GDPR – Markkinoinnin ja median parempi aikakausi?

2016/11/08

Yleinen tietosuoja asetus GDPR (General Data Protection Regulation) astuu EU:ssa voimaan keväällä 2018. Voimaantulon vaikutus medioihin ja mainostajiin on merkittävä, sillä asetuksen myötä EU:n alueella asuville henkilölle tulee antaa mahdollisuus kontrolloida omaa dataa ja tehdä sen käyttöön liittyvä päätöksiä. Se luo merkittäviä uusia velvoitteita yritykselle, jotka käsittelevät dataa. Asetuksen laiminlyöminen voi johtaa tuntuviin sakkoihin.

Kysyimme kahdelta asiantuntijalta mitä DGPR:n voimaantulo merkitsee ja mikä on sen vaikutus datan hyödyntämisen kannalta eri sidosryhmille.

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at Privago:

Anna-Riitta Vuorenmaa, partner at PrivagoEräs GDPR:n tavoite on, että Euroopan kansalaiset voisivat tehokkaammin hallita tietoprofiilejaan tai ”digitaalista jalanjälkeään”. Kansalaisille annetaan oikeus esimerkiksi tietojen tarkasteluun, editointiin ja vaikkapa kolmannelle osapuolelle siirtämiseen. Lisäksi kansalaisilla tulee olla oikeus kieltää tietojen käyttö. Tämä koskee myös big data -järjestelmiä, mikä tarkoittaa, että järjestelmien on kyettävä jatkossa jäljittämään, mitä tietoja keneltäkin henkilöltä on saatu, ja poistamaan kyseiset tiedot pyynnöstä. GDPR on suuri muutos ja se muuttaa myös medioiden tapaa kerätä ja myydä dataa.

Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta

Medioille yksi muutoksista on velvoite läpinäkyvyyteen. Kuluttajan täytyy ymmärtää, mihin dataa kerätään, miten sitä käsitellään ja kenen toimesta. Sivuston vierailijalta ei voi enää kerätä dataa pyytämällä suostumusta kryptisillä sopimuksilla tai hiljaisella myöntymisellä eikä jakaa dataa eteenpäin kertomatta siitä kuluttajille. Dataa ei voida enää keräillä ja varastoida tulevaisuutta varten, eikä dataa paketoida varmuuden vuoksi. Monessa yrityksessä tämä muutos on nykytilanteeseen verrattuna hyvin merkittävä. Median pitää tarjota työkalut, joilla kuluttaja pääsee poistamaan tai muokkaamaan hänestä kerättyä dataa.

Mediatoimistojen kohdalla tilanne on myös mielenkiintoinen. Mediatoimistojen valttikorttina asiakkaidensa kohdennetun markkinoinnin tehostamiseen on monimutkainen verkosto datatuottajia ja analysointisoftia. Jotta toimistot voivat jatkaa aiempaan tapaan, kuluttajien pitäisi voida hyväksyä mediatoimistojen datan käsittely. Kysymys kuuluu, miten monimutkainen datan käsittely kommunikoidaan selkeästi niin, että käyttäjä iloisesti hyväksyy sen?

Aloita valmistautuminen taustatyöllä

GDPR:ään valmistautuminen on hyvä aloittaa taustatyöllä. Tarkista yrityksesi datankeräysprosessit ja tietosuoja-asetukset. Arvioi henkilötietojen käsittelyn tarpeellisuus ja siihen liittyviä riskejä sekä tapoja, joilla riskejä voitaisiin vähentää. Selvitä millä tavalla yrityksessä reagoidaan rekisteröityjen pyyntöön tarkistaa tai poistaa itseään koskevat tiedot yrityksen rekistereistä ja tutki erilaisia työkaluja läpinäkyvyyden ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi.

GDPR:n ei ole tarkoitus estää markkinointia. Yhtenäinen sääntely pyrkii tukemaan kansainvälisen liiketoiminnan edellytyksiä ja vahvistaa kuluttajien luottamusta. Mainostajat, mainosverkostot, mediat ja toimistot kantavat yhdessä vastuun datan keräyksestä ja siitä että mainoskampanjat noudattavat tietosuoja-asetusta.

Lue lisää: Privagon nettisivu

Allan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committee:

Vaikka on vielä hieman epäselvAllan Sørensen, Chair of IAB Europe’s Policy Committeeää, miten GDPR:n voimaantulo vaikuttaa digitaalisen median- ja mainonnan alaan käytännössä, on selvää että sidosryhmien on viisainta omaksua ja sopeutua uuden lainsäädännön vaatimuksiin ajoissa.

Tuleva Euroopan tietosuojalautakunta muodostuu nykyisen WP29 ryhmän pohjalta, sihteeristö tulee EU:n tietosuojavaltuutetun (EDPS) toimesta, joka näyttelee merkittävää roolia uuden asetuksen antamisessa. Tietosuojavaltuutettu on riippumaton valvontaviranomainen, jonka ensisijaisena tavoitteena on varmistaa, että Euroopan unionin toimielimet kunnioittavat ihmisten oikeutta yksityisyyteen ja tietosuojaan. Uusi kokoonpano muodostuu kovanluokan ammattilaisista. Edellytykset valvoa uuden asetuksen noudattamista paranevat huomattavasti.

On turvallista olettaa, että GDPR tekee datasta vielä arvokkaampaa mitä se on nyt. Mikä tahansa arvokas hyödyke tarkoittaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia niille, jotka toimivat yhteisiä sääntöjä noudattaen.

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää