GDPR:n noudattaminen sivustolla – askeleet jotka kannattaa ottaa nyt

2018/03/28

Toukokuu ja uusi tietosuoja-asetus ovat pian täällä. Viimeistään nyt on aika paneutua niihin muutoksiin, mitä asetuksen voimaantulo yrityksille merkitsee. Tutkimukset osoittavat, että riskeistä huolimatta on vielä paljon yrityksiä, jotka eivät täysin ymmärrä GDPR:n vaikutusta heidän liiketoimintaansa. Itse asiassa lähes puolet (48%) uskoo, että heidän tiiminsä ei ole täysin tietoinen vaikutuksista ja yli neljännes myöntävät, että heidän verkkosivustonsa ei todennäköisesti täytä uusia vaatimuksia toukokuun loppuun mennessä.

Yritykset, jotka eivät noudata EU:n esittämää uutta asetusta voivat joutua kohtaamaan taloudellisia seuraamuksia sekä saattavat lisäksi vahingoittaa asiakkaidensa luottamusta. Asiakkaan luottamus ja sitoutuminen ovat tärkeitä asioita, jokaiselle yritykselle ja brändille. GDPR:n noudattaminen tulisikin haasteen sijaan nähdä positiivisen askeleena vahvempien asiakassuhteiden rakentamiseksi. Yritykset ovat vastuussa kaikista heidän asiakkaistaan tallennetuista tiedoista kaikissa digitaalisissa markkinointikanavissa, riippumatta siitä kuka niitä hoitaa. Yritykset ja etenkin markkinoijat, jotka toimivat yhteistyössä monien sidosryhmien kanssa, on varmistuttava myös siitä, että yhteistyökumppanit suojelevat asiakastietoja eivätkä luvattomasti luovuta niitä eteenpäin.

Hyvä uutinen on se, että GDPR johtaa laadukkaampaan markkinointiin

Vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa pystytään tekemään kohdennetumpaa ja personoidumpaa markkinointia, sen sijaan, että viesteillä pyrittäisiin tavoittamaan ihmisiä sattumanvaraisesti. Räätälöidyt kokemukset auttavat rakentamaan ja kehittämään asiakassuhdetta entisestään. Toki uuden tietosuoja-asetuksen myötä pystytään helpommin suodattamaan pois myös ne, jotka eivät ole kiinnostuneita yrityksestä tai tuotteesta.

Haasteista huolimatta GDPR on tärkeä askel kohti laadukkaampaa markkinointia. Se pakottaa yritykset miettimään vuorovaikutustaan asiakkaiden kanssa ja luomaan täysin uudenlaisen avoimen yhteyden. Työkalun uuden tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi verkkosivustolla kehittäneen Ensightenin tutkimukseen perustuen monet markkinointipäättäjät pitävät uutta-asetusta mahdollisuutena selkeyttää yrityksen vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa sekä louhia enemmän hyötyä dataan perustuen:

– 76% markkinoijista uskoo, että GDPR on strateginen mahdollisuus yrityksille
– 68% uskoo, että asetus auttaa heitä hyödyntämään paremmin dataa
– 75% uskoo, että asetuksen noudattaminen nykyaikaistaa vuorovaikutusta ja sitoutumista

Toimi nyt: Viisi askelta asetusten noudattamiseksi

1. Keskustele yhteistyökumppaneiden kanssa siitä, miten he tulevat täyttämään uuden tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset ja tarvittaessa päivitä sopimukset heidän kanssaan.
2. Ota verkkosivustolla käyttöön tietosuojaratkaisu, jossa voit yhdessä näkymässä kertoa sivustolla käytettävistä työkaluista.
3. Ota verkkosivustolla käyttöön datan suostumustenhallinta.
4. Kouluta markkinointitiimiäsi, jotta he ymmärtävät uuden tietosuoja-asetuksen vaatimukset etteivät he tietämättömyyttään riko niitä.
5. Vuokraa asiantuntija, joka ymmärtää GDPR:n vastuut tai pyydä oikeudellista neuvontaa, varmistaaksesi että tapasi toimia noudattaa voimassa olevaa lakia.

Lue myös:

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää

TRANSPARENCY AND CONSENT FRAMEWORK (TCF) VERSION 2.0 – Mitä julkaisijana tulee tietää?

2019/04/26

TFC:stä on julkaistu nyt standardin vuosipäivänä päivitetty versio julkiseen kommentointiin. Aluperäistä versiota on paranneltu perustuen markkinoilta, erityisesti julkaisijoilta, sekä EU:n jäsenvaltioiden tietosuojaviranomaisilta saatuihin palautteisiin. Uuden version tärkeimmät muutokset ovat esimerkiksi läpinäkyvyyden ja kontrollin lisääminen kuluttajille entisestään ja julkaisijoiden paremmat mahdollisuudet kontrolloida sitä mihin käyttötarkoitukseen kukin teknologiavendori voi dataa hyödyntää.

Lue lisää

Jos tarvitset AdOps resursseja loma-ajalle – vielä ehdit!

2019/04/25

Kesä ja lomakausi on pian täällä. Relevant AdOps tarjoaa verkkomainonnan tukipalveluita tarpeen mukaan joko pidempiä aikoja tai hätäapuna yllättävissä tilanteissa. Vielä ehdit varmaan meiltä resursseja kesälomien ajaksi. Tiimimme hallitsee kaikki yleisimmät ad-server-, tuotehallinta- sekä ohjelmallisen myynnin teknologiat.

Lue lisää

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen – 5 vinkkiä palveluiden ostajalle!

2019/04/24

Suhtaudu ohjelmalliseen ostamiseen avoimen uteliaasti. Tutustu mm. medioihin, datantarjoajiin, kampanjarakenteisiin, raportteihin sekä optimintimahdollisuuksiin. Mitä enemmän tiedät ohjelmallisesta ostamisesta itse sen paremmin osaa vaatia ja tarvittaessa myös kyseenalaistaa mediatoimiston tai kumppanin tapoja toimia.

Lue lisää