Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa (linkki). AddThis on suurelle yleisölle tuntematon työkalu. Kyseessä on sivustolle asennettava ilmainen sosiaalisen median jako -widget, joka mahdollistaa helposti verkkosivustojen sisältöjen jaon eri kanaviin vain yhden scriptin asentamisella. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole olemassa. Ottamalla käyttöön tämän “ilmaisen” työkalun on samalla antanut AddThis:lle täyden, rajoittamattoman oikeuden myydä dataa, ja tehdä sillä ylipäätänsä mitä haluavat. Useimmille verkkosivustojen ylläpitäjille tämä kolikon kääntöpuoli ei ole ollut tiedossa, sillä kuka nyt ilmaisen tuotteen käyttöehtoja lukisi (South Parkia katsoneille tulee varmasti mieleen HumancentiPad -jakso)? Puhumattakaan verkkosivuston kävijöistä. Valtaosalla on tuskin harmainta aavistustakaan, että heidän selailukäyttäytyminen yli 15 miljoonalta verkkosivustolta päätyy Oraclelle kauppatavaraksi.

Syynä miksi Oracle nyt lopettaa tämän dataliiketoiminnan johtuu hyvin pitkälti siitä, että palvelu sotii todella räikeästi GDPR:ää vastaan. Kuluttajille tulisi kertoa, että dataa kerätään, sekä tarjota heille mahdollisuus kieltäytyä tästä. Valvominen on haastavaa ellei mahdotonta, koska kyseinen lisäosa on asennettuna miljoonilla eri sivustoilla.

Oraclen kokoluokan yrityksessä helpompi ja turvallisempi ratkaisu lopettaa tämän tyyppinen liiketoiminta kuin riskeerata maine sekä potentiaaliset GDPR-sanktiot. Vaikka Oracle maksoikin 200 miljoonaa ostaessaan AddThisin, tuo on pyöristysvirhe 40 miljardia dollaria vaihtavan sekä yli 180 miljardin dollarin markkina-arvon omaavassa yrityksessä.

Datakauppiaita, jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa. Tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä. Viranomaiset eivät ole vielä ehtineet paneutua verkossa toimiviin yrityksiin globaaleja jättiläisiä laajemmin, mutta kun sen aika koittaa, kohtaa moni peluri haasteita.  Relevant Audiencen rakentamisessa läpinäkyvyys on ollut tärkein arvo alusta saakka. Uskomme että laadukkaan, luvallisesti kerätyn online-datan arvo tulee nousemaan entisestään lähiaikoina.

Datan käyttö online-mainonnassa kasvattaa tehoja merkittävästi, mutta on tärkeää varmistaa että yrityksen oman datan hyödyntämisessä toimitaan pelisääntöjen puitteissa ja pitää huoli ,että ulkopuoliset kumppanit myös keräävät datan luvallisesti ja eettisesti.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheen tiimoilta,
Olli Järvilehto / Head of Data, Relevant Digital Oy

Lue myös:

Motiivipohjaiset segmentoinnit – silta offlinen ja onlinen välillä

2019/04/16

Jotta mainostajalle relevanttia dataa voitaisiin hyödyntää myös digitaalisessa brändimarkkinoinnissa tehokkaasti, olemme mahdollistaneet mainostajien omien segmentointien tuomisen digitaalisen mainonnan kohdennuskriteeriksi.

Lue lisää

Ohjelmallisen mainonnan trendit

2019/03/28

Ohjelmallisesti ostettu mainonta jatkaa digimainonnan kasvun moottorina kaikilla mantereilla. IAB:n ekonomisti Daniel Knapp arvioi, ohjelmallisesti ostettu digimainonta kasvaa 2,5-kertaiseksi vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lue lisää

Googlen siirtyminen First price huutokauppamalliin ohjelmallisessa mainonnassa aiheuttaa päänvaivaa mainonnan ostajille

2019/03/26

Googlen Ad Exchange (AdX) on siirtymässä mainonnan ohjelmallisessa myynnissä monien muiden toimijoiden tapaan First price -hinnoittelumalliin, jossa mainostaja maksaa näytöstä tarjoamansa hinnan. Se on yksinkertaisempi verrattuna perinteiseen Second price -malliin, jossa mainosnäytön hintatarjouksen voittanut mainostaja maksaa mainosnäytöstä ainoastaan yhden sentin toiseksi tullutta hintatarjousta enemmän.

Lue lisää

Miten parannan mainospaikkojen näkyvyyttä sivustolla?

2019/02/27

Mainospaikkojen näkyvyys on liiketoiminnan kannalta merkittävässä roolissa kaupallisilla sivustoilla. Mainosten näkyvyys on pystynyt pitkään kuumana aiheena julkaisijoiden, mainostajien ja toimistojen keskuudessa. Mainospaikkojen näkyvyyttä eli viewabilitya mitataan in-screen arvoilla. Kiinnittämällä huomiota mainospaikkojen näkyvyyteen voidaan tuottoihin vaikuttaa merkittävästi. Huonot in-screen arvot kertovat julkaisijalle, että ainakin näihin asioihin on syytä kiinnittää huomiota.

Lue lisää

Miten Demand Side Platform (DSP) toimii sekä esimerkkejä DSP alustoista

2019/02/27

Jotta mainontaa voidaan ostaa ohjelmallisesti tarvitaan DSP (demand-side platform) alusta, joka mahdollistaa mainosinventaarin ostamisen useasta eri lähteestä samanaikaisesti. Ostojärjestelmä on integroitu myyjän myyntijärjestelmään SSP (supply-side platform), jonka kautta julkaisija on asettanut mainostilaa ostettavaksi sivustoltaan.

Lue lisää