GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä. Viimeistään nyt on aika paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Itse asiassa lähes puolet (48%) uskoo, että heidän tiiminsä ei ole täysin tietoinen vaikutuksista ja yli neljännes myöntävät, että heidän verkkosivustonsa ei todennäköisesti täytä uusia vaatimuksia toukokuun loppuun mennessä.

Yritykset, jotka eivät noudata EU:n esittämää uutta asetusta voivat joutua kohtaamaan taloudellisia seuraamuksia sekä saattavat lisäksi vahingoittaa asiakkaidensa luottamusta. Asiakkaan luottamus ja sitoutuminen ovat tärkeitä asioita, jokaiselle yritykselle ja brändille. GDPR:n noudattaminen tulisikin haasteen sijaan nähdä positiivisen askeleena vahvempien asiakassuhteiden rakentamiseksi. Yritykset ovat vastuussa kaikista heidän asiakkaistaan tallennetuista tiedoista kaikissa digitaalisissa markkinointikanavissa, riippumatta siitä kuka niitä hoitaa. Yritykset ja etenkin markkinoijat, jotka toimivat yhteistyössä monien sidosryhmien kanssa, on varmistuttava myös siitä, että yhteistyökumppanit suojelevat asiakastietoja eivätkä luvattomasti luovuta niitä eteenpäin.

Hyvä uutinen on se, että GDPR johtaa laadukkaampaan markkinointiin

Vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa pystytään tekemään kohdennetumpaa ja personoidumpaa markkinointia, sen sijaan, että viesteillä pyrittäisiin tavoittamaan ihmisiä sattumanvaraisesti. Räätälöidyt kokemukset auttavat rakentamaan ja kehittämään asiakassuhdetta entisestään. Toki uuden tietosuoja-asetuksen myötä pystytään helpommin suodattamaan pois myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksestä tai tuotteesta.

Haasteista huolimatta GDPR on tärkeä askel kohti laadukkaampaa markkinointia. Se pakottaa yritykset miettimään vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa ja luomaan täysin uudenlaisen avoimen yhteyden. Työkalun uuden tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi verkkosivustolla kehittäneen Ensightenin tutkimukseen perustuen monet markkinointipäättäjät pitävät uutta-asetusta mahdollisuutena selkeyttää yrityksen vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä louhia enemmän hyötyä dataan perustuen:

– 76% markkinoijista uskoo, että GDPR on strateginen mahdollisuus yrityksille
– 68% uskoo, että asetus auttaa heitä hyödyntämään paremmin dataa
– 75% uskoo, että asetuksen noudattaminen nykyaikaistaa vuorovaikutusta ja sitoutumista

Toimi nyt: Viisi askelta asetusten noudattamiseksi

1. Keskustele yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he tulevat täyttämään uuden tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset ja tarvittaessa päivitä sopimukset heidän kanssaan.
2. Ota verkkosivustolla käyttöön tietosuojaratkaisu, jossa voit yhdessä näkymässä kertoa sivustolla käytettävistä työkaluista.
3. Ota verkkosivustolla käyttöön datan suostumustenhallinta.
4. Kouluta markkinointitiimiäsi, jotta he ymmärtävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset etteivät he tietämättömyyttään riko niitä.
5. Vuokraa asiantuntija, joka ymmärtää GDPR:n vastuut tai pyydä oikeudellista neuvontaa, varmistaaksesi että tapasi toimia noudattaa voimassa olevaa lakia.

Lue myös:

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää

Useamman SSP:n ja Adserverin seuranta ja raportointi yhdessä järjestelmässä

2019/02/26

Useiden myyntijärjestelmien käyttäminen on osa miltei jokaisen median arkea, varsinkin ohjelmallisessa myynnissä. Teknologiakumppaneiden määrän kasvattaminen on välttämätöntä myynnin kasvun saavuttamiseksii, mutta samalla myynnin seuranta ja raportointi hankaloituu. Ratkaisimme haasteen kehittämällä työkalun, joka mahdollistaa usean SSP:n ja Adserverin seurannan ja raportoinnin yhdessä käyttöliittymässä.

Lue lisää

Relevant on muutakin kuin ad-techiä

2019/02/19

Relevant Digital Oy tunnetaan mainosteknologioita virittävänä talona ja tech-talkkia tulee viljeltyä varmasti välillä liikaakin. Mainospalvelimet, ohjelmallisen myymisen ja -ostamisen teknologiat ja niihin liittyvä osaaminen ovat tärkeä osa tarjoamaamme, mutta vain osa. Teknologia projektien lisäksi toteutamme säännöllisesti vaativia konsultointihankkeita.

Lue lisää