EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen yksityisyyden suoja yritysten verkkosivuille

2018/05/23

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (engl. GDPR) muuttaa 25.5.2018 alkaen myös yrityksen oikeutta kerätä käyttäjätietoja verkkosivuilla. Asetuksen voimaantulo muuttaa tapaa, jolla verkkopalvelun kävijöille ilmoitetaan sivuston keräämistä tiedoista. Enää ei riitä, että kävijälle ilmoitetaan tietojen keräämisestä. Jatkossa käyttäjälle on tarjottava selkeä mahdollisuus hyväksyä tai estää tiedon kerääminen.

Asetus koskettaa yritystäsi, jos sivustollasi on järjestelmiä, jotka seuraavat käyttäjän toimia

Yleisimpiä evästeitä käyttäviä järjestelmiä ovat:

– Google Analytics, Hotjar tai muut sivuston analytiikkajärjestelmät.
– Sosiaalisen median jakamisen painikkeet, kuten Facebook- tai Linkedin-painikkeet.
– Jos käytössä on esimerkiksi Addthis-työkalu tai muu vastaava sosiaalisen median jakotyökalu.
– Digitaalisen markkinoinnin tai mainonnanhallinnan järjestelmät kuten Doubleclick, (Google Adwords tai Google Display Network)

Jos yritys tekee digitaalista markkinointia kuten hakusanamainontaa, display-mainontaa, sähköpostimarkkinointia tai sivuille ohjataan kävijöitä sosiaalisen median kautta niin ylläolevia tai vastaavia evästeitä käyttäviä järjestelmiä on todennäköisesti käytössä. Tällöin yrityksen tulee huolehtia siitä, että kuluttajalle annetaan läpinäkyvää informaatiota sekä valinnan mahdollisuuksia evästeiden käyttöön liittyen. Relevant GDPR Consent -palvelun avulla varmistat, että yrityksen verkkosivut täyttävät GDPR:n vaatimukset ja estävät datan luvattoman käytön.

Relevant Consent

Relevant Consent-palvelu on yksinkertainen ratkaisu yrityksen sivujen GDPR-vaatimusten täyttämiseen. Palvelun ydin on siinä, että se rekisteröi luvan antaneet käyttäjät kun he tulevat sivustolle ensimmäistä kertaa, eikä heiltä tarvitse kysyä suostumusta aina uudelleen. Sivuston käyttäjäkokemus voidaan pitää miellyttävänä sääntöjen lisääntymisestä huolimatta. Palvelu estää luvattoman datan keräämisen ja näin turvaa sivuston myös datavuodoilta.

Valitse täältä yrityksellesi sopivin vaihtoehto tai lue lisää Relevant Consentista.

Lue myös:

Millä korvaisimme kolmannen osapuolen evästeen?

2020/03/19

Google ilmoitti estävänsä kolmannen osapuolen evästeet Chrome selaimessa kahden vuoden kuluessa. Heti Googlen ilmoituksen jälkeen alkoivat spekulaatiot siitä, mikä tulee korvaamaan kolmannen osapuolen evästeet tulevaisuudessa. Näkemys tulevasta tuntuu vaihtelevan melko lailla sen mukaan kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tässä tekstissä avaamme hieman Googlen visiota aiheen tiimoilta.

Lue lisää

Relevant Digitalin asiakastyytyväisyys

2020/03/06

Loppuvuodesta 2019 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt neljännen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Display kampanjan ostaminen Googlen kautta – Mitä eroa on Display & Video 360:n ja Google Adsin välillä?

2020/03/05

Google tarjoaa mainostajalle display kampanjan ostamiseen kaksi vaihtoehtoa. Toinen on Google Adsin kautta ostettava Google Display Network. Ja toinen on vaativampaan käyttöön suunnattu Google Marketing Platformiin kuuluva alusta Display & Video 360, jonka kanssa yhdessä usein käytetään myös Campaign Manager (CM) alustaa. Lue tästä muutamia asioita, miten alustat eroavat.

Lue lisää

Tapaa meidät näissä tapahtumissa vuonna 2020

2020/03/03

Tänä vuonna olemme paikalla ainakin näissä tapahtumissa. Jos olet itse osallistumassa ja haluat tavata meitä, olethan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Lue lisää

Miten Googlen kolmannen osapuolen evästeiden kieltäminen tulee vaikuttamaan digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiin?

2020/02/03

Google ilmoitti päätöksestään estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome selaimesta kahden vuoden kuluessa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, sillä Chrome hallitsee lähes 70 prosenttia pöytäkoneiden selainmarkkinoista.

Lue lisää