Digitaalinen markkinointi 2020 – mikä tänä vuonna on pinnalla? 

2020/02/03

Tyypillisesti alkuvuodesta arvaillaan, mitkä teemat nousevat digitaalisessa markkinonnissa kuumimmiksi puheenaiheiksi kuluvan vuoden aikana. Mikä on jo muuttanut digitaalista maailmaa ja mikä häämöttää nurkan takana? Mihin kysymyksiin etsitään kuumeisesti vastauksia? Keräsimme oheen teemoja, jotka tulevat haastamaan ja innostamaan digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin ammattilaisia vuonna 2020.

Scales icon

Tasapaino oman tekemisen ja ulkoistamisen välillä

Viime aikoina yritysten sisälle on siirretty entistä enemmän etenkin digipalvelujen kehitystä, digitaalista markkinointia, sisällöntuotantoa, datan hallintaa ja analytiikkaa. Siitä huolimatta edelleen iso osa yritysten digitekemisestä, varsinkin data-operaatioista ja mainonnan ostamisesta on ulkoistettu. Nyt näyttää siltä, että tasapaino oman tekemisen ja ulkoistamisen välillä on löytymässä. Omia tiimejä ja osaamista on kasvatettu, mutta edelleen esimerkiksi markkinointi-toimenpiteiden toteutukseen käytetään ulkoisia kumppaneita, jotka täydentävät omia resursseja. Etenkin siirtymävaiheessa kumppanien käyttäminen onkin hyvä tapa nopeuttaa toivottua muutosta.

Increase icon

Markkinoinnin analytiikka, mitattavuus ja data

Markkinoinnin panostuksia kasvatetaan lähitulevaisuudessa ennen kaikkea analytiikan, asiakastiedon ja datan hallintaan sekä asiakasymmärryksen parantamiseksi. Analytiikan seuranta alkaa olla jokaiselle markkinoijalle jo arkipäivää, mutta mainonnan mittavuuteen kiinnitetään edelleen harmillisen vähän huomiota. Ilman järkeviä tavoitteita, onnistumisen mittaaminen on mahdotonta. Vuonna 2020 monissa yrityksissä keskitytään selkeyttämään ja järkeistämään markkinoinnin mitattavuutta. Dataa hyödynnetään markkinoinnissa jo paljon, mutta silti monet ottavat sillä saralla vasta ensi askeliaan. Datan hallinta ja hyödyntäminen onkin yksi markkinoijen suurimpia haasteita tällä hetkellä. Usein kyse voi olla myös siitä, että lähdetään hakemaan liian isoa kalaa kerralla.

Omnichannel icon

Mainonnan ohjelmallinen ostaminen

Ohjelmallisen ostamisen suosio ei ota laantuakseen vaan panostukset siihen tulevat kasvamaan edelleen vuoden 2020 aikana. Ohjelmallinen ostaminen on jo Suomessakin vakiintunut digimainonnan ostotavaksi muiden tapojen joukossa. Ohjelmallinen helpottaa ja tehostaa ostamista. Maailmalla ohjelmallisen ostamisen raportoidaan kattavan usein jo valtaosan display- ja videomainonnasta. Kansainvälisessä raportoinnissa näitä osuuksia nostavat usein jätit kuten Facebook ja Google. Ohjelmallinen ostaminen valittikorttina on, että se mahdollistaa mainosviestien lähettämisen myös hyvin rajatulle yleisölle. Kannattaakin pitää mielessä se, että ohjelmallisesti ostetut kampanjat ovat usein juuri niin laadukkaita kuin kampanjaan liitetty data.

ID Man in Green Jacket icon

Personointi

Saapuessasi esimerkiksi Amazonin verkkosivulle, tarjoavat he sinulle tuotteita, joista todennäköisemmin voisit olla kiinnostunut. Suosittelu perustuu niihin tietoihin, joita Amazon on sinusta eri lähteistä kerännyt. Personointi ei ole enää erinäisten tegnologiajättien yksinoikeus vaan lähes kaikki yritykset käyttävät markkinoinnissaan edes jotain personoinnin keinoa. Verkkosivuilla käytettävien personointiteknologioiden saatavuus ja määrä on noussut tasolle, jossa ne ovat vihdoin saatavilla lähes kaikille. Tulevaisuudessa tulemme näkemään aikaisempaa enemmän täysin personoituja verkkosivuja. Kuluvana vuonna personointiasiat ovat pöydällä monissa yrityksissä, sillä geneerinen markkinointi ei enää riitä vaan asiakkaat on nähtävä yksilöinä. Personoinnin kelkka on nytkähtänyt hitaasti liikkeelle, viimeistään nyt on hypättävä kyytiin.

Circled Play icon

Interaktiivisuus

Pelillistäminen ja interaktiivinen sisältö ovat vahvasti tapetilla 2020. Kuluttajat ovat entistä tarkempia omasta ajastaan ja siitä, millaisten sisältöjen parissa he viettävät aikaansa. Interaktiivisuus pelittää, koska sillä kiinnitetään kävijöiden huomio ja tarjotaan jotain arvoa kävijälle. Taustalla on kuluttajan ja brändin välisen suhteen syventäminen. Interaktiivisuuden kautta voidaan saada tietoa potentiaalisen asiakkaan mieltymyksistä ja ostoaikeista, jotka hän jakaa proaktiivisesti itse. Jos yritys on luotettava ja sitä arvostetaan, ollaan usein vuorovaikutuksessa brändin kanssa ollaan mielellään. Kaikki eivät varmasti pääse vielä tänä vuonna toteuttamaan omia visioitaan interaktiivisen sisällön suhteen, mutta se näyttää vahvasti olevan suunta, jota kohti ollaan menossa.

Hacking icon

Yksityisyys

Osittain EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ansiosta vuonna 2020 kiinnitetään entistä enemmän huomioita yksityisyydensuojaan ja turvallisuuteen. Erilaisten mediassa nähtyjen kohujen saattelema kuluttajat ovat entistä valveutuneempia ja kiinnostuneita siitä, mihin heidän tietonsa päätyvät ja miten niitä käytetään. Väärinkäytökset ja laiton toiminta ovat toki asia erikseen, mutta maailmalla on nähtävissä myös trendi jonka myötä monet brändit ovat osanneet valjastaa yksityisyyden vaalimisen ja avoimuuden omaksi kilpailuedukseen. Avoimuus, lupa ja ymmärryksen lisääminen ovat avainasemassa. Vuonna 2020 varmistellaan myös, sitä dataa markkinoinnissa hyödyntävien mainostilan ostajien ja myyjien suostumustenallintatyökalu tukee TCF:ää. (TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille.)

Kawaii Bread icon

Evästeiden loppu?

Käyttäjädatan kerääminen ja mainonnan kohdentaminen tulee kokemaan ison muutoksen, kun liki 70 prosenttia pöytälaitteiden selainmarkkinoista hallitseva Chrome estää kahden vuoden kuluessa kolmansien osapuolten evästeiden käytön. Googlen päätös estää kolmansien osapuolten evästeet Chrome-selaimesta tulee mullistamaan digimainonnan käytänteitä, sillä tällä hetkellä mainonnan kohdentaminen pohjautuu pitkälti evästeisiin. Googlen ilmoitus ei sinänsä tullut yllätyksenä, koska siitä on uumoiltu jo pitkään. Positiivista on, että nyt on olemassa aikaraja ja tulevaisuuteen voidaan varautua ajan kanssa. Mainonnan kohdentamisen tarve ei ole katoamassa mihinkään, niinpä uskoisimme, että tulevaisuudessa uudet keinot tulevat korvaamaan kolmannen osapuolen evästeiden tarpeen yleisöjen rakentamisessa ja ohjelmallisessa ostamisessa. Vuonna 2020 tuleva muutos tuskin tulee muuttamaan maailmaa merkittävästi vaan hommat jatkuvat toistaiseksi niin kuin ennenkin.

Digitaalinen markkinointi on jo nykyisellään hyvin monimuotoista ja uutta osaamista on tarvittu viime vuosia rutkasti. Listauksemme ei ole tyhjentävä ja monet näistä listatuista asioista ovat olleet pinnalla jo pidemmän aikaa, mutta käytäntöön viemisessä tarvitaan edelleen näkemystä, osaamista, tukea ja koulusta. Yhteenvetona voisikin sanoa, että vuonna 2020 on aika viedä suunnitelmat käytäntöön ja aloittaa rohkeasti myynnin kasvattaminen dataa hyödyntäen ja yksityisyyttä kunnioittaen!

Lue lisää palveluistamme mainostajille.

Lue lisää palveluistamme julkaisijoille.

Lue myös:

Mitä kannattaa huomoida kun teet uudelleenkohdennusta eli retargetointia – viisi vinkkiä!

2020/06/16

Uudelleenkohdennus eli retargetointi tarkoittaa muistuttavien mainosten näyttämistä sivustolla jo vierailleille. Alkuun uudelleenkohdentamisessa pääsee melko helposti, mutta kannattaa silti kiinnittää huomiota muutamaan asiaan, jotta kampanjat toimisivat tehokkaasti. Kokosimme blogiimme viisi vinkkiä!

Lue lisää

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää