Esittelyssä Google Ad Manager

2018/09/03

Kolmen viimeisen vuoden ajan Google on työskennellyt tuodakseen DoubleClick Ad Exchangen (AdX) ja DoubleClick for Publishersin (DFP) yhteen järjestelmään. Tämän päivän DoubleClickiä on kehitetty myös muuten mm. sisältö, mobiiliaplikaatiot ja eri päätelaitteiden videot huomioiden niin, että se voisi lunastaa odotukset seuraavan sukupolven mainosympäristönä.

– Automaatio muuttaa edelleen Google tapaa tehdä liiketoimintaa, sillä mainostajat haluavat toteuttaa kaikenlaisia kampanjoita niin guaranteenina tai ei kuin myös ohjelmallisesti ostettuna. Tämän takia Google on irtautunut mainonnanhallinan ja SSP:iden perinteisistä erottelusta ja rakentanut ohjelmallisen mainonnan myynnin suoraan uuteen Ad Manageriin. Ad Manager mahdollistaa optimoidun kilpailun, joka auttaa mm tuottojen maksimoinnissa yksityisten ja avoimen huutokaupan välillä. Kaiken kaikkiaan Ad Manager on kokonaisvaltainen mainosalusta, jonka avulla voit kasvattaa tuottoja, riippumatta siitä miten myy.

– Kun Google julkisti Ad Exchangein lähes kymmenen vuotta sitten, loivat he markkinanpaikan, jonka avulla mainosinvenaarista voidaan saada enemmän tuottoja reaaliaikaisen kilpailun avulla. Tämän päivän Ad Excange ei ole vain huutokauppa vaan myös täydellinen myyntikanava. Ad Managerin avulla voidaan hallinnoida, kenellä on mahdollisuus ostaa mainosinventaaria ja optimoida ostoja suhteessa tuottoihin. Kun AdX on integroitu Ad Manageriin luopuu Google Ad Exchange brändistä. Siinä missä ohjelmallisen mainonnan ostajista ja verkostoista on puhuttu aikaisemmin AdX-ostajina puhutaan nyt valtuutetuista ostajista. Muutos alkaa näkyä Ad Managerin käyttöliittymässä seuraavien kuukausien aikana.

– Juuri nyt ihmiset käyttävät enemmän aikaa puhelimeensa kuin mihinkään muuhun, ja katsovat yhä enemmän videoita sekä suurilla että pienillä näytöillä. Tämä muutos on luonut uusia kaupallistamismahdollisuuksia ja haasteita mainosten hallinnoimiseksi eri näytöissä, SDK:eilla ja sisällön jakeluympäristöissä. Ad Manager tarjoaa yhden alustan mainosten tuottamiseen, mittaamiseen ja optimointiin missä tahansa yleisö onkaan – kuten liitetyissä televisioissa, nopeutetuissa mobiilisivuissa (AMP), mobiilipeleissä ja muissa sovelluksissa ja alustoilla, kuten YouTubessa ja Apple-uutisissa. Google on kehittänyt Ad Managerin tukemaan uusia jakelukanavia kuten esim. dynaamisten mainoksen lisäämistä live- ja demand-videoihin eri muodoissa kuten mm. natiivi- ja kuuden sekunnin puskurimainos sekä mobiilisovellusten mainosinventaarin myymistä ohjelmallisesti.

– Viime vuosina digitaalisen mainonnan alalla on kohdattu paljon haasteita liittyen brändin turvallisuuteen ja mainospetoksiin. Sopimattomat ja ärsyttävät mainokset voivat heikentää käyttäjien kokemusta – tai vielä pahempaa jakaa haittaohjelmia sekä vahingoittaa mainostajia verkkotunnusten väärinkäytöllä ja botti-liikenteellä. Ad Managerin avulla voit luottaa siihen, että jaetut mainokset kunnioittavat tuotemerkkiä ja pitävät käyttäjät ja mainostajat turvallisina. Ad mangerissa on yli 30 ohjainta, jotta voit hallita ja varmistaa, että mainostyypit vastaavat tuotemerkkisi arvoja. Jotta et menettäisi rahaa verkkotunnuksen väärinkäyttöön, Google ensimmäisenä integroi IAB TechLabin ads.txt-standardin kaikkiin mainosympäristöihin. Varmista, että kumppanisi on investoinut suojaamaan tuotemerkkiäsi ja liiketoimintaasi alan kehittyessä.

Lähde ja opi lisää: Google

Relevant on auttanut monissa teknologioiden käyttöönottoprojektissa jo yli vuosikymmenen ajan. Useimmiten kaikkein kustannustehokkainta on kääntyä kokeneiden ammattilaisen puoleen sen sijaan, että yrität selvittää ja selvitä kaikesta itse. Konsultoinnit ja käyttöönottoprojektit tuotetaan aina tapauskohtaisesti, jotta pystymme tarjoamaan asiakkaalle parhaan mahdollisen arvon. Jos tarvitset apua, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa. Datakauppiaita jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa ja tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää