GDPR – Markkinoinnin ja median parempi aikakausi?

2016/11/08

Yleinen tietosuoja asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu EU:ssa voimaan keväällä 2018. Voimaantulon vaikutus medioihin ja mainostajiin on merkittävä, sillä asetuksen myötä EU:n alueella asuville henkilölle tulee antaa mahdollisuus kontrolloida omaa dataa ja tehdä sen käyttöön liittyvä päätöksiä. Se luo merkittäviä uusia velvoitteita yritykselle, jotka käsittelevät dataa. Asetuksen laiminlyöminen voi johtaa tuntuviin sakkoihin.

Kysyimme kahdelta asiantuntijalta mitä DGPR:n voimaantulo merkitsee ja mikä on sen vaikutus datan hyödyntämisen kannalta eri sidosryhmille.

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at Privago:

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at PrivagoEräs GDPR:n tavoite on, että Euroopan kansalaiset voisivat tehokkaammin hallita tietoprofiilejaan tai ”digitaalista jalanjälkeään”. Kansalaisille annetaan oikeus esimerkiksi tietojen tarkasteluun, editointiin ja vaikkapa kolmannelle osapuolelle siirtämiseen. Lisäksi kansalaisilla tulee olla oikeus kieltää tietojen käyttö. Tämä koskee myös big data -järjestelmiä, mikä tarkoittaa, että järjestelmien on kyettävä jatkossa jäljittämään, mitä tietoja keneltäkin henkilöltä on saatu, ja poistamaan kyseiset tiedot pyynnöstä. GDPR on suuri muutos ja se muuttaa myös medioiden tapaa kerätä ja myydä dataa.

Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta

Medioille yksi muutoksista on velvoite läpinäkyvyyteen. Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta. Sivuston vierailijalta ei voi enää kerätä dataa pyytämällä suostumusta kryptisillä sopimuksilla tai hiljaisella myöntymisellä eikä jakaa dataa eteenpäin kertomatta siitä kuluttajille. Dataa ei voida enää keräillä ja varastoida tulevaisuutta varten, eikä dataa paketoida varmuuden vuoksi. Monessa yrityksessä tämä muutos on nykytilanteeseen verrattuna hyvin merkittävä. Median pitää tarjota työkalut, joilla kuluttaja pääsee poistamaan tai muokkaamaan hänestä kerättyä dataa.

Mediatoimistojen kohdalla tilanne on myös mielenkiintoinen. Mediatoimistojen valttikorttina asiakkaidensa kohdennetun markkinoinnin tehostamiseen on monimutkainen verkosto datatuottajia ja analysointisoftia. Jotta toimistot voivat jatkaa aiempaan tapaan, kuluttajien pitäisi voida hyväksyä mediatoimistojen datan käsittely. Kysymys kuuluu, miten monimutkainen datan käsittely kommunikoidaan selkeästi niin, että käyttäjä iloisesti hyväksyy sen?

Aloita valmistautuminen taustatyöllä

GDPR:ään valmistautuminen on hyvä aloittaa taustatyöllä. Tarkista yrityksesi datankeräysprosessit ja tietosuoja-asetukset. Arvioi henkilötietojen käsittelyn tarpeellisuus ja siihen liittyviä riskejä sekä tapoja, joilla riskejä voitaisiin vähentää. Selvitä millä tavalla yrityksessä reagoidaan rekisteröityjen pyyntöön tarkistaa tai poistaa itseään koskevat tiedot yrityksen rekistereistä ja tutki erilaisia työkaluja läpinäkyvyyden ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi.

GDPR:n ei ole tarkoitus estää markkinointia. Yhtenäinen sääntely pyrkii tukemaan kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä ja vahvistaa kuluttajien luottamusta. Mainostajat, mainosverkostot, mediat ja toimistot kantavat yhdessä vastuun datan keräyksestä ja siitä että mainoskampanjat noudattavat tietosuoja-asetusta.

Lue lisää: Privagon nettisivu

Allan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committee:

Vaikka on vielä hieman epäselvAllan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committeeää, miten GDPR:n voimaantulo vaikuttaa digitaalisen median- ja mainonnan alaan käytännössä, on selvää että sidosryhmien on viisainta omaksua ja sopeutua uuden lainsäädännön vaatimuksiin ajoissa.

Tuleva Euroopan tietosuojalautakunta muodostuu nykyisen WP29 ryhmän pohjalta, sihteeristö tulee EU:n tietosuojavaltuutetun (EDPS) toimesta, joka näyttelee merkittävää roolia uuden asetuksen antamisessa. Tietosuojavaltuutettu on riippumaton valvontaviranomainen, jonka ensisijaisena tavoitteena on varmistaa, että Euroopan unionin toimielimet kunnioittavat ihmisten oikeutta yksityisyyteen ja tietosuojaan. Uusi kokoonpano muodostuu kovanluokan ammattilaisista. Edellytykset valvoa uuden asetuksen noudattamista paranevat huomattavasti.

On turvallista olettaa, että GDPR tekee datasta vielä arvokkaampaa mitä se on nyt. Mikä tahansa arvokas hyödyke tarkoittaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia niille, jotka toimivat yhteisiä sääntöjä noudattaen.

Comments

comments

Lue myös:

Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, All-in-One-ratkaisun, jonka avulla julkaisijat voivat kasvattaa digitaalisten tilausten tuottoja

2018/09/04

Kumppanimme Cxense on lanseerannut Conversion Enginen, uuden koneoppimiseen perustuvan teknoloigian, jonka avulla voidaan hallita dynaamisia maksumuureja sekä personoituja asiakaskokemuksia. Conversion Engine luo julkaisijoille mahdollisuuden hyödyntää yleisön käyttäytymistä ja mieltymyksiä kaupallisiin tarkoituksiin. Teknologia hyödyntää Cxensen personointialgoritmeja ja käyttäjäprofiileja personoidun kävijäkokemuksen luomiseksi.

Lue lisää

Esittelyssä Google Ad Manager

2018/09/03

Kolmen viimeisen vuoden ajan Google on työskennelly tuodakseen DoubleClick Ad Exchangen (AdX) and DoubleClick for Publishers (DFP) yhteen järjestelmään. Tämän päivän DoubleClickiä on kehitetty myös muuten mm. sisältö, mobiiliaplikaatiot ja eri päätelaitteiden videot huomioiden niin, että se voisi lunastaa odotukset seuraavan sukupolven mainosympäristönä.

Lue lisää

Katseet kohti loppuvuoden kehityshankkeita

2018/09/03

Kesällä olemme saaneet ladata akkuja ja iloita toinen toistaan hienoimmista kesäpäivistä. Pian kesä taittuu kirpakkaan syksyy pääsemme nauttimaan pimenevistä illoista. Syksy on myös se hetki kun on aika kääntää katseet kohti loppuvuotta ja ehkä jo ensi vuodenkin kehityshankkeita ja projekteja.

Lue lisää

Esittelyssä Google Marketing Platform

2018/09/03

Google Marketing Platform tuo yheen järjestelmään DoubleClick Digital Marketingin ja Googlen Analytics 360 Suiten digitaalisen median ja asiakaskokemuksen suunnittelun, ostamisen, mittaamisen ja optimoinnin helpottamiseksi. Googlen Marketing Platform auttaa tekemään entistä merkityksellisempää ja tehokkaampaa markkinointia asiakkaiden yksityisyyttä ja omien tietojen hallintaa kunnioittaen.

Lue lisää

Tärkeimmät päivitykset IAB Tech Labin RTB 3.0 Standardiin

2018/09/03

IAB Technology Laboratory on julkaissut kommentointiin OpenRTB standardin toisen vaiheen jatkona viime syyskuussa julkaistun viitekehyksen käyttöönotolle. Tarkoituksena kasvattaa luottamusta mainonnan ohjelmalliseen myyntiin tarjoamalla ostajille lisää läpinäkyvyyttä. Uudet tekniset suuntaviivat on kehitetty tukemaan ohjelmallista kaupankäyntiä ja edistämään ohjelmallisen mainosmyynnin tervettä kasvua.

Lue lisää