GDPR – Markkinoinnin ja median parempi aikakausi?

2016/11/08

Yleinen tietosuoja asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu EU:ssa voimaan keväällä 2018. Voimaantulon vaikutus medioihin ja mainostajiin on merkittävä, sillä asetuksen myötä EU:n alueella asuville henkilölle tulee antaa mahdollisuus kontrolloida omaa dataa ja tehdä sen käyttöön liittyvä päätöksiä. Se luo merkittäviä uusia velvoitteita yritykselle, jotka käsittelevät dataa. Asetuksen laiminlyöminen voi johtaa tuntuviin sakkoihin.

Kysyimme kahdelta asiantuntijalta mitä DGPR:n voimaantulo merkitsee ja mikä on sen vaikutus datan hyödyntämisen kannalta eri sidosryhmille.

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at Privago:

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at PrivagoEräs GDPR:n tavoite on, että Euroopan kansalaiset voisivat tehokkaammin hallita tietoprofiilejaan tai ”digitaalista jalanjälkeään”. Kansalaisille annetaan oikeus esimerkiksi tietojen tarkasteluun, editointiin ja vaikkapa kolmannelle osapuolelle siirtämiseen. Lisäksi kansalaisilla tulee olla oikeus kieltää tietojen käyttö. Tämä koskee myös big data -järjestelmiä, mikä tarkoittaa, että järjestelmien on kyettävä jatkossa jäljittämään, mitä tietoja keneltäkin henkilöltä on saatu, ja poistamaan kyseiset tiedot pyynnöstä. GDPR on suuri muutos ja se muuttaa myös medioiden tapaa kerätä ja myydä dataa.

Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta

Medioille yksi muutoksista on velvoite läpinäkyvyyteen. Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta. Sivuston vierailijalta ei voi enää kerätä dataa pyytämällä suostumusta kryptisillä sopimuksilla tai hiljaisella myöntymisellä eikä jakaa dataa eteenpäin kertomatta siitä kuluttajille. Dataa ei voida enää keräillä ja varastoida tulevaisuutta varten, eikä dataa paketoida varmuuden vuoksi. Monessa yrityksessä tämä muutos on nykytilanteeseen verrattuna hyvin merkittävä. Median pitää tarjota työkalut, joilla kuluttaja pääsee poistamaan tai muokkaamaan hänestä kerättyä dataa.

Mediatoimistojen kohdalla tilanne on myös mielenkiintoinen. Mediatoimistojen valttikorttina asiakkaidensa kohdennetun markkinoinnin tehostamiseen on monimutkainen verkosto datatuottajia ja analysointisoftia. Jotta toimistot voivat jatkaa aiempaan tapaan, kuluttajien pitäisi voida hyväksyä mediatoimistojen datan käsittely. Kysymys kuuluu, miten monimutkainen datan käsittely kommunikoidaan selkeästi niin, että käyttäjä iloisesti hyväksyy sen?

Aloita valmistautuminen taustatyöllä

GDPR:ään valmistautuminen on hyvä aloittaa taustatyöllä. Tarkista yrityksesi datankeräysprosessit ja tietosuoja-asetukset. Arvioi henkilötietojen käsittelyn tarpeellisuus ja siihen liittyviä riskejä sekä tapoja, joilla riskejä voitaisiin vähentää. Selvitä millä tavalla yrityksessä reagoidaan rekisteröityjen pyyntöön tarkistaa tai poistaa itseään koskevat tiedot yrityksen rekistereistä ja tutki erilaisia työkaluja läpinäkyvyyden ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi.

GDPR:n ei ole tarkoitus estää markkinointia. Yhtenäinen sääntely pyrkii tukemaan kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä ja vahvistaa kuluttajien luottamusta. Mainostajat, mainosverkostot, mediat ja toimistot kantavat yhdessä vastuun datan keräyksestä ja siitä että mainoskampanjat noudattavat tietosuoja-asetusta.

Lue lisää: Privagon nettisivu

Allan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committee:

Vaikka on vielä hieman epäselvAllan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committeeää, miten GDPR:n voimaantulo vaikuttaa digitaalisen median- ja mainonnan alaan käytännössä, on selvää että sidosryhmien on viisainta omaksua ja sopeutua uuden lainsäädännön vaatimuksiin ajoissa.

Tuleva Euroopan tietosuojalautakunta muodostuu nykyisen WP29 ryhmän pohjalta, sihteeristö tulee EU:n tietosuojavaltuutetun (EDPS) toimesta, joka näyttelee merkittävää roolia uuden asetuksen antamisessa. Tietosuojavaltuutettu on riippumaton valvontaviranomainen, jonka ensisijaisena tavoitteena on varmistaa, että Euroopan unionin toimielimet kunnioittavat ihmisten oikeutta yksityisyyteen ja tietosuojaan. Uusi kokoonpano muodostuu kovanluokan ammattilaisista. Edellytykset valvoa uuden asetuksen noudattamista paranevat huomattavasti.

On turvallista olettaa, että GDPR tekee datasta vielä arvokkaampaa mitä se on nyt. Mikä tahansa arvokas hyödyke tarkoittaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia niille, jotka toimivat yhteisiä sääntöjä noudattaen.

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää