GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä. Viimeistään nyt on aika paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Itse asiassa lähes puolet (48%) uskoo, että heidän tiiminsä ei ole täysin tietoinen vaikutuksista ja yli neljännes myöntävät, että heidän verkkosivustonsa ei todennäköisesti täytä uusia vaatimuksia toukokuun loppuun mennessä.

Yritykset, jotka eivät noudata EU:n esittämää uutta asetusta voivat joutua kohtaamaan taloudellisia seuraamuksia sekä saattavat lisäksi vahingoittaa asiakkaidensa luottamusta. Asiakkaan luottamus ja sitoutuminen ovat tärkeitä asioita, jokaiselle yritykselle ja brändille. GDPR:n noudattaminen tulisikin haasteen sijaan nähdä positiivisen askeleena vahvempien asiakassuhteiden rakentamiseksi. Yritykset ovat vastuussa kaikista heidän asiakkaistaan tallennetuista tiedoista kaikissa digitaalisissa markkinointikanavissa, riippumatta siitä kuka niitä hoitaa. Yritykset ja etenkin markkinoijat, jotka toimivat yhteistyössä monien sidosryhmien kanssa, on varmistuttava myös siitä, että yhteistyökumppanit suojelevat asiakastietoja eivätkä luvattomasti luovuta niitä eteenpäin.

Hyvä uutinen on se, että GDPR johtaa laadukkaampaan markkinointiin

Vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa pystytään tekemään kohdennetumpaa ja personoidumpaa markkinointia, sen sijaan, että viesteillä pyrittäisiin tavoittamaan ihmisiä sattumanvaraisesti. Räätälöidyt kokemukset auttavat rakentamaan ja kehittämään asiakassuhdetta entisestään. Toki uuden tietosuoja-asetuksen myötä pystytään helpommin suodattamaan pois myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksestä tai tuotteesta.

Haasteista huolimatta GDPR on tärkeä askel kohti laadukkaampaa markkinointia. Se pakottaa yritykset miettimään vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa ja luomaan täysin uudenlaisen avoimen yhteyden. Työkalun uuden tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi verkkosivustolla kehittäneen Ensightenin tutkimukseen perustuen monet markkinointipäättäjät pitävät uutta-asetusta mahdollisuutena selkeyttää yrityksen vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä louhia enemmän hyötyä dataan perustuen:

– 76% markkinoijista uskoo, että GDPR on strateginen mahdollisuus yrityksille
– 68% uskoo, että asetus auttaa heitä hyödyntämään paremmin dataa
– 75% uskoo, että asetuksen noudattaminen nykyaikaistaa vuorovaikutusta ja sitoutumista

Toimi nyt: Viisi askelta asetusten noudattamiseksi

1. Keskustele yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he tulevat täyttämään uuden tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset ja tarvittaessa päivitä sopimukset heidän kanssaan.
2. Ota verkkosivustolla käyttöön tietosuojaratkaisu, jossa voit yhdessä näkymässä kertoa sivustolla käytettävistä työkaluista.
3. Ota verkkosivustolla käyttöön datan suostumustenhallinta.
4. Kouluta markkinointitiimiäsi, jotta he ymmärtävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset etteivät he tietämättömyyttään riko niitä.
5. Vuokraa asiantuntija, joka ymmärtää GDPR:n vastuut tai pyydä oikeudellista neuvontaa, varmistaaksesi että tapasi toimia noudattaa voimassa olevaa lakia.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää