Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -huutokauppamalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän. Joka tapauksessa mainostajan näkökulmasta tilanne ei ole niin yksinkertainen First price -malliin siirtyminen aiheuttaa päänvaivaa ja voi nostaa myös mainonnan kustannuksia.

Huutokauppamallin muutos voi nostaa kustannuksia

Index Exchange, OpenX ja Rubicon Project aloittivat First-price malliin siirtymisen vuonna 2017. Tähän saakka Google on kuitenkin pitäytynyt Second-price mallissa, joka on tarkoittanut mainonnan ostajille sitä, että he ovat joutuneet ottamaan mainoshuutokaupassa huomioon kumpaakin mallia. First-price malliin siirtyminen tekee ohjelmallisen mainonnan ostamisesta hankalampaa kun sopivan hinnan asettaminen vaatii pohjatyötä ja mahdollisten automaatioiden rakentamista, jotta kulut pysyvät hallinnassa.

Kaikilla mainostajilla ei ole mahdollisuuksia automaatioiden rakentamiseen hinnoittelun osalta. Näin ollen on mahdollista, että muutos tulee nostamaan ohjelmallisen mainonnan kustannuksia erityisesti inventaarin osalta, joka nähdään vähemmän arvokkaana. Tällaisen inventaarin ostaminen on ollut Second-price mallin aikana turvallisempaa, koska siitä on voitu tarjota enemmän kun on ollut aikomusta maksaa.

Jo ensimmäiseen hintamallin muutosaallon jälkeen oli nähtävissä nousua mainonnan hinnoissa. Toki hintojen nousu laantui sen jälkeen kun mainostajat osasivat paremmin huomioida muuttuneen tilanteen. Samanlaista hintojen nousua ja sen jälkeen tasaantumista on ennustettu tapahtuvan Googlen muutoksen myötä.

Avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin

Positiivista kuitenkin on, että pirstaloituminen vähenee kun Googlen tapa toimia yhdenmukaistuu muihin toimijoihin nähden. Mainostajat toivovat, että First price- malli tuo avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin. Se mahdollistaa enemmän aikaa mittaukseen, suunnitteluun ja jokaisen mainosnäytön hinnan optimointiin kun ei tarvitse pelata toisistaan poikkeavien huutokauppamallien kanssa. Yhtenäinen malli tuo myös avoimuutta ja rehellisyyttä tarjouskilpailuun ja niiden mainostajien toiminta hankaloituu, jotka tarjoavat aggressiivisesti voittaakseen kaikki mainosnäytöt.

Jos kaipaat apuja tai koulutuksia ohjelmallisen mainonnan ostamiseen liittyen lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää