Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa (linkki). AddThis on suurelle yleisölle tuntematon työkalu. Kyseessä on sivustolle asennettava ilmainen sosiaalisen median jako -widget, joka mahdollistaa helposti verkkosivustojen sisältöjen jaon eri kanaviin vain yhden scriptin asentamisella. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole olemassa. Ottamalla käyttöön tämän “ilmaisen” työkalun on samalla antanut AddThis:lle täyden, rajoittamattoman oikeuden myydä dataa, ja tehdä sillä ylipäätänsä mitä haluavat. Useimmille verkkosivustojen ylläpitäjille tämä kolikon kääntöpuoli ei ole ollut tiedossa, sillä kuka nyt ilmaisen tuotteen käyttöehtoja lukisi (South Parkia katsoneille tulee varmasti mieleen HumancentiPad -jakso)? Puhumattakaan verkkosivuston kävijöistä. Valtaosalla on tuskin harmainta aavistustakaan, että heidän selailukäyttäytyminen yli 15 miljoonalta verkkosivustolta päätyy Oraclelle kauppatavaraksi.

Syynä miksi Oracle nyt lopettaa tämän dataliiketoiminnan johtuu hyvin pitkälti siitä, että palvelu sotii todella räikeästi GDPR:ää vastaan. Kuluttajille tulisi kertoa, että dataa kerätään, sekä tarjota heille mahdollisuus kieltäytyä tästä. Valvominen on haastavaa ellei mahdotonta, koska kyseinen lisäosa on asennettuna miljoonilla eri sivustoilla.

Oraclen kokoluokan yrityksessä helpompi ja turvallisempi ratkaisu lopettaa tämän tyyppinen liiketoiminta kuin riskeerata maine sekä potentiaaliset GDPR-sanktiot. Vaikka Oracle maksoikin 200 miljoonaa ostaessaan AddThisin, tuo on pyöristysvirhe 40 miljardia dollaria vaihtavan sekä yli 180 miljardin dollarin markkina-arvon omaavassa yrityksessä.

Datakauppiaita, jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa. Tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä. Viranomaiset eivät ole vielä ehtineet paneutua verkossa toimiviin yrityksiin globaaleja jättiläisiä laajemmin, mutta kun sen aika koittaa, kohtaa moni peluri haasteita.  Relevant Audiencen rakentamisessa läpinäkyvyys on ollut tärkein arvo alusta saakka. Uskomme että laadukkaan, luvallisesti kerätyn online-datan arvo tulee nousemaan entisestään lähiaikoina.

Datan käyttö online-mainonnassa kasvattaa tehoja merkittävästi, mutta on tärkeää varmistaa että yrityksen oman datan hyödyntämisessä toimitaan pelisääntöjen puitteissa ja pitää huoli ,että ulkopuoliset kumppanit myös keräävät datan luvallisesti ja eettisesti.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheen tiimoilta,
Olli Järvilehto / Head of Data, Relevant Digital Oy

Lue myös:

Mitä ovat 1st, 2nd ja 3rd party data ja miten niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?

2019/11/29

Data on yksi tärkeimmistä onnistuneen markkinoinnin vetureista. Markkinoijan yksi suurimmista haasteista kiteytyykin datan ymmärtämiseen, priorisointiin sekä käyttökelpoiseksi saattamiseen. Se minkälaisesta datasta on sinulle markkinoijana eniten hyötyä riippuu nykytilanteesta sekä tavoitteistasi.

Lue lisää

Ketä TCF 2.0 koskee, mitä pitää tehdä ja missä mennään nyt?

2019/11/27

TCF, eli Transparency & Consent Framework, on toimialan yhdessä luoma standardi, joka mahdollistaa datan hyödyntämiseen vaadittavan luvan kysymisen kuluttajilta ja tämän luvan (tai kiellon) välittämisen ymmärrettävässä muodossa digitaalisen mainosmaailman toimijoille. Yhteiselle standardille on tarve, koska markkinassa toimii suuri joukko dataa hyödyntäviä toimijoita.

Lue lisää

MTVuutiset.fi liittyy Relevant Audienceen, josta tulee Suomen suurin riippumaton datamarkkinapaikka

2019/11/21

MTVuutiset.fi liittyy Suomen suurimpaan riippumattomaan datamarkkinapaikkaan Relevant Audienceen. Se käsittää tällä hetkellä 18 miljoonaa uniikkia selainta, sekä 500 miljoonaa datakeräystapahtumaa kuukaudessa.

Lue lisää

Client-side vai Server-side Header bidding?

2019/10/14

Yli 70% julkasijoista käyttää Header biddingia ohjelmallisen mainosmyynnin eCPM hintojen nostamiseksi, täyttöasteen parantamiseksi sekä tuottojen maksimoimiseksi. Vaikka Client-side header bidding on parannus vesiputousmalliin nähden, on siinäkin omat ongelmansa. Näiden ongelmien ratkaisemiseksi syntyi uusi tekniikka: Server-side header Bidding.

Lue lisää

Vuosittainen Attitudes to Programmatic Advertising raportti on julkaistu – lue mielenkiintoisimmat havainnot

2019/10/04

IAB Europen vuosittain julkaisema “Attitudes to Programmatic Advertising” -raportti on julkaistu taas syyskuussa. Raportti on kattava analyysi mainonnan ohjelmallisen ostamisen tilasta Euroopassa. Jos työskentelet ohjelmallisen parissa suosittelemme sinua tutustumaan raporttiin. Homman helpottamiseksi kokosimme tärkeimmän havainnot.

Lue lisää