi tai haluat tehostaa tai nykyaikaistaa olemassa olevaa toimintamallia Relevant on sinulle oiva yhteistyökumppani. Lue lisää..

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää