GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä. Viimeistään nyt on aika paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Itse asiassa lähes puolet (48%) uskoo, että heidän tiiminsä ei ole täysin tietoinen vaikutuksista ja yli neljännes myöntävät, että heidän verkkosivustonsa ei todennäköisesti täytä uusia vaatimuksia toukokuun loppuun mennessä.

Yritykset, jotka eivät noudata EU:n esittämää uutta asetusta voivat joutua kohtaamaan taloudellisia seuraamuksia sekä saattavat lisäksi vahingoittaa asiakkaidensa luottamusta. Asiakkaan luottamus ja sitoutuminen ovat tärkeitä asioita, jokaiselle yritykselle ja brändille. GDPR:n noudattaminen tulisikin haasteen sijaan nähdä positiivisen askeleena vahvempien asiakassuhteiden rakentamiseksi. Yritykset ovat vastuussa kaikista heidän asiakkaistaan tallennetuista tiedoista kaikissa digitaalisissa markkinointikanavissa, riippumatta siitä kuka niitä hoitaa. Yritykset ja etenkin markkinoijat, jotka toimivat yhteistyössä monien sidosryhmien kanssa, on varmistuttava myös siitä, että yhteistyökumppanit suojelevat asiakastietoja eivätkä luvattomasti luovuta niitä eteenpäin.

Hyvä uutinen on se, että GDPR johtaa laadukkaampaan markkinointiin

Vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa pystytään tekemään kohdennetumpaa ja personoidumpaa markkinointia, sen sijaan, että viesteillä pyrittäisiin tavoittamaan ihmisiä sattumanvaraisesti. Räätälöidyt kokemukset auttavat rakentamaan ja kehittämään asiakassuhdetta entisestään. Toki uuden tietosuoja-asetuksen myötä pystytään helpommin suodattamaan pois myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksestä tai tuotteesta.

Haasteista huolimatta GDPR on tärkeä askel kohti laadukkaampaa markkinointia. Se pakottaa yritykset miettimään vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa ja luomaan täysin uudenlaisen avoimen yhteyden. Työkalun uuden tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi verkkosivustolla kehittäneen Ensightenin tutkimukseen perustuen monet markkinointipäättäjät pitävät uutta-asetusta mahdollisuutena selkeyttää yrityksen vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä louhia enemmän hyötyä dataan perustuen:

– 76% markkinoijista uskoo, että GDPR on strateginen mahdollisuus yrityksille
– 68% uskoo, että asetus auttaa heitä hyödyntämään paremmin dataa
– 75% uskoo, että asetuksen noudattaminen nykyaikaistaa vuorovaikutusta ja sitoutumista

Toimi nyt: Viisi askelta asetusten noudattamiseksi

1. Keskustele yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he tulevat täyttämään uuden tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset ja tarvittaessa päivitä sopimukset heidän kanssaan.
2. Ota verkkosivustolla käyttöön tietosuojaratkaisu, jossa voit yhdessä näkymässä kertoa sivustolla käytettävistä työkaluista.
3. Ota verkkosivustolla käyttöön datan suostumustenhallinta.
4. Kouluta markkinointitiimiäsi, jotta he ymmärtävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset etteivät he tietämättömyyttään riko niitä.
5. Vuokraa asiantuntija, joka ymmärtää GDPR:n vastuut tai pyydä oikeudellista neuvontaa, varmistaaksesi että tapasi toimia noudattaa voimassa olevaa lakia.

Comments

comments

Lue myös:

EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa verkkopalveluihisi

2018/04/11

Riippumatta siitä, onko kyseessä suuri tai pieni yritys, sinun on saatava kävijöiltä suostumus tietojen keräämiseen heistä. Jos sivustollesi on asennettu esimerkiksi Google Analytics tai Sosiaalisen median jakopainikkeet, sinun on pyydettävä suostumus kaikilta, jotka vierailevat sivustollasi. Kun suostumus on saatu, Relevant Consent  muistaa vierailijan suostumuksen ja eikä kysy sitä uudelleen.

Lue lisää

Relevant Audience laajenee Latinalaiseen Amerikkaan

2018/04/11

We’re starting the year with new growth opportunities. Relevant Digital is now partnering with publishers and agencies in LATAM to leverage on the regions steady digital growth. As more agencies and advertisers dive into programmatic buys and given the digital market expected growth for 2018, the choice to explore Latin America is an exciting one.

Lue lisää

Mikä on Adserver?

2018/04/10

Tässä yksinkertainen määritelmä. Adserver eli mainonnanhallintajärjestelmä  on mainosten näyttämiseen käytetty tekninen alusta, johon mainosaineistot ladataan ja, jonka kautta mainokset jaetaan eri ympäristöihin kuten verkkosivustoille, mobiilisiville ja mobiilisovelluksiin. Adserverin käyttöliittymässä käyttäjät voivat hallita ja näyttää mainoksia perustuen tiettyihin sääntöihin kuten esimerkiksi kampanja-aikaan, näyttö-tavoitteisiin ja eri kohdennusvaihtoehtoihin sekä seurata ja optimoida kampanjoita.

Lue lisää

Natiivimainonnassa on kyse jakelusta – ”Sisältö ilman kunnollista jakelua on arvotonta”

2018/04/01

Strosslen Rickard Lawson uskoo, että mainonta, joka ei häiritse, yleistyy tulevaisuudessa. Kun Google ja Facebook korostavat käyttäjäystävällisyyttä, natiivimainonta voittaa, kertoo sisällön suositteluun ja natiivimainontaan erikoistuneen Strosslen julkaisijasuhteista vastaava johtaja Rickard Lawson. Hän puhui IAB:n järjestämässä tapahtumassa natiivimainonnan trendeistä.

Lue lisää

Relevant Apps on täällä!

2018/03/26

Relevant Apps ovat seuranta- ja raportointityökalu, joka on rakennettu antamaan asiakkaillemme enemmän avoimuutta sekä mahdollisuuden seurata päivittästä tekemistä. Ensimmäisenä Relevant Appsissa on julkaistu raportointi- ja seurantatyökalu Relevant Audiencelle. Uusi työkalu avaa näkymän mm. liikevaihtoon, sivuston tuottavuuteen ja segmenttien myyntiin.

Lue lisää