Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -huutokauppamalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän. Joka tapauksessa mainostajan näkökulmasta tilanne ei ole niin yksinkertainen First price -malliin siirtyminen aiheuttaa päänvaivaa ja voi nostaa myös mainonnan kustannuksia.

Huutokauppamallin muutos voi nostaa kustannuksia

Index Exchange, OpenX ja Rubicon Project aloittivat First-price malliin siirtymisen vuonna 2017. Tähän saakka Google on kuitenkin pitäytynyt Second-price mallissa, joka on tarkoittanut mainonnan ostajille sitä, että he ovat joutuneet ottamaan mainoshuutokaupassa huomioon kumpaakin mallia. First-price malliin siirtyminen tekee ohjelmallisen mainonnan ostamisesta hankalampaa kun sopivan hinnan asettaminen vaatii pohjatyötä ja mahdollisten automaatioiden rakentamista, jotta kulut pysyvät hallinnassa.

Kaikilla mainostajilla ei ole mahdollisuuksia automaatioiden rakentamiseen hinnoittelun osalta. Näin ollen on mahdollista, että muutos tulee nostamaan ohjelmallisen mainonnan kustannuksia erityisesti inventaarin osalta, joka nähdään vähemmän arvokkaana. Tällaisen inventaarin ostaminen on ollut Second-price mallin aikana turvallisempaa, koska siitä on voitu tarjota enemmän kun on ollut aikomusta maksaa.

Jo ensimmäiseen hintamallin muutosaallon jälkeen oli nähtävissä nousua mainonnan hinnoissa. Toki hintojen nousu laantui sen jälkeen kun mainostajat osasivat paremmin huomioida muuttuneen tilanteen. Samanlaista hintojen nousua ja sen jälkeen tasaantumista on ennustettu tapahtuvan Googlen muutoksen myötä.

Avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin

Positiivista kuitenkin on, että pirstaloituminen vähenee kun Googlen tapa toimia yhdenmukaistuu muihin toimijoihin nähden. Mainostajat toivovat, että First price- malli tuo avoimuutta ohjelmallisen mainonnan ekosysteemiin. Se mahdollistaa enemmän aikaa mittaukseen, suunnitteluun ja jokaisen mainosnäytön hinnan optimointiin kun ei tarvitse pelata toisistaan poikkeavien huutokauppamallien kanssa. Yhtenäinen malli tuo myös avoimuutta ja rehellisyyttä tarjouskilpailuun ja niiden mainostajien toiminta hankaloituu, jotka tarjoavat aggressiivisesti voittaakseen kaikki mainosnäytöt.

Jos kaipaat apuja tai koulutuksia ohjelmallisen mainonnan ostamiseen liittyen lue lisää palveluistamme täältä.

Lue myös:

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää

Minkälaisia kohdeyleisöjä suomalaiset mainostajat hyödyntävät digitaalisessa mainonnassa?

2019/10/01

Kartoittaaksemme suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohdeyleisöjen hyödyntämisestä mainonnassa toteutimme tutkimuksen kesällä 2019. Kysely toteutettiin nyt toisen kerran. Nyt on aina jakaa keskeisiä havaintojamme teidän kanssanne.

Lue lisää

Tule moikkaamaan meitä Dmexcossa!

2019/08/30

Dmexco järjestetään jälleen Kölnissä 11-12. syyskuuta. Tänä vuonna Relevantilla on Kölnissä oma osasto uusille innovaatioille omistetussa Future Parkissa. Osastomme löytyy Hallista 9 paikalta C-032a. Jos olet tulossa paikan päälle tule ihmeessä käymään. Voit myös sopia ennakkoon tapaamisen Ollin, Petrin tai Ronnyn kanssa.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää