EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen yksityisyyden suoja yritysten verkkosivuille

2018/05/23

EU:n yleinen tietosuoja-asetus (engl. GDPR) muuttaa 25.5.2018 alkaen myös yrityksen oikeutta kerätä käyttäjätietoja verkkosivuilla. Asetuksen voimaantulo muuttaa tapaa, jolla verkkopalvelun kävijöille ilmoitetaan sivuston keräämistä tiedoista. Enää ei riitä, että kävijälle ilmoitetaan tietojen keräämisestä. Jatkossa käyttäjälle on tarjottava selkeä mahdollisuus hyväksyä tai estää tiedon kerääminen.

Asetus koskettaa yritystäsi, jos sivustollasi on järjestelmiä, jotka seuraavat käyttäjän toimia

Yleisimpiä evästeitä käyttäviä järjestelmiä ovat:

– Google Analytics, Hotjar tai muut sivuston analytiikkajärjestelmät.
– Sosiaalisen median jakamisen painikkeet, kuten Facebook- tai Linkedin-painikkeet.
– Jos käytössä on esimerkiksi Addthis-työkalu tai muu vastaava sosiaalisen median jakotyökalu.
– Digitaalisen markkinoinnin tai mainonnanhallinnan järjestelmät kuten Doubleclick, (Google Adwords tai Google Display Network)

Jos yritys tekee digitaalista markkinointia kuten hakusanamainontaa, display-mainontaa, sähköpostimarkkinointia tai sivuille ohjataan kävijöitä sosiaalisen median kautta niin ylläolevia tai vastaavia evästeitä käyttäviä järjestelmiä on todennäköisesti käytössä. Tällöin yrityksen tulee huolehtia siitä, että kuluttajalle annetaan läpinäkyvää informaatiota sekä valinnan mahdollisuuksia evästeiden käyttöön liittyen. Relevant GDPR Consent -palvelun avulla varmistat, että yrityksen verkkosivut täyttävät GDPR:n vaatimukset ja estävät datan luvattoman käytön.

Relevant Consent

Relevant Consent-palvelu on yksinkertainen ratkaisu yrityksen sivujen GDPR-vaatimusten täyttämiseen. Palvelun ydin on siinä, että se rekisteröi luvan antaneet käyttäjät kun he tulevat sivustolle ensimmäistä kertaa, eikä heiltä tarvitse kysyä suostumusta aina uudelleen. Sivuston käyttäjäkokemus voidaan pitää miellyttävänä sääntöjen lisääntymisestä huolimatta. Palvelu estää luvattoman datan keräämisen ja näin turvaa sivuston myös datavuodoilta.

Valitse täältä yrityksellesi sopivin vaihtoehto tai lue lisää Relevant Consentista.

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää