Ensimmäiset viikkoni Relevantilla: Tuukka Aaltonen

2017/10/10

Tuukka Aaltonen | RelevantTuukka on aloittanut heinäkuussa Relevantilla projektipäällikkönä. Tutustuttuaan tarkemmin yrityksen eri toimintoihin hän on keskittynyt etenkin mainostajien ja toimistojen datalähtöisen markkinoinnin palveluportfolion kehittämiseen ja verkkopalveluiden kaupallistamisprojekteihin. Tuukka vahvistaa Relevantin projektiosaamista ohjelmistoprojektien konsultoinnissa kerääntyneellä teknisellä ja kaupallisella osaamisellaan.

Yhtenä päivänä Tuukka saattaa auttaa toista toimistoa data- ja mainonnanhallintaohjelmistojen käyttöönottoprojektissa, toisena päivänä suunnitella mainostaja-asiakkaalle heidän liiketoimintatavoitteita tukevia mainostuksessa hyödynnettäviä datasegmenttejä ja kolmantena keskustella uusien asiakkaiden kanssa siitä miten Relevant voisi auttaa heitä kasvattamaan digitaalisen liiketoimintansa tuottoja.

Kysyimme Tuukalta muutamia kysymyksiä datan hyödyntämiseen liittyen sekä ensifiiliksiä osana Relevantin tiimiä.

Mikä on ollut työssäsi parasta ensimmäisten viikkojen aikana Relevantilla?

Erityisen hienoa Relevantilla työskentelystä tekee se, että täällä näkee markkinan molempia puolia, työkaverit ovat osaavia ja hauskoja. Miettiessäni mainostajien näkökulmasta asiaa voin kääntyä työkaverin puoleen, joka pystyy selittämään seikkaperäisesti miten sama asia toimii ja yleisesti ottaen nähdään julkaisijoiden puolella markkinaa. Toisaalta voin myös iloita toisella hetkellä erityisen hienosta kollegan Slackiimme jakamasta eläinvideosta.

Mihin ja miten dataa voidaan hyödyntää?

Yrityksissä lojuu tällä hetkellä paljon dataa nurkissa tai sitä ei edes kerätä, vaikka pienellä panostuksella sillä pystyisi parantamaan markkinointia ja palveluiden toimivuutta käyttäjille monin kerroin. Esimerkiksi sivuston käyttäjädataa keräämällä pystymme luomaan parempia palvelukokemuksia käyttäjille.

Huomatessamme ihmisten tulevan jotain tiettyä kautta palveluun ja hakevan aina asiaa x tai tunnistaessamme heidät CRM-datan kautta voimme personoida palvelua siten, että heille olennainen tieto tulee näkyviin heti palvelun etusivulla. Täysin asiakkaasta riippuen tämä asia voi olla esimerkiksi myytävä tuote tai esimerkiksi tietoa yrityksen jostakin liiketoiminta-alueesta.

Toisaalta voimme myös dataa tulkitsemalla päätellä millaisia ovat yrityksen parhaat asiakkaat. Tämän jälkeen voimme kohdentaa mainontaa juuri heille. Toisaalta voimme myös tunnistaa palvelun käyttäjistä tai esimerkiksi uutiskirjeen vastaanottajista ostoprosessin eri vaiheissa olevia käyttäjiä ja kohdistaa heille heitä puhuttelevaa mainontaa.

Millaisia riskejä datan hyödyntämiseen liittyy ja voiko siinä epäonnistua?

Kaikki data ei ole samanarvoista, joten dataa on hyvä osata kerätä oikeista paikoista ja sen jälkeen hyödyntää sopivalla tavalla. Samasta asiasta kirjoittaa myös Seth Stephens-Davidowitz keväällä julkaistussa Everybody Lies -kirjassa. Vaikka dataa olisi paljon, jos se on heikkolaatuista niin siitä ei voi tehdä oikeita tulkintoja tutkimuksessa. Sama pätee datan käytössä myynnin edistämiseen mainonnalla tai palveluiden personoinnilla.

Lähtemällä liikkeelle omalla hyvin kerätyllä datalla voidaan paremmin varmistaa, että tehdään oikeita tulkintoja ja saavutetaan oikeita käyttäjiä. Sen jälkeen tätä dataa voidaan täydentää kolmannen osapuolen datan avulla. Tällöin on kuitenkin oltava tarkkana ja suosia palveluntarjoajia, jotka pystyvät osoittamaan tarjoamansa datan luotettavuuden alkuperän. Esimerkiksi Relevantin Relevant Audience -palvelun datan osalta olemme läpinäkyviä sen suhteen ja otamme myyntiin vain dataa, jota voidaan pitää luotettavana.

Mitä hyötyä ostajalle on siitä että dataa tarjotaan palveluna?

Datalähtöinen markkinointi on ehdottomasti se suunta, johon markkinointi on siirtymässä jatkuvasti enemmän. Mitä tarkempaa ja parempaa markkinointia yritys pystyy tekemään sitä paremmat kannukset sillä on palvella nykyisiä asiakkaitaan paremmin, saada uusia hyviä asiakkaita ja voittaa kilpailijansa.

Tällä hetkellä datalähtöisen markkinoinnin aloittaminen voi kuitenkin olla monen ylitettävän aidan takana pienille ja suurillekin yrityksille. Teknologiahinnat datalähtöiseen markkinointiin voivat olla korkeat ja voivat vaatia omaa teknistä osaamista, jota kokeneillakaan markkinoinnin asiantuntijoilla ei välttämättä ole. Sen lisäksi vaaditaan analyytikkoja tulkitsemaan ja hyödyntämään dataa sekä yksinkertaisesti vain aikaa kaiken tämän toteuttamiseen.

Ostamalla datamarkkinoinnin palveluja yritys voi välttyä näiltä suurilta alkuinvestoinneilta ja saada nopeammin tuottoja investoinneilleen. Datapalveluiden ostaminen tuo myös joustovaraa yrityksille, jotka haluavat lisätä datalähtöisen markkinoinnin resurssejaan. Relevant haluaa mahdollistaa näiden palveluiden yleistymisen ja helpomman käyttöönoton kaikille parempaa markkinoinnin tekemistä haluaville.

Pystymme auttamaan mainostajia suoraan ja sen lisäksi mahdollistamme datalähtöisen markkinoinnin kasvun laajemmin tarjoamalla media- ja mainostoimistokentälle teknologiaratkaisut sekä tukipalvelut niiden käyttöön. Sen lisäksi koulutamme heidän henkilöstön, jotta he saavat kaiken irti näillä ratkaisuilla ja pystyvät paremmin palvelemaan asiakkaitaan.

Relevantin datapalvelu on pian täällä!

Relevant lanseeraa pian palvelun, joka mahdollistaa mainostajille ja toimistoille oman datan hyödyntämisen palvelun muodossa. Sinun ei tarvitse itse hankkia prosessiin tarvittavia teknologioita eikä oman datan hyödyntäminen vaadi sinulta teknistä osaamista vaan teemme kaiken puolestasi. Toimistoille tarjoamme teknologian, tuen ja henkilöstön koulutuksen tähän kehittyneempään tapaan tehdä markkinointia, jotta yhä useammat markkinoinnin asiantuntijat pystyvät palvelemaan asiakkaitaan paremmin. Tarkoituksena on tarjota oman datan hyödyntämisen teknologioita ja palveluita mainostajille sekä toimistoille helposti ja kustannustehokkaasti.

Pyrimme pitämään asiakkaamme ajan tasalla tuotteiden kehityksestä, jos et ole vielä mukana uutiskirjeemme postituslistalla voit hypätä mukaan tästä:

Sähköposti*

Lue myös:

Miten ostan mainontaa ohjelmallisesti?

2019/01/25

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan online-mainonnan automaatiota, jossa hyödynnetään järjestelmiä mainonnan ostamisessa. Järjestelmät tarjoavat työkalut online-näkyvyyden (display, mobiili, video, natiivi) reaaliaikaiseen ostamiseen, kohdentamiseen ja optimointiin. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa myös reaaliaikaisen datan hyödyntämisen mainoskampanjassa.

Lue lisää

Kiinnitä huomioita näihin asiohin, kun haluat kasvattaa mainostilan myyntiä ohjelmallisesti

2019/01/23

Mainonnan ohjelmallisella myynnillä tarkoitetaan tyypillisesti verkkomainonnan myymistä ja ostamista usein täysin automatisoidusti erilaisia järjestelmiä hyödyntäen poiketen näin perinteisistä myynnin prosesseista, jotka sisältävät ihmisten välillä käytyjä neuvotteluita sekä tilausten käsittelyä. Mainonnan ohjelmallinen ostaminen on omaksuttu nopeasti eri markkinoilla, sillä se tekee mediatilan ostamisesta helpompaa, nopeampaa ja joustavampaa.

Lue lisää

Relevantin asiakastyytyväisyys

2019/01/22

Loppuvuodesta 2018 teimme asiakastyytyväisyystutkimuksen Relevantin asiakkaille. Kysely toteutettiin nyt kolmannen kerran. Kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille, palautteesta on suuri apu palveluidemme kehittämisessä. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä eteenpäin. Ohessa yhteenvetoa tutkimuksen tuloksista.

Lue lisää

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota kun ostaa dataa?

2019/01/14

Kohdennettu kampanja saavuttaa sille sopivimman yleisön, jolloin mainosnäyttöjen merkityksellisyys yleisölle kasvaa. Nykypäivän kilpaillussa liiketoimintaympäristössä viestit on ohjattava sopivalle yleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta ne olisivat tehokkaita. Markkina on pullollaan dataa, johon perustuen mainoskampanjan voi kohdentaa, mutta mistä voi tietää onko data laadukasta ja kannattaako siihen investoida?

Lue lisää

Mihin huomio kiinnittyy digitaalisessa liiketoiminnassa ja markkinoinnissa 2019?

2018/12/19

Vuosi 2018 lähenee loppuaan ja katseet käännetään kohti uutta vuotta. Tyypillisesti tässä kohtaa arvaillaan, mitkä teemat nousevat kuumimmiksi puheenaiheiksi tulevana vuonna. Asensimme kristallipalloomme uuden päivityksen, tarkastelimme teen lehtien asemoitumista ja päädyimme siihen, että digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehityksen puuhamaassa puhutaan ainakin seuraavista teemoista alkavana vuonna 2019.

Lue lisää