Esittelyssä Google Ad Manager

2018/09/03

Kolmen viimeisen vuoden ajan Google on työskennellyt tuodakseen DoubleClick Ad Exchangen (AdX) ja DoubleClick for Publishersin (DFP) yhteen järjestelmään. Tämän päivän DoubleClickiä on kehitetty myös muuten mm. sisältö, mobiiliaplikaatiot ja eri päätelaitteiden videot huomioiden niin, että se voisi lunastaa odotukset seuraavan sukupolven mainosympäristönä.

– Automaatio muuttaa edelleen Google tapaa tehdä liiketoimintaa, sillä mainostajat haluavat toteuttaa kaikenlaisia kampanjoita niin guaranteenina tai ei kuin myös ohjelmallisesti ostettuna. Tämän takia Google on irtautunut mainonnanhallinan ja SSP:iden perinteisistä erottelusta ja rakentanut ohjelmallisen mainonnan myynnin suoraan uuteen Ad Manageriin. Ad Manager mahdollistaa optimoidun kilpailun, joka auttaa mm tuottojen maksimoinnissa yksityisten ja avoimen huutokaupan välillä. Kaiken kaikkiaan Ad Manager on kokonaisvaltainen mainosalusta, jonka avulla voit kasvattaa tuottoja, riippumatta siitä miten myy.

– Kun Google julkisti Ad Exchangein lähes kymmenen vuotta sitten, loivat he markkinanpaikan, jonka avulla mainosinvenaarista voidaan saada enemmän tuottoja reaaliaikaisen kilpailun avulla. Tämän päivän Ad Excange ei ole vain huutokauppa vaan myös täydellinen myyntikanava. Ad Managerin avulla voidaan hallinnoida, kenellä on mahdollisuus ostaa mainosinventaaria ja optimoida ostoja suhteessa tuottoihin. Kun AdX on integroitu Ad Manageriin luopuu Google Ad Exchange brändistä. Siinä missä ohjelmallisen mainonnan ostajista ja verkostoista on puhuttu aikaisemmin AdX-ostajina puhutaan nyt valtuutetuista ostajista. Muutos alkaa näkyä Ad Managerin käyttöliittymässä seuraavien kuukausien aikana.

– Juuri nyt ihmiset käyttävät enemmän aikaa puhelimeensa kuin mihinkään muuhun, ja katsovat yhä enemmän videoita sekä suurilla että pienillä näytöillä. Tämä muutos on luonut uusia kaupallistamismahdollisuuksia ja haasteita mainosten hallinnoimiseksi eri näytöissä, SDK:eilla ja sisällön jakeluympäristöissä. Ad Manager tarjoaa yhden alustan mainosten tuottamiseen, mittaamiseen ja optimointiin missä tahansa yleisö onkaan – kuten liitetyissä televisioissa, nopeutetuissa mobiilisivuissa (AMP), mobiilipeleissä ja muissa sovelluksissa ja alustoilla, kuten YouTubessa ja Apple-uutisissa. Google on kehittänyt Ad Managerin tukemaan uusia jakelukanavia kuten esim. dynaamisten mainoksen lisäämistä live- ja demand-videoihin eri muodoissa kuten mm. natiivi- ja kuuden sekunnin puskurimainos sekä mobiilisovellusten mainosinventaarin myymistä ohjelmallisesti.

– Viime vuosina digitaalisen mainonnan alalla on kohdattu paljon haasteita liittyen brändin turvallisuuteen ja mainospetoksiin. Sopimattomat ja ärsyttävät mainokset voivat heikentää käyttäjien kokemusta – tai vielä pahempaa jakaa haittaohjelmia sekä vahingoittaa mainostajia verkkotunnusten väärinkäytöllä ja botti-liikenteellä. Ad Managerin avulla voit luottaa siihen, että jaetut mainokset kunnioittavat tuotemerkkiä ja pitävät käyttäjät ja mainostajat turvallisina. Ad mangerissa on yli 30 ohjainta, jotta voit hallita ja varmistaa, että mainostyypit vastaavat tuotemerkkisi arvoja. Jotta et menettäisi rahaa verkkotunnuksen väärinkäyttöön, Google ensimmäisenä integroi IAB TechLabin ads.txt-standardin kaikkiin mainosympäristöihin. Varmista, että kumppanisi on investoinut suojaamaan tuotemerkkiäsi ja liiketoimintaasi alan kehittyessä.

Lähde ja opi lisää: Google

Relevant on auttanut monissa teknologioiden käyttöönottoprojektissa jo yli vuosikymmenen ajan. Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Konsultoinnit ja käyttöönottoprojektit tuotetaan aina tapauskohtaisesti, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaalle parhaan mahdollisen arvon. Jos tarvitset apua, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!

Lue myös:

Miksi ostaa mainontaa ohjelmallisesti?

2020/01/20

Mainostajan näkökulmasta mainonnan ohjelmallisella ostamisella haetaan erityisesti tehokkuutta ja datan hyödyntämisen rooli korostuu. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen tarjoaakin paljon hyötyjä mainostajalle, keräsimme tähän keskeisimpiä.

Lue lisää

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää