Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -huutokauppamalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän. Joka tapauksessa mainostajan näkökulmasta tilanne ei ole niin yksinkertainen First price -malliin siirtyminen aiheuttaa päänvaivaa ja voi nostaa myös mainonnan kustannuksia.

Huutokauppamallin muutos voi nostaa kustannuksia

Index Exchange, OpenX ja Rubicon Project aloittivat First-price malliin siirtymisen vuonna 2017. Tähän saakka Google on kuitenkin pitäytynyt Second-price mallissa, joka on tarkoittanut mainonnan ostajille sitä, että he ovat joutuneet ottamaan mainoshuutokaupassa huomioon kumpaakin mallia. First-price malliin siirtyminen tekee ohjelmallisen mainonnan ostamisesta hankalampaa kun sopivan hinnan asettaminen vaatii pohjatyötä ja mahdollisten automaatioiden rakentamista, jotta kulut pysyvät hallinnassa.

Kaikilla mainostajilla ei ole mahdollisuuksia automaatioiden rakentamiseen hinnoittelun osalta. Näin ollen on mahdollista, että muutos tulee nostamaan ohjelmallisen mainonnan kustannuksia erityisesti inventaarin osalta, joka nähdään vähemmän arvokkaana. Tällaisen inventaarin ostaminen on ollut Second-price mallin aikana turvallisempaa, koska siitä on voitu tarjota enemmän kun on ollut aikomusta maksaa.

Jo ensimmäiseen hintamallin muutosaallon jälkeen oli nähtävissä nousua mainonnan hinnoissa. Toki hintojen nousu laantui sen jälkeen kun mainostajat osasivat paremmin huomioida muuttuneen tilanteen. Samanlaista hintojen nousua ja sen jälkeen tasaantumista on ennustettu tapahtuvan Googlen muutoksen myötä.

Avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin

Positiivista kuitenkin on, että pirstaloituminen vähenee kun Googlen tapa toimia yhdenmukaistuu muihin toimijoihin nähden. Mainostajat toivovat, että First price- malli tuo avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin. Se mahdollistaa enemmän aikaa mittaukseen, suunnitteluun ja jokaisen mainosnäytön hinnan optimointiin kun ei tarvitse pelata toisistaan poikkeavien huutokauppamallien kanssa. Yhtenäinen malli tuo myös avoimuutta ja rehellisyyttä tarjouskilpailuun ja niiden mainostajien toiminta hankaloituu, jotka tarjoavat aggressiivisesti voittaakseen kaikki mainosnäytöt.

Jos kaipaat apuja tai koulutuksia ohjelmallisen mainonnan ostamiseen liittyen lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää