Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa (linkki). AddThis on suurelle yleisölle tuntematon työkalu. Kyseessä on sivustolle asennettava ilmainen sosiaalisen median jako -widget, joka mahdollistaa helposti verkkosivustojen sisältöjen jaon eri kanaviin vain yhden scriptin asentamisella. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole olemassa. Ottamalla käyttöön tämän “ilmaisen” työkalun on samalla antanut AddThis:lle täyden, rajoittamattoman oikeuden myydä dataa, ja tehdä sillä ylipäätänsä mitä haluavat. Useimmille verkkosivustojen ylläpitäjille tämä kolikon kääntöpuoli ei ole ollut tiedossa, sillä kuka nyt ilmaisen tuotteen käyttöehtoja lukisi (South Parkia katsoneille tulee varmasti mieleen HumancentiPad -jakso)? Puhumattakaan verkkosivuston kävijöistä. Valtaosalla on tuskin harmainta aavistustakaan, että heidän selailukäyttäytyminen yli 15 miljoonalta verkkosivustolta päätyy Oraclelle kauppatavaraksi.

Syynä miksi Oracle nyt lopettaa tämän dataliiketoiminnan johtuu hyvin pitkälti siitä, että palvelu sotii todella räikeästi GDPR:ää vastaan. Kuluttajille tulisi kertoa, että dataa kerätään, sekä tarjota heille mahdollisuus kieltäytyä tästä. Valvominen on haastavaa ellei mahdotonta, koska kyseinen lisäosa on asennettuna miljoonilla eri sivustoilla.

Oraclen kokoluokan yrityksessä helpompi ja turvallisempi ratkaisu lopettaa tämän tyyppinen liiketoiminta kuin riskeerata maine sekä potentiaaliset GDPR-sanktiot. Vaikka Oracle maksoikin 200 miljoonaa ostaessaan AddThisin, tuo on pyöristysvirhe 40 miljardia dollaria vaihtavan sekä yli 180 miljardin dollarin markkina-arvon omaavassa yrityksessä.

Datakauppiaita, jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa. Tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä. Viranomaiset eivät ole vielä ehtineet paneutua verkossa toimiviin yrityksiin globaaleja jättiläisiä laajemmin, mutta kun sen aika koittaa, kohtaa moni peluri haasteita.  Relevant Audiencen rakentamisessa läpinäkyvyys on ollut tärkein arvo alusta saakka. Uskomme että laadukkaan, luvallisesti kerätyn online-datan arvo tulee nousemaan entisestään lähiaikoina.

Datan käyttö online-mainonnassa kasvattaa tehoja merkittävästi, mutta on tärkeää varmistaa että yrityksen oman datan hyödyntämisessä toimitaan pelisääntöjen puitteissa ja pitää huoli ,että ulkopuoliset kumppanit myös keräävät datan luvallisesti ja eettisesti.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheen tiimoilta,
Olli Järvilehto / Head of Data, Relevant Digital Oy

Lue myös:

5 tapaa tehdä yleisökohdennusta digitaalisessa markkinoinnissa

2020/05/13

Moni mainostaja miettii, miten voisi hyödyntää dataa markkinoinnissaan ja miten digimainonnasta saisi enemmän tehoja irti. Jotta potentiaalisia asiakkaita voidaan tavoittaa verkossa paremmin kannattaa alkuun tutustua erilaisiin tapoihin tehdä yleisökohdennusta ja sen jälkeen lähteä toteuttamaan itsellesi parhaiten soveltuvia vaihtoehtoja.

Lue lisää

Tilaajamyynnin kasvattamiseen: Piano – The digital business platform

2020/04/29

Piano auttaa medioita rakentamaan sitoutuneita yleisöjä sekä kasvattamaan tilausmyyntituottoja. Jos haluat ymmärtää paremmin yleisösi tarpeita, kasvattaa rekisteröityneiden käyttäjien määrää ja kehittää maksullisen sisällön strategiaa, Piano tarjoaa joustavat työkalut tavoitteiden saavuttamiseen.

Lue lisää

Consent Management Platform – Vaihtoehtoja IAB TCF:n noudattamiseksi

2020/04/22

Toimiala on sopinut, että TCF:n uusimman version 2.0 käytöstä tulee datakohdennetun mainonnan toimivuuden edellytys elokuun puolivälissä 2020. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että ohjelmallisen ostamisen ja myymisen toimivuus edellyttää TCF:ää tukevan CMP:n käyttöönottoa 15.8.2020 mennessä.

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin in-housing – edut, haasteet ja vaikutukset

2020/04/14

Digitaalisen markkinoinnin in-housingilla tarkoitetaan pääsääntöisesti sitä, että mainostajat kasvattavat omia kyvykkyyksiään digitaalisen markkinoinnin saralla hankimalla itselleen tarvittavat teknologiat ja osaamisen. Skaala on laaja. Joillekin yrityksille tämä voi tarkoittaa markkinointiteknologian ja datan omistajuutta, toisille sisällöntuotantoa, kolmansille kaikkea, sisältäen teknologian, tuotannon, mediasuunnittelun ja ostamisen.

Lue lisää

Datan rooli ja mahdollisuudet ohjelmallisessa ostamisessa

2020/04/07

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan mediatilan ostamista järjestelmän avulla. Data on varmasti yksi merkittävimmistä uusista ulottuvuusksista ohjelmallisen ostamisessa verrattuna perinteiseen tapaan ostaa mediatilaa. Luultavasti mainonnan ohjelmallinen ostaminen ei olisi koskaan saavuttanut nykyistä suosiotaan ilman monipuolisia datan hyödyntämisen mahdollisuuksia.

Lue lisää