GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä. Viimeistään nyt on aika paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Itse asiassa lähes puolet (48%) uskoo, että heidän tiiminsä ei ole täysin tietoinen vaikutuksista ja yli neljännes myöntävät, että heidän verkkosivustonsa ei todennäköisesti täytä uusia vaatimuksia toukokuun loppuun mennessä.

Yritykset, jotka eivät noudata EU:n esittämää uutta asetusta voivat joutua kohtaamaan taloudellisia seuraamuksia sekä saattavat lisäksi vahingoittaa asiakkaidensa luottamusta. Asiakkaan luottamus ja sitoutuminen ovat tärkeitä asioita, jokaiselle yritykselle ja brändille. GDPR:n noudattaminen tulisikin haasteen sijaan nähdä positiivisen askeleena vahvempien asiakassuhteiden rakentamiseksi. Yritykset ovat vastuussa kaikista heidän asiakkaistaan tallennetuista tiedoista kaikissa digitaalisissa markkinointikanavissa, riippumatta siitä kuka niitä hoitaa. Yritykset ja etenkin markkinoijat, jotka toimivat yhteistyössä monien sidosryhmien kanssa, on varmistuttava myös siitä, että yhteistyökumppanit suojelevat asiakastietoja eivätkä luvattomasti luovuta niitä eteenpäin.

Hyvä uutinen on se, että GDPR johtaa laadukkaampaan markkinointiin

Vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa pystytään tekemään kohdennetumpaa ja personoidumpaa markkinointia, sen sijaan, että viesteillä pyrittäisiin tavoittamaan ihmisiä sattumanvaraisesti. Räätälöidyt kokemukset auttavat rakentamaan ja kehittämään asiakassuhdetta entisestään. Toki uuden tietosuoja-asetuksen myötä pystytään helpommin suodattamaan pois myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksestä tai tuotteesta.

Haasteista huolimatta GDPR on tärkeä askel kohti laadukkaampaa markkinointia. Se pakottaa yritykset miettimään vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa ja luomaan täysin uudenlaisen avoimen yhteyden. Työkalun uuden tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi verkkosivustolla kehittäneen Ensightenin tutkimukseen perustuen monet markkinointipäättäjät pitävät uutta-asetusta mahdollisuutena selkeyttää yrityksen vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä louhia enemmän hyötyä dataan perustuen:

– 76% markkinoijista uskoo, että GDPR on strateginen mahdollisuus yrityksille
– 68% uskoo, että asetus auttaa heitä hyödyntämään paremmin dataa
– 75% uskoo, että asetuksen noudattaminen nykyaikaistaa vuorovaikutusta ja sitoutumista

Toimi nyt: Viisi askelta asetusten noudattamiseksi

1. Keskustele yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he tulevat täyttämään uuden tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset ja tarvittaessa päivitä sopimukset heidän kanssaan.
2. Ota verkkosivustolla käyttöön tietosuojaratkaisu, jossa voit yhdessä näkymässä kertoa sivustolla käytettävistä työkaluista.
3. Ota verkkosivustolla käyttöön datan suostumustenhallinta.
4. Kouluta markkinointitiimiäsi, jotta he ymmärtävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset etteivät he tietämättömyyttään riko niitä.
5. Vuokraa asiantuntija, joka ymmärtää GDPR:n vastuut tai pyydä oikeudellista neuvontaa, varmistaaksesi että tapasi toimia noudattaa voimassa olevaa lakia.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää