Datakauppiaiden pudotuspeli on alkanut?

2019/03/22

Alkuviikosta uutisoitiin että Oracle on lopettanut AddThis-datan myymisen Euroopassa (linkki). AddThis on suurelle yleisölle tuntematon työkalu. Kyseessä on sivustolle asennettava ilmainen sosiaalisen median jako -widget, joka mahdollistaa helposti verkkosivustojen sisältöjen jaon eri kanaviin vain yhden scriptin asentamisella. Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole olemassa. Ottamalla käyttöön tämän “ilmaisen” työkalun on samalla antanut AddThis:lle täyden, rajoittamattoman oikeuden myydä dataa, ja tehdä sillä ylipäätänsä mitä haluavat. Useimmille verkkosivustojen ylläpitäjille tämä kolikon kääntöpuoli ei ole ollut tiedossa, sillä kuka nyt ilmaisen tuotteen käyttöehtoja lukisi (South Parkia katsoneille tulee varmasti mieleen HumancentiPad -jakso)? Puhumattakaan verkkosivuston kävijöistä. Valtaosalla on tuskin harmainta aavistustakaan, että heidän selailukäyttäytyminen yli 15 miljoonalta verkkosivustolta päätyy Oraclelle kauppatavaraksi.

Syynä miksi Oracle nyt lopettaa tämän dataliiketoiminnan johtuu hyvin pitkälti siitä, että palvelu sotii todella räikeästi GDPR:ää vastaan. Kuluttajille tulisi kertoa, että dataa kerätään, sekä tarjota heille mahdollisuus kieltäytyä tästä. Valvominen on haastavaa ellei mahdotonta, koska kyseinen lisäosa on asennettuna miljoonilla eri sivustoilla.

Oraclen kokoluokan yrityksessä helpompi ja turvallisempi ratkaisu lopettaa tämän tyyppinen liiketoiminta kuin riskeerata maine sekä potentiaaliset GDPR-sanktiot. Vaikka Oracle maksoikin 200 miljoonaa ostaessaan AddThisin, tuo on pyöristysvirhe 40 miljardia dollaria vaihtavan sekä yli 180 miljardin dollarin markkina-arvon omaavassa yrityksessä.

Datakauppiaita, jotka keräävät datansa GDPR:n vastaisesti löytyy edelleen roppakaupalla ja me Relevantilla uskomme että AddThisin poistuminen on vasta alkusoittoa. Tulemme näkemään merkittävää markkinan siivousta tämän ja ensi vuoden aikana, ensi merkit Pohjoismaissa ovat jo nähtävissä. Viranomaiset eivät ole vielä ehtineet paneutua verkossa toimiviin yrityksiin globaaleja jättiläisiä laajemmin, mutta kun sen aika koittaa, kohtaa moni peluri haasteita.  Relevant Audiencen rakentamisessa läpinäkyvyys on ollut tärkein arvo alusta saakka. Uskomme että laadukkaan, luvallisesti kerätyn online-datan arvo tulee nousemaan entisestään lähiaikoina.

Datan käyttö online-mainonnassa kasvattaa tehoja merkittävästi, mutta on tärkeää varmistaa että yrityksen oman datan hyödyntämisessä toimitaan pelisääntöjen puitteissa ja pitää huoli ,että ulkopuoliset kumppanit myös keräävät datan luvallisesti ja eettisesti.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheen tiimoilta,
Olli Järvilehto / Head of Data, Relevant Digital Oy

Lue myös:

Tutkimus kohderyhmien käytöstä mainonnassa

2019/06/13

Kohderyhmien käyttäminen digitaalisessa mainonnassa on yleistynyt. Keskustelua on viime aikoina käyty paljon mm. datan laadun ja läpinäkyvyyden ympärillä. Kartoittaaksemme tarkemmin suomalaisten mainostajien ja mediatoimistojen kokemuksia kohderyhmien käytöstä mainonnassa pyydämme teitä vastaamaan lyhyeen kyselyyn.

Lue lisää

Verkkokauppatutkimuksen tulokset – Mikä ohjaa ostoksille verkkokauppaan?

2019/06/12

Kysely Verkko-ostamisesta toteutettiin Relevant Digitalin ja Tori.fi:n yhteistyönä huhtikuussa 2019. Kysymykset koskivat verkkokaupan valintaan, tuotetietojen etsintään, verkkokaupan palveluun ja käytettyjen tuotteiden ostamiseen verkkokaupasta liittyviin aihepiireihin.

Lue lisää

Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja Petri Kokkonen edustamaan Suomea IAB Europen hallitukseen

2019/06/04

Tänään Puolan Varsovassa, IAB Europen päätapahtuma Interactivessa, valittiin hallitus seuraavalle kahdelle vuodelle. Relevant Digital Oy:n toimitusjohtaja ja IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen teki historiaa varmistamalla Suomelle sen ensimmäisen hallituspaikan Euroopan-kattojärjestön hallituksessa.

Lue lisää

Miten Google Chromen tietoturvapäivitys vaikuttaa online-mainonnan ekosysteemiin?

2019/05/10

Google ilmoitti aiemmin tällä viikolla tuovansa uusia yksityisyystoiminnallisuuksia Chrome-selaimeen. Google jatkaa siis Safarin ja Firefoxin viitoittamalla tiellä, mutta hieman erilaisella lähestymistavalla. Teknisesti Googlen muutos ei tule olemaan iso haaste. Käytännössä se vaatii, että tekonologiatoimijat ja sivustojen ylläpitäjät joutuvat lisäämään yhden arvon evästeisiin, jotta hommat voivat jatkua niin kuin ennenkin.

Lue lisää

Tilaajamäärien kasvattaminen – Ongelmana liian jyrkkä maksumuuri?

2019/04/29

Tilaajamääriä kasvattaessaan julkaisijat päätyvät usein asettamaan sivustolleen staattisen maksumuurin – sellaisen, joka näkyy tasaisesti jokaiselle lukijalle. Tämä johtaa siihen, että tilaajiksi siirtyy lähinnä sitoutuneita lukijoita. Satunnaisten lukijoiden saaminen staattisen maskumuurin avulla tilaajiksi sen sijaan on haastavampaa. Kova maksumuuri voi saada heidät jopa välttelemään mediaa, jolloin tilaajaksi siirtyminen on entistä epätodennäköisempää.

Lue lisää