EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen yksityisyyden suoja yritysten verkkosivuille

2018/05/23

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (engl. GDPR) muuttaa 25.5.2018 alkaen myös yrityksen oikeutta kerätä käyttäjätietoja verkkosivuilla. Asetuksen voimaantulo muuttaa tapaa, jolla verkkopalvelun kävijöille ilmoitetaan sivuston keräämistä tiedoista. Enää ei riitä, että kävijälle ilmoitetaan tietojen keräämisestä. Jatkossa käyttäjälle on tarjottava selkeä mahdollisuus hyväksyä tai estää tiedon kerääminen.

Asetus koskettaa yritystäsi, jos sivustollasi on järjestelmiä, jotka seuraavat käyttäjän toimia

Yleisimpiä evästeitä käyttäviä järjestelmiä ovat:

– Google Analytics, Hotjar tai muut sivuston analytiikkajärjestelmät.
– Sosiaalisen median jakamisen painikkeet, kuten Facebook- tai Linkedin-painikkeet.
– Jos käytössä on esimerkiksi Addthis-työkalu tai muu vastaava sosiaalisen median jakotyökalu.
– Digitaalisen markkinoinnin tai mainonnanhallinnan järjestelmät kuten Doubleclick, (Google Adwords tai Google Display Network)

Jos yritys tekee digitaalista markkinointia kuten hakusanamainontaa, display-mainontaa, sähköpostimarkkinointia tai sivuille ohjataan kävijöitä sosiaalisen median kautta niin ylläolevia tai vastaavia evästeitä käyttäviä järjestelmiä on todennäköisesti käytössä. Tällöin yrityksen tulee huolehtia siitä, että kuluttajalle annetaan läpinäkyvää informaatiota sekä valinnan mahdollisuuksia evästeiden käyttöön liittyen. Relevant GDPR Consent -palvelun avulla varmistat, että yrityksen verkkosivut täyttävät GDPR:n vaatimukset ja estävät datan luvattoman käytön.

Relevant Consent

Relevant Consent-palvelu on yksinkertainen ratkaisu yrityksen sivujen GDPR-vaatimusten täyttämiseen. Palvelun ydin on siinä, että se rekisteröi luvan antaneet käyttäjät kun he tulevat sivustolle ensimmäistä kertaa, eikä heiltä tarvitse kysyä suostumusta aina uudelleen. Sivuston käyttäjäkokemus voidaan pitää miellyttävänä sääntöjen lisääntymisestä huolimatta. Palvelu estää luvattoman datan keräämisen ja näin turvaa sivuston myös datavuodoilta.

Valitse täältä yrityksellesi sopivin vaihtoehto tai lue lisää Relevant Consentista.

Lue myös:

Hollantilaiset julkaisijat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep valitsivat yhteisen datahankkeen teknologiakumppaniksi Cxensen

2018/12/12

Pitkäikäinen kumppanimme Cxense on julkistanut, että hollantilaiset kustantajat Sanoma Media, Telegraaf Media Groep ja de Persgroep ovat valinneet yhteisen datapalvelun NLProfielin mahdollistajaksi Cxensen Data Management Platformin (DMP). Yhdessä julkaisijat tavoittavat yli 60 prosenttia hollantilaisista ja jakavat keskimäärin 3,5 miljardia sivulatausta kuukaudessa.

Lue lisää

Kasvava trendi: digitaalisen markkinoinnin in-housing

2018/11/27

Keskustelu mainostajien halusta ja tarpeesta kerätä digitaalisen markkinoinnin langanpäät omiin käsiin käy kuumana. IAB Europen raportin mukaan eurooppalaisista mainostajista jopa 54 % in-housaa mainonnan ohjelmallisen ostamisen kuluvana vuonna ja hulppeat 43 % jäljelle jäävistä harkitsee in-housaamista. Sama trendi nousee vahvasti esille myös Suomessa, yhä useampi mainostaja kokeilee, tai ainakin harkitsee erilaisia malleja digitaalisen markkinoinnin tuottamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Relevantin Petri Kokkonen IAB:n hallituksen puheenjohtajaksi

2018/11/26

Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa edistävän IAB Finlandin syyskokous valitsi keskiviikkona 21.11. uuden hallituksen. Puheenjohtajakseen hallitus valitsi Relevantin toimitusjohtajan Petri Kokkosen ja varapuheenjohtaksi Timo Rinteen Sanomilta. Uuden hallituksen toimikausi alkaa 1.1.2019. Toiminnanjohtajana jatkaa Birgitta Takala.

Lue lisää

Header Bidding tekniikat mainonnan ohjelmallisessa myynnissä

2018/11/17

Header bidding on mainonnan ohjelmallisen myynnin tekniikka, jonka avulla julkaisija tarjoaa mainosnäyttöä samanaikaisesti usealle taholle ennen kuin mainoskutsu lähetetään julkaisijan palvelimelle. Ideana on että mainostila voidaan myydä sille lähteelle, joka maksaa siitä parhaan hinnan.

Lue lisää

Millaista on työ AdOpsissa?

2018/11/07

AdOps, jonka ensisijainen tehtävä on tukea verkkomedian myyntiä ja toteutusta, on yksi strategisesti tärkeimmistä yksiköistä verkkomainonnan ja myynnin hallinnassa. Tyypillisesti AdOps-tiimi huolehtii mm. mainosmateriaalien trafikoinnista jakelujärjestelmiin, verkkomainonnan teknisestä toimivuudesta, kampanjaseurannasta ja raportoinnista.

Lue lisää